Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Transportledtid - Sida 1 av 1

Reducering av transportledtid för lövtimmer och brännved genom samtransport med andra sortiment : Reducing transportation lead-times for deciduous saw logs and firewood logs by co-transportation with other assortments

En stor del av råvaran som används inom skogsindustrierna i Sverige kommer från privata skogsägare. En viktig aspekt för skogsägare är att kontrakterade uppdrag genomförs inom rimlig tid. Lövtimmer och brännved förekommer ofta i små kvantiteter på avlägg, vilket innebär att transporter är svåra att planera. Tiden från att sortimenten finns tillgängliga för transport till mottagare tills att sortimentet har blivit inmätt på industrin (Transportledtiden) kan utgöra en stor del av den totala tiden för ett uppdrag. Åtgärder som minskar Transportledtiden ger potentiellt bättre förtroende från skogsägare. En möjlig åtgärd som leder till kortare Transportledtid är att samtransportera sortiment med lång Transportledtid med ett annat sortiment.

Ekonomiska effekter av ledtid vid virkesaffärer

Virkesaffärer går idag till på olika sätt när skogföretag köper virke från skogsägare. Det finns fyra försäljningsformer, varav avverkningsuppdrag är den vanligaste. Betalningstidpunkten för en virkesaffär kan variera. Om betalningen sker först efter allt virke har blivit inmätt har ledtiden, och därmed Transportledtiden, en stor betydelse för betalningstidpunkten. Huvudsyftet med studien var att undersöka Transportledtiden och fastställa ränteförlusten som uppstår på grund av Transportledtiden vid en virkesaffär, i de fall där betalning sker då allt virke är slutmätt. Fyra delsyften vilka även besvarades i denna studie var följande: 1. Varierar Transportledtiden med avseende på årstid? 2. Varierar Transportledtiden med avseende på sortiment? 3. Finns det ett samband mellan en trakts volym och Transportledtiden? 4. Bör skogsägare välja olika kontraktsformer beroende på Transportledtiden? Materialet till studien samlades in från skogsföretag, banker och officiell statistik.

Bakomliggande orsaker och åtgärder till variation i transportledtiden.

Bakgrund: För de flesta framgångsrika företag är det viktigt att ha en leveransförmågasom är konkurrenskraftig för att kunna uppnå den servicenivån som marknaden kräver.Ledtid är benämning på den tid det tar från att företaget har lagt sin order till dess attordern har levererats. Den tidsskillnad som uppkommer mellan den planerade ledtidenoch den faktiska ledtiden gör att det uppstår en osäkerhet kring leveransplaneringen.Den största orsaken till osäkerheter eller variation i Transportledtiden utgörs avtransporterna av konsumentprodukterna.Syfte:Syftet med studien är att identifiera vad det kan finnas för bakomliggande orsakertill variationer som uppstår under Transportledtiden då konsumentproduktertransporteras från en leverantör fram till ett distributionscenter eller varuhus. Det skaäven undersökas ifall det finns några åtgärder för att kunna begränsa variationer iTransportledtiden.Metod: Detta är en fallstudie med en deduktiv inriktning, ett positivistiskt perspektivoch med en kvalitativ undersökningsdesign. Den vetenskapliga trovärdigheten är byggdpå de sanningskriterium som tillhör fallstudien; trovärdighet och äkthet.Slutsats: De största bakomliggande orsakerna till variation är, konsolidering,volymskillnader över åren, transporter kommer förtidigt eller försenat, färjeförseningar,strejker, väderförhållanden, strejker, byte av transportör eller transportsätt, omlastning,kontroller i tullen, felaktiga dokument, hantering av stora volymer, IT-system. Deåtgärder som finns för att kunna begränsa variationer är, automatiserade terminaler,bättre kommunikation, ökad flexibilitet, semi-trailrar, elektronisk deklaration,säkerställa korrekt tulldokumentation, koppla samman container till enheter, flexibeltIT-system..