Sök:

Sökresultat:

1320 Uppsatser om Transport of goods - Sida 34 av 88

Riskbedömning vid Saltvikens kopparverk

AbstractAt Saltvikens copperindustry, which is located in the municipality of Oskarshamn, copper was refined from sulphiteore some hundred years ago. The ore underwent several steps in the process before the final product was received. These steps all had an influence on the environment through discharge of heavy metals. The area where the copper industry was located is today considered to be of specific national interest due to its valuable nature and cultural values, as well as its value for recreational outdoor activities. Therefore, it is important to determine the present level of contamination and if any transport of contaminants have occurred, and to identify the risks that are associated with the site both at present and in a longer time perspective.Thirtynine soil samples and 16 sediment samples have been analyzed.

Klimatkabinett : Komponenter och konstruktion

This report describes the construction of a climate-cabinet for testing of HV-cards (High Voltage) produced at VG Scienta. The main part of the report describes all the different components of the cabinet. The most important parts are a PID regulator from Eurotherm model 2408, a solid state contactor (SSC), a thermocouple, a finned resistor from DBK and different fans. The report even includes the connection between components by cable wiring, isolation, grounding, fuses and shaping of metal goods.As the cabinet also communicates with a computer, the report includes the solution of the data communication using the software iTools from Eurotherm. The communication part includes information about a converter that converts EIA422 to USB.The cabinet was produced at a company, called VG Scienta, in Uppsala during the spring 2010.

Lojalitetsprogrammet Eurobonus fall inom det svenska inrikesflyget

Den 30:e september 1998 mottog Konkurrensverket ett klagomål ifrån Braathens Sverige AB, enligt vilket SAS (Scandinavian Airline System) anklagades för att på olika samverkans förfarande missbrukat sin dominerande ställning på den svenska inrikesflygmarknaden. Några veckor efter klagomålet från Braathens beslutade Konkurrensverket att avsluta klagomålsärendet och istället på eget initiativ pröva SAS förfarande. Den 12:e november 1999 beslutade Konkurrensverket att SAS inte fick tillämpa sitt Eurobonussystem på inrikeslinjerna där det fanns andra konkurrenter. I praktiken rörde det sig om linjerna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt Stockholm Sundsvall..

Undersökning om transportelevers inlärningsstilar

Syftet med min undersökning är att försöka introducera och att arbeta med olika inlärningsstilar, utvärdera om eleverna blivit uppmärksammade på vilket sätt de lär sig bäst, det vill säga vilken/vilka som är deras starkaste preferens/er. Undersökningen genomfördes med gymnasielever i årskurs tre inriktningar Transport, vårterminen 2011. Via en stilenkät utsågs tio försökspersoner av eleverna. De fick genomföra en lektion, som utformats utifrån inlärningsstilar. Slutligen blev eleverna intervjuade. Man kan inte bara syfta på en inlärningsstil.

Kan miljömedventenhet påverkas av stadsplanering?

Uppsatsens mål är att undersöka strategier inom stadsplanering för att skapa ett större miljöengagemang och ett mer miljömedvetet beteende hos människor. Detta syftar till att ge landskapsarkitekten verktyg för att kunna påverka människor till ett större miljöintresse. Frågeställningar i arbetet är: Kan människors miljöengagemang och beteende påverkas? Hur sker sådan påverkan? Hur kan miljömedvetenhet påverkas genom stadsplanering? Varför används inte strategier för ökad miljömedvetenhet mer ofta? Resultatet undersöks genom en litteraturstudie i vilken psykologiska teorier kring miljöengagemang och hur detta engagemang kan påverkas beskrivs. Vilka strategier som används i praktiken idag tas också upp i litteraturstudien. Som ett komplement har även tre intervjuer gjorts där kommunanställda stadsplanerare beskriver metoder som används inom respektive kommun för att påverka människors miljöintresse och beteende. För att påverka människan till en mer miljövänlig livsstil kan en så kallad förändringsstrategi utformas som dels bör bygga på strategins förutsättningar och dels på de faktorer som formar människans miljömedvetenhet. De strategier som beskrivs i litteratur och intervjuer kan delas upp i två grupper, de som syftar till att påverka individens miljöengagemang och de som syftar till att påverka beteendet hos individen.

Adaptiv katalysatormodell för reglering

This master?s thesis describes the development of a model of the catalystsystem aiming at control by an MPC. A well functioning model, which is suitable in control purpose, is important while emission legislation become more and more hard to fulfill for the car manufacturers. Much research has been done in the field of physical modeling of the system, but in this work a linear adaptive time discrete ARX-model is developed and validated.The systems tendency to change its dynamic during usage implies that the model must be adaptive. The developed model proved to be well functioning and shows promising conditions for the MPC design.

Fysisk planering ur ett folkhälsoperspektiv ? fallstudie i Hjo

Hur samverkar de nationella folkhälsomålen med fysisk planering, och på vilket sätt kan folkhälsomålen beaktas för att förbättra förutsättningarna för ökad fysisk aktivitet hos barn? Denna studie är en fallstudie i Hjo kommun. Studien tar utgångspunkt i kommunens folkhälsoproblematik som visar att det finns en hög förekomst av övervikt hos barn. Intentionen är att undersöka vilka organisatoriska processer som kan underbygga det kommunala arbetet med folkhälsomålen, liksom att ta reda på vilka faktorer i den fysiska miljön som skapar förutsättningar för barns fysiska aktivitet. Avsikten med studien har varit att skapa ett underlag för Hjo kommuns översiktliga planering.

Kommers utav konceptuell höjd - varför finns ett svenskt modeunder men ingen som håller koll på tiden

The purpose of this study was to examine two relatively similar product industries, of which one is successful in its commercialization and the other one is not successful. The two industries observed in this paper are both Swedish industries, and both of them produce slow moving consumer goods for the luxury consumer. The successful industry is represented by the Swedish fashion industry, more precisely The Swedish Fashion Wonder (TSFW) - a term describing the success of a specific coalition of fashion designers from Sweden. The unsuccessful industry is represented by the luxury watch industry in Sweden (LWIS). The method used to examine the two industries' inequalities is based on a qualitative study, consisting of in-depth interviews with industry expertise from both of the industries.

Konstruktion av robotlås

Examensarbetet gick ut på att konstruera ett robotlås. Ett robotlås håller fast roboten i sitt transport/utskjutningsrör till det är dags för roboten att avfyras. Det första som gjordes var att förutsättningslöst försöka komma på så många grundidéer som möjligt. Efter detta togs de krav vi hade fått med. Dessa bestod av mått- krafts- tids- och miljökrav.

En studie av begreppet uppfyllelseort i artikel 5 (1) b i Bryssel I-förordningen

The courts international juristiction within the European union is regulated by the Brussels I Regulation. Article 2.1 of the Brussels I Regulation contains the fundamental provision. According to this Article the plaintiff shall submit an action where the defandent is domiciled. The Regulation provides exemptions to the this provision in Article 2.1.The court of the international case can also be determined according to Article 5 (1) of the Brussels I Regulation. This Article contains an alternative to the general provision within Article 2.1.

Ekonomiska sanktioner ur ett sjömaktsteoretiskt perspektiv

Fleets have the ability to affect an adversary?s use of the seas for transportation. Nations have in numerous occasions exercised this power in order to ravage their opponent?s trade in times of conflict with the purpose of diminishing their military might. Great naval thinkers like Mahan and Corbett have described this use of seapower during conflicts in great depth but theories regarding the use of seapower to affect a nation?s peacetime economy in order to achieve limited political goals is lacking.

650 stycken citroner, 120 stycken påmerantzer, 200 stycken apellisiner : Vägledning till tullarkiven på Landsarkivet i Uppsala

The organized and controlled form of collecting consumption taxes and toll from the import and export trade goes back to the 17th century in Sweden. The customs administration and procedure were regulated by royal announcements, and the majority of the documents found in the customs archives represent thus records stipulated by such notifications. The customs archives can be used for research on several levels; the announcements reflect currents within both the domestic and foreign politics, while the account lists for financial statistics portray the extent of the trade. The various lists of compilation can be further used to follow for instance the development of different units of measurement, the expansion of tax rates, the value of trade goods or the changes in monetary units or systems. The diaries, architectural plans of the customs offices and maps of the toll areas place the customs officials and their work within the local scenery.The thesis focuses on archives deriving from customs located at harbors and on the Swedish-Norwegian border in the county of Dalarna.

Hur kan organisationer gå från att vara samlare av informtion till att bli nyckeltalsanalytiker? : En fallstudie på Trafikverket

In 1993 the internal market within the European Union was formed and ensured free movement of goods, services, capital and people. This led to the removal of trade barriers between members of the European Union. When opening up for competition, price differences between countries decreased and more jobs were created. A single currency was introduced by eleven countries in 1999 with the goal of reducing transaction costs, eliminating exchange rate risk and to further simplify trade. In 2001 Greece joined the collaboration and introduced the euro.

Byggnation av ett tak i Lwengo Basilla : En fältstudie med fokus på infästningar, pelare och bärläkt på en skola i Demokratiska Republiken Kongo

The Swedish Transport Administration manage nearly 4,000 railway bridges in different condition and age around the country. These bridges is in constant need of maintenance and requires continuous inspections. This thesis is designed as a damage investigation on a single-track railway bridge south of Solvarbo in Säter municipality. The railway bridge is in operation and serves over 10,000 trains a year, everything from speed trains to freight trains. The bridge is built as a beam bridge, simply supported over a road.

Internt upparbetade immateriella tillgångar : en studie om identifiering och redovisning i branschen konsumentvaror och -tjänster

Bakgrund: Inkonsekvensen i hanteringen av internt upparbetade immateriella tillgångar har uppmärksammats av bland annat standardsättarna IASB, AASB, ASBJ samt organisationen RFR. RFR menar att mer fokus bör läggas på identifieringen och redovisningen av internt upparbetade immateriella tillgångar på grund av deras markanta ökning samt betydelse för företag och kunder.Syfte: Studien ska beskriva den kontext där internt upparbetade immateriella tillgångar förekommer, och därmed bidra till en förståelse över hur deras egenskaper och identifiering behandlas redovisningsmässigt, inom branschen konsumentvaror och -tjänster.Metod: Studien är gjord utifrån en kvalitativ ansats och är baserad på intervjuer med företag inom branschen konsumentvaror och -tjänster som har internt upparbetade immateriella tillgångar.Resultat: Branschen konsumentvaror och -tjänster använder sig av både formella och informella tumregler vid identifiering av internt upparbetade immateriella tillgångar på grund av den osäkerhet som råder vid bedömning. Existensen av tumregler påverkas av faktorerna nyckelpersoner, erfarenheter samt storleken på företaget och posten internt upparbetade immateriella tillgångar. Branschen anser att det finns svårigheter i de existerande regelverken men att standarden IAS 38 är tillräcklig överlag..

<- Föregående sida 34 Nästa sida ->