Sök:

Sökresultat:

1058 Uppsatser om Transportörer - Sida 18 av 71

Riskanalys över Kimit ABs transporter

Kimit AB Àr ett ledande företag inom den svenska sprÀngmedelsbranschen och de transporter sina produkter bland annat mellan LKAB:s gruvor i Kiruna, dÀr fabriken ligger, och Malmberget. Dessa transporter faller under lagen (2006:263) om transport av farligt gods, dÄ nÄgra av deras produkter klassas som explosiva och nÄgra som oxiderande, beroende pÄ produktens innehÄll. Fordon som transporterar farligt gods pÄ vÀg eller jÀrnvÀg mÄste vara mÀrkta med dels storetiketter som visar vilken klass godset tillhör och dels en orange skylt som visa godsets unika UN-nummer samt farlighetsnummer. FrÄn farlighetsnumret Àr det möjligt att utlÀsa godset farligaste egenskaper som till exempel om godset Àr giftigt, frÀtande eller reagerar kraftigt med vatten.Under ett test som Kimit genomförde tillsammans med nÄgra andra aktörer kunde de visa pÄ fördelen med att anvÀnda aluminiumtankar under transporten av deras produkter. DÄ aluminiumtanken gav vika under mycket lindrigare förhÄllanden nÀr den utsattes för kraftig vÀrme Àn stÄltanken som exploderade och skickade bitar av tanken över hundra meter frÄn platsen.

Lean?Transport och dess 10 slöserier Modellanpassning av Lean Productions slöserier pÄ transport

I och med den tillvÀxtprognos som Göteborgs Stad har sÄ kommer Àven godstransporterna attöka. Syftet med studien Àr dÀrför att identifiera slöserier i kommersiell godstrafik med hjÀlp avLean Productions 7 + 1 slöserier. Slöserierna skall sedan anpassas för att kunna framstÀllas i enLeanbaserad slöserimodell för den kommersiella godstrafiken. Dessa kommer sedan teoretisktatt effektiviseras eller elimineras. TillvÀgagÄngssÀttet har bestÄtt av kvalitativa observationer,intervjuer samt teoriinsamling.Lean Production Àr ett produktionssystem och synsÀtt framtaget av Japanska företaget Toyota.Dess tvÄ huvudprinciper Àr att företagen alltid ska respektera mÀnniskor och sina medarbetaresamt stÀndigt jobba med förbÀttringar för att bli sÄ effektiva och produktiva som möjligt.FörbÀttringarna sker i form av att identifiera Leans 7+1 slöserier för att dÀrefter reducera ellereliminera dem.Studiens resultat Àr hÀpnadsvÀckande hur ineffektiva vissa transporter Àr.

Transport ManagementEn organisatorisk studie av transportlogistiken inomFörsvarsmakten

Visuella vÀgledande element kan höja eller sÀnka en spelupplevelse. DÀrför har vi gjort en studie kring hur man kan uppnÄ intuitiv visuell navigation med fyra beprövade visuella vÀgledande element, nÀmligen ljussÀttning, fÀrgkulör, fÀrgmÀttnad samt objektplacering. Dessa element har anvÀnts för att skapa ett visuellt sprÄk i en bana som vi har lÄtit ett antal respondenter spela och simultant kommentera. Resultaten har varit som vÀntat, att ljussÀttning fungerar som det starkast vÀgledande elementet, samt att respondenterna reagerade pÄ, samt vÀgleddes av, nÀmnda element..

KartlÀggning av truckflöden pÄ Primary Products : Ur ett Lean Production perspektiv

The Transport division is responsible for the internal transports on Sandvik MaterialTechnology AB. At the moment there is no clear picture of how the straddle carriers aremoving at the division Primary Products and if it is working in a satisfying way. It isimportant to see the whole picture of the transportation flow so improvements can be made.The purpose of this essay is to survey and analyse the truck flow in a Lean Productionperspective. The essay is delimited to only include straddle carriers transportation ways in thePrimary Products division. To survey the truck flow we have used a method called Walkthrough.This means that we have walked thorough the whole production flow andinterviewed some of the employed on the way to get the necessary information.

Ekologisk mat : - Hur kan lÀrare pÄ gymnsieskolans hotell- och restaurangutbildning jobba med en omstÀllning frÄn konventionellt till ekologiskt

Med utgÄngspunkt frÄn Fordonsprogrammet, inriktning Transport, diskuteras i denna studie olika aspekter runt dokumentation - rörande elevers APU. Hur utförs dokumentationen idag, vad dokumenteras samt för vem Àr dokumentationen egentligen till för? Genom studien vÀxer tre tydliga och bakomliggande aspekter eller dimensioner fram att ta hÀnsyn till vid val av dokumentationssystem. Sist i studien föreslÄs dessutom en dokumentationsmodell som innefattar alla tre dimensionerna: elevrÀttsligt, pedagogiskt och samhÀlleligt..

Göta Älv - En hydrologisk analys av transport- och blandningsprocesser. Del B - FĂ€ltmĂ€tningar

This essay examines middle school students? understanding of a text read aloud to them in English and the connection between the degree of listening comprehension and the expected increase of vocabulary throughout middle school. The same listening comprehension test was carried out in grades 4, 5 and 6 in a middle school in order to survey differences in English listening comprehension in regard to the ability to reproduce the content of an oral text. The result shows that there was a progression from level to level when it comes to comprehension and the number of words reproduced and that this progression was most noticeable between grades 4 and 5..

En miljo?ja?mfo?relse av traditionellt stambyte kontra relining av tappvattenro?r : Med hja?lp av livscykelanalys

This study was a final thesis, for the bachelor program in civil engineering at theUniversity of Uppsala, which was made on behalf of Riksbyggen in Uppsala. Acomparative study of two stain renovation methods; tradition pipe replacement andrelining was done with an environmental perspective. A simplified life cycleassessment (LCA) was done according to the International Organization ofStandardization (ISO) with the LCA tool Eco-indicator 99, in order to be estimate theimpact on the environment. LCA is a method that follows a product or a system?from the cradle to the grave?, which means that all the environmental impact over alifetime is considered.The work was executed by using a stairway with nine apartments in a house called?Uppsala Hus 9? as a reference object, which was provided by Riksbyggen.

Protesutveckling

This report investigates the possibility of developing a new and improved hip prosthesis. The result were five different materials that could be used for the prosthesis. These five solutions were Silicone Nitrate on Cobolt Chrome, phase stabilized Zirconium Oxide on Cobolt Chrome, Silicone Nitrate on Silicone Nitrate, DLC coated phase stabilized Zirconium Oxide and Chromium nitride coated Cobolt Chrome on Cobolt Chrome. In addition to this it was also investigated how to best market the prosthesis and how to transport them from production sites to hospitals..

UtvÀrdering av fÀrdplaneringssystem

I denna rapport utvÀrderades olika fÀrdplaneringssystem. Vid val av lÀmpligt fÀrdplaneringssystem belystes nÄgra vÀsentliga omrÄden. Avsikten var att hitta ett system som kunde hjÀlpa anvÀndaren att utföra sin flygverksamhet pÄ ett kostnadseffektivt sÀtt och förenkla planeringsarbetet. Rapporten skulle vara en vÀgledning för bolag som stÄr i begrepp att vÀlja nytt fÀrdplaneringssystem. I urvalsprocessen gjordes en marknadsundersökning för att vÀlja de mest lÀmpliga systemen till utvÀrderingen.

Design av flödesorienterad montagecell : UtvÀrdering av layout och materialförsörjning vid Emhart Glass AB

Emhart Glass is the world?s leading manufacturer of equipment, controls and components to the glass container industry. The goal of this project has been to identify improvements and propose cost saving solutions when moving one of Emhart Glass work cells in Sundsvall. The changes shall result in improved work environment and increased product quality. The method contains value stream mapping, concept selection and P-FMEA and complies with Emhart Glass goal to become a more Lean focused business.

Utveckling av en HBV/PULS-model med sammanfogade markfuktighets- och responsrutiner

Soil properties affect the chemical composition of soil water. When studying transport of chemical substances through a basin, it is therefore important to know from which soil layer the main part of the runoff is generated. The aim of this study is to develop an HBV/PULSE model with merged soil moisture and response routines, which generates good approximations of groundwater levels. It should be possible to extend the model to simulate transport of substances and take into account which soil layer the groundwater level is currently in. The hydrological version of HBV/PULSE is used since there is no need to account for pH or alcalinity at this stage.

AnvÀndning av högpresterande betong i husbyggnader : Materialförsök och modellering

Idag Àr intresset för högpresterande betong (HPB) vÀxande runt om vÀrlden dÄ fördelarna Àr mÄnga, eftersom slankare, tÀtare, starkare och lÀttare konstruktioner kan tillverkas. Detta examensarbete handlar om materialförsök och modellering för en typ av HPB som ska anvÀndas i husbyggnation. Arbetet inleddes med materialförsök i fÀrskt tillstÄnd, dÀr god gjutbarhet och konsistens efterstrÀvades. UtgÄngspunkten var frÄn ett grundrecept med tvÄ olika ballastsorter (slaggballast med flygaska och krossballast frÄn asfaltindustrin med silikastoft), vilka namngavs till pilotförsök 1 och pilotförsök 2. Vidare valdes pilotförsök 1 att provas i hÄrdnat tillstÄnd dÄ det visades att det var mer ekonomiskt lönsam eftersom ballasten inte behövde siktas, lÀgre vct tillhandhölls och att flygaskan som anvÀndes i pilotförsök 1 Àr billigare Àn silikastoft som anvÀndes i pilotförsök 2. Resultaten efter 28 dygn för de materialförsök som utfördes i hÄrdnat tillstÄnd var:TryckhÄllfasthet; 141,9 MPaDraghÄllfasthet; 7,0 MPaBöjdraghÄllfasthet; 10,0 MPaElasticitetsmodul; 46,4 GPaKrympning efter 56 dygn; 0,5 ?Samtliga försök utfördes enligt svenska standarder (SS). Dessutom vidareutvecklas och förbÀttrades ett redan arkitektoniskt gestaltat Attefallshus ur ett konstruktions- och hÄllbarhets perspektiv, dÀr fokus lÄg pÄ transport- och produktionsförutsÀttningar.

Kan hushÄllen minska koldioxidutslÀppen genom sÀsongsanpassning av sin grönsakskonsumtion? :

Climate change has become an increasingly topical subject. Recently debate on how our food affects the environment has flared. It has been shown that how the food we eat is grown and transported could be one the bigger contributors to the emission of carbon dioxide into the atmosphere. The aim of this study is to see how consumer?s choices of vegetables affect release of carbon dioxide. The results show that emissions of carbon dioxide can be lowered by consuming vegetables that have been grown on open land. Vegetables that have to be grown in heated greenhouses in Sweden should perhaps be exchanged for such that have been grown in unheated greenhouses in southern Europe, even though the transport distance is significant. .

SamhĂ€llets inverkan pĂ„ Östersjön: jordbrukets och
transporters pÄverkan

Resultatet av arbetet visar att jordbruket slĂ€pper ut vĂ€xtnĂ€ringsĂ€mnen som kvĂ€ve och fosfor som bidrar till övergödningen i Östersjön, anvĂ€ndningen av bekĂ€mpningsmedel inom jordbruket bidrar till böla att faunan kan försvinna eller dö i ÖstersjöomrĂ„det. Transporter har stora utslĂ€pp av dioxiner och kvĂ€veoxider. Dioxinerna anrikas i Östersjönsmiljö vilket pĂ„verkar de djur som Ă€r högst upp i nĂ€ringskedjan negativt och kvĂ€veoxiderna bidrar till övergödningen i Östersjön. Polen stĂ„r för den största jordbrukspĂ„verkningen pĂ„ Östersjön, detta dĂ„ de har de största utslĂ€ppen av bĂ„de kvĂ€ve och fosfor. Polen anvĂ€nder Ă€ven mest bekĂ€mpningsmedel inom jordbruket vilket direkt leder till höga utslĂ€pp.

En kostnadseffektivisering av distributionsstrukturen : - studie utförd hos NCC Roads AB region SydvÀst

NCC Roads producerar och tillhandahÄller krossprodukter, asfalt samt asfaltbelÀggning. En av företagets strategiska inriktningar Är 2006 och framÄt Àr fokus pÄ kostnadseffektivitet. Under den senaste tiden har arbetet koncentrerats mot omrÄdet logistik, framförallt inköp samt transport. Transporter bestÀlls och styrs idag decentraliserat utan att större hÀnsyn tas mellan asfaltverk, asfaltbelÀggning och krossverk. Det leder till onödigt lÄnga transporter, vÀntetider och lÄgt utnyttjande av transportkapaciteten.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->