Sökresultat:
1328 Uppsatser om Traditionell samhällssyn - Sida 55 av 89
Konstruktion av en mindre webbplats i PHP-ramverket CodeIgniter
Syftet med den hĂ€r rapporten Ă€r att undersöka ifall PHP-ramverket CodeIgniter Ă€r ett lĂ€mpligt val för konstruktion av mindre webbplatser. För att besvara frĂ„gestĂ€llningen har jag konstruerat en webbplats i CodeIgniter Ă„t företaget Ăstra hundskolan. UtifrĂ„n de erfarenheter jag fĂ„tt nĂ€r jag arbetat i CodeIgniter för jag ett resonemang kring fördelar och nackdelar jĂ€mfört med andra webbtekniker som mer traditionell webbprogrammering, CMS och andra PHP-ramverk.För att konstruera Ăstra hundskolans webbplats har jag tillsammans med deras Ă€gare tagit fram en kravspecifikation som redogör för de funktioner och krav som finns. UtifrĂ„n kravspecifikationen har jag skapat en designspecifikation som sedan ligger som grund för implementeringen av webbplatsen. Webbplatsen Ă€r implementerad i CodeIgniter dĂ€r mĂ„nga av dess inbyggda hjĂ€lpbibliotek har legat som underlag för webbplatsens funktioner.De slutsatser jag dragit efter att ha jobbat med CodeIgniter Ă€r att valet av verktyg mĂ„ste anpassas utifrĂ„n mĂ„nga olika parametrar, exempelvis hur lĂ„ng Ă€r projektettiden, vilka funktioner ska webbplatsen uppfylla, finns programmeringskunskaper, finns det ett krav pĂ„ enkelt underhĂ„ll etcetera.
Den ?osynliga? arkitekten. Projekt: Dragonstallet Drottningholm, GubbÀngsbadet, à rstagÄrdens bollplan.
Den ?osynliga? arkitekten. Projekt: Dragonstallet Drottningholm, GubbĂ€ngsbadet, Ă
rstagÄrdens bollplan. MÄnga arkitekter arbetar i det fördolda. Deras arbete Àr inte utmÀrkande eller omtalat, men finns överallt runtomkring oss. Vardagliga byggnader förvÀntas finnas dÀr, fungera och vara estetiska men de flesta mÀnniskor tÀnker sÀllan pÄ de skapande krafter som stÄr bakom den byggda miljön.Den ?osynliga? arkitekten och dennes arkitektur, ur ett flertal aspekter, studerades.
LÀrobokens ordklasser : en kritisk diskursanalys av fem lÀroböcker i svenska för gymnasieskolan
Syftet med studien var att undersöka hur lÀroböcker i svenska för A-kursen pÄ gymnasiet behandlar ordklasser ur ett didaktiskt perspektiv samt att granska vilken kunskapssyn lÀroböckerna förmedlar och vilka konsekvenser de olika framstÀllningarna fÄr för eleven. Metod: För att uppfylla syftet valde vi kritisk diskursanalys som metod. Det diskursanalytiska perspektivet har gjort det möjligt att svara pÄ studiens syfte och frÄgestÀllningar. Genom att studera textens modalitet, sociala och diskursiva praktik har vi kunnat studera hur ordklasser framstÀlls, vilken kunskapssyn lÀroböckerna förmedlar samt vilka konsekvenser framstÀllningarna fÄr för elevens lÀrande. Resultat: VÄr undersökning visar att lÀroböckernas framstÀllningar av ordklasser Àr faktabaserade och att de förmedlar en traditionell och formaliserad kunskapssyn.
En analys av försörjningskedjan inom Jens S Transmission AB
Syftet med arbetet Àr att vi som oberoende part skall analysera företagets försörjningskedja. Företaget, Jens S Transmissioner AB, Àr ett grossistföretag, finns idag representerat i fyra nordiska lÀnderna. Vi kommer att koncentrera denna analys till de största marknaderna som finns i Sverige och Danmark. Idag arbetar lÀnderna till större del oberoende som enskilda företag men mÄlet Àr att man skall öka samarbetet och integrera verksamheterna. Metoden vi har anvÀnt bygger pÄ att vi först gör en individuell nulÀgesanalys av företagen och avslutar med att jÀmföra dem bÄda i en Gap-analys.
Sjuksköterskors beslutsfattande vid flödeshinder i kvarliggande urinkateter : En intervjustudie med tolv intensivvÄrdssjuksköterskor vid en allmÀn intensivvÄrdsavdelning i södra Sverige.
Sammanfattning Bakgrund: Det vetenskapliga underlaget för hur en kvarliggande urinkateter med flödesproblem bör hanteras Àr otillrÀckligt. Svensk lagstiftning betonar sjuksköterskans ansvar att ge patienten en individanpassad god vÄrd. Vilket underlag för beslutsfattande sjuksköterskan anvÀnder och hur interventionen genomförs och utvÀrderas kan vara beroende av kontext och erfarenhet. Syfte: Syftet med intervjustudien var att undersöka hur sjuksköterskor beskriver att de resonerar och agerar vid flödeshinder i kvarliggande urinkateter. Metod: En kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frÄgor av tolv kliniskt verksamma intensivvÄrdssjuksköterskor vid en utvald intensivvÄrdsavdelning vid ett medelstort sjukhus i södra Sverige genomfördes i oktober 2010.
Straff- och processregler för unga lagövertrÀdare
Syftet med denna uppsats var att beskriva den rÀttsliga regleringen kring ungdomsbrottslighet i Sverige. I arbetet har jag i huvudsak behandlat den process- och straffrÀttsliga lagstiftningen. Vidare Àr Àven det brottsförebyggande arbetet belyst. I Sverige har vi en lagstiftning som bygger pÄ en sÀrbehandling av unga. Unga skall i första hand fÄ hjÀlp och stöd innan de utsÀtts för ÄtgÀrder av rÀttsvÀsendet.
Upplevda problem med budgetlös styrning: en kvalitativ studie pÄ Ahlsell, Ferruform, Handelsbanken, LKAB och SSAB
Dagens företag verkar pÄ en förÀnderlig marknad med allt hÄrdare konkurrens som företagen mÄste kunna anpassa sig till. Detta har medfört att dagens traditionella styrsystem har ifrÄgasatts. Enligt kritikerna Àr det inte anpassat för den snabbt förÀnderliga omgivning som Àr ett faktum i dagens företagsekonomiska miljö. Budgeten Àr det vanligast förekommande styrsystemet i svenska företag och har under lÄng tid haft ett starkt fÀste. Fler och fler företag överger numer budgeten till förmÄn för budgetlös styrning.
Förskolans inomhusmiljö - en plats för sjÀlvstÀndighet genom delaktighet och förÀndring
Denna uppsats handlar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan. Syftet med denna studie Àr att undersöka hur inomhusmiljön pÄ förskolor utformas och utnyttjas. Vi har valt att göra detta genom att granska inomhusmiljön pÄ tvÄ olika förskolor, en ?traditionell? och en Reggio Emilia-inspirerad förskola. I uppsatsen Àr det bÄde pedagoger och barns uppfattning om inomhusmiljön som stÄr i fokus.
FramgÄngsrika Fredrik och KÀnslomÀssiga Kerstin : En jÀmförande analys av genuskonstruktion i tvÄ lÀroböcker som anvÀnds i engelska och franska i grundskolans senare Är
I detta examensarbete har jag granskat tvÄ lÀromedel ur ett genusperspektiv. BÄda böckerna, A Piece of Cake 2 och Allez hop 8, riktar sig till elever som lÀser engelska och franska i grundskolans senare Är. FrÄgan jag stÀllt mig Àr hur dessa bÄda böcker, i sin utformning, lyckas leva upp till de krav som styrdokumenten stÀller pÄ jÀmstÀlldhet mellan mÀn och kvinnor samt vilken som bÀst lever upp till dessa krav.Resultaten av min undersökning visar att bÄda lÀroböckerna till vÀldigt stor del Àr fast i en traditionell utformning dÀr genusvariationer i yrke, fritid, hur man beskrivs samt familjemönster begrÀnsas till förmÄn för en manlig norm. Böckerna reproducerar uppfattningen om att mÀn och kvinnor lever i olika sfÀrer vilket förmedlar en bild av att mÀn och kvinnor tillskrivs olika vÀrde i en samhÀllshierarki dÀr kvinnan inte har samma möjligheter som mannen.Jag har Àven kommit fram till Allez hop Àr den bok dÀr texter och bilder Àr mest nyanserade, som pÄ ett bÀttre sÀtt luckrar upp de traditionella könsmönster som rÄder idag och som, med vissa delar av sitt innehÄll, har stora möjligheter att skapa diskussion i sprÄkklassen. Detta konstaterande vÀger dock inte upp mot det faktum att ovan nÀmnda lÀroböcker pÄ intet sÀtt lever upp till kraven styrdokumenten stÀller pÄ jÀmstÀllda lÀroböcker..
Utomhusmatematik - varför eller varför inte ?  : - ur lÀrarperspektiv i grundskolans tidigare Är
Flera forskningsrapporter visar att utomhusmatematik kan vara en effektiv och kompletterande metod till den traditionella matematikundervisningen. VÄr erfarenhet Àr att utomhusmatematik inte tillÀmpas i sÄ stor utstrÀckning i dagens skola. Syftet med studien Àr att undersöka lÀrarnas instÀllning till val av undervisningsmetod i matematik samt att fÄ en ökad inblick i vilka faktorer som pÄverkar detta val. FrÄgestÀllningen som ligger till grund för studien Àr: Vilka faktorer pÄverkar om en lÀrare anvÀnder sig av eller inte anvÀnder sig av utomhusmatematik i sin undervisning? Internationella studier visar att svenska skolelevers resultat i matematik har försÀmrats.
EDI, med fokusering pÄ smÄ och medelstora företag
Detta arbete behandlar EDI (Electronic Data Interchange). EDI Àr en teknik som innebÀr att standardiserade dokument skall kunna överföras elektroniskt frÄn ett datorsystem till ett annat, med ingen eller begrÀnsad mÀnsklig inblandning. Jag har försökt att inrikta min undersökning mot smÄ och medelstora företag.De nyckelfrÄgstÀllningar som jag valt att undersöka Àr följande: Vad talar för EDI och vilka skÀl finns det till ett införande? Vilka förvÀntningar har företag pÄ EDI vid ett införande? Vilka krav stÀlls det pÄ organisationer som stÄr inför ett införande av EDI? Vilka hinder finns för smÄ och medelstora företag att införa EDI? SÀkerhet i samband med EDI? Dessa frÄgestÀllningar har jag genom litteraturstudier, surveyundersökningar och en fallstudie samlat material till. Efter att materialet samlats in och analyserats sÄ har jag dragit slutsatser utifrÄn mina frÄgestÀllningar.
"Rehabilitering med samtalsterapi och yoga" : En utvÀrdering av Akademiska sjukhusets projekt för cancerpatienter
SAMMANFATTNINGSyfte: Syftet med undersökningen var att utvÀrdera effekterna av behandlingen i projektet ?Rehabilitering med samtalsterapi och yoga? med avseende pÄ upplevt fysiskt, socialt, kÀnslomÀssigt och funktionellt vÀlbefinnande, samt undersöka deltagarnas tillfredsstÀllelse med rehabiliteringen. Metod: UtvÀrderingen gjordes vÄren 2010 med kvantitativ metod och deskriptiv, longitudinell design. Alla som skulle börja i nybörjarkursen ombads att delta. EnkÀter delades ut före och efter deltagande i max tre rehabiliteringskurser.
Regionbyggande genom kommunal översiktsplanering : En problematisering av kommungemensam översiktsplanering som verktyg för regional utveckling
Denna uppsats undersöker kommungemensam översiktsplanerings funktion som ett verktyg för regional utveckling. Traditionell översiktsplanering sker inom en kommuns grĂ€nser för att peka ut önskad samhĂ€llsutveckling inom kommunen, men det finns idag exempel pĂ„ kommuner som i ett försök att greppa komplexa kommunöverskridande frĂ„gor genomför delar av sin översiktsplanering tillsammans med nĂ€rliggande funktionellt sammankopplade kommuner. Först i landet med denna typ av plansamarbete var Linköpings och Norrköpings kommun i Ăstergötland genom sin plan Gemensam översiktsplan för Linköping och Norrköping som vann laga kraft 2010. UtifrĂ„n exemplet Linköping och Norrköping diskuteras i uppsatsen kommungemensam översiktsplanering i förhĂ„llande till omkringliggande kommuner, dagens regionala- och kommunala planeringssystem och analyserna stĂ€lls mot teorier kring bland annat regionalisering samt storstĂ€ders betydelse för samhĂ€llsutveckling i en globaliserad vĂ€rld.Genom textanalys av Linköping och Norrköpings gemensamma översiktsplan, samt intervjuer med nyckelpersoner inom översiktsplanering i de tvĂ„ kommunerna och regionförbundet Ăstsam har en kĂ€rnproblematik belysts i att regionala grepp tas inom kommunal planering för större geografisk yta Ă€n vad kommunerna har rĂ„dighet över. Den gemensamma planen upplevs fĂ„ en regional betydelse genom en statusökning gentemot traditionella översiktsplaner och kan tolkas styra den regionala utvecklingen genom att greppa frĂ„gor kring samhĂ€llsutveckling kopplat till stĂ€dernas arbetsmarknadsregioner..
Kommunikationens roll i matematikundervisningen : en studie ur ett lÀrarperspektiv
Det socialkonstruktivistiska synsÀttet pÄ lÀrande och vikten av samspel och kommunikation som ett medel för lÀrande Àr idag mycket aktuellt. Det framhÄlls av bÄde forskare inom pedagogik och i lÀroplaner. Följande studie har behandlat undervisningen i Àmnet matematik, med utgÄngspunkt i hur kommunikation anvÀnds som ett lÀrandeverktyg. Teorier om att kunskap Àr nÄgot som överförs till eleverna, traditionell förmedlingspedagogik, eller att det byggs upp frÀmst genom enskild aktivitet, konstruktivism, fÄr idag mindre intresse. DÀrför Àr det intressant att ta reda pÄ i vilken grad dessa utgör en del av matematikundervisningen.
VÀtskebalansen hos arbetande hÀstar pÄ olika dieter
Kunskapen om hur trÀnande hÀstar pÄverkas av olika dieter behöver bli större. DÀrför utfodrades 6 trÀnande travhÀstar med 3 olika typer av foderstater. VÄra frÄgestÀllningar var:Hur pÄverkas hÀstens vattenintag och vÀtskebalans av olika foderstater? Hur vÀtskebalansen pÄverkas under arbete.Hypotesen var att hÀstens vattenintag och vÀtskebalans skulle pÄverkas och att vÀtskebalansen kommer att pÄverkas av de olika dieterna under arbete.HÀsten fÄr i sig vatten frÄn tre kÀllor, dricksvatten, vatten i foder och metaboliskt vatten. För att behÄlla vÀtskebalansen mÄste intaget av vatten tÀcka det hÀsten förlorar.