Sök:

Sökresultat:

1139 Uppsatser om Tradition möter samtid - Sida 66 av 76

DIDAKTISKA PERSPEKTIV P? EN BILDUNG-ORIENTERAD BIOLOGIUNDERVISNING -en analys utifr?n tysk bildningstradition med exempel fr?n biologil?rares praktik p? folkh?gskola

Aim: The aim of the study is to show how a Bildung-oriented biology teaching could be designed, along with providing classroom examples of such teaching. In this study, the term Bildung, is defined based on the German Didaktik tradition as competences for self-determination, constructive participation in society, and solidarity. Theory: The study is based om Englund?s thoughts of teaching as didactic choices that express different views of meaning, socialisation, method, and context. This is referred to as companion meanings. Additionally, the theoretical framework is influenced by Gadamer?s thoughts on understanding through dialogue and Klafki?s didactic analysis of educational content for Bildung-orientated approaches. Method: The empirical qualitative study is based on ten semi-structured interviews of biology teachers at Swedish Folkh?gskola.

Tuppens och Förmiddagens filosofer : Thoreau och Nietzsche och uppvaknandets filosofi

AbstractThis paper is about the philosophies created by Henry David Thoreau (1817-1862) and Friedrich Nietzsche (1844-1900). The purpose is to show the high degree of similarities between Thoreau?s and Nietzsche?s philosphy.At first glance, it seems far-fetched to suggest an affinity between them; the differences in style and choice of subjects, have most certainly contributed to the fact that very few comparisons so far have been made. There is no evidence that one experienced any influence over the other, neither writer seems to have been aware of the other. Also their different areas of use during the 20th century, may have influenced the almost total lack of search for affinity.

fyra bosniska invandrarnas upplevelse av integration i det svenska samhallet

SAMMANFATTNING Syftet med min uppsats Àr att fördjupa förstÄelsen för hur fyra bosniska invandrare upplever integration i det svenska samhÀllet. I uppsatsen lÀggs fokus pÄ de fem integrationsdimensionerna, arbetsmarknadsintegration, social integration, medborgerlig integration, boendeintegration samt subjektiv integration dÄ jag betraktar dessa som grundlÀggande för den enskildes fullstÀndiga integration. Min b-uppsats i sociologi behandlade samma Àmne som föreliggande undersökningen. Men koncentrationen lÄg dÄ pÄ de fyra bosniska invandrarnas integration pÄ arbetsmarknaden. Anledningen till att jag har valt att behandla samma problemomrÄde som tidigare Àr att jag Àr intresserad av integrationsfrÄgor Den tidigare forskningen presenterar hur integrationen upplevs och vad det allmÀnt innebÀr.

"Vi hjÀlps Ät, tillsammans kan vi mycket". Observationer och intervjuer om hur lÀrare planerar för och arbetar med olika texter i undervisningen, med fokus pÄ elevers lÀsförstÄelse

Syfte: De senaste Ären har man kunnat se ett lÀgre resultat i lÀsförstÄelse för svenska elever i nationella och internationella undersökningar. Elevers lÀsförstÄelse pÄverkar deras lÀrande inom alla skolÀmnen eftersom kunskap utvecklas genom förmÄgan att ta till sig skriftlig text. Utvecklingen av lÀsförstÄelse Àr central för all undervisning i skolan. Syftet med studien Àr att studera hur lÀrare planerar och arbetar med olika texter i undervisningen med fokus pÄ elevers förstÄelse av det de lÀser. Hur arbetar lÀrare med lÀsförstÄelse i klassrummet? Vilka strategier anvÀnds? Vilka lÀrande-/undervisningsteorier förankrar lÀrare sin undervisning i? Teori, ansats och metod: Studien utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande, vilket innebÀr samspel och samarbete mellan mÀnniskor dÀr varje individ kan utveckla sina grundlÀggande fÀrdigheter.FörstÄelse och tolkning anknyter till en hermeneutisk tolkande ansats.

Barn- och fritidsprogrammet i fokus : En studie om utbildningens framvÀxt i Norrköping

Uppsatsen handlar om barn- och fritidsprogrammet och beskriver hur utbildningen vuxit fram i Norrköping. Det övergripande syftet Àr att synliggöra olika utvecklingstendenser i utbildningens framvÀxt och att beskriva de ?kritiska perioder? som finns i utbildningens historia. Med ? kritiska perioder? avses i detta sammanhang perioder som inneburit att utbildningen diskuterats och förÀndrats.

Hur pÄverkas ensilagebalarnas kvalitet beroende pÄ klÀmkraft och plasttjocklek?

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka klÀmkraftens betydelse för ensilagekvalitetenför rundbalar. DÀrför gjordes ett försök pÄ Svalövs Naturbruksgymnasium i maj 2008. VÄrstudie var en del i ett större försök med fler olika led. VÄrt försök bestod av 4 olika led: 25 ?mplast med 100 bars klÀmtryck, 25 ?m plast med 140 bars klÀmtryck, 19 ?m plast med 100bars klÀmtryck och 19 ?m plast med 140 bars klÀmtryck.

HÄllbarhetsrevision : En studie om revisionens pÄverkan för hÄllbarhetsarbetet

SammanfattningFöretag inom skogsindustrin har en lÄng tradition av miljöredovisning. Som en utveckling av denna redovisning upprÀttar mÄnga företag idag hÄllbarhetsrapporter vilka beskriver företagets hÄllbarhetsarbete nÀr det gÀller miljö, sociala samt ekonomiska frÄgor.Denna studie har bedrivits under vÄrterminen 2007 och behandlar Àmnet hÄllbarhetsrevision. Vi har genom en kvalitativ undersökningsmetod studerat tre företag frÄn skogsbranschen samt tvÄ företag frÄn revisionsbranschen. Syftet med studien Àr synliggöra varför företag inom skogsbranschen vÀljer att upprÀtta hÄllbarhetsredovisningar, samt hur hÄllbarhetsarbetet kan effektiviseras genom interna ledningssystem. Vidare vill vi beskriva delar i hÄllbarhetsarbetet, vilka kan vara svÄrare att redovisa.Undersökningen har bedrivits utifrÄn en deduktiv ansats dÀr vÄr teoretiska referensram bestÄr av teori kring företagets legitimitet, kontrollÄtgÀrder för att kunna bedriva ett hÄllbarhetsarbete samt teori kring revisionen.

Ett studentkritiskt öga. : FörskollÀrarstudenter konstruerar kriterier för handledningssamtalets innehÄll, form och funktion.

Syftet med studien Àr att se hur begreppet handledning med fokus mot handledningssamtalens innehÄll, form och funktion uttalas, konstrueras och legitimeras av förskollÀrarstudenter. Som metod har nio förskollÀrarstudenter i sin sista utbildningstermin intervjuats genom fokusgruppssamtal. Analysförfarandet utgÄr frÄn Faircloughs tredimensionella analysmodell, diskursiv praktik, text och social praktik. Analysen utgÄr frÄn frÄgorna vad som sÀgs och hur det sÀgs om handledning. Social praktik, i den hÀr studien förskolan, och diskursiv praktik, dÀr texter produceras och konsumeras, ses i ett dialektiskt förhÄllande.

Varför flytta hemifrÄn redan inför gymnasiet?: en kvalitativ studie av fem flickors val att flytta hemifrÄn inför gymnasiet

Waara (2009) menar att mÀnniskor Àr mobila i olika utstrÀckning i förhÄllande till Äldern. I Äldern 19-23 Àr vi som mest mobila och villiga att flytta för utbildning eller arbete. Det finns dock Àven de ungdomar som vÀljer att flytta redan i samband med att de pÄbörjar sina gymnasiestudier. Syftet med föreliggande studie Àr sÄledes att undersöka ungdomars upplevelse av att flytta hemifrÄn vid 15-16 Ärs Älder för att för att lÀsa gymnasiet pÄ annan ort Àn i hemkommunen. De drivkrafter vilka ligger bakom ungdomarnas val belystes med hjÀlp av fem djupintervjuer med ungdomar frÄn olika delar av Norrbotten som alla hade flyttat till LuleÄ.

Godtagbara ÀndamÄl vid fastighetsbildningenligt 3:1 FBL : - en studie om ?udda? ÀndamÄl

The main objective with this study was to investigate so called odd purposes acceptable when registrating property along with how social development affects these purposes, furthermore to investigate how the cadastral surveyors estimates a foreseeable time. Tradition and praxis is used for several obvious purposes such as housing, farming, forests, offices and industry. Praxis is yet to be defined regarding more unique purposes. There is no mention in the law about which purposes are found acceptable to assure the demands on suitability are met. Cadastral authorities are responsible for making sure the division into property units is uniform and rule of law-accordingly.

Lean Administration i tillverkande företag

AbstraktTitel: Lean Administration ? i tillverkande företagNivÄ: C-uppsats i Àmnet företagsekonomiFörfattare: Jolin SjögrenHandledare: Stig SörlingDatum: Maj 2012Syfte: Syftet med studien Àr att skapa förstÄelse för vad som krÀvs vid en implementering av Lean Administration och vilka verktyg som kan anvÀndas.Metod: Studien Àr skriven utifrÄn en tolkande tradition. Teorin har samlats in frÄn litteratur, vetenskapliga teorier samt en kurs inom Àmnet Lean Administration. Vidare har sex intervjuer genomförts, fyra personliga intervjuer pÄ ett fallföretag samt tvÄ e-postintervjuer. Den empiriska undersökningen analyserades tillsammans med den teoretiska referensramen för att urskilja likheter och olikheter.Resultat & slutsats: Min studie visar att det Àr viktigt att Lean Administration efterfrÄgas av chefer pÄ olika nivÄer för att fÄ fÀste i företaget.

fyra bosniska invandrarnas upplevelse av integration i det svenska samhallet

SAMMANFATTNING Syftet med min uppsats Àr att fördjupa förstÄelsen för hur fyra bosniska invandrare upplever integration i det svenska samhÀllet. I uppsatsen lÀggs fokus pÄ de fem integrationsdimensionerna, arbetsmarknadsintegration, social integration, medborgerlig integration, boendeintegration samt subjektiv integration dÄ jag betraktar dessa som grundlÀggande för den enskildes fullstÀndiga integration. Min b-uppsats i sociologi behandlade samma Àmne som föreliggande undersökningen. Men koncentrationen lÄg dÄ pÄ de fyra bosniska invandrarnas integration pÄ arbetsmarknaden. Anledningen till att jag har valt att behandla samma problemomrÄde som tidigare Àr att jag Àr intresserad av integrationsfrÄgor Den tidigare forskningen presenterar hur integrationen upplevs och vad det allmÀnt innebÀr.

Ämnesintegrering : gymnasielĂ€rares syn pĂ„ Ă€mnesintegrering gĂ€llande matematik och yrkesprogram

Enligt Skolverket (2003) sÄ har yrkeselever lÄg motivation och dÄlig förstÄelse för matematikstudier. Jag vill med detta arbete undersöka hur ett Àmnesintegrerat arbete kan pÄverka denna lÄga motivation och den dÄliga förstÄelsen som finns för Àmnet. I flertalet styrdokument sÄ pÄpekas vikten av samverkan pÄ skolorna för att uppnÄ alla mÄl. Trots detta sÄ förekommer det sÀllan nÄgon samverkan och jag vill dÀrför se nÀrmare pÄ orsaker till detta. Syftet med arbetet Àr att undersöka nÄgra lÀrares syn pÄ Àmnesintegrering gÀllande matematik och yrkesförberedande linjer.

"Det kanske Àr nÄn tradition eller gott, man fÄr inte dricka det sÄ ofta" : En kvalitativ intervjustudie om ÄttaÄringars förestÀllningar om alkohol

Syfte och frÄgestÀllningar Syftet med uppsatsen Àr att belysa barns förestÀllningar om alkohol och dess pÄverkan. FrÄgestÀllningar: Vilka tankar har barn om alkohol? Finns det nÄgra genomgÄende teman och trender i barnens förestÀllningar om alkohol? Hur beskriver barn alkohol och mÀnniskors beteende i samband med alkohol? Metod Denna studie har utförts med kvalitativa intervjuer som metod. Femton barn i Ärskurs tvÄ, samtliga Ätta Är, har intervjuats efter godkÀnnande frÄn mÄlsman, klassförestÄndare och rektor. Urvalet var inriktat pÄ ÄttaÄringar i en klass och gjordes i samarbete med klassförestÄndaren samt efter vilka som fick godkÀnnande av mÄlsman. Förutom Älder fanns inga andra kriterier. Intervjuerna var semistrukturerade men de utgick dock frÄn samma frÄgemall.

Konkurrensfördelar i fokus, en studie om interna styrkor

Genom globaliseringen och den internationella handelns utveckling har en ökad konkurrens blivit ett faktum pÄ den Svenska marknaden. Detta innebÀr att Àven de Svenska företagen har möjlighet att verka pÄ fler marknader vilket Àven stÀller krav pÄ företagen att skapa en konkurrenskraft som kan motstÄ det ökade konkurrenstrycket. Med detta i fokus utvecklades vÄr problemstÀllning: Hur arbetar företag för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden? VÄrt syfte Àr att skapa en förstÄelse för hur ett företag kan arbeta för att skapa konkurrensfördel pÄ marknaden. Vi har valt att studera detta ur ett företagsperspektiv genom en fallstudie pÄ ett företag och fem djupintervjuer, dÀr vi har valt att fokusera pÄ hur de arbetar med sina interna konkurrensfördelar.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->