Sök:

Sökresultat:

175 Uppsatser om The Baltic Fleet - Sida 6 av 12

En korporativ sjöfartspolitisk utkik? : En fallstudie av tillkomsten av TAP-avtalet, och skapandet av en globalt anpassad marknad.

The thesis examines the crisis that the Swedish-flagged merchant marine underwent in the 1990s, that resulted in a narrow market for the Swedish-flagged fleet. In order to save the industry, the TAP- agreement was created, consisting of three parties, government- market and interest organizations.  Purpose in this thesis, is to exam how the TAP-agreement was carried out in relation to the parties, and how it correlates in relation to how the global political economy affected the Swedish maritime politics. Two questions are presented. Is the TAP agreement an expression of Swedish corporatism?  Which aspect of Global Political Economy is characteristic for the TAP agreement? A case study is preformed in three steps. The different parties of the TAP-agreement have been interviewed.  A comparative study of two Swedish crises has been performed, in order to establish the correlation between them, in regards to corporatism.  A survey, with the aim to pinpoint which aspect of Global Political Economy is characteristic of the TAP agreement. Findings in this thesis are that the TAP-agreement was designed through corporatism, and that the most important aspect of all, the Swedish flag was worth saving, for all parties. .

Sydöstra Östersjöregionens utveckling - INTERREG-projekt och dess effekter på Blekinges robusthet

Östersjöregionen är en av Europas snabbast växande regioner och Blekinge har ett strategiskt läge mitt i denna expansiva region. Studien behandlar Sydöstra Östersjöregionens utveckling och belyser de tre INTERREG-projekten Seagull, SEB Trans-Link och Baltic Gateway ur ett robusthetsperspektiv. En robusthetsanalys med hänsyn till tekniska, ekologiska och sociala aspekter görs med utgångspunkt från identifierade regionala riskfaktorer samt de effekter INTERREG-projekten förväntas få på Blekinge. Resultaten från analysen jämförs sedan med Blekingestrategin och slutligen presenteras föreslagna prioriteringar för att uppnå ett robustare Blekinge..

Paketera mera : Kan researrangörer fortfarande skapa värde genom paketlösningar ?

This paper was written at the Baltic Business School in Kalmar. The purpose was to analyze and determine the importance of packaged holidays within the tourism and travel sector and how value can be created for the customer. This have been done with a focus on the chosen parts; customer needs and how packaging can create value, how companies can work to give the customer increased value through packaging, last but not least how companies segment the market and if there are specific segments that prefer packaging. We have applied the qualitative method through conducting four face-to-face interviews and one phoneinterview. The purpose of this paper is not to generalize, but to show patterns in the chosen subject.

Lettland-EU medlemskap, etnicitet och identitetskonstruktion

This paper examines whether membership in the European Union has contributed to democratic stability and integration in an ethnic diverse society. By studying the Latvian multicultural society, before and after membership in the EU, the author is looking for evidence of enhanced ethnic stability in the country brought through European integration. The author will analyze what the consequences have been, by adopting European regional policy, for a country that yet has to create a unified national identity. By analyzing different areas of the Latvian society, the author has concluded that the EU has played a small but yet not insignificant role for the Latvian domestic integration process..

Traditionell miljöundervisning eller undervisning för hållbar utveckling?

FN har deklarerat år 2005 till år 2015 som ett decennium för utbildning om hållbar utveckling. Därför var det intressant att undersöka om det har fått någon genomslagskraft i den gymnasiala undervisningen. Syftet med den här undersökningen var att undersöka om ett skifte från traditionell miljöundervisning till undervisning för hållbar utveckling har skett.Det empiriska materialet består av sex kvalitativa intervjuer med två fysiklärare, två naturkunskapslärare och två samhällskunskapslärare. Resultatet av denna studie visade att kunskaperna för hållbar utveckling varierar bland lärarna och att det inte har skett ett skifte från traditionell miljöundervisning till undervisning för hållbar utveckling fullt ut. Den undervisning som idag bedrivs ligger inom den normativa miljöutbildningen.

HUR KAN VI REDUCERA DEN INTERNA ÖVERGÖDNINGEN SAMT REGLERA ALGBLOMNINGAR FRÅN ATT NÅ EGENTLIGAÖSTERSJÖNS KUSTZON ?? : En vision om att återfå en balans i Östersjön genom att skörda algöverskott och använda biomassan som en framtida råvara.

The Baltic Sea is one of the world?s most polluted seas. Increased discharge of nutrients due to greater populations of people, together with a slow water exchange, creates great stress on the sea. Too much nutrients leads to increased growth of algae and causes problem in the ecosystem. Even if we reduce nutrient discharge the problem still exist in the ocean. When algae dies and sinks, more nutritional substances is produced called "internal eutrophication". This phenomenon will grow in the future due to a warmer climate and the problem is spreading towards the coastal zone, which is an important site for fish recreation. By removing the abundance of algae, the nutritional and toxic substances are reduced and the algae biomass can be a future resource for biofuel production..

Utflaggning och omstrukturering. : Sju verksamheter på sjöfartsintensiva Åland berättar om sina upplevelser.

This paper concerns the flagging out of merchant navy vessels and its consequenses. Flaggingout is method used by ship owners in order to gain advantages. Under a different flag, thevessel's legal residence become the subject of another country´s laws. Toward the end of thefirst decade of the 20th century ferry -and passangervessels trading in the Baltic Sea wereflagged out from Åland to the flag of Sweden. Flagging out to Sweden is not common but thespecific circumstances for this trade has made the Swedish ship's register interesting for shipowners.

Sjöbefäl och kvinna år 2011 : En kvalitativ undersökning av kvinnliga nautikers ombordsituation

Den här undersökningen handlade om hur idag aktiva, kvinnliga nautiker i den svenska handelsflottan upplever sin situation ombord och hur de ser på sin framtid till sjöss. Syftet var att utröna ifall nautikeryrket i sin nuvarande form passar kvinnor och ifall något kan göras för att göra det mer attraktivt för dem. Bakgrunden var den låga andelen kvinnor inom yrket. Jag valde en kvalitativ undersökningsmetod där jag analyserade data från fem semistrukturerade intervjuer. Denna metod valdes eftersom jag framförallt ville förstå den genusproblematik som kunde finnas ombord. Resultatet visade att det inte finns något i nautikerns arbetsuppgifter som inte kan utföras av en kvinna och att särbehandling p.g.a. kön och sexuella trakasserier drabbar kvinnliga nautiker i begränsad omfattning.

Faktorer som påverkade valet : En studie i blivande sjöingenjörers utbildningsval

Den svenska handelsflottan har de senaste åren varit utsatt för massiva utflaggningar vilket har lett till att många sjömän har fått gå i land eller sökt arbete under annan flagg. Trots problemen med utflaggning och en potentiell minskad arbetsmarknad har sjöingenjörsprogrammet de senaste åren inte haft några större problem att fylla sina utbildningsplatser. Framtiden är fortsatt oviss och konkurrensen från andra sjöfartsnationer ökar. Syftet med denna undersökning var att undersöka vilka bakomliggande attityder och förväntningar som gjorde att studenter år 2013 valde att börja studera på det fyra åriga sjöingenjörsprogrammet i Kalmar, samt att mäta inställningen till den allt mer krympande svenska handelsflottan. För att genomföra detta arbete användes en enkätundersökning där förstaårsstudenterna på det fyraåriga sjöingenjörsprogrammet utgjorde populationen.

Nord Stream : en säkerhetspolitisk miljödebatt

Den planerade gasledningen Nord Stream, eller ?den ryska gasledningen?, har varit föremål för enintensiv debatt sedan hösten 2006 i såväl pressen som i riksdagen. Debatten har spänt över ett brettfält där miljöhänsyn och säkerhetspolitiska aspekter har avlösts av inlägg rörande Sverigeshandlingsfrihet inom ramen för internationella havsrättsliga avtal och hur Nord Stream skahandläggas för att denna handlingsfrihet inte ska begränsas inom ramen för svenskförvaltningslagstiftning.Föreliggande arbete analyserar debatten runt Nord Stream från det att projektet presenterades påvåren 2005 och fram till den särskilda debatt som hölls i riksdagen samma dag som Nord StreamAG inlämnade sig ansökan om miljöprövning till regeringen. Källmaterialet har hämtats fråndebattsidorna i Sveriges två största morgontidningar samt från riksdagens kammare och därefteranalyserats med en argumentationsanalytisk modell enligt Arne Næss..

Energieffektiv Linjesjöfart Till Och Från Gotland

The ferry traffic to Gotland is essential for the island?s ability to live and develop. Yearly, it transports 1,6 million passengers, 500 000 personal vehicles and 750 000 lane meters of freight with four Ro-Pax ferries. The traffic is controlled and subsidized by the Swedish government since 1971 in order to guarantee the inhabitants and industry of Gotland a satisfactory transportation service. As a consequence of the past decades increased traffic quality, mainly due to a decrease in crossing times, the traffic?s environmental impact and costs has also increased.The Master Thesis proposes a new energy efficient traffic arrangement that satisfies the users? preferences in the same extent as today.

Skogs- och energibolagens attityd till förnybara drivmedel vid upphandling av transporttjänster i norra Sverige

Sweden's government is dedicated to the goal of having a vehicle fleet that is independent of fossil fuels by 2030. Achieving these goals requires, among other things, new types of fuel that give lower net emissions of carbon dioxide. The present market includes stations offering lowlevel blends of renewable fuels in conventional diesel as well as some stations offering renewable fuels only. The purpose of this study is to survey purchasers? attitudes to the use renewable fuels in roundwood and bioenergy transport in forest- and energy companies. The study was based on qualitative interviews through a combination of face-to-face meetings and telephone interviews with each sample group. The total number of respondents was ten (10), consisting of five (5) from forest companies and five (5) from energy companies. Transport service purchasers were generally positive to renewable fuels and considered these necessary in the future.

Jämförelse mellan våtkompostering och andra VA-system i omvandlingsområden : en fallstudie i Norrtälje kommun.

Eutrophication of the Baltic Sea and Swedish lakes remains a major problem despite many years of effort to reduce the emissions of nutrients. One major source is waste water systems, especially private sewage systems. These sewages accounts for a very large share of nutrients per capita in comparison with citizens connected to larger sewage treatment plants. Norrtälje community has the greatest number of private sewage systems in Sweden. Discharges of nutrients, especially phosphorus, to the Baltic Sea from these sewage systems are significant.

Principer för lagerstyrning hos GNT Group

GNT Group is a Nordic/Baltic wholesaler that distributes products in the IT, entertainment and home electronics sector. GNT is facing problems with inaccurate inventory levels which can lead to unnecessarily high inventory carrying costs or lost sales. Currently the decisions about when and how many to order are made somewhat arbitrarily by the responsible personnel. Their decisions are based only on some brief sales history and on experience. GNT wants to develop its ERP system to be able to support the purchaser in these and other related decisions.

Fånggrödor i Norra Östersjöns vattendistrikt

70 % of the lakes and waters in the water district of northern Baltic Sea do not reach the requirements for good ecological status. This is mostly due to eutrophication caused by a too high deliverance of nutrients from agricultural land or effluents. Losses of particulate phosphorus through water erosion contribute to a great extent to this eutrophication. In the action plan for the water district cover crops are mentioned as a measure for reducing losses of phosphorus from arable land. This paper reviews the possible effect of cover crops in the water district and discusses what crop that would be most suitable.

<- Föregående sida 6 Nästa sida ->