
Sökresultat:
3304 Uppsatser om Text-tv - Sida 40 av 221
Att återberätta glädje : En studie av struktur och språk i fem pojkars personligt återgivande texter
The aim of this study is to investigate how five boys in grade 3 of compulsory school structure and use language when they write narrative texts retelling and assessing personally experienced events. This is studied by interpreting how the boys use genre steps that are typical of the structure of personal narrative texts and by detecting and naming different linguistic features in the texts. The material in the study consists of five boys?personal reports and the method, which is based on the theories of genre pedagogy (see Johansson & Sandell Ring 2012:28ff, 223f), comes from systemic functional linguistics. A central finding of the study is that the boys structure their texts in varying combinations of genre steps which commonly occur in texts of a narrative kind.
Det bästa att jag har lärt mig många ord : En fältstudie om tillämpningen av dramapedagogik när unga andraspråkstalare läser Selma Lagerlöfs Bortbytingen
Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur en grupp unga andraspråkstalare tar sig an en klassisk, äldre text skriven på ett förhållandesvis ålderdomligt språk, Selma Lagerlöfs saga Bortbytingen, med hjälp av dramapedagogiska övningar samt genom gestaltning och återberättande av den litterära texten. Metoden som används för att samla in material till studien är en triangulering av flera kvalitativa grepp: inspelade intervjuer, dels en fokusgruppintervju av eleverna, och dels en enskild intervju av deras sas-lärare; frågeformulär med enskilda svar från eleverna och deras lärare; loggböcker från eleverna och deras observerande lärare samt den deltagande forskaren; inspelningar av fem arbetspass inklusive det avslutande uppspelet.Resultaten visar att dramapedagogiskt arbete i samklang med en äldre text vars språk inte är omedelbart gångbart för nutida skolelever gav eleverna verktyg för att ta sig an textens innehåll och språkliga form, återberätta med egna ord, lära sig nya ord och uttryck, och leder till en ökad medvetenhet om svenska språket då och nu..
Utvecklingen av en animationspipeline : En handbok för animatören som är med och startar ett nytt spelprojekt
Denna rapport är en reflekterande text över skapandet av en digital handbok för animatörer som är med och startar ett nytt spelprojekt. Handboken är ett verk som gjordes som examensarbete på Högskolan i Skövde vårterminen 2009.Rapporten beskriver processen bakom skapandet av handboken. Denna process innefattar praktiskt arbete på företaget Junebug AB i Malmö, en förberedande litteraturstudie av hur text skrivs på ett tydligt, pedagogiskt sätt, en ytterligare litteraturstudie av tidigare skrivna handböcker för animatörer, intervjuer med animatörer i branschen och på utbildningen och sammanställning av handboken.Den centrala frågeställningen var: Hur kan man i handboksform på bästa sätt förmedla hur en animationspipeline1 tas fram, underhålls/effektiviseras och dokumenteras?Målet med arbetet har varit att sammanställa en handbok som andra animatörer kan använda sig av. Syftet har varit att lära mig om en riktig arbetsmiljö i spelbranschen och förmedla detta i handboken.
- Jag ser vad du säger! : om hur barn kommunicerar med ickeverbala leksignaler
En underso?kning av Bayeuxtapetens (BT) spra?kliga struktur. Underso?kningen avser bera?ttandetsorganisering och fo?rdelning mellan huvudfris, ba?rder, den kortfattade inbroderade texten och en postulerad fo?rlorad text. Sa?rskild fokus la?ggs pa? den s.k.
Film som en text - några lärares och lärarstudenters syn på film i svenskundervisningen
Syftet med examensarbetet är att undersöka några lärare och lärarstudenters erfarenheter av samt inställning till användningen av film i svenskundervisningen i grundskolans senare år och på gymnasiet. Arbetet utgår från det vidgade textbegreppet i svenskämnets kursplaner och forskning och litteratur kring dess omsättning i praktiken. Kvalitativa intervjuer har gjorts med fyra lärare och tre lärarstudenter.
Resultatet visar på en variation i sättet att använda film i svenskundervisningen. Slutsatser som dras är att film fyller två olika huvudfunktioner i lärarnas undervisning, dels som medel för att t.ex.
The first Woman born with a Difference : En komparativ queerläsning av Djuna Barnes Ladies Almanack
The aim of this thesis is a comparative study of Djuna Barnes' 1928 book Ladies Almanack and turn of the century sexological texts focusing on Havelock Ellis' studies of 'sexual inversion in women'. The study is based on queer theory concepts from Judith Butler and Fanny Ambjörnson as well as Michel Foucault's studies of the history of sexuality. After a presentation of the theoretical concepts and a short introduction of earlier research on Barnes' works my reading and conclusions are presented in five chapters focusing on different theoretical and thematic aspects of the studied texts. A recapitulation and discussion ends the thesis.In short, my conclusions are that Ladies Almanack contrary to earlier research can be read as a queer text, and a form of counter-discourse to the general one regarding lesbianism in the early 1900's. The text also reveals itself as a pointed critique and a satire of Havelock Ellis' writings on 'sexual inversion in women'.
Tidningen GQ och populärkulturell objektifiering : En historisk studie av omslag i förändring mellan 1958-2013
Syfte: Uppsatsens syfte är att analysera tidningen GQ:s omslag mellan åren 1958-2013 för att ta reda på om patriarkala strukturer går att urskilja i omslagens text- och bildspråk. Jag vill specifikt undersöka hur män och kvinnor framställs på omslagen och hur detta kan ha förändrats mellan åren 1958-2013.Teori: Eriksson och Göthlunds Möten med bilder (2004) har legat som grund för att förstå hur jag skulle analysera mitt bildmaterial och Kuhn (1985), Mulvey (1999) och Tasker (2011) har bidragit med viktiga begrepp att använda som analysverktyg. Van Zoonens (2004) redogörelse för feminism har också varit en väsentlig del. Kompletterande relevant litteratur tas också upp i arbetet. Vidare har även Anja Hirdmans tidigare forskning i området med boken Den ensamma fallosen (2008) och doktorsavhandlingen Tilltalande bilder: genus, sexualitet och publiksyn i Veckorevyn och FIB aktuellt (2001) varit viktigt för att förstå mitt analysmaterial.Metod: Samtliga 599 omslag från GQ:s arkiv mellan våren 1958-2013 har studerats innan jag valde ut 28 av dem att analysera semiotiskt.
Pianoimprovisation enligt Czerny och Liszt : 1800-talets preludierings- och pianoimprovisationspraxis i analys och exempel
This essay in musicology is combined with a CD-recording of piano improvisations. Its purpose is, on the one hand, to examine some of the ideas permeating piano improvisation during the first part of the nineteenth century, and, on the other, to find ways to apply these nineteenth century ideas of improvising to modern piano playing. The artistic part of the work is as important as the theoretical, and the two strands are supporting and reinforcing each other.The first section of the text focuses on preluding ? that is, a genre of improvisation. The second section investigates some aspects of the improvising of Franz Liszt ? that is, different types of improvisation as practised by an important nineteenth century musician.
Läsförståelse i NO-undervisningen? Fem NO-lärare beskriver vilket stöd de ger och vilket stöd de efterfrågar
Syfte: Syftet med denna undersökning var att ur specialpedagogisk synvinkel kartlägga hur fem NO-lärare beskriver att de använder text i sin undervisning. Frågeställningarna var: Hur använder lärarna text i sin undervisning? Vilka läsförståelsestrategier undervisar lärarna om? Hur samverkar lärarna med specialpedagog kring elever med lässvårigheter? Vilket stöd efterfrågar lärarna för att utveckla sin undervisning? Teori: Då denna studie behandlar läsförståelse och undervisning, i vilken läraren har en aktiv roll och använder sig av dialog och kommunikation för att förklara fenomen och begrepp, har ett sociokulturellt perspektiv valts som teoretisk utgångpunkt.Metod: Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer med fem NO-lärare verksamma på högstadiet i olika stadsdelar i en storstad. Intervjuerna utformades som samtal utifrån en intervjuguide som tog sin utgångspunkt i undersökningens syfte och frågeställningar. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades.Resultat: Resultatet visar att samtliga lärare i undersökningen beskrev NO-texter som abstrakta, faktaspäckade och en utmaning för eleverna att ta till sig.
Nyanlända elevers möte med gymnasiets läromedelstexter : En jämförande studie mellan elevers upplevelse av svåra ord i en läromedelstext och deras lärares syn på textens svårigheter
Denna uppsats belyser nyanlända gymnasieelevers möte med programtypiska läromedelstexter. Syftet med undersökningen var att undersöka elevernas faktiska upplevelse av svåra ord i en text och jämföra det med lärares antaganden om vilka ord som de tror utgör svårigheter i samma text. I en studie fick elever i åk 1 och 2 markera ord som de inte förstod i utvalda läromedelstexter. Elevernas lärare läste samma texter och markerade de ord de förmodade att eleverna inte kände till eller förstod. Resultatet tyder på att en läromedelstext på gymnasienivå innehåller många ord som är okända för elever med kort tid i Sverige.
Artikelbundna instruktioner : Layout och rutiner
This thesis is carried out on behalf of watermixer manufacturer Ostnor AB in Mora.The thesis deals with the area of Article Bound Instructions (ABI) at the company'sassembly department, regarding the layout and management routines involved withthese instructions.In the current situation there are problems with no uniformity in the manner in whichthe ABI is written, then referred to both the civil structure, images and specificityrates in the text.Another problem is that operators do not make use of the ABI that are available inthe current situation, and that there are no clear procedures for who has theresponsibility to write, update and change these ABI.During this work has several people that were identified as key personnel of thethesis held in order to get a handle on how the current situation of the variousobjects of the work looks like, and to examine different desires about the future ofthese should look like from the different subjects perspectives been interviewed.During the work, a number of deficiencies, including that the current program that isused to write the ABI, Lotus Notes, do not possess near the prerequisites for being asimple program to deal with when writing the ABI, which is a condition since wishesare about to put the responsibility for the ABI generation to the departmentsoperators, since their main task is to assemble and do not bother with a program in acomputer.The result of this work has generated new layout and structure of the ABI, designedto be used continuously in the assembly for evaluation, routines regardingresponsibility of the ABI for the Department of Production Engineering (PT),procedures for how the ABI should be written regarding amount of detaileddescriptions in the text and use of pictures.In addition, proposals for further work and improvements has been developed basedon experience during the work and presented at the end of the report..
Mörbylånga sockerbruksområde - historik, nuläge och tre framtidsbilder
Detta har varit ett examensarbete om 20 poäng på programmet för Fysisk
Planering vid Blekinge Tekniska Högskola. Det har varit ett enskild arbete och
handledning har kommit från två handledare på Blekinge Tekniska Högskola.
Mittseminarium för arbetet hölls 29 januari 2004 på Blekinge Tekniska Högskola
i närvaro av handledaren, opponenten och andra åhörare.
Ett avsnitt berättar kort historik om Mörbylångas framväxt, om ortens hamn och
om sockerbruket som fanns på orten 1908-1991. Det avsnittet är tänkt för att
introducera läsaren i Mörbylånga och i det aktuella planområdet.
Åldersbestämningen som finns på befintliga byggnader är endast ungefärlig, då
de exakta årtalen har varit synnerligen svåra att få tag på.
Nulägesbeskrivningen består i kartor som visar hur Mörbylånga försörjs
trafikmässigt via ett större omland.
Non-state actors? role in the EU forest policy making : a study of Swedish actors and the Timber Regulation negotiations
The purpose of this research is to identify how E-NGO and forest stakeholders, in the study referred to as non-state actors, have influenced the EU timber regulation; through participation and lobbyism towards the decision- makers (policy makers) at EU and national level, to achieve adjustments in the legislative text. The study also examines the relationships between the forest stakeholders, the E-NGOs and the EU-institutions, regarding communication, cooperation, informal and formal consultation where interviews were accomplished with decision-makers from the EU-institutions, forest stakeholders, E-NGOS and representatives from Swedish authorities that participated under the development of the EUTR during the period of 2008-2013. The participation and lobbying from non-state actors have most likely affected the outcome of the regulation, through alterations in the legislative text and through influencing the EU-institutions. Several factors that have affected the efficiency and timing of the influence have been identified through interviews as well as various approaches to influence the decision makers. The findings of the study may be useful for forest related interest groups that are involved in decision-making procedures at EU-level and as substance and material for further research in the subject of forest policy making at supranational level..
Folke vs Henry : En jämförelse av förståelse mellan syntetisk och mänsklig uppläsning av sammanhängande texter
I en studie som kan vara den första i Sverige i sitt slag har vuxna testpersoner med och utan synnedsättning fått lyssna till texter som lästs upp med antingen unit selection-syntesen Folke eller en mänsklig röst. Genom förståelsefrågor till varje text har det undersökts om en syntetisk uppläsning av sammanhängande text ger en sämre förståelse än en mänsklig uppläsning. Genom testet har också faktorer som ansträngning samt korrelation med längd, svårighetsgrad och vana av syntetiskt tal undersökts. Testet visar att för relativt enkla texter som inte är längre än ca 700 ord eller inte har en uppläsningstid på mer än ca fem minuter så ger en syntetisk uppläsning inte någon påvisbar försämring i förståelse. Resultat och analys visar dock att det vid längre texter än så kan finnas en skillnad i förståelse mellan de två uppläsningssätten samt att det kan finnas en korrelation med textens längd och svårighetsgrad.
Läsning på iPad - bättre än du tror? : En användarstudie där läsförståelse på iPad ställs mot det traditionella pappret
Denna uppsats kommer undersöka om det finns ett samband mellan läsförståelse och läsupplevelse på surfplattan iPad. Det kommer att försöka fastställas om läsförståelse är bättre på iPad eller papper, och om deltagarnas egen läsupplevelse reflekterar deras läsförståelse vid läsning av en kortare text. Hypotesen i uppsatsen var att deltagarna antog att den traditionella läsning på papper var bättre än läsning på Ipad, vilket inte nödvändigtvis stämmer. Det undersöktes även om användarvana hade någon inverkan på läsförståelsen på iPad. I undersökningen fick målgruppen, som bestod av medieteknikstudenter, läsa två texter och därefter svara på tillhörande frågor, en text på papper och en på iPad.