Sök:

Sökresultat:

3807 Uppsatser om Teorin som vi utgćr frćn - Sida 17 av 254

VÀnsterpartiets vÀg till vÀljarna

Den hÀr uppsatsen handlar om VÀnsterpartiet, tidigare VÀnsterpartiet Kommunisterna och vilka val de har gjort nÀr det gÀller relationen mellan ideologi och röstmaximering. VÀnsterpartiet kommunisterna balanserade ofta strax ovanför 4 ProcentspÀrren. Efter namnbytet 1990 kom VÀnsterpartiet att öka sin andel av manskÄren, för att 1998 göra sitt bÀsta riksdagsval nÄgonsin. Vi har genom kvalitativa studier av partiprogrammen frÄn 1987, 1996 och 2004 försökt att finna orsaker till denna framgÄng. Vid vÄr undersökning har vi fokuserat pÄ vad i dessa partiprogram som kan sÀgas vara förenligt med rational choice teorin respektive marxism- leninism.

IntÀktsskapande genom relationsmarknadsföring -en fallstudie av Hertz biluthyrning

Relationsmarknadsföringen betonar vikten av att vÄrda kundrelationer pÄ lÄng sikt för att skapa intÀkter och lönsamhet. Problemet som undersöks Àr hur ett företag inom biluthyrningsbranschen anvÀnder de relationsskapande medel som Äterges i teorin för att skapa intÀkter. Syftet med studien Àr att fÄ ökad förstÄelse för hur relationsbyggande fungerar i praktiken i ett biluthyrningsföretag. Jag vill undersöka betydelsen av att vÄrda kundrelationer genom relationsmarknadsföring, samt hur intÀkterna pÄverkas genom kundvÀrden och lojalitet. För att kunna besvara de frÄgor som satts upp i problemformuleringen har jag gjort en djupstudie av Hertz biluthyrning.

Centralbankers sjÀlvstÀndighet och hur det kan pÄverka ekonomin

Uppsatsen ser till vad som sker med inflationen och produktionsgapet (skillnaden mellan den faktiska produktionen och den potentiella produktionen) nÀr en centralbank blir sjÀlvstÀndigare genom att Rogoff-konservatism införs. Första delen av uppsatsen avhandlar tvÄ modeller inom detta monetÀra Àmne och huvudfokus ligger pÄ den nykeynesianska modellen. Efter en redogörelse för modellens uppbyggnad ses hur Rogoff-konservatism pÄverkar en ekonomi om det finns inflation bias och dÀrefter vad som sker med chockstabiliseringen om centralbanken blir sjÀlvstÀndigare. Den andra delen behandlar centralbanker i empirin och visar pÄ centralbankers sjÀlvstÀndighet i förhÄllande till inflationen, variansen för inflationen, produktionsgapet och variansen för produktionsgapet. Teorin menar att om det finns inflation bias medför Rogoff-konservatism till lÀgre inflation och chockstabiliseringen blir bÀttre.

Styrelser - hur ser de ut i olika stora aktiebolag?

I ett företag finns fyra bolagsorgan; bolagsstÀmman, styrelsen, vd:n och revisorn. I aktiebolagslagen (ABL) sammanfattas de olika organens uppgifter och ansvar för att förebygga maktmissbruk. Fokus i denna uppsats Àr bolagsorganet styrelsen, som tillsÀtts pÄ bolagsstÀmman av företagets aktieÀgare. Styrelsen ansvarar för förvaltningen av företag, dÀribland tillsÀtta och avskeda vd:n. Enligt ABL ska alla aktiebolag ha en styrelse men trots det finns skillnader mellan styrelser, bland annat beroende pÄ företagets storlek.

Intensiteten i relationen mellan intern- och externrevisorn

Syftet med vÄr uppsats Àr att förklara sambandet mellan relationen och de faktorer som frÀmjar alternativt hÀmmar intensiteten i relationen mellan intern och externrevisorn.För att förklara de faktorer som pÄverkar intensiteten i relationen har vi byggt en egen teori. Vi har gjort en illustration för att förtydliga vÄr teori för lÀsaren. Vi har försökt att med hjÀlp av redan befintliga teorier och olika synsÀtt styrka vÄr egen teori. Teorin har sedan utmynnat i hypoteser. VÄr övergripande hypotes utgÄr frÄn revisorernas oberoende.

Att st?dja och st?rka - En kvalitativ studie om familjehemsf?r?ldrars upplevelser av st?d fr?n socialtj?nsten

Det r?der brist p? familjehem i Sverige, samtidigt som tidigare forskning visar p? att familjehemsf?r?ldrar ?nskar ett mer omfattande och f?rb?ttrat st?d i uppdragen. Denna studie syftar d?rf?r till att unders?ka familjehemsf?r?ldrars upplevelser av st?dinsatser fr?n socialtj?nsten, och inriktar sig p? st?dets m?jligheter och utmaningar. F?r att besvara studiens fr?gest?llningar samlades empiri in genom sju kvalitativa intervjuer med familjehemsf?r?ldrar.

Vasaloppets varumÀrkesuppbyggnad : En fallstudie av hur de tillsammans med sina sponsorer bygger starka varumÀrken

VarumÀrkets betydelse blir allt mer viktig för att företag ska nÄ framgÄng. Detta pÄ grund av att bland annat produktskillnaderna pÄ marknaden minskat samt att mediekostnaderna ökat. En konsekvens av detta Àr att företagen mÄste differentiera sina varumÀrken och tydliggöra dess mÀrkesidentitet. I och med detta blir det intressant att studera ett företag som under lÄng tid arbetat med att bygga upp ett starkt varumÀrke genom sitt pÄtagliga arbete med att anvÀnda sig av ideell verksamhet samt sponsring. VarumÀrket Vasaloppet Àr ett idrottsevent som lyckats profilera sig som en tÀvlig, en upplevelse, ett Àventyr samt en dröm att genomföra.

Institutionellt FörvaltningsbistÄnd- Normativa konflikter pÄ resan mellan det konceptuella och det konkreta.

Uppsatsens problemomrÄde Àr institutionellt utvecklingssamarbete. Med hjÀlp av den institutionella teorin problematiseras institutioners normativa och kulturella förankring och dÀrmed den vÀrdebaserade komplexitet som lÀtt uppkommer vid utvecklingssamarbete. Fokus ligger pÄ förvaltningsbistÄnd. Den första delen av uppsatsen berör problemomrÄdet pÄ en konceptuell och generell nivÄ, vilka vÀrden Sverige vill exportera i det institutionella förvaltningsbistÄndet. Dessa vÀrden analyseras sedan via ett antal verktyg frÄn den institutionella teorin.

Marknadsföring av mÀnniskor : En studie kring personliga varumÀrken med utgÄngspunkt i traditionell teori om varumÀrkesbyggande

I denna uppsats undersökte vi fenomenet personligt varumÀrkesbyggande, vilket kan definieras som en persons namn och de vÀrderingar som kopplas till det. Syftet med uppsatsen var att utifrÄn befintlig teori samt intervjuer med yrkesverksamma inom omrÄdet, undersöka om det gÄr att bygga personliga varumÀrken pÄ samma sÀtt som traditionella varumÀrken för företag och produkter. Vi presenterade en översikt över litteraturen kring personligt varumÀrkesbyggande samt teori om Customer-based brand equity-modellen, vilken vi lÀt representerade den traditionella teorin. I uppsatsens analysavsnitt diskuterades och analyserades intervjudeltagarnas svar i förhÄllande till teorin och slutsatsen drogs att personligt varumÀrkesbyggande har fler likheter Àn skillnader med det traditionella varumÀrkesbyggandet. Dock ansÄg vi att CBBE-modellen ej var lÀmplig för direkt applikation pÄ mÀnniskor, utan presenterade en reviderad modell för byggande av ett starkt personligt varumÀrke, dÀr bland annat möjligheter med sociala medier inkluderades.

VibbUp

Detta arbete kommer att behandla olika typer av fel och störningar som pÄverkar ettbyggprojekt. Byggprocessen i sig involverar mÄnga aktörer som mÄste samarbeta för att nÄuppsatta mÄl och dÀrmed hÄlla sluttiden. FrÄn det att byggherren har tagit ett beslut att startaett byggprojekt till att byggprojektet nÄtt sin slutliga fas stÀlls det krav pÄ alla aktörer. Ibyggprojektets tre olika skeden ? program, projektering och produktion ? uppstÄr olika typerav fel och störningar som pÄverkar byggprojektet negativt.

Skönlitteratur skapar skriv- och lÀslust

Syftet med vÄr studie var att beskriva vilken betydelse skönlitteraturen har för lÀs- och skrivinlÀrningen. Vi har studerat lÀs- och skrivinlÀrningsmetoden "whole language". Denna praktiseras pÄ Nya Zeelands skola och Manhattan New School. "Listiga rÀven"-projektet har Àven studerats dÄ metoden anvÀndes dÀr. Studien Àr av kvalitativ karaktÀr och resultatet baseras pÄ litteraturstudier samt kvalitativa intervjuer.

Informationsgap : En studie om informationsgapet mellanlagstiftare och smÄföretagare vid införandet av nya regleringar.

Statliga regleringar drabbar oftast smÄ företag hÄrdare Àn större företag. Regleringarna införs för att skapa en vÀlfungerande ekonomi och Àr en nödvÀndighet för att ett samhÀlle ska fungera. I detta arbete studeras informations- och kommunikationsgapet som kan uppstÄ mellan smÄ företag och myndigheter. Studien har sin utgÄngspunkt frÄn lagen om kassregister som infördes 2010 för att skapa rÀttvisare konkurrens pÄ marknaden. Skatteverket Àr de som skickar ut information och följer upp hur lagen efterföljs och dÀrför Àr det Skatteverket som representerar en statlig myndighet i studien.

StÀndigt online : TillgÀnglighet via Internet och mobiltelefon - behov, beroende och besatthet

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur mÀnniskor upplever att stÀndigt vara tillgÀnglig med sin mobiltelefon och/eller Internet. En kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer har anvÀnts, dÀr tolv personer, sex gymnasieungdomar och sex vuxna personer, har intervjuats. HÀlften av de intervjuade bor i södra Sverige, hÀlften i norra. För analysen har McQuails grupperingar inom Uses and gratifications-teorin anvÀnts, liksom cultural studies teorier. Resultatet visar att de intervjuade ser det bÄde som en möjlighet och ett krav att vara tillgÀngliga och uppkopplade, att Internet och mobiltelefon verkar bidra till att arbete/skola och fritid flyter ihop samt att de Àldre intervjuade i nÄgot högre grad Àn de yngre upplever negativa aspekter av att vara stÀndigt tillgÀnglig.

Spatiala variationer av yttemperaturer pÄ granit och potentiella implikationer för vittring

KARLSTADSUNIVERSITETSociologi ÄMNE: Sociologi, C-kurs.                                HANDLEDARE: Annika Jonsson                                  SAMMANFATTNING: Studiens syfte Ă€r att utifrĂ„n en intervjustudie med utsatta invandrade kvinnor ta reda pĂ„ om vĂ„ldet normaliseras och i sĂ„ fall i vilken utstrĂ€ckning i de tre narrativ, utifrĂ„n Eva Lundgrens förstĂ„elde. I denna kvalitativa studie har tre informanter intervjuats genom en narrativ metod, dĂ€r de undersöktes enskilt. Intervjuerna har dĂ€refter analyserats utifrĂ„n den patriarkat teorin samt Lundgrens förstĂ„else av vĂ„ldets normaliseringsprocess. Resultaten av studien visar att i mina respondenters fall Ă€r normaliseringsprocessen inte en helt fungerande teori. Mina respondenter Ă€r ursprungligen ifrĂ„n ett land dĂ€r kvinnor och mĂ€n inte har samma rĂ€ttigheter, dĂ€r kvinnan Ă€r underordnad mannen.

Att anvÀnda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg

Linda Freij (2009), Att anvÀnda visuell feedback som ett pedagogiskt verktyg. The use of visual feedback as a pedagogical tool. Jag har gjort en undersökning om visuell feedback. Syftet med undersökningen Àr att utveckla undervisning genom att anvÀnda undervisningsmetoder som film som ett pedagogiskt verktyg. Undersökningen riktar sig mest till yrkeslÀrarna inom HR- programmet och andra liknande program som i sin dagliga verksamhet kan komma att anvÀnda sig av digital videoteknik. För att uppnÄ mitt syfte har jag gjort en fÀltstudie pÄ min skola och för att öka min medvetenhet tillÀmpat deskriptionsmetoden och kvalitativ undersökning. Jag har stÀllt dessa frÄgor: Hur kan man anvÀnda film som feedback av en lÀrsituation? Vilka kunskaper kan en elev skaffa sig genom att bli filmad och dÀrefter se filmen pÄ sig sjÀlv? I analysen och diskussionen av fÀltstudien kom jag bland annat fram till att eleven genom filmning i den praktiska miljön, samt sedan se filmen som en visuell feedback sÄ kan kÀnnedom, tillÀmpning och förstÄelsen knytas samman.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->