Sök:

Sökresultat:

2508 Uppsatser om Teknik för hampaskörd - Sida 35 av 168

VÄga ny teknik : Om pedagogers anvÀndning avtekniska hjÀlpmedel i undervisningen

Den hÀr uppsatsen handlar om hur tekniska hjÀlpmedel anvÀnds i undervisningen, vad nÀr och hur. Uppsatsen tar Àven upp författares syn pÄ tekniska hjÀlpmedel samt resultaten utifrÄn de observationer vi utfört inom omrÄdet, som redovisas ur en positiv synvinkel. Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om pedagogerna i de observerade klasserna anvÀnder sig av tekniska hjÀlpmedel i undervisningen. Studien Àr kvalitativ och bestÄr av observationer i tre klasser, Äk 1,4 och 5. Resultatet visar att den tekniska anvÀndningen i de observerade klasserna Àr varierad, men den finns dÀr!.

Integrationsplattformar : Finns det sÀkerhetsrisker med anvÀndandet av integrationsplattformar

SammanfattningI dagens samhÀlle stÀlls det stora krav pÄ att ett företags IT-system skall vara tillgÀngligt för kommunikation. Kommunikationen kan ske inom och mellan företag. DÄ dessa kommunicerande aktörer kan ha olika system och arkitekturer som gör det komplicerat att kommunicera med varandra, krÀvs Àven nÄgon applikation som hanterar detta problem. Dessa applikationer gÄr under namnet integrationsplattformar. DÄ dessa plattformar fungerar som ett centralt nav i kommunikationen Àr det viktigt att sÀkerheten i dessa Àr av hög nivÄ.Problemet Àr, vilka sÀkerhetsrisker kan tÀnkas dyka upp vid anvÀndandet av integrationsplattformar i ett informationssystem? Denna frÄga ledde oss in pÄ tvÄ forskningsfrÄgor som presenteras nedan:? Kan denna teknik för applikationsintegration fÄ konsekvenser för sÀkerheten och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt?? Hur ser den bakomliggande tekniken för sÀkerhet ut hos tvÄ viktiga integrationsplattformar pÄ marknaden, Àr dessa likvÀrdiga sÄ att de sÀkerhetsrisker som identifieras Àr giltiga för integrationsplattformar generellt?Vi började med att definiera termen sÀkerhet utifrÄn tidigare kursböcker.

"VaddÄ bygga en fabrik i datorn, liksom?" : Om anvÀndandet av simulering inom pappers- och massaindustrin

Uppsatsen behandlar simuleringsteknikens anvÀndning inom pappers- och massaindustrin.Syftet Àr att undersöka vilka faktorer som kan pÄverka dess anvÀndning. Andra frÄgor i fokus Àr: Hur anvÀnds simuleringsteknik idag? Hur sprids informationen om simulering? Hur kan anvÀndandet av simulering integreras i det kontinuerliga arbetet?Hur ser utvecklingen inom simulering ut?Datainsamlingen skedde i form av en fallstudie, intervjuer, telefonintervjuer och som Ähörare till en diskussion kring simuleringsteknikens lÀmpbarhet. Deltagarna Àr personer med olika befattningar inom pappers- och massaindustrin, konsulter och andra för studien relevanta personer. Totalt har 13 personer deltagit i studien.

Lavinsökning. Utveckling av lavintransceiver

Arbetet har gÄtt ut pÄ att utveckla en lavintransceiver.En transceiver Àr en sÀndare samt mottagare i sammaenhet och Àr ungefÀr lika stor som tvÄ medelstora mobiltelefoner.Gemensamt för alla lavintransceivers Àr att desÀnder ut och kan ta emot en signal pÄ 457 kHz som Àrlagstadgad internationell standardfrekvens. TransceiversanvÀnds vid skidÄkning utanför preparerade backar föratt kunna söka efter lavinoffer och bör bÀras av var ochen i en grupp. Hamnar en eller ett par personer i gruppeni en lavin kan de resterande som klarat sig stÀlla om sinasÀndare pÄ sökning och spÄra offret i tid.Mitt skidintresse och allvaret kring laviner lockademig till att undersöka och utveckla denna utrustning.Efter flera samtal med bÄde vana anvÀndare och personersom inte sett en transceiver ifrÄgasattes hela konceptetoch ny teknik som kan ersÀtta den gamla söktes.MÄnga intressanta tekniker granskades och förkastadespÄ grund av att de inte skulle kunna ersÀtta den befintliga,teknikerna var för outvecklade eller passade inte i sammanhanget.NÀr ingen teknik var överlÀgsen den befintliga sÄgranskades dagens transceivers. Ett antal punkter visadesig vara vÀrda att se över. Ergonomi, grÀnssnitt och formblev huvudfokus, det vill sÀga hela konceptet.

Mobilutveckling

Det finns flera olika tillvÀgagÄngssÀtt för att göra det möjligt att skapa program som kan exekveras pÄ flera olika plattformar. Detta tillvÀgagÄngssÀtt för utveckling mot flera plattformar, kallas plattformsoberoende utveckling. En av teknikerna för plattformsoberoende utveckling, bygger pÄ att de specifika plattformarna har tillgÄng till en virtuell maskin som programmet kompileras mot. Den virtuella maskinen översÀtter sedan koden till plattformens specifika maskinkod. Denna teknik anvÀnds bland annat av plattformsoberoende sprÄk som Java och .NET-familjen.

Objektutbyte med hjÀlp av 3D grafik med fokus pÄ mÀnskliga kroppsdelar

I denna uppsats beskrivs metoder för att skapa en arm i 3D samt att lÀgga in den i ett foto dÀr den ersÀtter en riktigt arm. Anledningen till detta Àr att kunna skapa effekter i filmer och bilder som inte Àr möjliga med analog teknik. I denna uppsats kan man lÀsa om tekniker som anvÀnds i varje del av utvecklingsprocessen och problem som uppstÄr samt lösningar och tips. I uppgiften finns det med delar som Modellering, Texturering, Rendering, Kamera Matchmoving och Compositing..

Immersiva medier : För nya former av publikt berÀttande

En granskande rapport av Visualiseringscentrets verksamhet  i essÀform. Rapporten innehÄller redogörelser av deltagande observation av centrets olika utstÀllningsdelar och deras filmdome. Rapporten innehÄller Àven intervjumaterial som redovisas i citatform.  Begrepp som diskuteras och analyseras Àr interaktivitet och publikt berÀttande i förhÄllande till ny teknik. Rapportens syfte Àr att fÄ en inblick i hur centret arbetar med dessa begrepp i förhÄllande till vad de strÀvar efter att erbjuda sina besökare i upplevelsevÀg..

Multimedia och museer : En uppsats om förvÀntningar, problem och nya mÄlgrupper

?Multimedia and museums - A thesis about expectations, problems and new target audiences? is a thesis about what it means for museums to work with multimedia in itÂŽs public activities today. This paper also focuses on how this development is received by museum employees. Amongst other issues questions concerning new target audiences, application areas and economy is discussed. References are made to both the current discussion about new media and more traditional issues concerning museums, like authenticity for example..

SÀkerhetsarbete inom ungdomsvÄrd - ett underlag till förbÀttring av samverkan

The aim of this project is to study the work that has been done by the youth welfare to prevent accidents and to increase the preparedness in case of fire. Further the aim is to develop a basis to improve the interaction between the fire services and the youth welfare. The conclusions that were made during the project can be used to increase the safety of the environment that estates by the youth welfare..

Problematiska företagsprestationer ? : beror det pÄ teknologier eller dÄliga affÀrsrelationer?

SyfteHuvudsyftet med studien var att utreda huruvida en besÀttning som har en instruerande trÀnare utvecklas fortare Àn en besÀttning som ej har nÄgon instruerande trÀnare. Ytterligare ett syfte med studien var att kunna dra större paralleller till trÀnarens betydelse för seglarnas utveckling.MetodDÄ mÄlsÀttningen var att fÄ en ökad förstÄelse för hur trÀnaren pÄverkar utvecklingen av seglarna valde jag att utgÄ frÄn en kvalitativ metod. Undersökningen har gjorts i tvÄ trÀningsgrupper hos Kungliga segelsÀllskapet i Stockholm dÀr jag Àr huvudtrÀnare och har det övergripande ansvaret för trÀningen. Dessa grupper bestÄr enbart av jollar som seglas utav tvÄ personer. TvÄ besÀttningar (fyra personer) i var trÀningsgrupp valdes slumpmÀssigt ut till studien.

TAT Tutorials - En fÀrg-kodande editor och hemsida för ett interaktivt lÀromedel till de xml-baserade programmeringssprÄken Cascades och Kastor.

TAT?s Cascades and Kastor are programming languages used to create graphical user interfaces (GUI) for mobile phones. TAT Tutorials is a dynamic, interactive tutorial site for these xml-based programming languages. An editor will be available for download to enhance the learning process..

Varför ska man ha en trÀnare? : En observationsstudie om trÀnarens betydelse för seglarens utveckling

SyfteHuvudsyftet med studien var att utreda huruvida en besÀttning som har en instruerande trÀnare utvecklas fortare Àn en besÀttning som ej har nÄgon instruerande trÀnare. Ytterligare ett syfte med studien var att kunna dra större paralleller till trÀnarens betydelse för seglarnas utveckling.MetodDÄ mÄlsÀttningen var att fÄ en ökad förstÄelse för hur trÀnaren pÄverkar utvecklingen av seglarna valde jag att utgÄ frÄn en kvalitativ metod. Undersökningen har gjorts i tvÄ trÀningsgrupper hos Kungliga segelsÀllskapet i Stockholm dÀr jag Àr huvudtrÀnare och har det övergripande ansvaret för trÀningen. Dessa grupper bestÄr enbart av jollar som seglas utav tvÄ personer. TvÄ besÀttningar (fyra personer) i var trÀningsgrupp valdes slumpmÀssigt ut till studien.

Faktorer som pÄverkar elevers lÀrande - En studie om elevers uppfattningar

SammanfattningLÀrande Àr ett komplext begrepp som pÄverkas av mÄnga faktorer. I boken ?Visible Learning?presenterades en sammanstÀllning av 50 000 forskningsartiklar med fokus pÄ faktorer som harpositiv och negativ verkan pÄ elevers prestationer (Hattie 2009). Det undersöktes 138 faktorersom rangordnades efter effekten som de hade pÄ elevers prestationer (Bilaga 1). Illeris (2007)anser att vÄrt kulturella och samhÀlleliga arv pÄverkar sÀttet som vi organiserarundervisningen pÄ, vilket försvÄrar direkt applicering av Hatties (2009) resultat pÄ svenskaskolor.

Kvalitéer, uttryck, arbetssÀtt och skillnader i det analoga- och digitalafotografiet : En studie och jÀmförelse av de bÄda teknikernas arbetssÀtt och slutprodukter; fotografiet

Texten jĂ€mför det analoga- och digitalafotografiet. Disskutioner kring arbetssĂ€ttet, uttrycket i fotografiet, uppfattningen av det, de olika tekniska asspekterna och kĂ€nslan i fotografiet Ă€r omrĂ„den som berörs i texten. Även kamerans och fotografiets historia i allmĂ€nhet tas upp..

Digital teknik - ett redskap för mobbning?

UtifrÄn vÄr egen tolkning av vÀrdegrunden som abstrakt Àr syftet med följande undersökning att fÄ en uppfattning om hur nÄgra yrkesverksamma lÀrare som arbetar i grundskolans tidigare Är tolkar vÀrdegrunden i LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, 1994 (Lpo 94). Vi vill ta reda pÄ om deras tolkningar Àr gemensamma eller individuella. Med hjÀlp av en kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer har vi kommit fram till att lÀrarnas tolkningar av begreppet vÀrdegrund, de grundlÀggande vÀrdena i vÀrdegrunden samt formuleringen som behandlar ?den kristna etiken och den vÀsterlÀndska humanismen? överlag Àr gemensamma dock med ett fÄtal undantag..

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->