Sök:

Sökresultat:

4528 Uppsatser om Tecken i färdig text - Sida 9 av 302

Nike Retail Tour iBook : Interaktiv e-boksdesign med Apple iBooks Author

Denna rapport redovisar utvecklingen av en interaktiv e-bok med Apples program iBooks Author. E-boken, omna?mnd som Retail Tour iBook, a?r avsedd fo?r anva?ndande pa? Apples iPads och har skapats pa? uppdrag av fo?retaget River Cresco AB fo?r deras kund Nike. Den interaktiva e-boken besta?lldes av Nike fo?r att anva?ndas vid ett a?terkommande internt mo?te som behandlar a?terfo?rsa?ljningen av Nike-produkter i Stockholm.

En bild sÀger mer Àn tusen ord : -       En bild- och genusanalys av illustrationer i ett lÀromedel i SO

Syftet med undersökningen var att undersöka hur illustrationer och bilder anvÀnds i ett lÀromedel i SO, vilket syfte bilderna har, hur bilder anvÀnds för att introducera ett nytt kapitel, om text och bild samverkar samt hur kvinnor och mÀn framstÀlls genom bilder i lÀromedlet. För att undersöka detta har jag analyserat bilderna i lÀromedlet i form av en dokumentanalys dÀr bÄde bild och text har analyserats. Resultatet visar att bilder anvÀnds som en del av en multimodal text dÀr bild och text samverkar för att förtydliga och underlÀtta inlÀrningen, i en del avsnitt anvÀnds bilder pÄ ett neutralt informativt sÀtt medan andra delar i större grad innehÄller vÀrderande bilder. Kvinnor och mÀn avbildas inte i lika stor utstrÀckning, det förekommer betydligt fler mÀn Àn kvinnor bÄde i form av anonyma och namngivna personer. Slutsatsen av min undersökning Àr att bilderna fungerar vÀl i ett pedagogiskt sammanhang men att genusperspektivet saknas och att lÀromedlet dÀrigenom inte följer kursplanen.  .

Den svenska kocken och jag

SammandragDen svenske kocken och jagEtt metodförslag och andra specialiteterProblem: Det svenska barnmöbelföretaget har problem. Med endasten blomma som produkt blir kÀrnvÀrdet svenskt inte tydligt. Dessutomsaknas en tydlig och bra metod för att ta fram nya produktidéer ochandra tecken. Företaget utnyttjar inte Internet tillrÀckligt för att engageramÄlgruppen. Det Àr ett alldeles för litet företag för att köpa annonsplatseroch dyl.

ELever möter Lagerlöf : en responsstudie av gymnasieelevers första möte med en text

 This study examines the way Swedish students in Upper Secondary School respond to two excerpts from a classic Swedish novel. The paper?s aim is both to give an overview over some of the theoretical concepts concerning the field of reader-response criticism, and to describe and analyse what the students experience in their first meeting with an older text. The background to my interest is the many studies showing that young readers regard reading of fiction in school as boring. By using the method of written reading responses I want to contribute to a deeper understanding of how an older text can be received, understood and engage its readers.

Self-organizing maps ? en atlas över informationsrymden

The purpose of this thesis is to examine how semantic relations in a document collection can be visualized with a Kohonen self-organizing map. It can be seen as a map of the information space which can be used to support information retrieval. The study makes a comparison of the possible differences between a map that is based on morphologically unprocessed text and a map where the text has been lemmatized. The text that is being processed is the definitions of all the existing instances in WordNet of a random selection of indexing terms from the Times-collection. The purpose is to see if morphological processing somehow can show different semantic connections between term instances based on their definitions.

Elever diskuterar geografi- Students discuss geography

Denna studie har som syfte att analysera de diskussioner som uppkommer kring en skönlitterÀr text som handlar om orkanen Katrinas framfart i New Orleans. Eleverna i undersökningen fick lÀsa en skönlitterÀr text och dÀrefter stÀlldes en öppen frÄga för att fÄ igÄng gruppdiskussioner. Dessa diskussioner spelades in pÄ band och analyserades. För att fÄ en bild av elevernas uppfattningar om att lÀra genom en skönlitterÀr text, samt vad de ansÄg om att diskutera texten tillsammans, gjordes intervjuer med fyra av eleverna. Resultaten visar att de flesta av eleverna utvecklades genom varandra i gruppdiskussionerna.

Makt och motstÄnd för alla Äldrar : Naturen som subversiv kraft i Elsa Beskows Sagan om den lilla hinden

Bilderboken Sagan om den lilla hinden kom ut 1924, bara na?gra a?r efter att kvinnlig ro?stra?tt info?rts i Sverige. Denna studie pekar pa? forskning som uppma?rksammat att Beskow tidigt fo?rde in samha?llskritik i sina barnbokstexter och att kvinnors yttrandefrihet la?g henne varmt om hja?rtat. Studien bekra?ftar och fo?rdjupar den bilden och visar bland annat att Beskow i Sagan om den lilla hinden anva?nder sig av sofistikerade littera?ra strategier fo?r att uppmana till motsta?nd mot sna?va och inskra?nkta samha?llsnormer samt pla?dera fo?r en friare samha?llsdebatt.

Projektledning : En rapport om projektledning inom postproduktion av la?ngfilm

Denna rapport beskriver processen som projektledare/bildkoordinator pa? fo?retaget The Chimney Pot genom hela processen inom postproduktion av en la?ngfilm. Rapporten a?r utfo?rd i kursen Praktiskt examensarbete inom programmet IT, medier och design pa? So?derto?rns ho?gskola under VT 2012. Rapporten beskriver olika faser inom projektledning och hur man anva?nder modeller och verktyg fo?r planering, informationshantering, kommunikation och hur man tilla?mpar la?mpliga modeller fo?r olika projekt.

KursĂ„tergĂ„ng - Är Stockholmsbörsen effektiv

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Barnfridsbrott - Beaktandet av barns vittnesm?l fr?n f?runders?kning till domstolsprocess

Barnfridsbrottet inf?rdes i juli 2021. Trots viss oro fr?n flera remissinstanser, best?ende bland annat i att barn n?rmast skulle tvingas vittna mot en f?r?lder och att barnets ber?ttelse riskerar att bed?mas mindre trov?rdig med h?nsyn till barnets ?lder och mognad, inf?rdes best?mmelsen och den b?de mottogs och utnyttjades v?l fr?n start. I arbetet unders?ks hur barns vittnesm?l beaktas, hanteras och v?rderas fr?n f?runders?kning till domstolsprocess i m?l r?rande barnfridsbrott.

KrÄkbegravningen : En studie av musikens eventuella pÄverkan pÄ sprÄkrelaterade lÀrandeprocesser i förskolan

Studien undersöker hur helhetsuppfattningen av en text eventuellt varierar beroende pÄ vilken medieringsform som anvÀnds under arbetet med texten. Talad prosa, rytmisk ramsa och sÄng Àr de tre olika medieringsformerna och dessa har agerat arbetsmetod i var sin grupp med förskolebarn. Resultatet visade att det fanns skillnader mellan medieringsformernas förmÄga att fÄ barnen att lÀra sig texten. Eftersom det Àr skillnad pÄ att lÀra sig en text och att förstÄ en text har studien Àven undersökt om förmÄgan att förstÄ innehÄllet av texten varierar mellan grupperna. Skillnaden kring textförstÄelsen visade sig dock vara svÄrare att definiera..

En hel del : en undersökning av leksaksdockan som tecken och konstnÀrens anvÀndning av denna i den samtida konsten

Den frÄgestÀllning som behandlas i uppsatsen Àr hur upplevelsen, förstÄelsen och tolkningen av leksaksdockan anvÀnds av konstnÀren, samt hur detta tolkas/lÀses i verket av betraktaren. Undersökningens frÄgestÀllning Àr ?Hur anvÀnder konstnÀren bilden av leksaksdockan för att skapa konstnÀrliga verk?? samt ?Hur lÀser/tolkar jag som betraktare innehÄllet i dessa verk??.Jag anvÀnder mig av semiotiken för att definiera begrepp kring leksaksdockan som tecken samt anvÀndandet av denna i konstverk. Bildanalyser utgör undersökningens centrala del.Leksaksdockan förknippas med en mÀngd saker. Det har blivit tydligt för mig hur jag som ÄskÄdare av de konstverk jag analyserat vÀxlar mellan konstnÀrens budskap, de olika aspekterna av det dockan förmedlar och det jag sjÀlv lÀser in och konnoterar.

FrÄn sköna gummor till snygga brudar : En komparativ analys av Liv Strömquists Prins Charles kÀnsla och dess franska översÀttning

The translation of culture-specific words and expressions as well as how to fully transmit the semantics and pragmatics of a text when translating are two things that often poses problems and challenges for translators. The strategies among which one can choose are many and the translation is more or less bound to lose something along the way. In this present essay, the Swedish comic album Prins Charles ka?nsla (2010) by Liv Stro?mquist and its French translation Les sentiments du Prince Charles (2012) have been studied. With the help of existing translation strategies, what is examined is initially what choices the translators have made and how this affects the French text.

Ég meina ĂŸaĂ° sĂ© Ășr Eddu. JĂłn RĂșgmanns avskrift av Uppsala-Eddans Gylfaginning ur handskriften R 683

Uppsatsen presenterar en diplomatarisk utgĂ„va av ett stycke text ur handskriften R 683, frĂ„n senare hĂ€lften av 1600-talet. Texten Ă€r en avskrift av delen Gylfaginning ur Snorri Sturlusons Edda enligt versionen nedskriven i handskriften DG 11, frĂ„n tidigt 1300-tal. Uppsatsens syfte Ă€r att presentera en hittils relativt ostuderad text som en sjĂ€lvstĂ€ndig skriftprodukt, samt försöka att spĂ„ra dess specifika drag som skiljer den frĂ„n dess ursprungstext samt övriga versioner av Snorris Edda. Undersökningen har genomförts utifrĂ„n ett nyfilologiskt perspektiv, inte med tanke pĂ„ dess relation till övriga versioner utan med fokus pĂ„ vad som egentligen stĂ„r i handskriften. Resultatet visar att texten i R 683 skiljer sig nĂ„got frĂ„n DG 11, och jĂ€mförelseundersökningen med övriga Edda-versioner visar att skrivaren, JĂłn RĂșgmann, anvĂ€nt sig av andra kĂ€llor för sin avskrift, i synnerhet de i handskrifterna Codex Regius, Codex Wormianus samt Peder Resens (Resenius) utgĂ„va av LaufĂĄs Edda.

LÀsförmÄga bland högstadieelever utan och med lÀs- och skrivsvÄrigheter

The study?s aim was to examine reading ability in secondary school students. The participants; 30 grade 7 students (13 years old) and 30 grade 8 students (14 years old) without literacy problems, and eleven grade 8 students whom either had documented literacy problems or received special education for it, were selected through convenience sample. Text comprehension was tested by three texts which are called the Skobigotexts. Three reading settings were applied: listening, silent reading and silent reading with textsupport.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->