Sök:

Sökresultat:

4528 Uppsatser om Tecken i färdig text - Sida 14 av 302

NÀr lÀraren blir elev : En kvalitativ studie av argumenterande texter skrivna av lÀrare

The present study aims to examine how teachers write polemical articles. This genre often occurs in national standardized tests in Swedish schools. The study seeks to analyze argumentative structures in the articles. It also categorizes assessment notes written by the teachers in response to each others? articles, by interpreting response texts.    The examination shows that there is uncertainty among the teachers about how to create structures in argumentative text types.

Hans eller hennes politik? - En kritisk diskursanalys av ord som följer efter hans och hennes i nyhetsartiklar, insÀndare och skönlitterÀr text

Denna uppsats syftar till att undersöka hur kvinnor och mÀn skildras i text. Genom att analysera ord som följer efter hans och hennes i en mÀngd texter bestÄende av nyhetsartiklar, insÀndare och skönlitterÀr text undersöks om och i sÄ fall vilka skillnader som finns mellan hur kvinnor och mÀn skildras i text. Genom att dela in orden i kategorier har det varit möjligt att studera och synliggöra mönster för hur de bÄda könen framstÀlls. Uppsatsen har den kritiska diskursanalysen som teoretisk ram vilket möjliggör tolkning utifrÄn en större samhÀllelig nivÄ. Resultatet visar att kvinnor och mÀn i jÀmförelse med tidigare forskning framstÀlls som mer jÀmstÀllda, men att pÄtagliga skillnader trots allt finns.

Ett vidgat textbegrepp

Denna studie avser att undersöka och analysera fyra verksamma lÀrares uppfattningar om det vidgade textbegrepp som uttrycks i kursplanen i svenska 2000 och vilken betydelse deras uppfattning om det begreppet fÄr för elevers undervisning i svenskÀmnet. Studien ska dessutom undersöka och analysera deras uppfattningar om hur ett vidgat textbegrepp kan förstÄs och relateras gentemot styrdokumenten i svenskÀmnet. För att fÄnga fyra lÀrares uppfattningar om ett vidgat textbegrepp och vilken betydelse deras uppfattning fÄr för deras elevers svenskundervisning, har intervjuer genomförts i grundskolan med fyra lÀrare i Är 6-9. Förhoppningen var att dessa intervjuer skulle ge en bild av verksamma lÀrares uppfattning om ett vidgat textbegrepp och hur det gestaltas i deras undervisning. Resultatdelen i uppsatsen upplyser om de fyra lÀrarnas olika uppfattningar om ett vidgat textbegrepp och vilken betydelse det fÄr för elevers undervisning i svenskÀmnet.The purpose of this study is to examine and analyze the understanding, of four teachers, about the wide text concept as it is put in the Swedish curriculum of 2000, and what meaning their opinion has for their teaching in Swedish arts.

Att samverka text och bild i myndighetstexter : En studie om att öka lÀsbarhet, lÀslighet och lÀsvÀrde i Valmyndighetens informationsmaterial genom klarsprÄk i kombination med text och bild i samverkan

I mitt examensarbete har jag studerat hur klarsprÄk samt text och bild i samverkan kan öka lÀsbarhet, lÀslighet och lÀsvÀrdet i myndighetstexter. I denna studie har jag avgrÀnsat mig till att analysera Valmyndighetens broschyr Valet i fickformat, som Àr den enda informationen som frÄn myndigheten som förklarar hur valet gÄr till. Syftet med studien Àr att skapa förbÀttrad information till förstagÄngsvÀljare, som ocksÄ hade lÀgst valdeltagande i Sverige under riksdagsvalet 2010. I studien har jag genomfört tvÄ olika metoder; en textanalys och en semistrukturerad fokusgrupp. Syftet med textanalysen var att fÄ en helhetsbild kring hur Valmyndigheten utformat tidigare material vad gÀller mÄlgrupp, kontext, sprÄkligt bruk, text och bild i samverkan samt den grafiska formen. Detta för att ta reda pÄ vad som har fungerat bra/mindre bra med Valmyndighetens befintliga information, för att i sin tur skapa förbÀttrad information som ökar lÀsbarhet, lÀslighet och lÀsvÀrde hos mÄlgruppen förstagÄngsvÀljare.

PÄ vÀg mot samma mÄl? En diskursanalytisk studie av hur elevassistenter och klasslÀrare talar om mÄlet med utbildningen i trÀningsskolan

Syfte: Huvudsyftet med studien Àr att genom ett diskursanalytiskt angreppssÀtt synliggöra och jÀmföra elevassistenters och klasslÀrares tal om mÄlet med utbildningen i trÀningsskolan. UtifrÄn frÄgestÀllningen:Hur talar elevassistenter och klasslÀrare om vad som Àr mÄlet med utbildningen i trÀningsskolan?Teori: Den teoretiska ansatsen i studien utgörs av diskursanalysen, det vill sÀga hur man ?talar om? eller ?skriver om? nÄgot. AngreppssÀttet Àr att synliggöra hur nÄgot skrivs fram. En diskurs Àr konstruerad i olika sprÄkliga mönster som förekommer i olika sammanhang.

A-bok = B-bok? : En jÀmförande textanalys av tvÄ lÀseböcker för Ärskurs 2

Developing good reading skills is crucial for all pupils in school, and the reading bookis a tool for achieving that. Pupils are entitled to good reading instruction, regardless ofwhich reading level they are at, and regardless of the level of the reader they have beengiven. The aim of the study is to examine a particular teaching material and describe thedifferences that exist between a simpler and a more difficult variant of the same reader.The study is a textual analysis focused on the two readers for grade 2 from the materialDiamantjakten (The Diamond Hunt). The study shows that the two books display greatdifferences. Reading the simpler book involves a smaller amount of text, fewerdescriptive expressions, and a smaller number of words, but it does make demands onthe reader?s ability to read between the lines.

Konsten att svÀlja sin lÀsare : En analys av August Strindbergs roman En dÄres försvarstal

This essay analyses the act of reading August Strindberg?s novel En dÄres försvarstal (A Madman?s defence). It reveals the writer?s motif and purpose with the text and it shows how a certain interpretation of the text is crucial for the writer?s intentions to become reality. But it also shows how this interpretation is threaten by several, both intertextual and extratextual, thematically and structural, factors.

KursĂ„tergĂ„ng - Är Stockholmsbörsen effektiv

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

FöretagsförvÀrv - i teori och praktik

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..


Svordomar Àr kraftuttryck : En sprÄkvetenskaplig undersökning om hur attityder till svordomar och bruket av svordomar i tal och i text ser ut bland studenter pÄ en högskola i Mellansverige

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur attityder till svordomar och bruket av svordomar i tal och i text ser ut bland studenter pÄ en högskola i Mellansverige.Metoden i denna uppsats Àr en datainsamling som sker genom en kvalitativ enkÀtundersökning dÀr studenter pÄ en högskola i Mellansverige besvarar ett antal frÄgor om svordomar. Deras kön, Älder och program/kurs tas i beaktning sÄ att det gÄr att dela upp data och gÄ djupare bland annat för att undersöka skillnader mellan mÀn och kvinnors svar. Resultatet redovisas kvantitativt.Det var 32 stycken studenter som fyllde i enkÀten vid högskolan i Mellansverige. 10 stycken var mÀn och 22 stycken var kvinnor. Resultatet visar att studenterna tycker att svordomar Àr okej och de anvÀnder alla svordomar i tal och mÄnga ocksÄ i text.

Kan skapande i bild och illustration till text verka som sprÄkutvecklande redskap? : Intervjuer med en speciallÀrare, en klasslÀrare och med elever med eller utan diagnosen dyslexi.

Genom kvalitativa intervjuer med en klasslĂ€rare, en speciallĂ€rare samt fyra elever har syftet med denna studie varit att undersöka pĂ„ vilket sĂ€tt skapande i bild och illustration till text kan verka som stöd och motivation i sprĂ„kliga lĂ€rprocesser samt om elevernas uppfattningar skiljer sig Ă„t pĂ„ grund av deras olika sprĂ„kförmĂ„gor. Ambitionen har ocksĂ„ varit att synliggöra goda inlĂ€rningsstrategier med skapande i bild och illustration som verktyg samt pĂ„ vilket sĂ€tt dessa strategier kan utveckla den sprĂ„kliga förmĂ„gan hos eleven med dyslexi. Elever med dyslexi Ă€r i behov av multisensoriska lĂ€rprocesser för gynnsam sprĂ„kutveckling. Det framkommer i studien att pedagogerna tycker det Ă€r betydelsefullt att eleverna anvĂ€nder sig av skapande i bild och illustration för att komma Ă„t sin metakognition. Även eleverna upplever detta viktigt, sĂ€rskilt eleven med dyslexi.

Fritidspedagogens möte med ett barn som har koncentrationssvÄrigheter : Reflektioner utifrÄn egna erfarenheter

The purpose of this essay is to explore how I can meet children with different kinds of attention deficit disorders. What can I do when the child kicks me and makes me cry? How can I handle it right so that the child and I can feel good? In my text I am writing about how I can prioritize my way when I am angry. I wonder how to prioritize my feelings and feel safe with the other person. I am developing these questions in my text.

Design för lÀrande och multimodala texter i svenskÀmnet : En produktorienterad studie av tvÄ lÀromedel i svenska

This paper presents a study of educational materials used in Swedish language education. The aim of the study is to understand in which way multimodal resources can be used in texts, to benefit in the process of meaning making among pupils in the nine-year compulsory school. The theoretical framework used as a basis for understanding and analysing these educational materials is the social semiotic multimodal perspective and the design theoretical multimodal perspective. The study is a multimodal text analysis but it also involves analyses of the syllabi connected to the subject of Swedish language education. The extended concept of text was introduced in the year of 2000 in the syllabus and today multimodal texts are supposed to be part of the Swedish language education.

Tack för TAKK

Syftet med studien Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur aktiva aktörer i förskolan samtalar kring anvÀndandet av TAKK samt om de ser samband mellan brukandet av tecken och barns inflytande i förskolans verksamhet. Vi har följande frÄgestÀllningar: ? Hur talar de aktiva aktörerna i förskolverksamheten om TAKK? ? Vilket samband mellan anvÀndandet av TAKK och barns inflytande ser de aktiva aktörerna i förskolan? ? Vilka önskemÄl har de aktiva aktörerna i förskoleverksamheten gÀllande utbildning inom TAKK? I vÄr studie utgÄr vi frÄn variationsteorin och BRO-modellen. Aktörerna talar mycket positivt om TAKK dock sÀger de samtidigt att det krÀvs mer Àn bara TAKK. Aktörerna ser tydliga samband mellan anvÀndandet av TAKK och inflytande för alla barn. Samtliga önskar att utbildning inom TAKK integreras i förskollÀrarutbildningen. AnvÀndandet av TAKK i kombination med andra AKK-former gynnar alla barn och inte enbart de som Àr i behov av sÀrskilt stöd..

<- FöregÄende sida 14 NÀsta sida ->