Sök:

Sökresultat:

4528 Uppsatser om Tecken i färdig text - Sida 10 av 302

Positionering av en blivande statsminister : Kritisk diskursanalys och textanalys av ett politiskt tal

I denna studie undersöks sambanden mellan text och samhÀlle i Stefan Löfvens politiska sommartal den 25 augusti 2013. Studien intresserar för hur olika sprÄkliga strategier kan anvÀndas för att positioneraStefan Löfven som blivande statsminister. Studien utgÄr teoretiskt i frÄn Faircloughs kritiska diskursanalys men innehÄller ocksÄ delar ursystemisk-funktionell grammatik och samtalsanalys. Resultaten pekar pÄ att talets övergripande syfte Àr att positionera talaren som statsministerkandidat bÄde pÄ ett nationellt och internationellt plan. Positioneringen sker dels textuellt genom anvÀndningen av pronomen för att etablera en gemensam plattform mellan talare och Ähörare, dels diskursivt genom en blandning av olika diskurser som positionerar talaren i en nationell/internationell kontext.

Musik som redskap i arbetet med barn i behov av sÀrskilt stöd : en kvalitativ studie om förskolepersonalens musikarbete

I denna studie undersöks sambanden mellan text och samhÀlle i Stefan Löfvens politiska sommartal den 25 augusti 2013. Studien intresserar för hur olika sprÄkliga strategier kan anvÀndas för att positioneraStefan Löfven som blivande statsminister. Studien utgÄr teoretiskt i frÄn Faircloughs kritiska diskursanalys men innehÄller ocksÄ delar ursystemisk-funktionell grammatik och samtalsanalys. Resultaten pekar pÄ att talets övergripande syfte Àr att positionera talaren som statsministerkandidat bÄde pÄ ett nationellt och internationellt plan. Positioneringen sker dels textuellt genom anvÀndningen av pronomen för att etablera en gemensam plattform mellan talare och Ähörare, dels diskursivt genom en blandning av olika diskurser som positionerar talaren i en nationell/internationell kontext.

Joseph Brodskys litterÀra exil

Nobel Prize Laureate Joseph Brodsky is a key figure in Soviet Russian literature. Expelled from the USSR in 1972, he became a US citizen in 1977 and Poet Laureate of the United States in 1991. In this essay, I have sought to examine the state of exile perceived in Brodsky?s poems. Using Russian literary critic Viktor Shklovsky?s concept of defamiliarization, I have strived to illuminate the formal composition of this state ? its technique.

Utvecklingen av revisorsutbildningen i utvecklingslÀnder.pdf

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Transportförpackningar och vÀrdeskapande i dagligvaruhandeln

En sammanfattning av uppsatsen pÄ maximalt 8000 tecken..

Sms-och chattsprÄkets inverkan pÄ svenskan i klassrummet : - en undersökning av högstadieelevers skrivande

My paper deals with SMS and IM language's impact on students' language in school. Text messaging and instant messaging involves several simplifications and abbreviations for the user to be able to write quickly and short but in the same time have made them understood by the recipient. The spelling, punctuation and use of capital letters are also of a secondary importance when writing via the text chat. My purpose with this paper is to investigate the prevalence of SMS and chat language in student texts, using students in the senior level. My respondents were asked to answer a questionnaire and write a text to a picture.

Vad tycker elever Àr viktigast nÀr de lÀser? : Vilken eller vilka lÀsarter tillÀmpas av en klass gymnasieelever i mötet med novellen Ett ansprÄkslöst förslag (Swift, 1729) i en skolkontext?

This is a study of the reactions of high school students in Sweden when reading A Modest proposal (Swift, 1729). If they get the chance to write whatever they want about the text, what do they find important? This study emanates from Rosenblatts (2002) view of reading out of two different stances: the aesthetical and the efferent. The aesthetical mode is reading for pleasure and experiencing the text, whilst in efferent reading the reader is primarily focused on what he or she will carry away as information from the text (Rosenblatt). To be able to categorize the material from the students more properly, a different set of ideas about reading modes, obtained from Tengberg (2011), is also presented and used in this essay..

Att minnas en text : Ett examensarbete som undersöker hur tematisk struktur kan hjÀlpa oss att minnas vad vi lÀst

Syftet med det hÀr arbetet var att undersöka vad som gör att vi minns innehÄllet i en text vi lÀst och om jag som författare kan anvÀnda sÀrskilda tekniker för att öka chansen att lÀsaren kommer ihÄg.Mitt arbete grundar sig frÀmst pÄ tidigare forskning och studier gjorda pÄ mÀnniskors minne av text. NÄgra av de teorier som har visat sig bli viktiga i mitt arbete Àr Wolfe och Wodwyk?s (2010) jÀmförelse av narrativ och förklarande text, Meyer?s (1999) ?structure strategy? och Radvansky och Zwaan?s (1998) teori om ?situation model? och ?textbase model?.För att illustrera det jag kommit fram till i mitt arbete har jag skapat en informationsbroschyr om elavbrott. Broschyren ska fungera som ett stöd och hjÀlpa Sveriges allmÀnhet att förbereda sig inför ett elavbrott.Utöver litteraturstudier har jag Àven gjort ett mer kvalitativt bakgrundsarbete som intervju med Tony Abaji vid Energimyndigheten och kortare samtal med mÄlgruppen av min artefakt. Vidare har jag analyserat ett av Energimyndighetens nuvarande informationsmaterial för att identifiera dess brister.Min slutsats Àr att en tydligt signalerad genre och tematisk struktur i kombination med ett, för lÀsaren, meningsfullt innehÄll Àr det mest effektiva för att lÀsaren ska minnas informationen.

Undertextning : kvalitetsskillnader mellan professionella undertextare och amatörer

Syftet med denna studie var att utifrÄn olika kvalitetsnormer jÀmföra och analysera skillnader mellan professionella undertextares undertexter och amatörers undertexter. Dialogen frÄn fyra filmer parades med motsvarande undertexter av professionella undertextare sÄ vÀl som av amatörer, varpÄ skillnader registrerades, viktades samt analyserades. Resultaten visar att det föreligger signifikanta skillnader mellan undertexter av professionella undertextare och amatörer pÄ ett flertal punkter, som till exempel struktur och semantik, reduktion och expansion, antal tecken, antal ord, exponeringstid samt antal undertextenheter. GenomgÄende sÄ översÀtter amatörerna originaldialogen mer ord-för-ord Àn vad de professionella undertextarna gör, samtidigt som de professionella undertextarna stryker stora delar av dialogen, vilket innebÀr att tittare som anvÀnder amatörundertexter fÄr betydligt mer text att lÀsa, vilket i sin tur innebÀr att mindre tid Àgnas Ät filmernas bildmÀssiga innehÄll..

Klassisk medieanalys - nytt medium : En semiotisk analys av fyra tv-spel

I ett försök av mig att ge spelmediet samma sorts behandling som mÄnga andra medier före det har jag valt ut fyra spel inom tvÄ olika genrer för en analys av deras handling, karaktÀrer, estetik och gameplay. Handlingen summeras enligt reglerna för narrativt berÀttande och en semiotisk infallsvinkel anvÀnds sedan för att leta efter saker, tecken, som Àr vÀrda att tas upp för analys i alla fyra kategorierna. Vissa jÀmförelser görs mellan spelen, frÀmst inom kategorierna estetik och gameplay, först inom samma genre och sedan genrerna emellan för hitta likheter och skillnader i sÀttet spelutvecklarna har valt att utmana spelaren och göra spelen roliga att spela och hur de har valt att förmedla spelens handling. De utvalda spelen Àr Capcoms Devil May Cry 3: Dante?s Awakening, Sony Computer Entertainment Americas God of War, Konamis Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty och Ubisofts Splinter Cell: Chaos Theory.

Hur fÄr man text och melodi att följa varandra?

Arbetet utgÄr frÄn mitt eget komponerande och syftar till att undersöka hur man som kompositör och textförfattare uppnÄr följsamhet mellan text och melodi, d.v.s. hur man anpassar text och melodi till varandra sÄ att de kÀnns som en naturlig enhet. Ett andra syfte med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om det har nÄgon betydelse för upplevelsen av följsamhet om texten skrivits före melodin eller omvÀnt. Undersökningsmaterialet omfattar tre delar: ett lÄtmaterial pÄ sex lÄtar (tre dÀr melodin komponerats först och tre dÀr texten skrivits först), en dagbok och till sist en enkÀt med efterföljande gruppdiskussion (deltagare var sex sÄngare och sex kompositörer). Jag kom fram till fem typer av överensstÀmmelse som utan inbördes rangordning ger följsamhet mellan text och melodi: a) mellan sprÄkets rytm och melodins rytm: b) mellan sprÄkmelodi och musikalisk melodi: c) mellan sprÄkliga och melodiska betoningar: d) mellan sprÄklig och melodisk klang: e) mellan kÀnsla eller stÀmning i sprÄket och melodin.

Passage Retrieval: en litteraturstudie av ett forskningsomrÄde inom information retrieval

The aim of this thesis is to describe passage retrieval (PR), with basis in results from various empirical experiments, and to critically investigate different approaches in PR. The main questions to be answered in the thesis are: (1) What characterizes PR? (2) What approaches have been proposed? (3) How well do the approaches work in experimental information retrieval (IR)? PR is a research topic in information retrieval, which instead of retrieving the fulltext of documents, that can lead to information overload for the user, tries to retrieve the most relevant passages in the documents. This technique was investigated studying a number of central articles in the research field. PR can be divided into three different types of approaches based on the segmentation of the documents.

Temabojen i svenskt teckensprÄk : Form och anvÀndning

Det finns endast ett fÄtal dokumenterade förekomster av temabojen i svenskt teckensprÄk. Dessa förekomster har observerats i deskriptiva texter av monologtyp med en och samma informant.MÄlet med studien Àr att, för det första, undersöka om det tecken som kallas temaboj förekommer mer utbrett i svenskt teckensprÄk. För det andra, i sÄ fall beskriva temabojens form och anvÀndning i dessa förekomster och jÀmföra dessa med de tidigare beskrivningar som finns gÀllande temabojen i amerikanskt, norskt och svenskt teckensprÄk.Bojar Àr tecken som utförs med den icke-dominanta handen och hÄlls kvar medan den dominanta handen samtidigt fortsÀtter att producera tecken. Bojarnas funktion Àr att vÀgleda lyssnaren i texten, att lyfta fram det centrala, att ge struktur och stöd i förstÄelsen av texten. Det finns ett antal olika bojtyper beskrivna, med olika egenskaper och anvÀndningssÀtt.Temabojen Àr ett tecken som markerar ett viktigt tema i texten.

InnehÄllet i Magasinet och Ess i svenska utifrÄn styrdokument och betygskriterier

This study focuses on two text books, Magasinet and Ess i svenska, both common teaching material in Swedish schools. Since Swedish school system recently got a new curriculum and grading criteria, the purpose with this essay was to see how well the teaching materials used in school match the new documents.Since the subject has not really been studied before, the chapter containing recent studies focuses on layout, appearance and contents of good teaching material. The survey that I have implemented includes studies of the two text books, with comparison of the new curriculum, grading criteria and previous studies of what makes a good text book.Conclusions were that Magasinet is very comprehensive and match the criteria and curriculum very well, even though it spans over four classes and has to cover a lot of information. However, since it covers so much information, each section sometimes feels not as thorough as it perhaps should have been. Ess i svenska on the other hand, is a good complement to use in ninth grade, if you have studied the previous books for seventh and eight grade in the series.

Tecken som stöd vid lÀsinlÀrning : Kan tecken hjÀlpa till att förstÀrka minnet av en ordbild vid lÀsinlÀrning?

AbstractThe purpose of the study was to examine if manual signs used as support to spoken and written language can be a god mnemonic for learning of word-pictures. I performed my study as an experiment in which I made a Memory game with word-pictures. I played the game with the children twice. The first time, we played without manual signs and the second time I used sign as a support. I observed the children and noted the words they learned to read with and without the support of manual signs.

<- FöregÄende sida 10 NÀsta sida ->