Sök:

Sökresultat:

1893 Uppsatser om Teaching aids - Sida 3 av 127

Att konstruera en kontinent : Om den Europeiska Sociala Rörelsen och enmycket annorlunda Europatanke

The thesis of this essay is how literary texts are selected in the teaching of Swedish in upper secondary school, and how teachers reflect upon gender in these selections. To answer the thesis question three methods have been used. Firstly interviews were held with five teachers of Swedish, which have been the primary source for the essay. In addition to the interviews, I have examined two literary anthologies used as teaching aid in the teaching of Swedish and lastly I analyzed the literature and authors that the teachers explicitly express that they use in their tutoring. The secondary sources of this thesis contain research on selections of fictional texts, literary canon and students? re-production of gender.

Pedagogik och Lärande : Infact - En grafisk inlärningsprocess

This report of 10 credits is a C ? level essay in informatics.The report presents the result of our investigation. The purpose is to answer our problem statements:?How does computer-based graphical pedagogical tools work compared to traditional Teaching aids? What is the users view upon the content? Is the information too hard or too easy? Does the structure work better than the traditional website design??Infact is a system that has as its primary goal to present information in a pedagogical way to let users of all ages and sexes learn from the contents. The information shown on the web page www.forskning.se is about Swedish and international research and the sites primary target users are high school students.In our investigation we asked a total of sixteen students divided into three groups a number of questions where after we started a discussion that we hoped would yield some answers about Infact and the homepage in general.Our main conclusion is that Infact is a good tool to use side by side with the textbooks and the traditional Teaching aids.

HIV- och AIDS- positiva personers upplevelser av att möta vårdpersonal: en litteraturstudie

HIV och AIDS är ett problem som finns i alla länder även om prevalensen varierar mellan länderna. I Sverige beräknas cirka 3500 personer vara HIV positiva och prevalensen i Sverige ökar. Att vara smittad med HIV eller ha utvecklat AIDS gör att kontakt med sjukvård blir nödvändigt för att lindra symtom men också ur smittskyddssynpunkt. Syftet med denna studie är att studera HIV- och AIDS-positiva personers upplevelser av mötet med sjukvårdpersonal. Studien är en litteraturstudie med kvalitativ ansats och underlaget för studiens analysarbete är 12 stycken vetenskapliga artiklar.

Om textval och genus : Textval med ett genusperspektiv i gymnasieskolans svenskundervisning

The thesis of this essay is how literary texts are selected in the teaching of Swedish in upper secondary school, and how teachers reflect upon gender in these selections. To answer the thesis question three methods have been used. Firstly interviews were held with five teachers of Swedish, which have been the primary source for the essay. In addition to the interviews, I have examined two literary anthologies used as teaching aid in the teaching of Swedish and lastly I analyzed the literature and authors that the teachers explicitly express that they use in their tutoring. The secondary sources of this thesis contain research on selections of fictional texts, literary canon and students? re-production of gender.

HIV/AIDS -patienters upplevelser av attityder och beteenden hos sjukvårdspersonal - en litteraturstudie.

Bakgrund: HIV och AIDS är en global sjukdom och finns spritt hos individer i stora delar av världen. I Sverige uppskattades 9400 personer vara bärare av HIV år 2010. HIV/AIDS är en relativt nyupptäckt sjukdom och tidigare studier visar att det finns en viss rädsla och osäkerhet hos sjukvårdspersonal att vårda HIV/AIDS patienter. HIV/AIDS är ett laddat begrepp som ofta förknippas med rädsla, oro och ångest men även avståndstagande, osäkerhet och avsky för många individer i allmänhet. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva med hjälp av litteraturen hur HIV/AIDS patienter upplever bemötandet i form av attityder och beteenden i mötet med sjukvårdspersonal.

YouTube som plattform för elevernas HIV/AIDS-kampanj

I en sjundeklass utfördes ett projekt som gick ut på att utföra en HIV/AIDS-kampanj där eleverna skulle delta genom produktionen av kortfilmer som sedan skulle läggas ut på den nätverksbaserade mötesplatsen, på YouTube. Det centrala syftet var att på prov använda Internet och film som hjälpmedel i undervisningen och samtidigt att nå fram med information gällande ämnet. Jag ville granska bland annat vilken ny kunskap samt vilka nya tankar och funderingar eleverna kan få kring HIV/AIDS-ämne genom detta projekt och som metod använde jag bland annat en kort nätverkbaserad enkät. Eleverna tyckte att projektet var underhållande och svarade att man lär sig på ett bättre och roligare sätt när man arbetar med datorn. Även om projektet var kort kan man summera att genom sitt aktiva deltagande i projektet väcktes det hos eleverna känslor och funderingar och de fick en hel del ny kunskap om HIV/AIDS-ämnet..

Vårdarens känslor i mötet med personer smittade med HIV/AIDS (och orsaker till dessa känslor - en litteraturstudie)

Bakgrund. Under historiens gång har sjukdomar varit förknippade med rädsla och fördomar, HIV/AIDS är i nuläget den mest ökande smittsamma sjukdomen som har associationer med fördomar och skam. Detta ställer stora krav på vårdarens syn på HIV/AIDS och att kunna ge trygg vård som grundar sig på teoretisk och praktisk kunskap. Syftet. Syftet med denna Litteraturstudie är att fördjupa förståelsen för vårdarens känslor i mötet med personer smittade med HIV/AIDS och att undersöka orsaker till dessa känslor.

Sjukvårdspersonalens stigmatisering och diskriminering av patienter med HIV/AIDS : ett patientperspektiv

Bakgrund: Globalt sett är HIV/AIDS en utbredd sjukdom som orsakar stora påfrestningar på varje individ som drabbas. HIV/AIDS har blivit vår tids mest stigmatiserande sjukdom då den är kopplad till starka tabun. Syfte: Att beskriva sjukvårdspersonalens stigmatisering och diskriminering av patienter med HIV/AIDS utifrån ett patientperspektiv. Metod: Systematisk litteraturstudie där sökningar utfördes i Cinahl, Pubmed, PsycInfo, Science Citation Index Expanded samt SveMed+. Sökningarna resulterade i 11 kvalitativa och tre kvantitativa artiklar relevanta för syftet.

Arbetsterapi för personer med HIV/AIDS : Occupational therapy for persons with HIV/AIDS

Bakgrund: Varje dag smittas i genomsnitt cirka 14 000 personer av HIV i världen. Ny behandling har gjort att dessa patienter idag lever längre. Sjukdomsförlopp samt komplikationer går inte att förutsäga utan är individuellt. Eftersom personer med HIV/AIDS-diagnos nu lever längre kommer behovet av arbetsterapeutiska insatser att öka. Syfte: Syftet med studien är att beskriva arbetsterapeutiska insatser för personer med HIV/AIDS samt vilken roll arbetsterapeuten har i arbetet kring dessa personer.

Dyslexi och Likvärdighet : Finns det en genväg till en likvärdig utbildning?

The purpose of this paper is to find out if technology within pedagogy can help pupils with dyslexiaperform on the same level as their peers without using compensatory aid. Is it possible to replacethe compensatory aids with the technology in question? Can the same technology also be used tosupport other pupils as well and in turn removing the stigma of needing compensatory aid?To learn the answers to these questions I have done a qualitative text analysis. This analysis focuson technology in the form of podcasts and Web 2.0 based teaching platforms. The analysis alsofocus on pupils with dyslexia and what kind of help compensatory aids can be.

Svårigheter i livets slutskede hos personer med hiv/aids

När sjuksköterskor möter personer med aids är det främst i det palliativa skedet och det är då viktigt att ha kunskaper om dessa patienters upplevda problem. Syftet med denna studie var att sammanställa vetenskaplig litteratur rörande svårighe-ter som personer som lever med hiv/aids upplever i livets slutskede. En litteratur-studie har använts som metod och som grund för resultatet har nio vetenskapliga artiklar av god eller medel kvalitet använts. Resultatet visar på hur olika personer med hiv/aids upplever fysiska besvär, psykiska bekymmer, sociala svårigheter och spirituella behov i livets slutskede. Det är som sjuksköterska viktigt att uppmärksamma patienternas problem, för att kunna tillgodose deras behov..

Sjuksköterskans upplevelser av att vårda patienter med HIV/Aids

Idag lever cirka 33 miljoner människor med HIV/Aids. Totalt har omkring 30 miljoner människor avlidit sedan första Aids- fallet diagnostiserades år 1981. I västvärlden har HIV-smittade en tät kontakt med sjukvården eftersom de går på regelbundna kontroller, därmed är sjuksköterskor en yrkeskategori som träffar dessa patienter ofta. I utvecklingsländerna ser det ofta tyvärr annorlunda ut, HIV-smittade har ingen eller gles kontakt med sjukvården. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans upplevelser i omvårdnaden av HIV/Aids patienter.

HIV och könsojämlikheter; en dödlig kombination? : En studie av patriarkal dominans i den internationella diskussionen om HIV/AIDS

AbstractEssay in political science, C-level, by Ellen Linde, spring semester 2007. Tutor: Susan Marton.?HIV and gender inequalities; a lethal combination? A study of the patriarchal dominance in the international discussion on HIV/AIDS?The purpose of this essay is to study to what extent a patriarchal discourse is present in the international discussion on how to best fight the spread of HIV/AIDS. To determine if a patriarchal discourse is present or not I have used a feminist theory on patriarchal dominance. I have concentrated on the United Nations resolutions about HIV/AIDS.

HIV/AIDS. En litteraturstudie om HIV/AIDS-patienters upplevelser av att leva med sjukdomen och förväntningar på vårdpersonal vid möten i samband med vård/omvårdnad

The purposes of litteratur review were to describe patients experiences of living with HIV/AIDS and and their expectations when in contact with care/healthcare. As theoretical frame has Antonovsky, A (1991) salutogenic model, sense of coherence been used. After analyzing the content of the litterature it resulted in 5 categories of experiences and 3 categories regarding expectations. The categories that regards experiences were, to feel frustration and dependance, to switch between hope and despair and suicidal thoughts, to be able to cope with the changing self and to feel social support. The categories that regards expectations were, to feel proffessionalism/competence, to get caring treatment and feeling secure, to feel engagement/individuality in caring.

HIV och AIDS - vad kan elever i skolår 5 och 6?

Syftet med denna undersökning var att ta reda på vilken förståelse elever i skolår 5 och 6 har om begreppen HIV och AIDS. Vidare ville vi undersöka vilken skillnad det fanns mellan de två skolåren. Eftersom vi valde att göra en kvantitativ undersökning, blev enkät som underökningsmetod vårt val. 106 elever deltog i undersökningen, 50 elever i skolår 5 och 56 elever i skolår 6. Resultatet visade att många elever i skolår 6 hade förståelse för begreppen men endast en elev i skolår 5 hade den förståelse som vi sökte..

<- Föregående sida 3 Nästa sida ->