
Sökresultat:
87 Uppsatser om Tarbit shipping - Sida 4 av 6
Utflaggning och omstrukturering. : Sju verksamheter på sjöfartsintensiva Åland berättar om sina upplevelser.
This paper concerns the flagging out of merchant navy vessels and its consequenses. Flaggingout is method used by ship owners in order to gain advantages. Under a different flag, thevessel's legal residence become the subject of another country´s laws. Toward the end of thefirst decade of the 20th century ferry -and passangervessels trading in the Baltic Sea wereflagged out from Åland to the flag of Sweden. Flagging out to Sweden is not common but thespecific circumstances for this trade has made the Swedish ship's register interesting for shipowners.
En analys av kostnadseffektiva metoder för inköp och logistik
This thesis aims to find a more cost effective model for purchasing and logistics at asmall company. The studied company is a BMX (bicycle motocross) and MTB(mountain bike) retailer. The questions to be answered are: How large parties shouldbe ordered and what mode of transportation is to be used? A literature orientation ofthe field was followed by visits to the company, obtaining information from twodifferent logistics companies and interviews of four other companies in the sameindustry. The study shows that it´s difficult to develop an optimum order quantity fora small company since there often are other factors affecting how large amountshould be ordered.
Hur påverkas en redares ansvarsförsäkring av bristande överensstämmelse med säkerhetsföreskrifterna? - En studie av Finnbirchs förlisning
M/S Finnbirch förliste år 2006. Fartyget var lastat med lastbilstrailers och pappersrullar. Lasten var otillräckligt säkrad vilket gjorde att lasten lossnade när fartyget gick in i en svår storm. Fartyget fick slagsida och sjönk. Rapporten syftar till att ta reda på hur den otillräckligt säkrade lasten, som berodde på en bristande säkerhetsorganisation påverkade försäkringsutbetalningen.
Rekryteringsprocess av maskinbefäl : en kvantitativ studie om hur tjänsterna ombord tillsätts
Syftet med det här arbetet var att kartlägga rekryteringsprocessen i svenska rederier och bemanningsbolag av maskinbefäl. För att ta reda på detta skickades det ut ett antal enkäter till personalrekryterarna i respektive rederi/bemanningsbolag. Studien är en kvantitativ undersökning för att få in ett så stort underlag som möjligt och därefter kunna få fram ett trovärdigt resultat. Resultatet blev att rekryteringsprocessen har påverkats av utflaggningen av fartygen och då framför allt för juniorbefälen. Det som personalrekryterarna ansåg som mest betydelsefullt vid nyrekrytering av maskinbefäl är rekommendationer från redan anställda i rederiet/bemanningsbolaget och fullständig sjöingenjörsexamen.
MÖJLIGHETER OCH PROBLEM MED STYRMEDEL RIKTADE MOT SJÖFARTENS MILJÖPÅVERKAN : En sammanställning och analys av styrmedel och hur olika instanser ser på dessa
Med anledning av den debatt som förts i media om svaveldirektivets införande blev vi intresserade av attsammanställa olika instanser syn på direktivet samt hur deras intentioner förhåller sig till varandra. Med detta som utgångspunkt utvidgade vi arbetet till att studera flera typer av styrmedel. I resultatet har vi presenterat en sammanställning av intervjuer vi utfört med svenska politiker, hamnar och befraktare. Vi kom fram till att svaveldirektivet behövs för att åstadkomma en reducering av sjöfartens utsläpp av miljögifter men att direktivet inte kommer kunna uppfyllas av alla fartyg på grund av brist på lågsvavelhaltigt bränsle, stora hinder för LNG drift och tekniska problem med skrubbers. Skatt på marina bränslen och utsläppsrätter för sjöfarten som styrmedel bedömdes inte vara aktuellt inom en överskådlig framtid.
Högre bemanningsnivåer? : En studie med avseende på sjöarbetskonventionens intentioner och förväntade effekter.
Arbetets syfte var att undersöka intentionen och förväntade effekter av den nyasjöarbetskonventionen som nu ska implementeras vad gäller bemanningsnivåer ochvilotider på svenska fartyg. Genom att först genomföra en litteraturstudie lades grundenför arbetet. Med anledning av att konventionen inte var implementerad genomfördes enkvalitativ intervjustudie mot tre sakkunniga representanter från svensk sjöfartsnäring föratt utreda vad konventionens verkliga intention var. Därefter genomfördes en kvalitativintervjustudie mot fyra aktörer i den svenska sjöfartsnäringen för att utreda vad dessaförväntade sig för effekter av konventionen, gällande bemanningsnivåer och vilotider.Resultatet av undersökningarna visade på att konventionens intention är att höja deninternationella standarden vad gäller just bemanningsnivåer och vilotider till en nivåsom liknar den svenska relativt höga nivån. Vad gäller förväntade effekter avkonventionen tror de svenska aktörerna att den svenska sjöfartsbranschen kommer att seganska små förändringar om några alls..
Career Event - jobb i sikte?
Syftet med detta arbete var att ta reda på hur många studenter i avgångsklasserna vid Sjöfartshögskolan som fick en anställning via Career Event 2012 och studenternas uppfattningar om mässans funktion som en plattform för yrkesmässiga kontakter med företagen inför framtiden. I sökandet efter tidigare arbeten hittades ingen liknande undersökning. Däremot hittades ett arbete som under rekryteringsmässorna Career Event och Sjölog 2011, undersökte rederiernas framtida behov av arbetskraft. Arbetet Career Event ? Jobb i sikte försöker komplettera den bilden genom att här presentera hur det faktiska utfallet blev året 2012.
Modellutveckling och kostnadsanalys vid sortimentsexpansion på Staples Sweden AB : Vägen mot miljonen
Bakgrund: För att stärka sin position på marknaden önskar Staples Sweden AB utöka sitt artikelsortiment till att omfatta 1 000 000 artiklar. För att möjliggöra sortimentsexpansionen behövs beslutsunderlag rörande hantering och kostnadsstruktur identifieras.Syfte: Syftet med studien är att utveckla en modell vid val och utformning av distributionssätt för att föreslå en distributionsslösning. Syftet är också att genom en kostnadsanalys identifiera orderkostnadsstrukturen för den föreslagna distributionslösningen.Metod: Vid genomförandet av studien tillämpades en fallstudiedesign. Det empiriska materialet samlades in genom intervjuer utförda på Staples Sweden AB.Slutsats: Vid tillämpningen av modellen som utvecklades i studien framkom att distributionslösningen ska utgöras av direktleveranser, konsoliderade direkleveranser, ?cross-docking?, ?cross-docking? med buffert och traditionell lagerhållning.
Hjärtstartare till sjöss : Vilka riktlinjer finns för utrustning av hjärtstartare ombord på skandinaviska fartyg?
Sammanfattning Efter utförd praktik på fartyg ansåg vi att det övades för lite på HLR, hjärt- och lungräddning, och D-HLR, hjärt- och lungräddning med hjärtstartare, samt att det inte fanns hjärtstartare ombord på alla fartyg.Syftet med detta examensarbete är att undersöka de riktlinjer som finns för utrustningskrav på hjärtstartare ombord på svenska, norska och danska fartyg med fokus på Sverige och svenska rederier.Metoden genomfördes genom en kvantitativ metod där ett frågeformulär skickades ut via e-mail till samtliga rederier registrerade som medlemmar i Sveriges Redareförening. Ett annat frågeformulär skickades till de skandinaviska sjöfartsverken, innehållande kvalitativa frågeställningar. I studien utfördes även kvalitativa intervjuer. Av resultatet framgår att 17 av de 22 rederier som vi fick svar av hade hjärtstartare ombord i sina fartyg, och ungefär hälften hade haft en incident ombord. Det framgår även i vår studie att det inte finns några krav gällande hjärtstartare och utbildning nationellt, såväl som internationellt..
AYE, AYE, CAPTAIN : En undersökning av ansvar och beslutsprocesser inom sjöfart
Beslutsfattande är den viktigaste av alla ledningsaktiviteter. Syftet med denna studie är att undersöka hur befälhavare upplever beslutprocesserna ombord och i den omgivande organisationen. Undersökningen har gjorts genom intervjuer med tre befälhavare. Intervjuer valdes för att kunna lyssna till intervjupersonernas upplevda värld och de har varit semistrukturerade, som stöd har en intervjuguide använts. Det går i den här formen att följa trådar eller infall men också att gå tillbaka och förtydliga.
Simhall i Viskafors
Today, the catering personnel are an essential part of the safety organization on board Swedish passenger vessels in ferry services. Their responsibilities for the safety on board have increased in connection with the changes in regulations made on the shipping industry. These changes have been mostly related to human factors and structural leadership in the last 25 years.A well-functioning safety organization requires competence and commitment from every individual. Previous researches on Swedish passenger ferries concerning the safety organization have raised issues regarding the catering personnel?s perception of the safety on board.
Sk?rselden i bilder, Makten ?ver sj?larna
This essay examines how art could be used to bring forth and clarify the Catholic doctrines of purgatory.
The research questions are:
?
How are the Catholic Church?s doctrines of purgatory illustrated in art?
?
How can the paintings affect the viewer and his/her notion on how to shorten the time in purgatory? How can art itself be used as a tool to achieve that goal?
The timeframe of the chosen paintings is mainly 14th to 16th century but an overview of how the purgatory has been illustrated after that time until the present is also given.
In order to answer the first research question, a painting from the 14th century has been analysed, using a method inspired by Patterns of Intention - a theoretical framework formulated by Michel Baxandall. A reception theoretic perspective according to Kemp, is used on a painting from the 15th century to answer the second research question.
The results show that purgatory is illustrated as fire and the souls are depicted as living people, despite that a spiritual condition is visualized. The viewers at that time found the descriptions frightening, but the paintings also revealed ways of being granted indulgences, that is shorten-ing the time in purgatory. These ways were praying, making pilgrimages and giving alms.
Effektiva godstransporter : kartläggning av bakomliggande faktorer på transporters utförande
The society of today can?t manage without transportation. We need transports to getfood, to go to work and to create new products. The transportation ofgood is thus an important part in the function of the society and they?ll increase, bothin number and in amount.
Förslitning av fräsverktyg
Sweden is dependent on secure sea transport. Shorter disruption of imports of fuel and crude oil can be managed with an emergency stock, but a prolonged halt in imports creates problems. For industry, the vulnerability is greater. Fragmented production chains in combination with expenditure reductions in inventory causes a dependency on proper transport of intermediate goods in the manufacturing industry. A lengthy disruption thus involves disruption of production for both domestic consumption and for export goods containing imported parts.In order to secure shipping routes with a limited number of vessels, Mine Counter Measures (MCM) capacity is required, and according to the Armed Forces, developed with new sensors and autonomous vehicles.
Nordiska sjömäns arbetsutsikter inom offshorebranschen : Vad händer när olje- och gasreserverna i Nordsjön tar slut?
AbstractThis thesis is a qualitative study that provides an insight into the Nordic offshore market, focusing on the North Sea and investigates indications of how the near future may develop in the area and how these developments may affect the Nordic seafarers. Questions central to the work are aimed primarily at how shipping companies, agencies and seafarers active in the offshore industry look at future activity in the North Sea, Nordic seafarers' status in the global labor market, and how today's employment conditions look like for seafarers in the global offshore industry. The majority of the information was collected through interviewes and questionnaires. The purpose of this study was to examine whether and how the expected development in the North Sea, in terms of availability of oil and gas, may have effect on the Scandinavian seafarers' future work prospects and employment conditions in the global offshore labor. The conclusions that have been drawn are that competition among seafarers in the offshore industry is higher 2015 than previous years (2000-2014) and are expected to increase.