Sökresultat:
59 Uppsatser om Talsprćk och stavning - Sida 4 av 4
Icke tilltrÀde. En gymnasieskola för alla?
Syfte Syftet med denna undersökning Àr att beskriva gruppen elever som inte Àr godkÀnda i de behörighetsgivande Àmnena svenska/svenska som andrasprÄk, engelska och/eller matematik och som dÀrmed inte Àr behöriga till gymnasieskolans nationella- eller specialutformade program. Beskrivningen görs utifrÄn betyg, lÀsning samt ungdomars egna berÀttelser. Beskrivningen görs pÄ individ och gruppnivÄ. Teori För tolkning av empirin anvÀnds Glaser och Strauss utvecklade Grounded Theory. Teorin ger en möjlighet att tolka kvantitativ och kvalitativ data likvÀrdigt för att skapa en helhet i beskrivningen och tolkningen av data.
StavningsförmÄga och allografisk förmÄga hos vuxna personer med dyslexi : Preklinisk validering av STAVUX och Kasttranskription
Syftet med denna studie var att ta reda pÄ om STAVUX (stavningstest för vuxna) och Kasttranskription Àr lÀmpliga test att anvÀnda vid dyslexiutredningar av vuxna, dÄ det idag saknas sÄdana test som Àr normerade pÄ personer över 18 Är. STAVUX Àr ett stavningstest som framtogs av Nilsson och Pettersson (2009) och som bestÄr av 45 ord och 45 nonord av varierande svÄrighetsgrad. Orden Àr utvalda för att representera svenskans olika stavningskombinationer och nonorden Àr konstruerade för att följa svenskans ljudmÀssiga uppbyggnad. En mellangruppsdesign anvÀndes för att ta reda pÄ om STAVUX Àr ett lÀmpligt test att anvÀnda vid utredning av stavningssvÄrigheter i samband med dyslexiutredningar. Testet validerades pÄ 23 personer med dyslexi i Äldrarna 18-64 Är.
ĂrkeĂ€ngeln Gabriel - Guds redskap i gott och ont : En litteraturstudie om Gabriels roll som aktör och budbĂ€rare i judisk litteratur
Elektroniskt skrivande har gett upphov till nya skriftliga genrer med starka inslag av muntlighet som utmanar vÄr hittillsvarande uppfattning om talat och skrivet sprÄk. Det gÄr ocksÄ trender i vilka communities (nÀtgemenskaper) som Àr mest populÀra. En av de communities som Àr mycket populÀr just nu Àr Facebook, dÀr majoriteten av anvÀndarna Àr unga vuxna. En studie av sprÄkbruket pÄ Facebook Àr intressant pÄ grund av att större delen av tidigare forskning om sprÄkbruk pÄ nÀtet, eller chattsprÄk, handlar om barns och ungas sprÄk. En jÀmförelse mellan sprÄkbruket pÄ Facebook och LunarStorm (dÀr majoriteten av anvÀndarna Àr barn och ungdomar) Àr dÀrför intressant.
Korrekturet: En interaktiv lösning för granskning av tryckta medier
Arbetsprocessen för ett projekt inom mediedesign kan ta vÀldigt mÄnga skepnader. Formen för tillvÀgagÄngssÀttet styrs ofta av faktorer som omfattning, monetÀra resurser och tillgÀnglig tid. Större projekt kan innefatta flertalet aktörer pÄ uppdragstagarens sida ? sÄsom projektledare, art director, copywriter och grafisk designer ? dÀr utrymme kan ges för delmoment som förstudie, analys och förankring av arbetet till uppdragsgivare. I mindre projekt bestÄende av endast en designer och pÄ sin höjd en sÀljare kan manuset frÄn uppdragsgivaren vara det enda som ligger till grund för produktionen av en grafisk artefakt.
Tyck och skriv : En studie i skriftlig argumentation pÄ teknik- och energiprogrammet pÄ gymnasiet
Syftet med denna studie Àr att undersöka om sprÄkkunskaperna i svenskÀmnet skiljer sig mellan eleverna pÄ det studieförberedande teknikprogrammet och eleverna pÄ det yrkesförberedande energiprogrammet. ForskningsfrÄgan Àr dÀrmed: Varför uppfattas elevernas sprÄkkunskaper och sprÄkfÀrdigheter vara sÄ olika pÄ gymnasieprogrammen?Eleverna i studien fick 30 minuter pÄ sig att skriva en argumenterande text. Dessa texter har jag sedan jÀmfört med hjÀlp av variabler som lexikogrammatik (ordval, stavning, sÀrskrivning, meningsbyggnad), textegenskaper (argumentation, disposition, textlÀngd, stil) och elevens bakgrund (förÀldrars utbildningsnivÄ och elevens bostadsort). Jag har ocksÄ intervjuat den svensklÀrare som undervisar i bÄda klasserna och delat ut enkÀter bland andra svensklÀrare pÄ skolan med frÄgor som bland annat behandlar hur de bedriver sin svenskundervisning och huruvida de anser att det finns skillnader mellan programmen i elevernas brukstexter.Resultaten av lÀrarintervju och lÀrarenkÀt (dÀr 5 av 6 lÀrare undervisar pÄ bÄde studieförberedande och yrkesförberedande program) visar att lÀrarna tycker att det finns en skillnad mellan elevers texter beroende pÄ vilket program de gÄr.
"Vi pratar om texten för att bli bÀttre" : En studie om elevers samtal om text som en del i skrivandet
Denna studie kretsar kring tre andrasprÄkselevers samtal om texter. Studien Àr inspirerad av aktionsforskning och har haft ett uttalat syfte att utveckla författarens undervisning. Den har genomförts utifrÄn frÄgestÀllningarna: Hur pÄverkar muntligt textsamtal/elevstöttning den skriftliga produktionen hos andrasprÄkselever? Hur pÄverkar elevers textsamtal kvaliteten pÄ skriftlig produktion av berÀttande text? Vad kan jag som lÀrare göra för att utveckla min nuvarande undervisning?De metoder som anvÀnts Àr dels observation av textsamtal samt analys av elevernas framvÀxande texter som en följd av textsamtalen. De analysverktyg som anvÀnts Àr dels utifrÄn Holmberg & WirdenÀs (2010) och dels utifrÄn Faigely & Witte (1981, refererad i Paulus 1999, se bilaga 5).Samtalsanalysen visar att eleverna förhandlade i texter avseende stavning, grammatiska strukturer men ocksÄ avseende hur handlingssekvenser i en narrativ/berÀttelse kan utvecklas.
Kompensatoriska datorhjÀlpmedel : För elever med lÀs- och skrivsvÄrigheter
Denna undersökning syftar till att undersöka elevers och deras lÀrares uppfattningar av att anvÀnda kompenserande datorhjÀlpmedel i skolpraktiken. Undersökningar som ur ett elevperspektiv belyser uppfattningar kring detta Àmne Àr förhÄllandevis fÄ. De elever och lÀrare som tidigare studerats har ofta varit antagna till nÄgot speciellt projekt och har dÀrför blivit sponsrade med bÄde utbildning och hjÀlpmedel. DÀrför behövs en undersökning kring elever och deras lÀrare, direkt ur skolvardagen.Undersökningen Àr kvalitativ och innefattar tre elevintervjuer och fyra lÀrarintervjuer. Alla eleverna har betydande lÀs- och skrivsvÄrigheter och kommer frÄn tre olika skolor i samma kommun.
"VÀrst vad du har blivit kawaii pÄ sistone!" : En undersökning av slanguttryck, lÄnord och sprÄkblandning i svensk-japansk subkultur
Japansk populÀrkultur fÄr allt fler fans i Sverige och svenska ungdomar inspireras av popartister, japanskt mode och framför allt de speciella tecknade serieformerna - manga och anime. Den hÀr uppsatsen behandlar sprÄkandet inom den svensk-japanska subkulturen med fokus pÄ slanguttryck, sprÄkblandning och lÄnord. Syftet Àr att undersöka kommunikation inom subkulturen och ta fram de speciella ord som anvÀnds dÀr.Materialet som analyserats Àr bildtexter och kommentarer publicerade pÄ internetcommunityt Dayviews. Tio deltagare i gruppen "Cosplayare" har bevakats under tre mÄnaders tid och de ord som Àr speciella för deras kommunikation har tagits ut och sorterats i olika kategorier. AnvÀndningen av dessa ord har ocksÄ analyserats ur bÄde ett fonologiskt och ett morfologiskt perspektiv.Resultatet visar att studiens informanter har ett stort ordförrÄd med japanska ord som anvÀnds som slangord i kommunikation som annars sker pÄ svenska.
Utformning och utprovning av ett fonologiskt baserat stavningstest
The literature on spelling and spelling development suggests there is a strong relationship between spelling and phonology (Bruck & Treiman, 1990; Caravolas, Hulme & Snowling, 2001; Craig, 2006; Gindri, Keske-Soares & Mota, 2007). Spelling, however, is considerably less researched than reading (Caravolas, Humle & Snowling, 2001). Spelling difficulties are known to be more persistent in people with reading and writing disabilities, even when their reading has become acceptable (HÞien & Lundberg, 1999) but more research is needed in this area. Assessment and detailed knowledge of the difficulties is of great importance in order to provide the appropriate help for children with reading and writing disabilities (Frisk, 2010; Magnusson, Nauclér, & Reuterskiöld, 2008). The purpose of the present study was to develop and try out a phonologically based spelling test for children, with focus on medial phonemes.
Rim och ramsor, sÄng och rollspel - verktyg i sprÄkundervisning i engelska
I undersökningen stÀlls frÄgan - kan rim, ramsor, sÄnger och rollekar underlÀtta inlÀrningen av engelska? Barn kan lÀra sig anvÀnda dessa hjÀlpmedel i tidiga Är. Vilken betydelse kan de ha som övningsinslag för undervisningen i engelska i skrift och tal? Flera forskare menar att utvecklingen av talet stimuleras. Barnen fÄr större förmÄga att uttala svÄra ljud om de anvÀnds i ett rytmiskt och melodiskt sammanhang.
Bruket av engelska i svenska och islÀndska : En jÀmförande studie av sprÄkbruk och attityder
Syftet med denna undersökning Àr att se hur bruket av engelska ser ut i de tvÄ nordiska sprÄken svenska och islÀndska, samt om det finns nÄgra skillnader i frÄga om förhÄllningssÀtt till engelsk pÄverkan. Inte bara accepterade lÄnord inkluderas, utan Àven mindre etablerat bruk av engelska sÄsom fraser, utrop och liknande. Det bruk av engelska som undersökningen intresserar sig för Àr sÄdant som Àr relativt nytt i sprÄket, vilket hÀr definieras som ord och uttryck som kan tros ha börjat anvÀndas tidigast i mitten av 1970-talet, alternativt ökat mycket i anvÀndning efter nÀmnda tidpunkt.Undersökningen Àr uppdelad i tvÄ delar dÀr den ena fokuserar pÄ hur bruket ser ut och den andra pÄ hur det uppfattas. För att undersöka bruket har ett material bestÄende av bloggtexter samlats in och analyserats. Texterna har samlats in frÄn elva svenska och lika mÄnga islÀndska bloggar.
Literacy - en studie om indiska elevers kommunikativa möten med texter, bilder och symboler
Det hÀr arbetet syftar till att undersöka vilka textorienterade aktiviteter elever i en grundskola i Indien ingÄr i. Uppsatsens frÄgor berör dÀrmed hur, samt i vilka sammanhang detta sker. Vidare syftar arbetet till att undersöka hur eleverna erövrar skriftsprÄk, samt vilka redskap de anvÀnder sig utav dÄ detta sker. Arbetets teoretiska utgÄngspunkt Àr sociokulturell teori, vilken lyfter att samspelet med den omgivande miljön Àr av stor betydelse för mÀnniskans lÀrande. I december 2012 aktualiserades det i de internationella kunskapsmÀtningarna gjorda av TIMS 2011 och PIRLS 2011, att svenska fjÀrdeklassares lÀsförmÄga har försÀmrats. DÄ Sverige jÀmförs med andra lÀnder sÄsom Indien i dessa mÀtningar, finner vi det intressant att undersöka hur barns erövrande av skriftsprÄkskompetenser kan te sig i en annan kulturell kontext.
Digitala lÀrverktyg - möjlighet eller hinder? LÀrares resonemang kring anvÀndandet av digitala lÀrverktyg i arbetet med elever i lÀs- och skrivsvÄrigheter
Syfte: Studiens syfte Ă€r ta reda pĂ„ hur lĂ€rare resonerar kring anvĂ€ndningen av digitala lĂ€rverktyg i arbetet med elever i lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter och deras kompetens inom omrĂ„det.FrĂ„gestĂ€llningar:? Hur anvĂ€nder lĂ€rare digitala lĂ€rverktyg i arbetet med elever i lĂ€s- och skrivsvĂ„righeter?? Hur resonerar lĂ€rare kring de digitala lĂ€rverktygens pĂ„verkan pĂ„ elevens kunskapsutveckling?? Hur förs resonemang kring kompetens och kompetensutveckling?? Vad anser lĂ€rare om kommunens satsning pĂ„ digitala lĂ€rverktyg?Teori: Studien genomfördes inom det specialpedagogiska omrĂ„det. Den teoretiska ansatsen finns inom den kvalitativa forskningsgrenen som lyfter fram tolkning och förstĂ„else av mĂ€nniskors tankar, uppfattningar och erfarenheter. I bearbetning av data anvĂ€nds den hermeneutiska spiralen (Ădman, 2007). DĂ€rtill anvĂ€nds olika specialpedagogiska perspektiv för att belysa studien utifrĂ„n ett delaktighets- och inkluderingsperspektiv.Metod: Detta Ă€r en kvalitativ studie, som genomfördes med hjĂ€lp av redskapet enkĂ€t.
SÀr skrivning - ett problem? : En studie om elevers uppfattningar om sÀrskrivningar samt hur lÀrare beskriver att de arbetar med det
Syftet med studien Àr att bilda kunskap om elevers uppfattningar av och lÀrares undervisning om sÀrskrivningar. Det görs utifrÄn frÄgestÀllningarna:Hur uppfattar elever sÀrskrivningar?Hur beskriver lÀrare att de arbetar med sÀrskrivningar i undervisningen?För att besvara syfte och frÄgestÀllningar byggdes studien pÄ en kvalitativ undersökning dÀr lÀrare och elever pÄ tvÄ skolor i södra Sverige intervjuades. Intervjuerna genomfördes med fem lÀrare som undervisar i svenska samt med sju elever i Ärskurs sex.Datamaterialet analyserades utifrÄn en fenomenografisk ansats, vilken Àr den grund studien vilar pÄ. Materialet analyserades och ledde fram till sex kategorier.