Sök:

Sökresultat:

792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 27 av 53

Elevers syn pÄ ett preparandÄr

Mitt examensarbete har till syfte att undersöka nÄgra elevers Äsikter och reflektioner av Gymnasieutredningens förslag om ett preparandÄr, och vilka bakomliggande faktorer som ligger till grund för deras resonemang. Om förslaget gÄr igenom ska ett preparandÄr erbjudas pÄ grundskolenivÄ till de elever som inte uppfyller kunskapsmÄlen för ett nationellt program pÄ gymnasiet, men som har förutsÀttningar att nÄ mÄlen under ett tionde Är pÄ grundskolan. Jag har i min studie redogjort för hur det individuella programmet Àr organiserat idag och hur Gymnasieutrednings reformer ser ut gÀllande det individuella programmet. Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ undersökning genom tvÄ olika fokusgrupper med sju elever frÄn Ärskurs nio, samt sju elever frÄn det individuella programmet. Genom att ha tagit del av de intervjuades Äsikter och reflektioner kan jag med min studie ge en förförstÄelse frÄn dem som den politiska reformen gÀller.

CSS3 Animationer : CSS3 animationer som ersÀttare av Flash

Syftet med denna studie var att synliggöra förskollÀrares tankar om vardagsmatematiken. Studien skulle Àven innefatta hur förskollÀrare tar tillvara pÄ den vardagliga matematiken. VÄr metod i studien gick ut pÄ att intervjua förskollÀrare genom en self report, som tillhör den kvalitativa forskningen. VÄr self report innebar att de tillfrÄgade förskollÀrarna skriftligt fick redogöra sina tankar och erfarenheter utifrÄn frÄgeformulÀret. Med hjÀlp av vÄr self reports öppna frÄgor synliggjordes förskollÀrares djupgÄende tankar om ett visst fenomen, vilket leder in vÄr studie till en fenomenografisk forskningsansats.

Filmen "Dylans Historia" möter sin publik : - en receptionsstudie

Med stöd av teorier om barn och kommunikation, mediepÄverkan liksom synen pÄ barn som publik ville vi i denna uppsats ta reda pÄ hur barn i mellanstadiet i Halmstad lÀser filmen "Dylans historia?, en egenproducerad programserie om Halmstads historia.FrÄgestÀllningen var: Hur ser det narrativa mötet ut mellan producenternas intentioner, sÄ som de uttrycks i produktionens/filmens narrativa element, och barnen. Det vill sÀga, hur uppfattar barnen filmen? UtifrÄn Stuart Halls teorier om ?encoding - decoding? jÀmförde vi producenternas intentioner med texten (filmen) med den tolkning som publiken (barnen) gjorde. 19 barn i Äk 4 och Äk 6 intervjuades.

Att skriva sig till lÀsning: för en skola dÀr alla fÄr kÀnna
sig som skrivare och lÀsare

Syftet med den genomförda studien var att undersöka vilka effekter lÀrarna kunde se att arbetet med ASL, ?Att skriva sig till lÀsning? gett i den pedagogiska praktiken, vilket innefattar effekter bÄde hos eleverna och hos lÀraren. I undersökningen ingick tio lÀrare i Är F-3 som deltagit i projektet ?Att skriva sig till lÀsning? lett av CMiT, centrum för media och IT sedan 2006. För att fÄ tillgÄng till lÀrarnas uppfattningar och erfarenheter valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer.

iPad i undervisningen

Barn och unga av idag Àr digitalt infödda i förhÄllande till oss vuxna som Àr invandrade i dagens digitala samhÀlle. DÄ skolan speglar samhÀllet Àr det en högaktuell frÄga hur vi tar tillvara elevernas digitala kunskap i skolans lÀrande. Syftet med denna studie har varit att undersöka hur iPad kan anvÀndas som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen med avseende pÄ multimodalitet, motivation och social interaktion i lÀrandemiljöer. UtgÄngspunkten i undersökningen har varit ett aktionsforskande förhÄllningssÀtt dÀr jag tillsammans med lÀrare och elever i sÀrskild undervisningsgrupp har undersökt iPad som pedagogisk verktyg i lÀrandet. Genom observationer och intervjuer pÄ arbetsplatsen, studiebesök inom förskolan, en tematisk planeringsdag för pedagoger samt ett rikt omfÄng av aktuell forskning kring iPad i undervisningen kan man konstatera att iPad i sig sjÀlv inte Àr ett pedagogiskt verktyg utan kan ses som ett tomt skal som Àr multimodalt förberett men som kan fyllas med appar som Àr helt individuellt anpassade utifrÄn den enskilde elevens behov.

Förskolan : - En arena för kulturella möten och etnisk mÄngfald

Syftet med studien Àr att redogöra för hur nÄgra förskollÀrare arbetar med och resonerar kring den mÄngkulturella förskolan samt hur de tar tillvara pÄ mÄngfalden i verksamheten. Genom att genomföra fem kvalitativa intervjuer pÄ fem olika förskolor, en med en förskolechef samt fyra intervjuer med sex förskollÀrare, har förstÄelsen ökat för hur arbetet i förskolor kan ta sig uttryck. Respondenternas tankar om vad som kÀnnetecknar en mÄngkulturell förskola har ocksÄ bidraget till en ökad förstÄelse.Resultatet av studien visar pÄ att majoriteten av vÄra respondenter inte upplever sigarbeta pÄ en mÄngkulturell förskola trots att det finns barn med annan etnicitet Ànsvensk. MÄngfald kan ses ur ett etniskt perspektiv men kan Àven omfattas av kulturella, religiösa och sprÄkliga perspektiv. En tolkning kan dÄ vara att alla förskolor Àr mÄngkulturella.

En SWOT-analys av en kommunal strategi för minskat vÀxtnÀringslÀckage frÄn jordbrukssektorn

Föreliggande uppsats Ă€r en analys av Norrköpings kommuns, och till viss del regionen Östergötlands, strategier och Ă„tgĂ€rder för minskat vĂ€xtnĂ€ringslĂ€ckage frĂ„n jordbruksektorn. Jag anvĂ€nder mig av en modifierad SWOT-analys (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats), för att ur ett kommunalt sammanhang ta fram styrkor och svagheter inom den kommunala organisationen och möjligheter och hot för densamma i en regional kontext. Analysen har belysts ur ett tvĂ€rvetenskapligt perspektiv i syfte att öka förstĂ„elsen för arbetet kring det nationella miljömĂ„let"Ingen Övergödning"och de problem, implicit sĂ„vĂ€l som explicit, som kan dyka upp nĂ€r naturvetenskap och samhĂ€llsvetenskap skall samordnas. DĂ„ en icke tvĂ€rvetenskaplig analys kan ha svĂ„righeter att hantera de faktorer som inte kan eller innebĂ€r svĂ„righeter att kvantifieras har denna tvĂ€rvetenskapliga analys stora möjligheter att hantera en sĂ„dan situation. Resultatet indikerar pĂ„ att ett lĂ„ngsiktigt perspektiv mĂ„ste antas och att detta krĂ€ver att den kommunala samordningen mellan rollerna som myndighet, verksamhetsutövare och organisation ökar.

Barns sprÄkutveckling - en studie om sprÄkutveckling och flersprÄkighet

Denna studies syfte Àr att jÀmföra hur man arbetar med barns sprÄkutveckling pÄ en etniskt homogen och en mÄngkulturell förskola, dÀr den etniskt homogena förskolan bestÄr av huvudsakligen barn som har svenskan som modersmÄl. För att kunna jÀmföra detta stÀllde vi oss frÄgor som: Hur ser pedagogerna pÄ sprÄk och nÀr anser de att ett sprÄklÀrande sker? Vi undrade ocksÄ hur pedagogerna tog tillvara pÄ barns flersprÄkighet och hur de arbetade sprÄkfrÀmjande pÄ deras avdelningar. VÄr tanke var att dessa frÄgor skulle leda till att se om dÀr fanns nÄgra likheter och skillnader i arbetet beroende pÄ om barnen Àr en- eller flersprÄkiga. Vi anvÀnde oss av kvalitativ metod för att kunna besvara de frÄgestÀllningar vi hade. Det empiriska materialet bestod av 7 intervjuer gjorda med tvÄ olika arbetslag.

Opera i Stockholm, StadsgÄrdskajen

Ett operahus pÄ StadsgÄrdskajen, vÀster om FÄfÀngan. Placeringen Àr vald för att försöka ta tillvara pÄ mÄnga av platsens kvalitéer och koppla byggnaden bÄde till staden och till vattnet. Detta görs genom scenernas vinkelrÀta relation till varandra dÀr den lilla scenen lÀgger sig i fonden av Folkungagatan medan den stora vÀnder sig mot vattnet. Symbolen skapas med hjÀlp av de utkragande salongerna som. KlÀdda i ett stÄlnÀt av zink uppfattas de som slutna frÄn utsidan medan man frÄn insidan ser igenom och ges utblickar mot Stockholm och och dess natur.

Chefens roll i ett innovativt klimat : En studie om enhetschefens hantering av innovativt klimat i Àldreomsorgen

Äldreomsorgen stĂ„r inför stĂ€ndiga förĂ€ndringar och i dagslĂ€get neddragningar. I Norrköpings kommun har ett projekt startats för att kunna ta tillvara pĂ„ personalens innovativa förmĂ„ga. Personalen verkar tillsammans med chefen i ett arbetsklimat som kan vara bĂ„de bra och dĂ„ligt. Klimatet kan Ă€ven prĂ€glas av om idĂ©er kan genomföras mer eller mindre enkelt. Den hĂ€r studien har gjorts för att bidra till att utöka kunskapen om enhetschefens roll i innovativa klimat i Ă€ldreomsorgen.Syftet med uppsatsen Ă€r att ta fram och sprida kunskap om enhetschefers roll i hanteringen av innovativt klimat.

Elevers matematiska tankar : - en kvalitativ studie av kÀnguruppgifter pÄ gymnasiet

Att förstÄ, och ta tillvara elevernas tankar Àr mycket viktigt för elevernas utveckling inom matematiken. Matematikundervisningen ska möta och utveckla elevernas uppfattningar om matematik. Som lÀrare blir det dÀrför viktigt att undersöka hur elever tÀnker. Varje Är finns det möjlighet att delta i en matematiktÀvling vid namn KÀngurutÀvlingen. TÀvlingen Àr inget prov utan ska ses som ett utbud av intressanta matematikproblem som ska vÀcka lust och nyfikenhet för matematik.

En vÀg att nÄ livslÄngt lÀrande

I denna uppsats har jag försökt fÄ en uppfattning om hur kommun X skulle kunna anvÀnda sina studie- och karriÀrvÀgledare som en resurs för att utveckla personalutvecklingsarbetet gÀllande kommunens anstÀllda. UtifrÄn tankar om att samhÀllsresurser mÄste anvÀndas pÄ ett effektivt sÀtt och att vi alla mÄste vara mer flexibla i vÄra arbeten. DÄ mÄste förutsÀttningar finnas för att ha beredskap för, samt en vilja till, förÀndring. Med samhÀllsresurser menas frÀmst, i det hÀr fallet, mÀnniskor anstÀllda i kommun X. Syftet med arbetet Àr att undersöka hur kommun X arbetar med personal- och verksamhetsutveckling i stora drag.

Didaktiska urval i ett samhÀlle prÀglat av pluralism : en studie av grundskolans undervisning och lÀrande i religionskunskap

Syftet med min uppsats var att undersöka vilka didaktiska frÄgor och urval lÀrare inom Àmnet religionskunskap anser vara centrala i undervisning och lÀrande i ett pluralistiskt samhÀlle, prÀglat av en mÄngfald livsÄskÄdningar, religioner och kulturer. Som bakgrund till min empiriska undersökning har jag studerat litteratur som gett en historisk översikt över hur den ökande pluralismen har inverkat pÄ skola och samhÀlle. Jag har ocksÄ granskat LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet och kursplanen för religionskunskap, för att undersöka vilka mÄl som de nationella styrdokumenten lyfter fram. Jag valde att anvÀnda en kvalitativ forskningsmetod, som inneburit att jag intervjuat lÀrare inom Àmnet religionskunskap. Resultatet av undersökningen visade att lÀrarna ansÄg att det i ett samhÀlle prÀglat av pluralism, blir Àn mer centralt att betona allsidighet och saklighet.

LÀxor - frÄn ett lÀrarperspektiv

Studien syftar till att bidra med kunskap kring hur pedagoger anvÀnder inomhusmiljön för att frÀmja barns lÀrande och delaktighet, samt pÄ vilka sÀtt inomhusmiljön Àr tillgÀnglig för barnen. Detta har gjorts genom en kvalitativ undersökning med en hermeneutisk ansats. FrÄgestÀllningarna har varit hur pedagogerna anvÀnder sig av inomhusmiljön i det pedagogiska arbetet för att frÀmja barns lÀrande och delaktighet men Àven hur tillgÀnglig miljön Àr för barnen. Detta sett utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv som grundades av Lev S.Vygotskij, dÀr lÀrande sker i samspel med andra. För att uppnÄ syftet med denna undersökning har vi valt att observera och intervjua tio pedagoger, pÄ fyra olika kommunala förskolor i tvÄ skilda kommuner, en större och en mindre.

Hur bra koll har de egentligen? : Intentioner och anvÀndning av elevdokumentation i skolan

Syftet med detta arbete var att undersöka hur elevdokumentation sÄ som portfolio, individuella utvecklingsplaner samt loggböcker fungerar i praktiken och dess vÀrde vid överlÀmnande samt övertagande av elever frÄn Är 6 till 7. Undersökningen Àr grundad pÄ kvalitativa intervjuer genomförda i tvÄ olika kommuner med lÀrare i Är 6 och 7 samt rektorer pÄ tvÄ F-9 skolor. Enligt skolans styrdokument ska lÀrarna följa upp eleverna och möta dem dÀr de Àr genom att anpassa undervisningen efter varje individuellt behov. Olika faktorer som försvÄrar detta kan vara för fÄ lÀrare i för stora klasser. Ute pÄ skolorna finns olika verktyg för att hjÀlpa lÀrare att uppnÄ detta mÄl, men problemet som uppstÄtt Àr att olika skolor/lÀrare arbetar pÄ vÀldigt olika sÀtt och att innehÄllet i elevdokumentationen dÄ blir vÀldigt varierande och dÀrför inte tas tillvara vid övertagandet av elever i Är 7.

<- FöregÄende sida 27 NÀsta sida ->