Sök:

Sökresultat:

193 Uppsatser om Symboliskt värde - Sida 9 av 13

?Utan placering? dÄ hade jag varit död? ? En kvalitativ studie om ungdomars syn pÄ sin institutionsplacering

Syfte: Att intervjua ungdomar som under Ären 2001-2006 nÄgon gÄng varit placerade iinstitutionsvÄrd för att se om insatsen lett till en positiv förÀndring i den unges livssituation. Vi villÀven undersöka hur ungdomarna upplevde tiden pÄ institution.FrÄgestÀllningar: Hur sÄg den unges livssituation ut innan placeringen? Hur upplevde den ungevÄrden pÄ institutionen? Hur ser den unges livssituation ut idag?Metod: Arbetet Àr en kvalitativ studie som bygger pÄ halv-strukturerade intervjuer med sex stycken ungdomar.Teori: Vi har valt symbolisk interaktionism och stÀmplingsteori som teoretisk utgÄngspunkt.Symbolisk interaktionism förklarar hur en mÀnniska formas genom interaktion (samspel) och kommunikation med andra. StÀmplingsteorin Àr en av de viktigaste idéerna inom symboliskinteraktionism. Den Àr ett sÀtt att tillÀmpa det symboliskt interaktionistiska tÀnkandet pÄ ?avvikandebeteende?.Huvudresultat: VÄrt material har visat att de flesta av vÄra informanter uppger att de Àr nöjda med sin tid pÄ institution och att den har lett till en positiv förÀndring i deras livssituation.UppseendevÀckande Àr att de flesta av vÄra informanter inte Àr nöjda med hur socialtjÀnsten har agerat i samband med placeringen.

Singlar med barn : Varför blir vi inte bjudna pÄ parmiddagar

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka positiva och negativa förÀndringar separationen kan leda till i singlarnas sociala liv samt försöka identifiera möjliga anledningar till dessa förÀndringar. Empirisk data insamlades genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer dÀr informanterna hade genomgÄtt en skilsmÀssa och hade barn. Resultatet visar att informanternas upplevelser ofta kunde styrka tidigare forskning. FörÀndringar efter skilsmÀssan hade lett till bÄde positiva och negativa förÀndringar i singlarnas sociala liv. Gamla vÀnskapsrelationer hade ofta blivit bÀttre medan relationer med parvÀnner oftast hade avslutats eller umgÀnget hade minskat. Bland anledningarna till minskat umgÀnge Äterfinns parvÀnners initiativlöshet och ointresse att inkludera singlar i sina aktiviteter.

Att tala hÀst : interaktion över artgrÀnser ur ett sociologiskt perspektiv

MÀnniskan har genom historien haft relationer till andra djur och har det Àn idag. I takt med mÀnniskans och samhÀllets utveckling har de relationer vi har till hÀsten Àven utvecklats och förÀndrats. Trots att hÀsten idag kan förstÄs som en följeslagare till mÀnniskan och som en signifikant annan i vissa mÀnniskors sjÀlvutveckling finns det fortfarande anhÀngare inom samhÀllsvetenskaperna som anser att djur andra Àn mÀnniskan inte har nÄgon plats inom studiefÀltet. De som inom sociologin och symbolisk interaktionism hÀvdar att hÀstar och djur i allmÀnhet inte platsar inom vetenskapen stödjer detta med argument baserade pÄ att hÀstar inte har ett verbalt sprÄk och att de inte heller kan objektifiera sig sjÀlva och uppnÄ vad man kan likna vid ett sjÀlv. Eftersom hÀsten inte kan förmedla sig pÄ samma sÀtt som mÀnniskan kan vi inte heller interagera med den, Ànnu mindre ha meningsfulla relationer till den.Den hÀr studien argumenterar dock för att mÀnniskan kan ha meningsfulla relationer till hÀstar eftersom de och andra djur Àr en del av de relationer som mÀnniskan har som Àr av social karaktÀr och dÀrför Àr berÀttigade till en plats inom det sociologiska studiefÀltet.

"Skilda livsvÀrldar" - En studie om ungdomars tankar och kÀnslor kring Àmnet idrott och hÀlsa

Syftet med studien har varit att ta reda pÄ vad ungdomar har för tankar och kÀnslor kring Àmnet idrott och hÀlsa. Jag ville fÄ en ökad förstÄelse om ungdomar som inte Àr med och deltar av olika anledningar i Àmnet. TvÄ av mina frÄgestÀllningar löd: Vilka Àr anledningarna till att deltagande elever och icke deltagande elever i idrottsundervisningen hatar varje sekund av den? Hur skulle eleverna vilja att idrottsundervisningen ser ut? För att ta reda pÄ detta har jag anvÀnt kvalitativa intervjuer som metod. Jag har intervjuat totalt elva elever i Ärskurs Ätta pÄ en grundskola i södra Sverige.

?Hur ska jag gÄ tillvÀga?? En kvalitativ studie om ungdomars informationssökningsprocess.

Titel: ?Hur ska jag gÄ tillvÀga??En kvalitativ studie om ungdomars informationssökningsprocess.Författare: Fanny Eineren.Handledare: Magnus Fredriksson.Uppdragsgivare: Athlete School Advisor.Kurs: Examensarbete i Medie ? och Kommunikationsvetenskap.Institution: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, JMG.Sidantal: 44 (exklusive referenslista & bilagor)Antal ord: 18 227 (exklusive referenslista & bilagor)Syfte: Att studera hur ungdomar söker information och hur detta kan förstÄs i ett socialt sammanhang.Metod: Den kvalitativa samtalsintervjun.Material: Studien bygger pÄ 8 stycken samtalsintervjuer med ungdomar som nÄgon gÄng haft för avsikt att kombinera studier och idrott i USA. Sex av respondenterna ska Äka till USA i Är eller nÀsta Är. En av respondenterna studerar för tillfÀllet i USA och den sista hade för avsikt att Äka men kom aldrig ivÀg.Huvudresultat: Min studie har visat att mÄlgruppen har ett konstant informationsbehov genom hela informationssökningsprocessen. Detta eftersom nya frÄgor hela tiden uppkommer.

?Å ena sidan, sĂ„ Ă€r vi helt oumbĂ€rliga, Ă„ andra sidan sĂ„ behöver vi ingenting? : En kvalitativ studie av hur fritidspedagoger upplever att deras yrkesroll pĂ„verkats av att fritidshemmet blivit en del av skolan

In the early nineties leisure-time pedagogic establishments moved in to school. The aim of the study is to try to find out how leisure-time pedagogues, who have been working for a long time, experience the moving of their establishment in to school and how this affect their practical work and their profession.The study is based on interviewes with four leisure-time pedagogues, who all have been working before?and therefore have experienced the time before?during and after their establishment moved in to school.These interviewes were recorded and later fully transcribed in preparation of analysis. Data was analysed with the help of the sociology of Pierre Bourdieu as a basis. Findings of the study suggest that the leisure-time pedagogues find it positive to be able to cooperate with teachers and other professional groups working in school, they explain how it enabels themselves to see pupils from a different angle and for others working in school to see pupils from a leisure-time pedagogue angle.Some of the pedagogues explain that they find it hard to work with big groups of pupils, or in small surfaces, which they did not have to do before their establishment moved into school.

För att komma till kĂ€llan mĂ„ste man simma mot strömmen : En studie om Åtvidabergs kommuns roterande kommunchefskap

Syftet med uppsatsen Ă€r att belysa fenomenet ?det roterande kommunchefskapet? inom Åtvidabergs kommun ur ett makt- och ledarskapsperspektiv. Till grund för studien ligger intervjuer med de fem kommunchefer som ingĂ„r i det roterande kommunchefskapet och fem andra informanter ur organisationen. Analysmetoden för föreliggande studie Ă€r grundad teori. Analysen bestĂ„r av fyra delar; ide och modell, chef och individ, koncept och organisation och slutligen symbol och vĂ€rde.

?Det Àr mÄnga som tror att det bara finns tvÄ kön? : ? en studie om genuskonstruktion utanför den traditionella genusdikotomin

Uppsatsens syfte Àr att genom ett symboliskt interaktionistiskt och ett social konstruktionistiskt perspektiv öka förstÄelsen för hur personer som anser att de överskrider de dikotomiska kategorierna man/kvinna konstruerar sitt genus. Samt problematisera om och hur individer kan frÄngÄ dessa kategorier i skapandet av genus. Studien grundades pÄ sju djupintervjuer med personer som upplevde att de överskred eller inte identifierade sig med kategorierna man/kvinna. Som teoretisk grund gÀllande identitetskonstruktion och socialisation har vi frÀmst anvÀnt oss av Berger och Luckmann (1991) samt tolkningar av Mead (Berg, 1992; 2007). För att fÄ en djupare insikt kring genuskonstruktion har teorier av Butler (2007) samt Connell (2003; 1996) anvÀnts.

Boys will be boys? - En idé- och ideologianalys av maskulinitetsnormer i utbildningsmaterialet Machofabriken

Uppsatsen syfte Àr att belysa maskulinitetsnormer i utbildningsmaterialet Machofabriken. UtifrÄn en teoretisk förstÄelse problematiseras ocksÄ hur handlingsutrymmet att göra maskulinitet kan pÄverkas för de deltagande killarna efter att de har tagit del av Machofabrikens verksamhet. De mer specifika frÄgestÀllningarna Àr:Vilka förestÀllningar kring maskulinitet ger utbildningsmaterialet Machofabriken uttryck för? Vilka maskuliniteter bör förÀndras och varför, och vad bör de ersÀttas med?Hur ska förÀndring genomföras, vilka Àr Machofabrikens verksamma komponenter?Vilka konsekvenser kan Machofabrikens verksamhet fÄ för de deltagande killarna efter att de har arbetat med utbildningsmaterialet?Metod och material: En kvalitativ ide- och ideologianalys av utbildningsmaterialet Machofabriken som Àr uppsatsens empiriska material.Huvudresultat: Analysen av utbildningsmaterialet Machofabriken pÄvisade att problematiska maskuliniteter, mÄnga gÄnger med vÄldstendenser, framstÀlldes i metodmaterialets filmer i större utstrÀckning Àn önskvÀrda maskuliniteter. Det tryckta textmaterialet med arbetsövningar och diskussionsfrÄgor har dock potential att lyfta fram hur maskuliniteter Àr en social konstruktion och dÀrför förÀnderlig.

Emotionell kommunikation i gymnasiesÀrskolan : En studie av emotiva uttrycksresurser i samtal mellan elever med alternativ och komplettterande kommunikation och lÀrare

Den hÀr studien syftar till att ge exempel pÄ hur emotionell kommunikation kan se ut och fungera mellan lÀrare och elever i sÀrskolan som anvÀnder alternativ och kompletterande kommunikation. Emotionell kommunikation utgör en stor del av vÄr dagliga kommunikation och det Àr emotionerna som ger vÄra liv mening och sammanhang. Den forskning som har gjorts inom detta omrÄde har ofta fokus pÄ samspel mellan elever/barn och lÀrare/vuxna och visar att lÀrarna inte alltid Àr medvetna om sina kommunikativa handlingar samt att det ofta sker kommunikation som inte Àr verbal hos barn med alternativ och kompletterande kommunikation. Studien vilar pÄ ett sociokulturellt perspektiv och ett symboliskt interaktionistiskt perspektiv dÀr kommunikation och sprÄkanvÀnding anses vara en betydande faktor i individens utveckling. Det insamlade materialet har bestÄtt av videoinspelningar av tvÄ elever och tre lÀrare som har granskats och analyserats utifrÄn hur emotioner uttrycks och organiseras i interaktionen.

VÀnskap - En studie om faktorer som pÄverkar vÀnskapsval och relationsskapanden bland ungdomar

Syftet med mitt arbete har varit att fÄ en bild av hur ungdomarna tÀnker kring vÀnskapsval och relationsskapande. Jag har ocksÄ försökt fÄ fram faktorer som kan pÄverka valen, sÄsom kön, etnicitet, klass, och Älder. SjÀlva resan fram till vÀnskapsrelationen, att lyfta fram och visa hur ungdomar blir vÀnner, har ocksÄ varit ett syfte med denna undersökning. Jag har valt symboliskt interaktionism som teoretisk utgÄngspunkt dÄ den hjÀlper mig att bÀttre förstÄ och förklara interaktionen mellan ungdomar och relationskapandet.Som metod har jag valt kvalitativ metodstrategi, dÀr jag intervjuat ungdomarna och försökt att utgÄ frÄn deras svar i mina resultat.En av undersökningens slutresultat var att generella slutsatser kring hur vÀnskapsrelationer uppstÄr Àr vÀldig svÄra att göra, det Àr oftast mer Àn en faktor som spelar in och pÄverkar valet. Dessa faktorer samverkar och Àr ofta beroende av varandra.

Belöningssystem - mer Àn bara pengar? : En etnografisk studie om kulturella styrmedel

Det finns starka skÀl att tro att pengar spelar mer Àn enbart en materiell roll för vÄra organisationers styrning, utveckling och beteende. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr att det finns en annan sida av myntet som Äberopar pengars symboliska vÀrden.  Med en djupdykning i det teoretiska perspektivet om kulturen som ett styrmedel kan vi förstÄ pengar som det symboliskt indirekta som utgör ett vÀsentligt verktyg i skapandet av det system som leder till en mer lönsam organisation. Med hjÀlp av ett kulturellt perspektiv pÄ organisation och ledning kan vi alltsÄ förstÄ hur vi kan skapa ett system som ökar de anstÀlldas prestation och organisationens effektivitet.  Den ÄterstÄende frÄgan Àr hur vi praktiskt gÄr tillvÀga.Syftet för uppsatsen Àr att undersöka hur ledningen kan gÄ tillvÀga för att skapa att belöningssystem baserat pÄ kulturella mekanismer som leder till effektivare prestationer och en mer lönsam organisation.För att undersöka hur vi praktiskt kan gÄ tillvÀga för att skapa det system som leder oss fram till effektivare prestationer utförs en etnografisk fÀltstudie av företag Y mot bakgrund av de erfarenheter författaren har med sig frÄn deltagande vid företag X.

Vardagslivets mÄnga nyanser : Om utmaningen i att bedöma den sociala konsekvensen av en fysisk miljö

En av planeringens frÀmsta uppgifter Àr att utarbeta strategier och visioner för att skapa förutsÀttningar för mÀnniskors vardagsliv. Samtidigt som detta Àr av sÄ stor betydelse för en planerare, finns det ingen teoretisk enighet om hur mycket mÀnniskor faktiskt pÄverkas av en fysisk miljö. I ljuset av Stockholm stads översiktsplan ? Promenadstaden ? Àr syftet med denna uppsats att studera relationen mellan stadens fysiska struktur och sociala liv. Mer specifikt Àmnar denna uppsats att diskutera ifall mÀnniskor verkligen lever enligt dagens normativa stadsplaneringsideal.

Synliggörandet av genusuttryck inom handbollspraktiken : UtifrÄn ett kultursociologiskt och symboliskt interaktionistiskt perspektiv

BAKGRUND: Flickor och pojkar idrottar enligt flera olika studier av olika anledningar, flickor idrottar av sociala skÀl medan pojkar idrottar av skÀl som Àr förenade med prestation. FörestÀllningarna om manligt och kvinnligt pÄverkar sÄledes hur pojkar och flickor fostras bÄde inom den idrottsliga arenan och i övriga livet. SYFTE: Syftet med studien Àr att studera vilka genusuttryck som synliggörs via social interaktion i pojklag och flicklag inom handboll. Syftet Àr sÄledes ocksÄ att synliggöra vilka eventuella effekter olika genusuttryck bidrar till inom de tvÄ handbollspraktikerna. METOD: En fÀltstudie genomfördes, dÀr totalt fyra observationer gjordes pÄ tvÄ olika handbollslag ? ett pojklag och ett flicklag, dÀr spelarna var födda 1998 och 1999.

Att beröra möjligheter : en kvalitativ studie om rollspel och dess betydelse för inre och yttre förÀndring

Den hÀr uppsatsen undersöker rollspel som metod i socialt arbete. Psykodrama och pedagogiska rollspel undersöks. Det betydelsefulla med rollspel har försökt förstÄs genom att studera litteratur och forskning som beskriver metoden, samt genom att intervjua tre praktiker, vilka alla anvÀnder rollspel i sitt dagliga arbete. Praktikerna beskriver hur de anvÀnder rollspel och varför de gör det. SvÄrigheter med metoden berörs och hur den anses bidra till personlig utveckling.Materialet har sammanförts utefter uppsatsens frÄgestÀllningar och analyserats utifrÄn ett symboliskt interaktionistiskt samt ett dialektiskt perspektiv.

<- FöregÄende sida 9 NÀsta sida ->