Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Symaskin - Sida 1 av 1

Husqvarna Solida

Hösten 2004 gick jag en kurs i klädsömnad på Folkuniversitetet. Jag hade haft lite syslöjd i skolan tidigare men kände att sy, det måste man ju kunna. Sagt och gjort, kursen gick bra, resultatet blev en långärmad tröja och ett väckt intresse för Symaskiner.Under kursen slogs jag av hur tråkig min Symaskin såg ut. Varför gjorde den det? De används ju av kreativa människor och står ofta framme.Under min tid på FIDU i Hällefors började jag skissa lite på en Symaskin, då var jag fascinerad av de gamla svarta gjutgärnsmaskinerna med guldornament.

Gormsson - En symaskin för nybörjare

We are getting smarter. Our knowledge of the world around us is increasing rapidly and our population spend a big portion of their time in school studying it. But art and craft are moving out to give room for more theoretical subjects. Today many of us can not even fix a torn shirt without help. We buy new ones, they are cheap enough.

Nyutveckling av Nålträdarsystem

This thesis work is performed on VSM Group Ltd in Huskvarna that produces sewing machines under the trademarks Pfaff and Husqvarna Viking. On these sewing machines is an application that helps the user to thread the needle. The aim with the work has been to study today's applications on VSM and their competitors' sewing machines in order to since developing a new Needle-threader that divides itself from all the ones used today. The objective with the work has been an entire new concept with an operational prototype.As a base the competitor analysis was used where today's applications was studied in order to identify positive and negative aspects of these. This led to a number off ?concept families? where different variants off the same ideas were collected and evaluated.

Teknisk undervisning om symaskinen i textilslöjden

Under mina praktikperioder, VFU-perioder, ute på olika skolor har jag observerat att de flesta elever inte har tekniskt självförtroende om de redskap de använder i textilslöjden. Med tekniskt självförtroende menas att man har tillräckligt med teknisk kunskap så man kan hantera redskapet. Med detta arbete ville jag få en insikt i hur mycket teknisk undervisning eleverna får i samband med textilundervisningen. Jag tror att skolan inte är könsneutral utan spär på könsrollerna genom att inte ha så mycket teknisk undervisning i textilslöjden. Jag tror att många har ett könsbundet förhållningssätt till teknik som ett ämne för pojkar och textilslöjd som ett ämne för flickor.