Sök:

Sökresultat:

3442 Uppsatser om Sveriges Television - Sida 34 av 230

Reality-TV ur publikens synvinkel

IT-utvecklingen i skolan har gått framåt mycket under det sena 90-talet. Detta har medfört att man på senare tid fört upp till diskussion att vi nu behöver föra in ytterligare en kompetens bland lärare och elever, nämligen IT-kompetens. Vi såg det därmed som intressant att undersöka vad rektorer på olika skolor anser att IT-kompetens är för något, för att jämföra detta med vad de nationella måldo-kument, övriga politiska dokument och olika IT-projekt menar att IT-kompetens är.Uppsatsen är av en kvalitativ karaktär och består dels av en litteraturstudie och dels en undersökning i form av åtta stycken intervjuer.Vår referensram bygger på politiska dokument och nationella måldokument som skriver något kring IT-kompetens i skolan. Vi har även tittat på två stora IT-projekt inom skolan, nämligen ITiS (IT i Skolan) och KK (Kunskaps- och Kompetensutveckling), för att se vad dessa skriver om IT-kompetens i skolan.IT-kompetens är ett begrepp som har diskuterats mycket på sistone. I intervjuerna framkom det att rektorerna, sinsemellan, inte alltid hade samma tolkningar gällandes vad begreppet innebar.

"Outsider" - moder: en undersökning av identitetskonstruktioner i TV-serie "United States of Tara"

AbstractSyftet med denna uppsats är att undersöka hur bilden av ?moderskapet? gestaltas i den amerikanska TV-serien ?United States of Tara?. De frågor som ligger till grund för undersökningen är: hur skapas och definieras identiteten av modern i serien ?United States of Tara?? Hur konstrueras relationen mellan modern och de andra familjemedlemmarna i serien? Hur förändras framställningen av den kvinnliga huvudpersonen Tara från det första till det sista avsnittet?Analysen utgår från en metod för analys av TV-program som presenteras i boken ?How to Study Television? (1995) av Keith Selby & Ron Cowdery, med fokus på begreppen narrativ och konstruktion.Materialet består av första säsongens första avsnitt och sista säsongens sista avsnitt av serien ?United States of Tara?.De teoretiska utgångspunkterna som ligger till grund för undersökningen är en teoriblandning av begrepp som: representation, performativitet, identitet, identitetsordningar samt Rosalind Gills teorier kring den postfeministiska kvinnan.Resultatet visar på att i serien ?United States of Tara? presenteras en ovanlig bild av modern, en outsider-moder som, i enlighet med den postfeministiska synen på kvinnan, genomgår en tydlig förändring under seriens gång från en svag och förvirrad kvinna till en självsäker person. .

3 kap. 19 § IL - Tioårsregeln : En utvärdering mot bakgrund av neutralitetsprincipen i svensk skattelagstiftning

Syftet med denna uppsats är att, utifrån ovan ställda problemställning, genomföra en utvärdering av Sveriges beskattningsrätt i enlighet med 3 kap. 19 § IL, sett i ljuset av neutralitetsprincipen i svensk skatterätt. Uppsatsen syftar även till att problematisera lagregeln ur ett vidare perspektiv och ge ökad kunskap och förståelse för lagregelns existens och tillämpning, bland annat i förhållande till de svenska skatteavtalen..

Livets manuskript : En studie i livsåsfrågor i populärkulturen

It?s not for nothing the time we live in is often referred to as the age of information. Children and young adults who grow up I today?s society have greater access to facts and opinions than any earlier generations. This also applies to popular culture that during the last couple of decades have taken new expressions that no one could have ever dreamed of and more time goes to the consumption of it via visits to the cinema, television and computers.

Music Television : en TV-kanals förändring i ett nytt medieklimat

Purpose/Aim: The purpose of this essay is to analyze and discuss how MTV is affected by the development that takes place on the world?s media market. The aim is also to see how MTV?s target group?s image of the channel can give guidelines in how MTV should act in this new media era.Material/method: I have examined the development on the media market and then created a model consisting of relevant factors that could affect a TV-channel today. Those factors and the two factors image and profile are then applied on MTV.

Attraktionskraft : En studie om Kalmar Slotts utvecklingspotential

Nuteks topplista över Sveriges 30 mest besökta besöksmål och sevärdheter sträcker sig från Ystad i söder till Åre i norr. Det är allt från nöjesparker och skidanläggningar till natursköna områden och kulturhistoriska byggnader. Deras gemensamma nämnare är att de lockar till sig ett stort antal människor. Besöksmål har olika attraktionskrafter som attraherar turister. Människor reser bland annat för att nå personlig utveckling, antingen genom rekreation, kunskapande eller genom att aktivera kroppen.

K - 1 : ...varför lockar det tittare?

AbstractPurpose / Aim: The purpose of this study is to find out why people look at K-1. I wanted to investigate what it was about looking at televised martial arts, specifically K-1, that attracts peoples attention and interest, and what it needs it satisfies within the viewer.Material / Method: This study consists of three separate parts, where I investigate and analyse the producer side of K-1, the receiver side, and the program in itself as a media text. For the producer part I performed interviews with the chairman of K-1 Sweden, the production manager at Eurosport Sweden and the Eurosport K-1 commentator. As for the receivers I interviewed six people who watch K-1 more or less regularly, in order to find out why the watch the show and what it gives them. The program text analysis I performed on two K-1 programs from Eurosport, and I based it on previous studies done of similar and other kinds of programs.

Produktplaceringens effekter på svenska konsumenter: en fallstudie av TV-serien Solsidan.

                                          SammanfattningTitel:Produktplaceringens effekter på svenska konsumenter: en fallstudie av TV-serien Solsidan.Författare:Evelina Andersen och Anna SelsmarkHandledare:Klaus Solberg SøilenNivå:Kandidatuppsats, Marknadsföring 15 Hp, VT 2013.Nyckelord:Produktplacering, varumärkeProblemformuleringar:(1) Hur uppmärksamma är svenskar gällande produktplacering i serien Solsidan? (2) På vilket/vilka sätt påverkas svenskar av produktplacering i serien Solsidan? (3) Hur påverkas svenskars attityder gentemot de produktplacerade varumärkena i serien solsidan? (4) Är produktplacering en effektiv metod i svenska serien Solsidan gentemot svenskar? (5) Hur uppfattar svenskarna produktplaceringen i serien Solsidan?Syfte:Syftet med denna uppsats är att undersöka effektiviteten av produktplacering i svensk television samt hur medvetna de svenska tittarna är gällande produktplacering.Metod:Vid besvarandet av våra problemformuleringar har vi använt oss utav en kvantitativ undersökningsmetod med ett induktivt tillvägagångssätt. Visning av serien solsidan som efterföljts enkätundersökningar om avsnittet som visats.Teoretiskt perspektiv:Tidigare produktplaceringsforskning redogörs i olika delar rörande typer, etik och varumärkesimage.Empiriskt perspektiv:Primärdata presenteras för de 153 respondenterna som det genomförts visningar med.Analys:I kapitlet ställs empirin mot redan befintlig teori och analyseras.Slutsats:Konstaterade slutsatser, reflektioner och framtida forskning..

Anhörigvårdares nyttjande och upplevelser av kommunalt stöd

Mellan åren 1999-2001 satsade Sveriges regering sammanlagt 300 miljoner i ett projekt som kallades Anhörig 300. Pengarna skulle användas av Sveriges kommuner som i samverkan med anhöriga och frivilligorganisationer skulle arbeta för att utveckla stödet till anhörigvårdare. Avsikten med projektet var att uppnå en höjning av kvaliteten i stöd som kommunerna erbjuder anhörigvårdare. Älvsbyns kommun har fått cirka 350 000 kronor beviljade från Anhörig 300-projektet. I februari år 2006 startade Älvsbyn ett anhörigprojekt med mål att stödja anhörigvårdare.

Hästhantering på högskola? reflektion och kritiskt tänkande

Uppsatsens syfte är att bidra med förståelse av reflektionsutrymme i samband med högskoleundervisning i hästhantering. Studien avgränsas till kurser på Hippologprogrammet, vid Sveriges lantbruksuniversitet, där hästen hanteras från marken. Det är en fallstudie baserad på kvalitativa intervjuer med kursledare. Studien visar att ett ramverk för "rätta reflektioner" kan påverka kursledare att ge möjlighet till reflektion inom en modern diskurs..

Matematikutvecklare : Varför? Vad? Hur?

I nästan alla Sveriges kommuner finns numera en lokal matematikutvecklare som har i uppdrag att främja undervisningen i matematik, bistå kollegor med aktuell forskning med mera. De arbetar som samordnare till kommunernas matematiklärare och ingår själva i både regionala och nationella nätverk spridda över landet. Att varje kommun bör ha en lokal matematikutvecklare kommer från Matematikdelegationens betänkande, till-sammans med andra ?åtgärder för att förändra attityder till och öka intresset för mate-matikämnet samt utveckla matematikundervisningen?(SOU 2004:97, Bilaga 1).Syftet med arbetet har varit att undersöka matematikutvecklarna i Växjö region genom att besvara tre frågor: Varför behöver Sveriges kommuner matematikutvecklare? (Vilken är bakgrunden till de negativa trenden inom ämnet som föranledde regeringens uppdrag till Utbildningsdepartementet om en utredning?) Vad är matematikutvecklarnas förut-sättningar (allmänna faktorer som påverkar utvecklandet) för att lyckas med sitt uppdrag i Växjö region? Samt Hur arbetar, tänker och ser matematikutvecklarna i Växjö region på sitt uppdrag?I litteraturstudien lyfts forskning fram kring svensk skolutveckling, läroplanshistorik och pedagogiska influenser på matematik, som kan ha påverkat utvecklingen av skolämnet. Det görs också en redogörelse över Matematikdelegationens uppdrag, handlingsplan och samarbetspartners samt den direkta orsaken till deras arbete, d.v.s.

Att "gilla" ett museum : En komparativ fallstudie av tre museers externa kommunikation

The aim and purpose of this essay is to study if three museums are using Facebook strategically to promote two-way communication with their target audiences in their external communication. A qual-itative and comparative research method and has been used and communication managers from each of the three museums have been interviewed. These interviews have been transcribed and coded in order to reveal opinions and views on how that particular museum feels about social media and the use of these tools in their external communication. A number of Facebook statuses have also been collect-ed in order to discover how each of the museums is using social media in order to reach and engage their target groups. Should the results of this essay be summarized it would show that the museums are using the communication channel that they feel suits the needs of reaching a specific audience.

"Papperslösa" flyktingars situation : Diskursanalys av konstruktioner i svensk massmedia

AbstractThe purpose of this essay is to study how undocumented migrants situation is constructed inSwedish massmedia discourse. The purpose has also been to study how the compromisedhuman rights of undocumented migrants in Sweden are legitimated in massmedia discourseand how resistance is constructed. The following main questions have been processed in this essay:- How are undocumented migrants and their situation constructed in Swedish massmediadiscourse?- How is society?s part in the situation constructed?Following questions are related to the main questions:- How is the situation that undocumented migrants face in Sweden legitimated in discourse?-What social consequences do the constructions have for undocumented migrants and for theSwedish society?The questions have been answered through a discourse analysis on empirical materialconsisting of ten news clips from Swedish public service television SVT and ten articles fromthe online editions of the main national newspapers Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet and Expressen. The analysis was done with analytic methods from discursivepsychology and with the sociological theories at hand in this essay.The conclusions drawn from the analysis are that the situation is constructed according todifferent interpretative repertoires drawing on humanitarian discourses and economicdiscourses, which lead to separate social consequences and ideological categorisations of ?usand them?.

Kamprad vs. Wallander ? Tolkningsparadigm på svenskt entreprenörskap

Uppsatsen behandlar två av Sveriges mest framstående och välkända entreprenörer och företagsledare, Ingvar Kamprad och Jan Wallander. Syftet är att identifiera och analysera gemensamma nämnare som utgör en del av förklaringen till Kamprad och Wallanders entreprenöriella framgång och förmåga att genomdriva förändring..

Kungamaktens motiv för att införa kristendom i forntida Norden

Uppsatsens syfte är att ge läsaren en bild av problematiken som uppstår när en ny religion eller rörelse gör sitt intåg i ett land eller område samt vem eller vilka som har någon vinst med en förändring. Syftet är också att ge en bild av de olika metoder som användes till att övertyga människorna om varför de skulle konvertera till religionen eller rörelsen. Den fråga som jag ställer framför allt är hur kristendomen kunde överleva och hur samhällena var styrda på 800- till 1100-talets Sverige.Det centrala i min framställning om de kungliga motiven är att i samtliga motiv ligger en önskan att stärka en svag kungamakt. Kungamakten använde kristendomen till att stärka sin maktposition. Denna stärkta kungamakt ligger i tiden för övergången från ättesamhälle till stats- och klassamhälle.

<- Föregående sida 34 Nästa sida ->