
Sökresultat:
16386 Uppsatser om Svenska som främmandesprćk - Sida 37 av 1093
Att flytta ifrĂ„n sitt hem sent i livet : Ăldre personers erfarenheter av att flytta till servicehus
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
NÄr svenska skolan mÄlen för geografiundervisningen? En kort studie av tvÄ skolor i Linköping.
I detta arbete undersöks huruvida svenska skolan nÄr de mÄl som Àr satta för geografiundervisningen i Är 5 och i Är 9. LitteraturgenomgÄngen tar upp vad kursplanen i geografi anger samt lite om geografiundervisning och om hur man bedömer elevers egenhÀndigt ritade kartor. FÀltundersökningarna som gjorts i Är 5 och i Är 9 redovisas, analyseras och diskuteras utifrÄn kursplanens mÄl..
En empirisk studie om tillvÀxt och arbetslöshet i svenska lÀn
Denna uppsats har för avsikt att undersöka det negativa sambandet mellan arbetslöshet och tillvÀxt i svenska lÀn. Sambandet vi anvÀnder oss av Àr den inom nationalekonomin vÀlkÀnda Okun?s lag. Denna lag kommer vi att applicera pÄ Sveriges 21 lÀn mellan Ären 1986 till 2003. Vi förvÀntar oss att sambandet kommer att variera mellan lÀnen.
OrdinlÀrningsstrategier hos vuxna andrasprÄksinlÀrare av svenska.
Syftet med studien var att undersöka vuxna elevers inlÀrningsstrategier vidandrasprÄksinlÀrning. En kvantitativ undersökning genomfördes som baserades pÄenkÀter i pappersform vilka delades ut till eleverna. EnkÀterna syftade till att Àven tareda pÄ om faktorer som utbildning, antal sprÄk och motivation pÄverkar valet avordinlÀrningsstrategier för inlÀrningen av svenska sprÄket. Resultaten visade att utbildningsnivÄn bland vuxna inlÀrare inte Àr betydelsefull föranvÀndning av ordinlÀrningsstrategier. DÀremot tyder enkÀternas svar pÄ attmotivationen och antalet sprÄk som respondenterna talar, förutom modersmÄlet ochsvenska, Àr avgörande för valet av ordinlÀrningsstrategier..
Sambandet mellan socialt stöd och kÀnsla av sammanhang hos svenska och japanska studenter
Tidigare forskning har visat samband mellan socialt stöd och graden av kÀnsla av sammanhang (KASAM), samt att upplevelsen av socialt stöd och hÀlsa kan skilja sig mellan olika kulturella kontexter. Syftet var att undersöka kulturella skillnader, mellan en individualistisk och kollektivistisk kultur, i sambandet mellan socialt stöd och graden av KASAM. I enkÀtundersökningen deltog 95 svenska och 92 japanska studenter. Resultatet visade att det fanns ett positivt samband mellan socialt stöd och graden av KASAM. Vidare hade svenska studenter med högt socialt stöd högre grad av KASAM Àn japanska studenter med högt socialt stöd.
Differentierings- och positioneringsmöjligheter pÄ en mogen marknad - En undersökning av den svenska hemelektronikmarknaden
Uppsatsen undersöker om det Àr möjligt att differentiera och positionera sig pÄ en mogen marknad, detta med hjÀlp av en studie av den svenska hemelektronikmarknaden. Vi undersöker följande aktörer; El-Giganten, Expert, ONOFF och SIBA. Vi undersöker marknaden genom en konsumentundersökning dÀr vi fÄr fram vilka differentieringsvariabler konsumenterna vÀrdesÀtter, vart de gör sina inköp, samt vilka differentieringsvariabler de förknippar med de olika aktörerna. Slutsats: Vi anser att de gÄr att differentiera och positionera sig pÄ den svenska hemelektronikmarknaden, och dÀrmed en mogen marknad, förutsatt att det finns differentierings- och positioneringsvariabler som konsumenterna vÀrdesÀtter..
FrÄn policy till praktik : En kvalitativ studie om implementationen av Sidas genuspolicy hos bistÄndsmottagande organisationer i Indien
Att behÀrska tvÄ sprÄk och tvÄ lÀnders syn pÄ pedagogik Àr en bra förutsÀttning om man vill undersöka och jÀmföra dessa tvÄ lÀnders syn pÄ barn med funktionsnedsÀttning. Syftet med föreliggande uppsats Àr dÀrmed att belysa hur skolans styrdokument i Sverige och i Ungern formulerar och beskriver barn med funktionsnedsÀttning. En del av syftet Àr ocksÄ att finna likheter och skillnader mellan det svenska och det ungerska styrdokumentet.Som material till ÀndamÄlet anvÀnds den nya svenska Skollagen (2010) och den ungerska Utbildningslagen (1993). Analysen genomfördes med analysverktyget diskursanalys dÀr jag har analyserat sprÄket som beskriver barn med funktionsnedsÀttning.Resultaten visar att bÄda skollagarna har en tydlig koppling till de gÀllande internationella dokumenten dÀr allas lika vÀrde poÀngteras. Den svenska Skollagen har dessutom en relationell och deltagande syn pÄ funktionsnedsÀttning medan den ungerska Utbildningslagen, som Àr 17 Är Àldre Àn den svenska lagen, betonar en kompensatorisk och individinriktad syn..
Den svenska bolagskoden : Vad har det medfört för revisorernas profession?
1. TitelDen svenska bolagskoden ? Vad har den medförd för revisionernas profession?2. ProblemVÄra problemformuleringar Àr, för det första: Hur har bolagskoden pÄverkat samarbetet mellan extern och intern revisor? Och för det andra: Hur har den externa och interna revisorns arbetsuppgifter förÀndrats i och med införandet av bolagskoden?3.
Lika barn leka bÀst :  Etnicitetens, likhetens, Älderns och könets betydelse för empati
Upplevd likhet med mÄlpersonen har ansetts vara viktig för empati och viss forskning har visat att empatin ökar med upplevd etnisk sam-hörighet. Denna studies primÀra syfte var att experimentellt undersöka om svenska och icke-svenska deltagare kÀnde olika mycket empati beroende pÄ mÄlpersonens etnicitet samt upplevd likhet med mÄl-personen. Majoriteten av de 160 deltagarna rekryterades frÄn MÀlar-dalens högskola, varav 102 var svenska och 84 var kvinnliga. Resultatet visade tvÄ signifikanta disordinala interaktioner dÀr svenska deltagare kÀnde signifikant mer empati och upplevd likhet med en svensk Àn icke-svensk mÄlperson, medan icke-svenska inte visade signifikant mer empati eller upplevd likhet med en icke-svensk Àn svensk mÄlperson. Ingen signifikant skillnad i empati fanns mellan Àldre och yngre deltagare.
Svenska företag och Internet
I detta arbete undersöker jag frÄgan om hur svenska företags InternetanvÀndning ser ut samt hur de upplever att de pÄverkas av Internet. Jag har Àven gjort en jÀmförelse i denna frÄga mellan företag inom IT-omrÄdet och företag inom andra omrÄden.Rapporten inleds med en genomgÄng av de anvÀndningsomrÄden för Internet som litteraturen anger vara de vanligaste för företag. Vidare presenteras vilka vinster och kostnader som kan hÀrledas frÄn en Internetsatsning, hur det dagliga arbetet kan förÀndras vid införandet av Internet samt hur företagen sköter arbetet med deras Internetsatsning.För att kunna besvara frÄgan har jag anvÀnt mig av telefonintervjuer som metod för att samla in material. 24 svenska företag fick frÄgor om deras Internetsatsning, 12 företag frÄn IT-omrÄdet och 12 företag frÄn andra omrÄden.Resultatet visar pÄ en relativt stor kunskap om Internet inom svenska företag samt att IT-företagen ligger en bit före företagen med verksamhet inom andra omrÄden Àn IT vad gÀller anvÀndandet av Internet..
SprÄkets effekter pÄ riskpreferenser inom finanssektorn.
Ett generellt antagande i de flesta finansiella teorier handlar om att mÀnniskor Àr rationella och riskaverta. En investerare bör dÀrför diversifiera sin portfölj till att Àven inkludera tillgÄngar pÄ den internationella finansiella marknaden. Detta innebÀr att dagens svenska investerare behöver lÀsa finansiell information pÄ ett andrasprÄk, vanligtvis pÄ engelska. DÄ tidigare studier inom beteendefinansiering visar pÄ samband mellan sprÄk och finansiella beslut, syftar den aktuella studien till att undersöka huruvida individers riskpreferenser vid beslutsfattande pÄverkas av om information lÀses pÄ svenska (modersmÄl för svenska investerare) respektive engelska (andrasprÄk). Detta sker genom en enkÀtundersökning bland anstÀllda pÄ fyra svenska banker.
Att vara eller inte vara en hjÀlte : Nationalism i svenska lÀroböcker
Nationalismens utbredning i svenska lÀroböcker förÀndras med tiden i form av illustrationer, omfattning samt text-och bildmaterial. De böcker som jag studerat i denna uppsats Àr valda utifrÄn tre tidsnedslag (1920-, 1960-, 2000-tal) dÀr varje tidsnedslag representerar en form av nationalism som bÄde Àr lik och olik de andra tidsnedslagen. Genrellt sett sÄ utvecklas nationalismen i takt med samhÀllets förÀndringar och ideologier. Det Àr utifrÄn samhÀllets behov som nationalismens utbredning tar form, vilket sedan pÄvisas i lÀroböckerna. Historiskt har nationalismen i svenska lÀroböcker gÄtt frÄn att fungera som propagandamaterial till att spegla en typ av mÄngkulturalism..
Pedagogers samarbete kring barns skriftsprÄksinlÀrning vid skolstart
AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ămnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.
Genrepedagogik i Lgr 11 : En undersökning om genrepedagogik som modell för att utveckla svenska som andrasprÄkselevernas skriftliga förmÄga.
Syftet med undersökningen Àr att se hur lÀrare uppfattar att undervisningen Àr organiserad och fungerar för elever med ett annat modersmÄl Àn svenska. I den empiriska studien har kvalitativa intervjuer gjorts med fyra lÀrare pÄ skilda skolor för att skapa klarhet i hur de uppfattar sin undervisning. Resultatet visade att de inte skilde sig Ät organisatoriskt. DÀremot varierade de enskilda skolornas undervisningssÀtt marginellt, det som skilde var valet av arbetsmetoder i klasrummen. En av slutsatserna i undersökningen Àr att lÀrarna efterlyser mer samarbete med lÀrarna i svenska som andrasprÄk och modersmÄl.
Ăldre invandrare och det svenska sprĂ„ket : En studie om hur Ă€ldre invandrare i Sverige upplever sin sprĂ„kliga förmĂ„ga efter pensioneringen
Den hÀr studien beskriver hur det har varit och hur livet Àr idag för tre grupper av Àldre invandrare med annat modermÄl Àn det svenska och hur det svenska sprÄket har pÄverkat deras liv. I Sverige förvÀntas populationen av Àldre invandrare öka i de nÀrmaste Ären dÀrför Àr det viktigt att försöka fÄ en ökad kunskap om deras liv ? hur det har varit ? hur det Àr och vilka eventuella hinder och förvÀntningar de ser inför sitt Äldrande i relation till det svenska sprÄket. Studien Àr baserad pÄ empirin som kommit frÄn tre fokusgruppintervjuer med Àldre invandrare. De tre grupper har besvarat intervjufrÄgor och dÀrmed har de varit fria att berÀtta om sina erfarenheter, tankar och egna liv.