Sökresultat:
16392 Uppsatser om Svenska retorikhandböcker - Sida 56 av 1093
Instruktionsfilmer om textila tekniker - ett redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska som andrasprÄk?
BakgrundArbetets teoretiska ram grundar sig pÄ SÀljös sociokulturella teori. I bakgrunden sammanfat-tas hur styrdokumenten sÀtter krav pÄ en likvÀrdig utbildning för alla elever. Det redogörs för forskning om andrasprÄksinlÀrning, interaktion och samspel i klassrummet och anvÀndning av informations- och kommunikationsteknik i skolan. Dessutom beskrivs reflektioner av olika pedagoger och forskare om slöjdÀmnet som pedagogiskt redskap.SyfteSyftet med studien Àr att undersöka om instruktionsfilmer om textila tekniker kan anvÀndas som redskap till kunskapsutveckling för elever med svenska med andrasprÄk i Ärskurs tvÄ och tre.MetodStudien Àr av kvalitativ karaktÀr. Den har inslag av etnografin som fokuserar pÄ den sociala interaktionen inom en grupp samt aktionsforskningen som syftar pÄ att optimera en verksamhet.
Indien som vÀrldens IT avdelning: : En studie av svenska företags syn pÄ leveranser av IT tjÀnster frÄn Indien
Problem: Leveranser av IT tjÀnster frÄn lÄgkostnadslÀnder till Sverige.Syfte: Att ta reda pÄ hur svenska företag ser pÄ leveranser av IT tjÀnster frÄn lÄgkostnadslÀnder och ta reda pÄ vilka drivkrafter och hinder som existerar. Eftersom Indien Àr det land som stÄr för de största volymerna vad gÀller produktion av IT tjÀnster sÄ blir det naturligt att fokusera mest pÄ det landet.Teori och modell: Idag produceras hÀlften av vÀrldens IT tjÀnster i Indien. Svenska företag ligger ungefÀr tre Är efter sina brittiska och amerikanska kollegor vad gÀller att köpa IT tjÀnster frÄn Indien.Metod: Vi valde en kvalitativ metod för att fÄ fördjupad information kring Àmnet och genomförde nio intervjuer med olika svenska företag. Förutom dessa intervjuer hÀmtade vi data frÄn publicerade artiklar.Resultat: VÄr undersökning visar pÄ att Indien Àr ett land att satsa pÄ vad det gÀller leveranser av IT tjÀnster. Att hitta tillrÀckligt stora IT projekt för att Indien ska ses som lönsamt, verkar vara det frÀmsta hindret.
Samma regelverk - Samma redovisning? : En jÀmförande studie mellan svenska och engelska Ärsredovisningar
I och med införandet av det nya regelverket IFRS/IAS sÄ har alla noterade företag i EU samma regelverk att rÀtta sig efter. Uppsatsens syfte Àr att se om de engelska företagen trots detta lÀmnar mer information i sina Ärsredovisningar och dÀrmed Àr mer transparanta Àn svenska företag. För att undersöka hur transparenta företagen Àr sÄ har vi utifrÄn regelverket utarbetat en checklista som vi applicerat pÄ de utvalda företagens Ärsredovisningar. Under samtliga punkter har vi stÀllt oss frÄgorna om informationen Àr begriplig och om den Àr relevant. Vi har kommit fram till att trots att svenska och engelska företag anvÀnder sig av samma regler sÄ lÀmnar engelska företag mer utförlig information.
UtslÀppshandel: Konkurrens- och investeringsfrÀmjande eller enbart ett ineffektivt styrmedel?
Syftet med denna uppsats Àr att undersöka de svenska företagens syn pÄ den nya situation som uppstÄr i och med införandet av utslÀppsrÀtter. Vi kommer att studera hur konkurrenssituationen förÀndras samt hur företagens verksamhet pÄverkas av det nya systemet och hur denna syn skiljer sig utifrÄn de olika branschernas förutsÀttningar. Vi Àmnar speciellt försöka undersöka hur det nya systemet pÄverkar investeringsviljan i miljöförbÀttrande ÄtgÀrder i företagen. Vi har i vÄr uppsats tillÀmpat resonemang om marginalkostnadsprissÀttning samt vilka effekter olika tilldelningsförfarande har som kostnadsfördelare. Intervjuer har genomförts med representanter för Lunds Energi AB och HöganÀs AB.
Hur kan intÀkterna maximeras? : En studie av golfsverige
Under de senaste sju Ären har golfintresset i Sverige stadigt minskat. Denna studie tar upp möjligheten att genom en mer dynamisk prissÀttning Ätervinna golfintresset i Sverige och öka golfklubbars intÀkter. För att Ästadkomma detta utgÄr studien frÄn att teorier om intÀktsmaximering (revenue management), hÀmtade frÄn beslÀktade branscher som flyg och hotell, Àven Àr applicerbara pÄ golfbranschen. För att undersöka frÄgestÀllningen ?Hur kan en modell för ytterligare differentierad prissÀttning tas fram för den svenska golfmarknaden?? har en kvantitativ undersökning gjorts.
Vikten av att tala för sig - Om muntlig sprÄkfÀrdighet i skolan
BAKGRUND:I bakgrunden beskrivs muntlig sprÄkfÀrdighet, lÀsaren fÄr en bild av styrdokumenten samt kursplanen i svenska vad gÀller den muntliga sprÄkfÀrdigheten. I dagens samhÀlle stÀlls det högre krav pÄ att kommunicera, dÀrför belyser vi vikten av att kunna tala för sig.SYFTE:Syftet med vÄr undersökning Àr att ta reda pÄ hur verksamma pedagoger i grundskolans svenskundervisning ser pÄ den muntliga sprÄkfÀrdigheten, hur de arbetar med talet i klassrummet samt i vilken utstrÀckning talet ingÄr vid betyg och bedömning.METOD:Intervjuer genomfördes med sju behöriga pedagoger i svenska, Är 4-9, pÄ tre olika skolor.RESULTAT:Resultatet visar att pedagogerna anser att det Àr viktigt att arbeta med den muntliga sprÄkfÀrdigheten, men faktorer som nÀmns som svÄrigheter Àr gruppstorlek, tidsbrist samt vaga mÄl i kursplanen i svenska gÀllande talet..
Rapport frÄn fjÀrran lÀnder: ArbetsförhÄllandena för utlandsbaserade svenska frilansjournalister
Forskningens centrala frÄgestÀllning Àr: Hur ser arbetsförhÄllandena ut för svenska frilansjournalister som bor och tjÀnstgör utomlands? Syftet har varit att utreda hur de svenska frilansjournalisterna i utlandet sjÀlva ser pÄ sitt arbete och sina arbetsförhÄllanden. AlltifrÄn löner och arbetstider till arbetsmiljö och pressfrihet diskuteras.Kvalitativa forskningsintervjuer har genomförts med fyra svenska frilansjournalister som tjÀnstgör utomlands. En som tjÀnstgör i Mellanöstern, en i Indien, en i Frankrike och en i Finland. Det har varit en jÀmn könsfördelning av de tillfrÄgade.
Analys och urval av svenska hedgefonder med Lower Partial Moments-modellen
Uppsatsen undersöker med anvÀndande av rangsummetest om LPM-modellen Àr mer lÀmplig Àn riskmÄtt baserade pÄ varians och systematiska riskmÄtt baserade pÄ CAPM för analys och urval av svenska hedgefonder under perioden 1996 - april 2001..
Vem klÀr bÀst i sliten kavaj? : En komparativ historiebruksstudie av första maj som ideologisk maktresurs inomsvensk vÀnster vid hundraÄrsjubileet 1986Magisteruppsats
Denna uppsats undersöker hur receptionen av The New Look sÄg ut i svenska mode- och damtidskrifter Ären 1947-1948, med syftet att se om denna centrala modehÀndelse lÀmnat nÄgra spÄr i den svenska samtida modejournalistiken, samt hur den i sÄ fall mottogs och tolkades. Metoden Àr en receptionshistorisk, tematiskt upplagd textanalys. Undersökningen visar att de svenska modeskribenterna rapporterade om The New Look mellan vÄren 1947 till hösten 1948, i första hand under den svenska termen ?den nya linjen?. Resultatet visar att detta efterkrigstidsmode snarare sÄgs som ett allmÀnt parismode och sattes i samband med flera av Paris modeskapare, varav Christian Dior sÄgs som en av de frÀmsta ? detta skiljer sig nÄgot frÄn bilden av The New Look internationellt, i den traditionella modehistoriska litteraturen.
?Med lite lock och pock? en kriminalvÄrdares beskrivning av hur arbetet med implementering av FN:s mÀnskliga rÀttigheter sker : En undersökning av hur kriminalvÄrdare implementerar FN:s mÀnskliga rÀttigheter pÄ svenska hÀkten
Efter omfattande kritik mot det svenska hÀktningssystemet frÄn EU och FN betrÀffande brott mot FN:s mÀnskliga rÀttigheter riktar sig denna studie till att undersöka hur detta ter sig pÄ nÀrbyrÄkratsnivÄ. Syftet med denna undersökning Àr att utifrÄn implementeringsteori studera förutsÀttningarna för kriminalvÄrdare som arbetar pÄ svenska hÀkten att implementera FN:s mÀnskliga rÀttigheter i den dagliga verksamheten och arbetet med de intagna. För att genomföra detta har kriminalvÄrdare vid svenska hÀkten intervjuats utifrÄn huruvida de förstÄr, vill och kan följa FN:s mÀnskliga rÀttigheter. De slutsatser som framkommer Àr att kriminalvÄrdarna har en god förstÄelse kring FN:s mÀnskliga rÀttigheter. De har ocksÄ viljan att efterleva dem Àven om motiven Àr av olika slag.
Lille prinsen möter Juliane House. ĂversĂ€ttningskritisk analys av Antoine de Saint-ExupĂ©rys Le Petit Prince och dess svenska översĂ€ttning i jĂ€mförelse med tvĂ„ engelska översĂ€ttningar
Föreliggande studie Ă€r en komparativ fallstudie dĂ€r Antoine de Saint-ExupĂ©rys LePetit Prince och dess svenska översĂ€ttning analyseras enligt Juliane Houses analysmodellför översĂ€ttningskritik. Som jĂ€mförelsematerial till den svenska mĂ„ltextenhar de tvĂ„ engelska översĂ€ttningarna av verket anvĂ€nts. Syftet med undersökningenĂ€r att analysera effekterna av eventuella skillnader mellan den aktuella kĂ€lltextenoch dess svenska mĂ„ltext samt att genomföra och redovisa en fallstudie som eventuelltskulle kunna ingĂ„ i en mer omfattande studie av exempelvis barnboksöversĂ€ttningarfrĂ„n franska till svenska. Originaltexten Ă€r avsedd för bĂ„de barn ochvuxna och kan, om lĂ€saren vill, pĂ„ olika sĂ€tt tolkas symboliskt eller allegoriskt.Texten visar sig ocksĂ„ ha en synnerligen vĂ€lplanerad och koherent komposition,vilken till största delen har bevarats i den svenska mĂ„ltexten, men nĂ„gra avvikelsersom pĂ„verkar kompositionen har dock pĂ„trĂ€ffats. Ăven avvikelser som kan pĂ„verkamĂ„lsprĂ„kslĂ€sarnas förutsĂ€ttningar att tolka en del av de symbolladdade orden harnoterats, liksom avvikelser som pĂ„verkar uppfattningen av relationen mellanförfattaren och lĂ€sarna samt mellan de fiktiva personerna i texten.
Utomhuspedagogik? Det Àr en jÀvligt bra frÄga! : IdrottslÀrares definitioner och uppfattningar om utomhuspedagogik i Àmnet idrott och hÀlsa.
AbstractIn this text the attitudes towards and using of blogs in teaching Swedish toteenagers will be explored. The results are based on a survey made amongst 17teachers and 58 students from all over Sweden. The end results show that theusage of blog still hasn?t found a permanent way into the classrooms, but has anappeal to and is being used by predominantly younger teachers both, male andfemale, with a positive response from students regardless of gender. Theconclusion is that using web tools like the blog is an easy first step for schools toconnect to the digital society of the 21stcentury and take advantage of the perksavailable in the digital classroom.Svensk titel:Blogg + Svenska =Sant? ? Bloggande i undervisningen i svenska.Engelsk titel:Blog + Swedish =True? ? Blogging in teaching Swedish.Ămnesord: Blog, Web 2.0, digitalt klassrum, svenska, undervisning,kompetensutveckling.
Svensk möbeldesign - att med smÄ medel kommunicera med en ny marknad
Svenska möbeldesignföretag har svÄrt att överleva i konkurrens med liknande företag pÄ den mÀttade svenska marknaden. Detta gör att de mÄste se sig om efter nya marknader. Det har blivit allt viktigare att ha goda kunskaper om marknadskommunikation och den nya marknaden det vill sÀga nÀr företaget skall synliggöra sig och sina produkter bland konkurrenter och i mediebruset. PÄ grund av nya sÀtt att marknadsföra sig och med mer internationell erfarenhet Àr det större konkurrens Àn tidigare pÄ marknaden. Det gÀller ofta ocksÄ att marknadsföra sig och kommunicera med marknaden pÄ bÀsta möjliga sÀtt till minsta möjliga kostnad.I vÄr studie har vi undersökt hur smÄ svenska designföretag kommunicerar med en ny marknad pÄ bÀsta möjliga sÀtt med smÄ medel.
SprÄkutvecklande Àmnesundervisning : Undervisning i ett andrasprÄksperspektiv
Uppsatsen behandlar hur lÀrare i svenska som andrasprÄk arbetar med att bygga upp ordförrÄdet hos andrasprÄkselever. Undersökningen har genomförts i integrerad klass (svenska/svenska som andrasprÄk) och segregerad klass (svenska som andrasprÄk). Detta urval har anvÀnts för att kunna hitta likheter och skillnader i arbetssÀtten. Följande frÄgor besvaras och diskuteras: PÄ vilket/vilka sÀtt arbetar lÀrare med att bygga upp elevernas ordförrÄd i integrerad respektive segregerad klass? Vilket fokus ligger pÄ ordförrÄdet? Vilka för- och nackdelar kan de bÄda undervisningsformerna innebÀra gÀllande arbetet med ordförrÄdet?Tidigare forskning berör svenska som andrasprÄksÀmnets historia, attityder, andrasprÄksinlÀrning, vikten av ett rikt ordförrÄd, interaktionens roll samt integrerad och segregerad klass.
Engelskundervisning riktad till elever med invandrarbakgrund i den svenska skolan
Syftet med mitt arbete Àr att ta reda pÄ hur engelskundervisningen bedrivs i den svenska skolan, speciellt den riktad mot elever med invandrarbakgrund. Jag vill dels veta vilka sÀrskilda behov dessa elever har, och dels om det faktiskt finns nÄgon skillnad mellan undervisning riktad mot elever med invandrar bakgrund jÀmfört med den riktad till övervÀgande svenska elever.
För att fÄ reda pÄ detta har jag djupintervjuat fem lÀrare som alla arbetar pÄ olika stadium inom den svenska skolan.I mitt litteraturavsnitt gÄr jag dels igenom styrdokumenten för att veta vilka riktlinjer lÀrare mÄste arbeta efter, men jag gÄr ocksÄ igenom statistik över studieresultat samt vad som pÄgÄr i den aktuella debatten.
Resultatet av min undersökning visar pÄ att behoven verkar skilja sig en del mellan elever med invandrarbakgrund och svenskfödda elever, men de flesta problem i klassrummet uppfattas av lÀrarna som jag intervjuat som sociala mer Àn pedagogiska. Respondenterna uttrycker ett behov av mer tid och mer hjÀlp speciellt till elever som har svag svenska. Undervisningen skiljer sig inte mycket frÄn den som riktas till klasser med övervÀgande elever med svensk bakgrund, och nÀr den skiljer sig handlar det oftast om nivÄgrupperingar mellan hög- och lÄgpresterande elever. Metodiken handlar frÀmst om de riktlinjer om individualsiering som finns i styrdokumenten..