Sökresultat:
16338 Uppsatser om Svenska Innebandyförbundet. - Sida 3 av 1090
En bra grund till ett nytt sprÄk. Om sambandet mellan sprÄkanvÀndning i hemmet och skolframgÄng i svenska
Can you see a connection between the language spoken at home and their knowledge of the swedish language at school. Can one see which area has the greatest influence on the swedish language of thirdgraders..
ThailÀndska elevers upplevelser av svenska som andrasprÄk Möjligheter och hinder
Aroonwan KÄrefalk (2014) ThailÀndska elevers upplevelser av svenska som andrasprÄk Möjligheter och hinder (Thai students' experiences of Swedish as a second language
Opportunities and obstacles). Malmö Högskola: UtlÀndska lÀrares vidareutbildning ULV-projektet.
Syfte med studien Àr att undersöka hur thailÀndska elever i Äk 6-9 upplever svenska som andrasprÄk. Jag vill Àven undersöka möjligheter och hinder för thailÀndska elever att lÀra sig svenska som andrasprÄk.
Resultatet ger en översikt av tidigare forskning om sprÄkinlÀrning med hjÀlp av kvalitativa intervjuer ville jag se
? Hur upplever thailÀndska elever undervisningen i svenska som andrasprÄk?
? Vad finns det för hinder för thailÀndska elever att lÀra sig svenska?
? Vad finns det för möjligheter för thailÀndska elever att lÀra sig bÀttre svenska?
? Hur ska svenska lÀrare undervisa för att anpassa sin undervisning för thailÀndska elever?
Resultatet visar att thailÀndska eleverna tycker att svenska som andrasprÄk Àr svÄrt för dem. Eleverna har ocksÄ uttryckt vad som Àr svÄrt och lÀtt för deras inlÀrning.
Konkurrensen pÄ den svenska elproduktionsmarknaden
Syftet med uppsatsen var att analysera konkurrensen pÄ den svenska elproduktionsmarknaden. Den svenska elproduktionsmarknaden antogs ha en kvantitetssÀttande Stackelberg-ledare. Conjectural variations anvÀndes för att identifiera det ledande företagets marknadskraft. Uppsatsen behandlar tidsperioden 1996-2002. De dragna slutsatserna Àr baserade pÄ kvantitativa berÀkningar.
Att översÀtta "översÀtta": om svenska infinitivfraser och deras ryska motsvarigheter
I uppsatsen undersöks hur svenska infinitiver översÀtts till ryska. Som kÀlla har anvÀnts utdrag ur nÄgra skönlitterÀra svenska texter och deras ryska översÀttningar. Undersökningen Àr i huvudsak kvantitativ och hypotesen Àr att infinitiv förekommer oftare i svenska Àn i ryska. Förutom de direkta översÀttningarna av svenska infinitiver udersöks Àven nÄgra fall dÀr ryska har infinitiv utan motsvarighet i svenska. Slutsatsen blir att hypotesen stÀmmer bÄde för de direkta översÀttningarna och Àven nÀr man jÀmför det totala antalet infinitiver i kÀllsprÄks- och mÄlsprÄkstexterna..
Den önskvÀrda historieundervisningen inom framtidens gymnasieskola - Ett elevperspektiv
Uppsatsens syfte Àr att undersöka om undervisning i svenska som andrasprÄk har effekt pÄ elevers ordförrÄd, och för det ÀndamÄlet genomförde 44 elever ett ordkunskapstest. Informanterna kommer frÄn en skola i en medelstor stad i södra Sverige. De har vistats olika lÀnge i Sverige (3?14 Är). Testet bestod av Ätta övningar som eleven arbetade med individuellt under 45?60 minuter, och det utfördes vid tvÄ tillfÀllen: pÄ vÄrterminen och höstterminen.
Svenska: flera olika Àmnen? Om tre svensklÀrares uppfattningar om innehÄll och genomförande i svenska A pÄ gymnasiet
VÄrt examensarbete Àr en kvalitativ studie om tre lÀrare i Sydsveriges syn pÄ svenska A, syn pÄ svenska som Àmne, hur de uppfattar att deras undervisning konkret ser ut; vad de prioriterar samt vad det Àr som pÄverkar deras val av innehÄll. Examensarbetet bygger pÄ intervjuer som vi placerar in i ett större sammanhang genom att koppla dem till tidigare forskning om olika syn pÄ Àmnet svenska.
Undersökningens resultat korrelerar till stor del med tidigare forskning och visar pÄ att det finns stora skillnader i hur svenskundervisningen i svenska A kan se ut idag. Vi har i vÄr intervju hittat belÀgg för att innehÄllet i kurserna kan pÄverkas av mÄnga olika faktorer dÀr skolkulturen, lÀrarens kunskapssyn samt uppfattning om eleverna Àr de viktigaste..
"Du har ju svenska sÄ du kan ta svenska som andrasprÄk ocksÄ?" En intervjustudie med fyra gymnasielÀrare om deras syn pÄ svenska som andrasprÄk
En kvalitativ intervjuundersökning har genomförts pÄ fyra lÀrare pÄ tvÄ gymnasieskolor som alla har kopplingar till Àmnet svenska som andrasprÄk. VÄrt resultat visar att det rÄder betydande skillnader pÄ hur undervisningen i svenska som andrasprÄk ser ut pÄ respektive skola samthur indelningen av vilka elever som ska lÀsa Àmnet gÄr till. PÄ den ena skolan rÄder det stor okunskap om Àmnet och lÀrarna upplever att de saknar bÄde stöd och information kring undervisningens utformning vilket resulterar i en ofullstÀndig svenska som andrasprÄksundervisning. VÄr slutsats Àr att det Àr alarmerande att det saknas behöriga lÀrare inom Àmnet (samtliga intervjuade saknar full behörighet) samtidigt som behovet av svenska som andrasprÄksundervisning Àr stort. Vi tror Àven att det krÀvs tydligare riktlinjer kring Àmnets utformning för att kunna kvalitetssÀkra undervisningen.Fortsatt forskning kan förslagsvis göras med rektorer och skolledning pÄ fler skolor för att fÄ en djupare insyn i hur pass stor okunskapen kring Àmnet svenska som andrasprÄk Àr..
Revisionsutskott i svenska bolag - varma i klÀderna?
En kvalitativ studie pÄ revisionsutskott i svenska bolag. Teoretiska perspektiv har utgÄtt frÄn forskning och regelverk inom omrÄdet samt reglerings- och förtroendelitteratur. Uppsatsens slutsatser Àr att dagens svenska revisionsutskott fungerar vÀl och att de brister som pÄfunnits i början av 2000-talet har rÀttats till. Revisionsutskotten har fÄtt en mer formell utformning pÄ bekostnad av den svenska ledningsstilen..
LitteraturlÀsning och nya kursplaner i svenska : En studie av övergÄngen till GY11:s kursplaner i svenska med avseende pÄ litteraturlÀsning
Syftet med denna uppsats Àr att studera litteraturlÀsningens utrymme och status i nuvarande kursplaner i svenska och i förslget pÄ nya kursplaner i svenska i GY11, hur detta tolkas av gymnasielÀrare i svenska samt hur den moderna forskningen Äterspeglas i de olika kursplanerna. I studien anvÀnds teorier kring hur skönlitteratur kan fungera som kunskapskÀlla och tidigare forskning om litteraturlÀsning och svenskÀmnets kursplaner. För att uppnÄ syftet genomfördes en komparativ textanalys av nuvarande kursplaner i svenska och förslaget pÄ nya kursplaner i svenska och kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielÀrare i svenska. Undersökningsresultatet jÀmfördes sedan med vad som framkommit inom modern litteraturteori. Resultatet av textanalys och intervjuer visar att GY11:s kursplaner i svenska Àr formulerade pÄ ett tydligare sÀtt och att kraven Àr skÀrpta för vilka kunskaper som ska uppnÄs med litteraturlÀsning.
DnB NOR - Unik etableringsstrategi för den svenska bankmarknaden
DnB NOR, Norges ledande bank Àr en ny aktör som Är 2007 pÄbörjade sin etablering pÄ den svenska bankmarknaden vilken pÄ senare tid prÀglats av förÀndringar. Studiens syfte Àr att utifrÄn ett marknadsföringsperspektiv undersöka och analysera DnB NOR:s val av etableringsstrategi pÄ den svenska bankmarknaden för privatpersoner samt varför företaget valt denna strategi.UtifrÄn studiens teoretiska modell kan ett företag etablera sig antingen via uppköp av befintliga företag eller genom internorganisk tillvÀxt. För uppsatsen har en kvalitativ metodform anvÀnts vilken bygger pÄ semistrukturerade personliga intervjuer med representanter ifrÄn DnB NOR och Svenska Bankföreningen.Slutsatsen Àr att DnB NOR anvÀnt sig av en unik etableringsstrategi som bygger pÄ uppköp av företag verksamma pÄ indirekt relaterade marknader till den svenska bankmarknaden..
LÀrarnas arbete : Undervisning och integrering kring elever som lÀser svenska som andrasprÄk
Arbetets syfte Àr att undersöka hur olika lÀrare arbetar kring svenska som andrasprÄks undervisningen och integrationen av de elever som lÀser svenska som andrasprÄk. Arbetet Àr relevant dÄ det pÄ de flesta skolor finns elever i behov av att lÀsa svenska som andrasprÄk. Undersökningen gjordes med intervjuer som vald metod. Analysen av de svar som lÀrarna gav jÀmfördes med varandra i resultatet. Resultatet visade att samtliga lÀrare hade mycket lika tankar kring svenska som andrasprÄksundervisningen och integreringen av eleverna.
SÀkerhetspolitik i dynamisk förÀndring. En diskursanalys av hur CFSP pÄverkat den svenska sÀkerhetspolitiken
Uppsatsen beskiver den europeisering av den svenska sÀkerhetspolitiska diskursen som har skett sedan det svenska intrÀdet i den europeiska unionen. Genom att utgÄ frÄn konstruktiv teori förklarar arbetet hur normer inom det europeiska utrikes- och sÀkerhetssamarbetet (CFSP) förs över till den svenska sÀkerhetspolitiska diskursen. I arbetet framhÄlls att den svenska sÀkerhetspolitiken, efter det kalla krigets slut och Sveriges medlemskap i EU, i allt större utstrÀckning börjat korrelera med den europeiska sÀkerhetspolitiska diskursen. Korrelation framtrÀder framförallt nÀr den svenska neutralitetspolitiken studeras, en politik som omvÀrderats sedan intrÀdet i EU. Uppsatsen belyser ocksÄ hur bÄde den svenska och den europeiska sÀkerhetspolitiska diskursen har förÀndrats över tid..
Den svenska ledarskapsmodellen : FörÀndringen efter införandet av new public management
Det har gjorts studier om den privata sektorn som visar pÄ att svenska chefer anammar globala managementmodeller utan att reflektera över vad detta kan ha för konsekvenser. Det har visat sig att effekterna av detta har varit att vi rört oss bort frÄn den svenska ledarskapsmodellen trots att den framstÄtt som framgÄngsrik.I denna uppsats har vi identifierat centrala drag i det svenska ledarskapet, dessa Àr maktdistans, delaktighet och konsensus. Vidare har vi undersökt vad som har hÀnt med den svenska ledarskapsmodellen i den offentliga sektorn och om den har förÀndrats efter införandet av New public management med hjÀlp av de centrala dragen. Vi har valt att begrÀnsa oss till förskoleverksamheten och förskolecheferna i Stockholms kommun. Teorierna vi har utgÄtt ifrÄn Àr den svenska modellen, den svenska ledarskapsmodellen och New public management.Vi har utfört en kvalitativ tvÀrsnittsanalys dÀr vi intervjuat fem förskolechefer som leder och samordnar arbetet pÄ förskolan.
Den gode sprÄkinlÀraren : En intervjuundersökning
Denna undersökning Àr en intervjuundersökning med inlÀrare av svenska som har lyckats lÀra sig grunderna i svenska pÄ kort tid. Intervjuerna syftade till att ta reda pÄ vilka faktorer som har varit gynnsamma för inlÀrarna i deras inlÀrning av svenska. Resultatet visar att det Àr komplext vilka faktorer som spelar in nÀr man ska lÀra sig ett nytt sprÄk. Av intervjuerna kan man dra slutsatsen att motivation Àr en av de tyngsta faktorerna för dessa inlÀrares inlÀrning av svenska. Tidigare sprÄkkunskaper och eventuellt Àven sprÄkbegÄvning kan ocksÄ ha bidragit till inlÀrningen..
Begreppen i huvudet ger orden i munnen
Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur organisationen av svenska som andrasprÄk ser ut i fyra kommuner. Vi har gjort en kvalitativ undersökning genom att intervjua personer med övergripande kunskap om och ansvar för svenska som andrasprÄk i varje kommun. Vi har valt att undersöka kommuner i Stockholms lÀn som enligt statistiken har mindre Àn 5% elever som lÀser svenska som andrasprÄk i grundskolan. VÄra resultat visar att organisationen av svenska som andrasprÄk ser olika ut i de fyra kommunerna. Vi har genom att definiera ett antal ramfaktorer försökt bestÀmma vilket omrÄde som framtrÀder som viktigast i varje kommun..