Sök:

Sökresultat:

5 Uppsatser om Svaveldirektivet - Sida 1 av 1

Nordiska färjerederiers lösning på det nya svaveldirektivet

Det nya Svaveldirektivet för hur mycket svavel fartygen i Östersjön och Nordsjön får släppa ut börjar gälla 2015. Detta har stor betydelse bland annat för färjerederierna som trafikerar inom SECA i Östersjön och Nordsjön. Idag finns det ingen självklar lösning på hur färjerederierna ska uppfylla det nya Svaveldirektivet, så hur har de tänkt klara det? Hur såg färjerederiernas resonemang ut innan de valde vilken teknisk lösning de skulle använda sig av?För att få svar på frågeställningen används en kvalitativ metod. Rådata som varit till grund för slutsatsen har samlats in från sju olika talespersoner för färjerederier i Norden.

Svaveldirektivets påverkan på skogsindustrins transportstruktur och logistikstrategier

InternationellaSjöfartsorganisationens(IMO)beslutomattsänkatillåtenmängdsvavelinnehållidetmarinabränslettill0,1%,isåkalladeECA-­?områdenfrånochmedår2015harupprörtsvenskaskogsindustrin.HavenruntSverigeingåriECAochförattuppnådetnyaSvaveldirektivetmåsterederiernagöravissaåtgärder,vilketkommerökatransportkostnadernaföratttransporteragodsmedfartygfrånSverige.SvenskaskogsindustrinsexportgårmestadelsmedfartygochdetfinnsenmöjlighetattskogsindustrinkommerflyttaövergodsfrånsjöfarttilllandtransporterpågrundavSvaveldirektivet.Hurstoratransportkostnadsskillnadernaärmellanolikatransportalternativpåverkasavfleraosäkerhetsfaktorersåsomprisutvecklingförbränsle.Andrarestriktionerförsjöfarten,såsomutsläppavkväveochhanteringavballastvatten,förväntasocksåblirstriktareiframtiden.SyftetmeddennauppsatsärattundersökavilkenpåverkanSvaveldirektivetochosäkerhetsfaktorerharpåSvenskaskogsindustrinstransportstrukturochlogistikstrategier.Viharvaltattgörafemintervjuermedrepresentanterfråndefyrastörstaföretagenisvenskaskogsindustrin,settiomsättning,sommetodförattgöradetta.DefyraföretagenärSCA,StoraEnso,BillerudKorsnäsochHolmen.TidigarestudiergjordainomområdetharprognostiseratattgodskommeröverflyttastilllandtransporterpågrundavSvaveldirektivet.Våraresultatvisarocksåattföretagenkommerattöverflyttagodstilllandtransporter.Överföringenkommervarastörrejulängresöderutilandetproduktionsanläggningarnaligger.Massa-­?ochpappersprodukterkommerfrämstöverförastilltågtransporterochsågadeträvarortilllastbilstransporter.GodssomtidigareskeppadesutfrånhamnarpåöstkustenkommeriställetskeppasutfrånhamnarpåvästkustenistörreutsträckningförattminskatransporttideninomECA-­?området.Vidarevisarresultatetattföretagenejskriveravtalmedrederierlängreänår2015utaniställetskriverlångaflexiblaavtalmedjärnvägsoperatörersommöjliggörenökningavgodssomstrategiföratthanteraSvaveldirektivet.Påsåvishardeskapatkapacitetattförändratransportstukturennärkostnadsbildenförolikaalternativblirkändaår2015.Hårdarerestriktioneravandrautsläppellerhanteringavballastvattenförsjöfartenäringetsominulägetpåverkarlogistikstrategierna..

MÖJLIGHETER OCH PROBLEM MED STYRMEDEL RIKTADE MOT SJÖFARTENS MILJÖPÅVERKAN : En sammanställning och analys av styrmedel och hur olika instanser ser på dessa

Med anledning av den debatt som förts i media om Svaveldirektivets införande blev vi intresserade av attsammanställa olika instanser syn på direktivet samt hur deras intentioner förhåller sig till varandra. Med detta som utgångspunkt utvidgade vi arbetet till att studera flera typer av styrmedel. I resultatet har vi presenterat en sammanställning av intervjuer vi utfört med svenska politiker, hamnar och befraktare. Vi kom fram till att Svaveldirektivet behövs för att åstadkomma en reducering av sjöfartens utsläpp av miljögifter men att direktivet inte kommer kunna uppfyllas av alla fartyg på grund av brist på lågsvavelhaltigt bränsle, stora hinder för LNG drift och tekniska problem med skrubbers. Skatt på marina bränslen och utsläppsrätter för sjöfarten som styrmedel bedömdes inte vara aktuellt inom en överskådlig framtid.

Skrubbers till sjöss : En studie om utmaningarna med skrubbers för marint bruk

Undersöknings mål har varit att utreda utmaningarna med skrubbers för marint bruk, med avseende på de nya svavelkraven som träder i kraft år 2015. Utmaningarna har och kommer att påverkar de berörda rederiers beslut om vilken metod de ska välja för att nå de nya kraven. För att inhämta information genomfördes intervjuer med två rederier som har eftermonterat skrubbers för att nå de nya målen. Båda rederierna har valt att genomföra ett så kallat pilotprojekt på ett av fartygen i sin flotta för att testa och undersöka skrubbertekniken. Genomförandet av intervjuer valdes för att få fram information om hur rederierna upplevde eftermonteringen av skrubberanläggningen.

Rederiers hantering av nya miljökrav : En studie om Birka Cruises, Tallink Silja och Viking Lines arbete med ekonomisk och miljömässig hållbar utveckling

The purpose of this study is to examine how Viking Line, Tallink Silja and Birka Cruises work with economic and environmental sustainability, and also to see how they work with new environmental legislations. In 2015 a new environmental legislation will be introduced, by the name Sulphur directive. The Sulphur directive entails a reduction in Sulphur dioxide emissions from ships where the emissions cannot exceed 0,1 percent. There are three alternatives to achieve the new environmental legislation, the use of Marine Gas Oil, LNG or scrubbers. All three alternatives will lead to increasing costs for the shipping industry.