Sök:

Sökresultat:

6323 Uppsatser om Supportive design - Sida 10 av 422

Participatory design in game design ? a study in collaboration and ownership

Denna studie berör områdena participatory design, speldesign samt idégenerering och syftar till att undersöka hur spelföretag interagerar med sina slutanvändare vid speldesign samt om participatory design kan användas i speldesign för att främja känslor av delaktighet och ägandeskap. Studien har genomförts med intervjuer och undersökningar i form av en analys av fyra svenska spelföretags hemsidor och sociala medier för att se på deras interaktion med sina slutanvändare vid speldesign, samt en participatory designworkshop. Resultaten från litteraturstudien och workshopen visar på att participatory design kan användas för att främja känslor av delaktighet och ägandeskap hos deltagarna. Vidare visar undersökningen av de svenska spelföretagen att interaktionen med sina slutanvändare över lag är låg. De slutsatser som studien visar på är att genom att erbjuda sina användare möjligheten att bli delaktiga och att interagera med spelföretaget så får man en aktiv och stimulerande miljö vilken gynnar både spelföretaget och deras slutanvändare. Vad gäller participatory design så visar studien att det är ett förhållningssätt som går att använda inom speldesign. Vidare så visar det också sig att, om behovet för att välja ut mellan flera olika metoder och tekniker inom participatory design uppstår, så är ett ramverk ett mycket användbart och hjälpsamt verktyg..

Tapetmönster - en kollektion av form & färg i rum

The character of a pattern carries through to the context in which it is placed. Each pattern tells a story. By interpreting our surroundingenvironments we become inspired, and the patterns in turn can become part of our own narratives. This project was fuelled by my fascination and desire to explore patterns. My method of exploration was based on prior knowledge of patterns and interior design.The question became how can I apply my knowledge of interior design to pattern design and how could I best translate the brief intoa language of colour and shapes? The aim was to develop my knowledge of pattern design as well as to use this opportunity to combine my design methods with those of a professional designer.

Tärnabymodellen

Det ha?r arbetet syftar till att underso?ka hur man integrerar sin slutanva?ndare i designprocessen fo?r att go?ra dem delaktiga i slutresultatet. Hur man kan fra?mja ka?nslan av delaktighet, stolthet och engagemang fo?r sin ort genom ett gemensamt skapande..

Den optimala bloggen : En kvalitativ studie om bloggläsares attityder och idéer kring bloggdesign

The purpose of this study is to examine which aspects of blogs and blog design that are important to blog readers but also to find new ideas for blog design. From a qualitative standpoint we have examined how seven users experience that blogs design, structure and functionalities affects the general experience of the blog. The study also examines how the users wish to interact with a blog. During two design workshops we let seven active blog readers imagine and sketch out the design and functionalities they would like in a blog. We put this in relation to theories about the anatomy of blogs, methods of design, social navigation and virtual communities.The major finding is that the aspects most important to blog readers are navigation, structure and social interaction.

Design av komponentbaserade entitetssystem

Ett entitetssystem är ett sätt att hantera entiteter i ett spel och är ett relativt nytt och outforskat område. Syftet med det här arbetet är att utvärdera två olika entitetssystem, en aggregationsbaserad design och en dataorienterad design samt bidra med hur en dataorienterad design kan se ut och realiseras. Entitetssystemen implementeras i programmeringsspråket C++ tillsammans med ett exempelspel som används för att utvärdera entitetssystemen. Entitetsystemens effektivitet uppmäts i uppdaterade entiteter per sekund och antalet cachemissar per sekund genom ett experiment med exempelspelet. Det dataorienterade entitetssystemet visar på mindre cachemissar och fler uppdaterade entiteter per sekund när det totala antalet entiteter och antalet entiteter som dör per sekund varieras.

Lekflöde i Varbergaskogen : Affordans som synsätt vid formgivning av en naturslinga för barn

Drawing on earlier research, and using observations as the method, this study presents a design of a nature playscape for children. Applying outdoor pedagogy to the fundamental structure of a specific location, the study proposes a design of a playscape, over a more obvious design, for instance one based around a quiz walk.The theoretical framework is Gibson?s theory of affordance, and the goal has been to create a "play flow". The study concludes that spatial rhetorics can be an important tool when teaching children about nature..

De har ju lyckats med mig : Om ungdomars erfarenheter av behandling

This study is based on interviews with four youths that have been treated for problems such as drugabuse and criminality. The aim of this master´s thesis is to examine the youths experiences with the treatment they received, but also to examine how they look upon their own lifesituations. The study is presented in categories developed through the use of Grounded theory. The result points out that the treatment can be summarized mainly in two aspects- one concerning care and one concerning control. The first aspect includes supportive and friendly staff while control in this context stands for rules and supervision of different kinds.

Design and implementation of a 5GHz radio front-end module

The overall goal of this diploma work is to produce a design of a 5 GHz radio frontend using Agilent Advanced Design System (ADS) and then build a working prototype. Using this prototype to determine if RF circuits at 5 GHz can be successfully produced using distributed components on a laminate substrate. The design process for the radio front-end consists of two stages. In the first stage the distributed components are designed and simulated, and in the second stage all components are merged into a PCB. This PCB is then manufactured and assembled.

Användbarhetens roll i de mobila webbshopparna

This paper reports a study on the usability of e-commerce accessed through smartphones. There is much research in the usability of mobile interfaces and many sets of design patterns have been created but a few studies are available for specific domains, and in this report we focus on mobile e-commerce. In this study a framework is developed for how to design mobile e-commerce interfaces with a high degree of usability. Furthermore, the study also contributes a method to how other specific domain can develop a framework with general standards to work from when creating a web interface. By examining two sets of design principles and 14 design patterns, we evaluate which ones are critical in the design of a mobile e-commerce interface for achieving a high degree of usability.

Komet

Jag har i mitt examensarbete skapat ett cykelmärke. Syftet har varit att fördjupa mig i grafisk design och skapa en komplett grafisk profil till ett företag och samtidigt att lära mig mer om hur man skapar en varumärkesidentitet. Det konkreta målet var att ta fram tillräckligt mycket material för att cykelmärket, komet, ska kunna lanseras på riktigt. Alltså ett identitetsprogram med grafisk profil, en provcykel, kommunikationsmaterial, en hemsida, en katalog, ett event etc..

Universell Design - en användbarhetsutvärdering av MyTobii C-series Control

Universal Design is a well established methodology with the fundamental purpose of designing products to be usable for as wide audience as possible, without the need of special adjustment to suit the individual. In this essay, Universal Design has had a clear influence in both the process and the result. The choice to use Universal Design as methodology in this usability evaluation, has essentiallv to do with the target audience.As a part of the design process of MyTobii C8 has Tobii Technology ask for a usability evaluation. MyTobii C8 is an 8" touch screen computer with a windows based operating system which will initiate the software MyTobii C-Series Control. MyTobii C-Series Control is the control panel for MyTobii C8, whose interfaces constitute the platform for various modificarion of the unit.

Designstrategi & produktdesign

Projektet har gjorts för företaget Björn Borg med inriktning mot design management och designstrategi. Arbetet delades upp i två delar, under den första delen genomfördes research på såväl Björn Borg som på ämnena design management och designstrategi, i form av litteraturstudier, intervjuer och observationer. Detta ledde till att ett problemområde identiferades och att en ny produktutvecklingsprocess utvecklades genom designstrategiskt tänkande. Den andra delen behandlade hur två exempel- produkter utvecklades genom den framtagna processen för företaget. Slutsatsen blev att den nya processen skapar ett mer förankrat designarbete hos företaget som kommer att ge ett mer fokuserat uttryck på marknaden..

Design från intressen : Hur intressen kan påverka utformningen av ett stridsfordon till att framstå som vänligt sinnat och eget

Detta examensarbete behandlar hur individers mål, ståndpunkter och attityder kring ett föremål kan användas i föremålets design för att individerna lättare skall kunna identifiera sig med föremålet ifråga samt betrakta det som eget och/eller vänligt sinnat. Denna metod för design av föremål testades genom design och modellering av ett stridsfordon, vilket sedan utvärderades i en enkätundersökning tillsammans med ett redan existerande västerländskt stridsfordon. Syftet med undersökningen var att undersöka vilket av stridsfordonen som målgruppen ansåg vara lättast att identifiera sig med/framstod mest som egen.Undersökningen visade att stridsfordonet som designats med tanke på målgruppens  mål, ståndpunkter och attityder också i större utsträckning upplevdes  som vänligt sinnat/egen..

Att skapa en konceptdesign av en webbplats för ett evenemang : Att ta fram en design av en webbplats med en grafisk identitet ur ett marknadsperspektiv

Internet and social media have opened up new possibilities for companies and organisations tocommunicate their brand. It only takes a few seconds to communicate the message of a website to theuser. This indicates the importance of having the intended message of the website communicated clearlyin order to give the user a correct impression of the company or the organisation. When it comes to theconcept design of a website, it?s important that all different parts is presented uniformly.

Design i offentlig sektor : En fallstudie med Arbetsförmedlingen

Det pågår stora förändringar i världen gällande begreppet design och rapporter har kommit både iSverige och Europa om hur design kan lösa samhällsproblem. Design kan användas som ettverktyg för problemlösning i en arbetsprocess eller som konkurrensfördel i en strategi för attutveckla produkter och tjänster utifrån användarens behov.Forskning finns om hur privata vinstdrivna företag använder design som konkurrensmedel.Syftet med vår studie är att undersöka hur vi med hjälp av design kan skapa en strategi för enorganisation i den offentliga sektorn som kan lösa kommunikationsproblem med fokus påkundtillfredsställelse. Undersökningen syftar till att svara på hur den offentliga sektorn arbetarmed design och hur en designstrategi inom den offentliga sektorn kan se ut, samt om det finnsnågra hinder vid implementering av design.Studien baseras på en kvalitativ metod i form av djupintervjuer, samt en kvantitativenkätundersökning utifrån en fallstudie på Arbetsförmedlingen. Datainsamling av det empiriskamaterialet har gjorts på fallföretaget samt på tre ytterligare tjänsteorienterade organisationer somär finansierade av staten och ett produktorienterat företag. Empirin har analyserats utifrånföretagsekonomiska teorier samt designteorier och den privata sektorn har ställts mot denoffentliga sektorn för att hitta likheter och skillnader dem emellan.Resultatet av studien visar på att design används inom den offentliga sektorn och resultatet visaratt det inte finns några hinder för den offentliga sektorn att jobba med design, men att det iblandkan vara mer svårimplementerat på grund av komplexa organisationer och en målgrupp som ärhela den svenska befolkningen.

<- Föregående sida 10 Nästa sida ->