Sök:

Sökresultat:

1181 Uppsatser om Summative assessment - Sida 28 av 79

En väg till hållbara naturstigar : utveckling av en gestaltningsmetod med Utö som exempel

Forskning visar att allt fler har dålig kunskap om naturen idag och att många känner sig osäkra att vistas i den. För att vända trenden och hjälpa människor tillbaka till naturen har verksamheten naturvägledning uppstått. Den syftar till att förmedla känsla för och kunskap om naturen eftersom allt färre tillgodogör sig detta på egen hand. En av flera naturvägledande metoder är naturstigar. De är självguidande och hjälper besökaren att tolka naturen i sin egen takt.

Livscykelanalys av flerbostadshus ? energieffektiviseringsåtgärder för minskade koldioxidutsläpp

The importance of energy- and environmental issues has increased, and the work towards reducing carbon dioxide emissions plays a major part. The European Union has set up goals for the membership countries to work towards this to happen. The carbon dioxide emissions in Sweden have been reduced the last few years, but there is still a lot to do. About 30 per cent of Sweden?s carbon dioxide emissions generate from energy usage related to housing, this is why the housing sector is of interest to examine.

Banktjänstemäns uppfattningar om vad revisorer ska göra

The aim of the study is to describe and analyze bank officials' views about what auditors will do. The main motivation comes from the government?s proposals that the audit duty will be abolished and it can lead to that bank officials in a bigger extent can influence the audit?s formulation. It can also lead to that a consumer audit becomes reality. The study covers a sample of 302 bank officials where 153 have participated through a survey questionnaire.

Hur vet du vad jag kan? : En intervjustudie om kunskapsbedömning med sex lärare för grundskolans år 1-3

SammanfattningDetta arbete handlar om lärares bedömningsarbete i grundskolans år 1 t.o.m. 3 och går även igenom betydelsen av begreppet kunskap. Frågan om vad som är kunskap är svår att besvara, mycket på grund utav att svaret ständigt har förändrats genom historien. Vad kunskap innebär skiftar beroende på omständigheterna och med kunskapsbegreppets innebörd som grund för bedömningen av kunskap så innebär detta att det har kommit att utvecklas ett flertal metoder och teorier för hur denna bedömning ska göras och vad som ska ingå. Förutom att lärarna ska veta vad kunskap är och vilken kunskap som ska bedömas hos eleverna ska de dessutom ha kunskap om hur denna kunskap bildas för att kunna planera sin undervisning utefter bedömningarna.Syftet med studien är att belysa yrkesverksamma lärares förståelse för kunskapsbegreppet samt hur de gör i sin bedömning av elevers kunskaper.

Preventiva trycksårsåtgärder. En litteraturstudie

Trycksår kan förekomma på alla typer av vårdavdelningar och tar lång tid att läka samt är en stor kostnad för samhället. Syftet med litteraturstudien var att undersöka åtgärder för trycksårsprevention. Metoden är baserad på en modifierad version av Forsberg & Wengströms modell för en systematisk litteraturstudie. Sökning i databaser PubMed och CINAHL utfördes och resultatet i litteraturstudien grundades på nio kvantitativa vetenskapliga artiklar. Författarna kunde identifiera olika preventionsåtgärder där framför allt evidensbaserade bedömningsinstrument som Modifierad Nortonskala och MNA-SF är viktiga att använda i trycksårsprevention, men även temperaturmätning, ?Continental anal plug? (CAP), god nutrition, aktivitet samt tryckreducerande underlag som fårskinn..

Elevprestationer och lärstilar : En intervju- och observationsstudie i matematik med lärare i år 4-6

This study investigates the teaching strategies of four teachers, and determines which teaching strategies give better results in mathematics at the middle school level? Result here means the knowledge level of the students. The result has been measured through leave out a mathematical test, which I leave out designed. Teaching strategies have been assessed through interviews with teachers and observations of their lessons.My study shows that to go through the lessons thoroughly in the traditional way, and open discussions with the whole class are best for students achievements.The information available, however, is too limited to draw some general conclusions, but my study can be seen more like a counter-example to the general praxis that is short lectures and individual assessment with one to one communication when teaching mathematics..

"En dum fråga får ett dumt svar...klart man tänker sig för innan man frågar" : Ett elevperspektiv av sambandet mellan formativ bedömning och lärande i ett yrkessammanhang

I studien undersöks sambandet mellan elevers upplevelser av lärarnas formativa bedömningar och effekten av lärandet i ett yrkessammanhang. Tidigare forskning visar att kommunikation kring lärandet är viktigt för att en vidare utveckling ska ske. Framförallt måste de kunskaper som saknas i förhållande till målen definieras av både lärare och elever, samt att målens kvalité är tydlig för båda parter. Avsikten är att öka förståelsen av hur yrkeslärare kan ge eleverna ett yrkeskunnande i linje med nationella målbeskrivningar via sin formativa bedömning. Undersökningen är gjord med kvalitativa forskningsintervjuer i en yrkesförberedande utbildning på två Hotell- och restaurangprogram.

Belöningssystem - ett vinnande koncept? - Ett belöningssystems påverkan på motivationen inom en organisation

I följande studie kommer rekryterings- och utvecklingsmetoden Assessment Center (AC) attstuderas. Syftet med studien är att utifrån verksamma organisationers erfarenhet av AC skapa en ökad förståelse för; metodens innebörd, vilka argument som ligger till grund förorganisationers användande av metoden samt dess värde för organisationer. Studien är avkvalitativ karaktär och fokus fästs vid tolkning och förståelse av AC baserat pårespondenternas subjektiva uppfattningar och upplevelser. Studiens teoretiska referensrambehandlar; Human Resource Management, rekrytering, personalekonomi, Talent Management och Assessment Center. Empiri har samlats från sex verksamma organisationer, varav fem organisationer vilka arbetar med AC samt en organisation som har påvisat ett eventuellt intresse av att utveckla ett AC.

Att hjälpa alla elever nå målen : En holistisk och kontextuell specialpedagogisk studie om lärarnas önskemål och behov

There is a discrepancy between national school guidelines towards inclusive education, and the current political trend towards economic efficacy, that may be problematic for teachers. The aim of this contextual study is to formulate a contextual understanding of the participating teachers? perceptions of their effort to help all their students achieve the goals set forth by school curricula, and use this understanding for the purpose of suggesting points of entry for special needs educators´ guidance of teachers? practices towards more inclusive education.Information was gathered by sending an extensive web questionnaire to all teachers within a given headmaster´s administration, sending web questionnaires to a majority of third grade students taught by those teachers, conducting interviews with a few of the participating teachers as well as with the special needs educators, carrying out a classroom observation, and gathering additional information concerning working conditions and social interactions.The data gathered in this case study has been subjected to an analytical process comprising of an assessment of the degree of inclusive approach, using the Inclusive Approach through Participation as well as the Framework of Participation, technical triangulation of all data post the inclusive assessment, and analysis of context by the Ecology of Human Development/the Bioecological Theory.The analytical process has resulted in a contextual description that has enabled me to suggest possible points of entry to be used in special needs educators? guidance of teachers? practices towards inclusive education. The degree to which there exists a collegial sense of security, varied forms of teacher-student interactions, collegial cooperation, pedagogical discussions, a dialogue in search of mutual understanding, and consequent follow-ups appears, in the light of the limited selection of participants, as relevant to these teachers ability to help their students.Further research is needed to identify valid points of entry for special needs educators? guidance of teachers? practices towards inclusive education.

Personlighetsbedömning i samband med rekrytering : En studie om bemanningsbranschens personlighetsbedömning vid en rekrytering

Att medarbetare är av existentiell betydelse för en organisations överlevnad ärsedan länge känt. Därmed är rekrytering en av de viktigaste funktionerna inom HRför att attrahera rätt kompetens till organisationen då en misslyckad rekryteringvanligen leder till bortkastad tid och dyra rekryteringsprocesser. Något somkommit att få allt större betydelse vid urvalet och bedömningen av nyamedarbetare är kandidaters personlighet. Forskning visar att personlighetsdragspelar en stor roll när det kommer till framtida arbetsprestationer och förmågan attgöra rätt bedömningar av människor är därför central. Teorier om synen påpersonlighet, kompetens, kompetensbaserad rekrytering och urval samtbedömningsmetoder och personlighetsbedömning används för att analyserastudiens resultat.Denna kvalitativa studies övergripande syfte var att öka förståelsen för hurrekryterare bedömer en kandidats personlighet vid en rekryteringsprocess inombemanningsföretag.

Perfektonism och Psykologiska Färdigheter : En Kvantitativ Studie på Svenska Fotbollspelare

Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan perfektionism och psykologiska färdigheter hos fotbollspelare. Studien utfördes på 207 fotbollsspelande gymnasieelever som alla gick någon form av fotbollslinje på respektive skola. Informanterna fick fylla i två stycken frågeformulär, Multidimensional Perfectionism Scale som mäter perfektionism och Ottawa Mental Skills Assessment Tool-3 som mäter idrottspsykologiska färdigheter. Resultatet analyserades med hjälp av statistikprogrammet PASW där korrelationer (Pearson) mellan sex dimensioner av perfektionism och tolv psykologiska färdigheter genomfördes. Resultatet visade att det fanns flera signifikanta samband mellan de sex dimensionerna inom perfektionism och de tolv psykologiska färdigheterna. .

Entreprenöriellt lärande Utvärdering av ett utvecklingsprojekt

Abstract This study is an evaluation of a development project, seeking to work for entrepreneurial learning, starting from John Hattie's findings on the significant factors for visible learning. The study is based on action research a method together with a questionnaire, focused interviews and observation, by the issue of How do students perceive entrepreneurial learning? The results show that the methodology contributes to a more active learning and greater work satisfaction among students. The results also reinforce the thesis of the formative assessment and the importance of reflection for increased metacognition. The work identifies the project's educational shortcomings and strengths, and lays the foundation for further development towards full implementation of entrepreneurial learning in a secondary activity that works to prepare students with special needs for the labor market..

Mediadatabas med webbgränssnitt för hembygdsförening

Throughout the years the Swedish local history societies have collected a large quantity of material, consisting of photos, documents and items, among others. As the society has become more computerized, the need has increased for these collections to become digitalized. This is a way to make their media more easily accessible to the general public, but also to easily be able to archive and preserve for example photos and videos electronically.This thesis concerns itself with the work we have done for the local history society of Nyed in Molkom. The task set before us consisted of creating both a website for the society, and a reliable database from witch the website draws its information. This project allows anyone with administrator privileges to upload new files and any additional information.

Myten om jämställdhet : En kvalitativ studie om hur det svenska rättsväsendet befäster en ojämlikhet mellan könen

The purpose of this paper is to examine the law regarding gross violations of women and its application in the Swedish legal system. We have investigated how the legal system takes into account a holistic perspective of the vulnerable situation of women in the investigation and assessment and the extent to which psychological violence in the form of verbal abuse, threats and harassment attention. We also wanted to find out how the law's design may contribute to difficulties in the implementation and interpretation of it. In this study, we used a qualitative research approach when we decided to conduct an interview with a police officer and a textual analysis of four cases from the district court. Interview questions were semi-structured in order to gain a deeper understanding of the phenomenon.

Belastningsergonomi och arbetsmiljörisker vid maskinrumsarbete på fartyg : Riskbedömning av underhållsarbete på separatorer

Syftet med arbetet är att identifiera arbetsmiljörisker genom att analysera arbetsmomenten och arbetsmiljön vid en separatoröverhalning ombord ett fartyg. För att identifiera arbetsmiljörisker användes Arbetsmiljöverkets föreskrift AFS 2012:02, bedömningsmallen KIM 1 och programmet ALBA. Resultatet av arbetet visar att det finns belastningsrisker och punkter att förbättra. Ett förslag på förbättringar är att ytterligare en arbetsyta på det undersökta fartyget bör utformas för att möjliggöra en bättre arbetsställning och minska antalet lyft. Resultatet visar även att det är viktigt att använda rätt lyftteknik för att minska risken för belastningsskador.

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->