Sök:

Sökresultat:

3 Uppsatser om Styckegodstransport - Sida 1 av 1

Avtal om styckegodstransport och befraktningsavtal. Var går gränsen?

Fokus i denna uppsats ligger på gränsdragningen mellan avtal om Styckegodstransport och befraktningsavtal. Syftet med uppsatsen är att beskriva skillnaderna mellan avtalstyperna och hur man rättsligt kan avgöra vilken avtalstyp som är förhanden. I syftet ligger en ambition att tydliggöra motiven bakom uppdelningen och med detta som bakgrund tydliggöra vilka rättsliga och kommersiella faktorer som är relevanta att ta hänsyn till vid en härledning till avtalstypen i oklara fall. Uppsatsen har en delvis tillbakablickande karaktär vars primära syfte är att tydliggöra den kommersiella och rättsliga utveckling som resulterat i sjölagens uppdelning i avtal om Styckegodstransport och befraktningsavtal. Men uppsatsen är också framåtblickande då ett ytterligare syfte är att peka på de skillnader som FN-konventionen om transport av gods helt eller delvis till sjöss (Rotterdamreglerna) kan komma att medföra för den nämnda gränsdragningen..

Identifiering av faktorer som påverkar ett transportsystem -  En studie för Electrolux Laundry Systems Sweden AB

En kartläggning på Electrolux externa transporter är gjord för att undersöka vilka faktorer som påverkar lastbilstransporter i dagsläget. Electrolux produktion och lager är uppbyggt efter TPS och kanban vilket betyder att allt som är slöseri skall elimineras och material/komponenter/artiklar endast blir försedda i produktionen vid behov. Idag använder sig Electrolux av slingbilar, som är ett transportsystem där en lastbil kör samma rutt kontinuerligt under året. Rutten utformas efter företagets leverantörer och antal dagar slingbilen ska köras sätts efter företagets behov av material/komponenter/artiklar. För att en slingbil ska vara prisvärd ska den antingen ha ett samspel med utgående gods eller ha tillräckligt hög fyllnadsgrad för att utesluta andra transportmöjligheter. En kartläggning på tre slingbilar är gjort och den gav oss den totala fyllnadsgraden på de tre slingbilarna. De tre olika slingorna vi har analyserat är Skåneslingan, Hovaslingan och Nordöstra Skåneslingan.

Sjötransportörens ansvar för sakskador på annat än den transporterade egendomen, vid avtal om styckegodstransport

Titel: Vi sitter alla i samma vagn ? en observation av interaktionFörfattare: Malin JätmarkHandledare: Abby PetersenInstitution: Sociologiska institutionen vid Göteborgs UniversitetTyp av arbete: Examensarbete i sociologiTidpunkt: november 2007 ? januari 2008Syfte och frågeställningar: Syftet med undersökningen är att få en ökad förståelse av interaktionen ombord på en spårvagn. Frågeställningar:Hur interagerar människor ombord på en spårvagn?Hur kan mina observerade data sättas i samband med den inlästa teorin?Material och metod: Som teoretisk bakgrund använde jag mig huvudsakligen av Erving Goffmans begrepp och teorier angående interaktion, kommunikation och agerande samt Eviatar Zerubavel olika teorier om ?flow?, ramar, ritualer, kultur och uppdelning. Tidigare forskning belystes av två undersökningar som behandlade resande över lag men där vissa specifika delar behandlade interaktion och kommunikation.