Sök:

Sökresultat:

3549 Uppsatser om Stress - Sida 2 av 237

Den stressade eleven : En enkätstudie om stressorer som utsätter barnen för stress

Researchers claim that Stress has become a word of fashion and is now frequently used. They also state that there is no accepted definition that can easily describe the concept. In this essay, I have examined children and Stress. The aim of the diploma work is to illustrate Stress more closely the Stress concept, the underlying reasons that can influence children and how teachers and school staff support children in their Stress handling. My three issues are: What is Stress? What Stressors put children, at home and at school, in a Stress situation? How can teachers help children to manage their Stress? The diploma work is based on a literature study in order to find out what has been written on the subject in earlier research.

Stress En kunskapsöversikt

Syftet med min studie var att ta reda på hur kunskapsläget ser ut när det gäller ämnet Stress, med hjälp av frågeställningen; Hur beskrivs och diskuteras ämnet Stress av forskare i utvalda delar av forskningslitteraturen? För att ta reda på detta använde jag mig av kvalitativ metod en selektiv kunskapsöversikt. Resultat och analys redovisades i tre teman tillsammans med teorierna coping och KASAM. Slutsatsen med studien är att största bidragande orsak till uppkomsten av Stress symptom handlar om arbetsrelaterad Stress med fokus på arbetsmiljön. Med hjälp av hög grad av KASAM kan individer utveckla användbara copingstrategier för att möta och hantera den skadliga Stressen. .

Hur påverkas barn av stress och hur kan stress motverkas i förskolan?

Syftet med den här uppsatsen var att undersöka om det förekommer Stress bland barnen i förskolan, hur den i så fall yttrar sig samt hur personalen vid förskolorna jobbar för att motverka eventuell Stress bland barnen. Muntliga intervjuer användes som undersöknings metod med diktafon som hjälpmedel. Åtta förskollärare har blivit intervjuade och intervjuerna har utförts i två olika kommuner. Resultatet visade att det förekommer många olika tecken på Stress bland barnen och att både pedagoger och föräldrar till stor del bidrar till Stressen..

Tio ungdomars upplevelser av stress

Stress is something that has increased in recent decades among adolescents. Several reports indicate that young people today are more Stressed because of the many demands they wear. They should be good in school, achievement expectations, get an education or job, make choices and think about their future. The purpose of our essay is that we want to explore and gain an understanding of how young people in the third grade in high school looks to Stress. To conduct this study, we used a qualitative approach, by doing interviews with 10 high school students attending third grade at Västerviks gymnasium. The result we got out of the interviews was that young people experience Stress differently, depending on their different as individuals. We found that there are different causes of Stress, such as school, media, friends, demands from various quarters and choosing education.The interviews showed that some kind of Stress was possible to handle for the adolescents, for instance by making schedule. Some Stress from society was, on the other hand, more difficult to avoid..

Påverkas officerarnas beslutsfattning om de utsätts för stress?

Den här uppsatsen handlar om Stress och ledarskap och hur de två begreppen påverkar varandra. Bakgrunden till detta arbete är att belysa hur Stress påverkar ledarskapet och beslutsfattandet. Syftet med arbetet är att undersöka hur Stress påverkar officerare inom Försvarsmakten som sitter i beslutsfattande ställningar. Med den här uppsatsen vill författaren ge en större förståelse för hur Stress påverkar officerare när de ska fatta beslut. Det här ska genomföras genom att besvara följande trefrågeställningar: Vad är Stress? Vad är ledarskap? Hur påverkas en officer vid beslutsfattande om han/hon befinner sig under Stress? Problemformuleringen är att idag talas det om att Stress påverkar oss mer än vad den gjorde förr.

Ungdomars stress i skolan

Syftet med studien är att undersöka vilken kunskap lärare med elever i årskurs 6-9 har om elevers Stress och vad de gör och kan tänka sig göra för att underlätta för Stressade elever, och vad jag i min kommande profession som svensklärare kan ta med mig ut av deras erfarenheter. Metoden jag använt för att ta reda på svaren till frågeställningarna är kvalitativa intervjuer. Resultatet visar på att lärare är relativt kunniga om vad Stress är, dock skulle de behöva mer kunskap för att se symptomen på Stress hos sina elever. Lärarna har en hel del konkreta metoder för att förebygga och underlätta för Stressade elever, och många av dem finner stöd i litteraturen. Jag har fått en del nya idéer om hur man just i svenskämnet kan förebygga Stress. Slutligen är det viktigt att identifiera Stress på ett tidigt stadium så att man på så sätt kan sätta in Stressförebyggande åtgärder och eliminera Stressfaktorerna så vi inte utsätter eleverna för mer Stress än nödvändigt..

Stress hos den nyutexaminerade sjuksköterskan

Krav och utveckling ökar oavbrutet inom sjuksköterskeyrket, den nyutexaminerade sjuksköterskan behöver därför tydlig vägledning då erfarenhet och klinisk kompetens saknas. Stress innebär en obalans mellan krav som ställs och förmågan att hantera dessa. Ökade krav på arbetet visar på högre förekomst av Stress och Stressymptom. Syftet var att beskriva Stress hos nyutexaminerade sjuksköterskor. Metoden som användes var litteraturstudie vilken grundades på tio vetenskapliga artiklar som analyserades och sammanställdes.

Upplevd stress : En jämförande studie mellan hemmiljö och arbetsmiljö ur ett könsperspektiv

Syftet var att undersöka graden av upplevd Stress i hem- och arbetsmiljö ur ett könsperspektiv. Syftet var även att undersöka om antal barn och ansvarsnivå i hemmet har någon betydelse för upplevd Stress. Självskattad Stress i hem- och arbetsmiljö undersöktes med Perceived Stress Scale hos 126 arbetande eller studerande män och kvinnor.  Studien visade att kvinnor upplevde högre Stress än män främst i hemmet. Det framkom också att män upplever högre Stress i arbetet än i hemmet, medan kvinnor inte uppvisade någon skillnad mellan de båda miljöerna.  Huvudslutsatsen var att upplevd Stress kan förklaras av kön.

Är MBSR en effektiv metod för att lindra stress hos friska människor?: evidensbaserad litteraturstudie

Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) har framförts som en lämplig metod för lindring av Stress hos friska, men Stressade människor. Effekten av MBSR på Stress hos personer utan psykiska eller fysiska sjukdomar undersöktes genom en litteraturgenomgång av artiklar som behandlar experimentella utvärderingar av MBSR. Resultaten visar att MBSR är en verksam behandlingsmetod, men också att de publicerade studierna har brister vilket motiverar fler utvärderingar med striktare kontrollmetodik..

STRESS med stora bokstäver bland små och stora människor

This essay deals with the issue of children and Stress, and the impact that Stress can have on children. The purpose has been to explore how I, in my role as teacher, can prevent children from developing Stress in preschool, and how I can prevent Stress to develop inside of my own department. My essay is structured as follows: First, I describe my practical work with children. Then I analyze some research literature on Stress, and finally I reflect over what I have described earlier and try to connect the practical with the theoretical.In the practical part of this essay I describe the various events that I have observed during my work in preschool, where I have seen how Stress can affect both children and teachers. Then I describe how the increasing size of children?s groups can create Stress because of the noisy environment of the department.

Betydelsen av fysisk aktivitet för arbetsminne och skolprestationer

Researchers claim that Stress has become a word of fashion and is now frequently used. They also state that there is no accepted definition that can easily describe the concept. In this essay, I have examined children and Stress. The aim of the diploma work is to illustrate Stress more closely the Stress concept, the underlying reasons that can influence children and how teachers and school staff support children in their Stress handling. My three issues are: What is Stress? What Stressors put children, at home and at school, in a Stress situation? How can teachers help children to manage their Stress? The diploma work is based on a literature study in order to find out what has been written on the subject in earlier research.

Stamning i samtal : Stamningens uttryck och bemötande

Researchers claim that Stress has become a word of fashion and is now frequently used. They also state that there is no accepted definition that can easily describe the concept. In this essay, I have examined children and Stress. The aim of the diploma work is to illustrate Stress more closely the Stress concept, the underlying reasons that can influence children and how teachers and school staff support children in their Stress handling. My three issues are: What is Stress? What Stressors put children, at home and at school, in a Stress situation? How can teachers help children to manage their Stress? The diploma work is based on a literature study in order to find out what has been written on the subject in earlier research.

Stress, Konformitet, Grupptillhörighet och Självvärde hos flickor i gymnasiet

Abstract- Stress, conformity, groups and self-worth in high-school girlsThe aim of this questionnaire-survey was to investigate the experience of Stress and symptomsof Stress in high-school girls, and to examine if the experienced symptoms of Stress could bepredicted by groups, self-worth and conformity. Another purpose of this study was to describethe girls own thoughts concerning these factors. 80 girls between the ages of 15-18 yearsanswered the questionnaire. The results showed that Stress could be predicted by theexperience of conformity, but not by the experience of belonging to a group and self-worth.The most common symptoms of Stress were tiredness, problems to concentrate and headache.The girls reported that they thought that girls of their own age were ?slutty and cocky?, andthey thought that it was important to look good, but at the same time many girls were happyabout themselves and they had realised that they had to live with who they are.Keywords: high-scool girls, Stress, groups, self-worth, conformity.

Sambandet mellan social kompetens och stress på arbetsplatsen

Den här uppsatsen syftar till att ta reda på om det finns något samband mellan social kompetens och Stress. I uppsatsen presenteras vad social kompetens är och vad Stress är. Sambandet har undersökts med hjälp av enkät med 16 slutna frågor, 8 som handlar om social kompetens och 8 som handlar om Stress och en öppen fråga på slutet. Urvalet, som var ett bekvämlighetsurval, var 60 anställda på olika arbetsplatser i Karlskrona, av dem erhölls 52 svar. Med hjälp av en Pearsonkorrelation och en fenomenologisk analys visade det sig att det finns ett samband mellan social kompetens och Stress..

Barn och Stress

Syfet och frågeställningen med detta arbete är att ta reda på vad det är som gör barn Stressade, vad eleverna gör när de vill varva ner samt vad de själva tror att de kan göra för att minska sin egen individuella Stress. Metoderna som jag använder mig av är enkätundersökningar samt intervjuer. Undersökningen har genomförts i en 6:e klass med 22 barn, varav 19 deltog i undersökningen. En intervju med klassens två pedagoger skedde även för att få deras synvinkel på Stress. Jag har även belyst vad Stress är, hur den yttrar sig på människor samt barn och Stress.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->