
Sökresultat:
18 Uppsatser om Steiner - Sida 2 av 2
Framgångsfaktorer för köpcentrum
Sammanfattning Titel: Framgångsfaktorer för KöpcentrumNivå: C-uppsats inom ämnet marknadsföringFörfattare: Emil Eliasson & Anna HaapalehtoHandledare: Lars SteinerDatum: 2011-06Syfte: Huvudsyftet med detta examensarbete är att ta reda på vilka faktorer som behövs för att ett köpcentrum ska bli framgångsrikt. Vad efterfrågar konsumenterna i dagsläget om vilka preferenser de har till ett köpcentrum.Metod: Vi valde att genomföra en kvantitativ metod till detta examensarbete. Först genomförde vi en datainsamling, för att sedan kunna framställa en enkät som vi skickade ut till personer mellan 20-30 år. Förutom den primärdata vi använde har vi även använt oss av sekundärdata som utgörs av forskningsartiklar och litteratur som passade till vårt ämne.Resultat & slutsats: Svarspersonerna ansåg att nöjesattribut är viktigt för att ett köpcentrum ska bli framgångsrikt. Andra framgångsfaktorer är parkeringstillgång, matställen, evenemang och säkerhet.
Andlig växtodling, historiesyn och kunskapsteori - hur hänger dessa begrepp ihop? : en översikt av fyra odlingspraktikers ideologier.
Abstract
Spiritual gardening, historical perspective and epistemology,
- how do these concepts connect? A review of the ideologies of four pragmatic growers.
The purpose of this thesis is:
? to present an alternative forthcoming perspective on knowledge, that may be of
significance for future theories and knowledge about growing and gardening.
? to lift experiences with Nature Spirits into an academic context, that permits us a closer look at the phenomenon.
? to contribute to an academic platform connecting humanistic and natural sciences.
The intention of this text is to bridge the differences between the strictly rational traditions of knowledge and those more experience based ones. The thesis wants to show that much
can be won if feeling based and mental reflections once again are approached as equal
sources of knowledge. The aim is to give an orientation about the subject of Nature Spirits.
The interesting fact is not whether (that) one can talk to nature, but how one does it and that
more can be understood about nature and the reality that the established sciences study.
The form for this study of literature is a describing presentation; to put names on and give
wording to the phenomena of Nature Spirits and Plantdevas. The sources of literature are
four pragmatic practitioners of spiritual gardening who have written extensively about their
own work.
Från djuppsykologi till höjdpsykologi : från Mesmer till Wilber
ForskningsöversiktUnder denna rubrik har jag beskrivit den historiska utecklingen av de psykoterapeutiska skolbildningarna, från Anton Mesmer och markis de Puységur på 1700-talet till 1900-talets psykoanalytiska och psykodynamiska inriktningar, fram till de därefter framväxande transpersonella inriktningarna.AvhandlingI avhandlingen har jag fokuserat på några teoretiska begrepp i C.G. Jungs Analytiska Psykologi; arketypteorin, Skuggan, Animus och Anima och Självet. Jag har redovisat kritiska synpunkter och kommentarer till dessa begrepp bl.a. från de post-jungianska och neo-jungianska skolorna och från Roberto Assagioli, Stanislav Grof, Richard Noll och Ken Wilber.Jag har dessutom beskrivit Jungs intresse för ockultism och spiritualism och hur dessa har haft betydelse för utformningen av Analytisk Psykologi. Framför allt har jag försökt visa på hur den psykiska processens regressiva respektive progressiva tendenser har utnyttjats av olika psykologer i deras arbete med den medvetandegörande processen.Avslutningsvis har jag kortfattat berört Rudolf Steiners antroposofi och Martin Bubers judiska filosofi, eftersom båda dessa tänkare, som intar en helt annan ståndpunkt än Jung, kan bidra till förståelsen av skillnaden mellan djuppsykologi och höjdpsykologi.DiskussionI diskussionsavsnittet har jag ställt frågan: Är Jungs analytiska psykologi transpersonell? Wilber, som tidigare aktivt arbetade för Association for Transpersonal Psychology, lämnade denna organisation då han insåg att den hade utvecklats till att innefatta helt disparata grupperingar.