Sök:

Sökresultat:

19 Uppsatser om Stator - Sida 2 av 2

Prestandautvärdering av permanentmagnetmotor

Examensarbetet var en utvärdering av en synkron trefas permanentmagnetmotor med utvändig rotor. Den är tänkt att ingå i ett batterimatat drivsystem för hjälputrustning på segelbåtar. Målen var att kartlägga prestandan i standardutförande samt att hitta de svaga punkterna i konstruktionen. Förslag på hur motorutförandet kan optimeras ska också läggas fram. Tester och mätningar gjordes i en testuppkoppling med växelriktare, motor och axelkopplad generator. Detta för att kunna få fram fler mätvärden på motorn.

Automatisering av statorlindning vid elmotortillverkning

Denna rapport behandlar automatisering av Statorlindning vid monteringsline 4 för elmotorer på ABB Motors AB i Västerås. Målet med projektet var att hitta ett lönsamt sätt att automatisera delar av elmotormonteringen. Arbetet begränsades till att omfatta monteringsline 4 där motorer av storlek IEC 200- 250 monteras, dessa är de största motorer som produceras i Västerås. På grund av relativt små volymer och en omfattande variantflora måste en automatisering vara flexibel. För att nå en fungerande automatiserad lösning behövde flera praktiska materialhanteringsproblem lösas.

Utveckling och konstruktion av dämpare och låssystem för vågkraftverk

The division of Electricity at Uppsala University is developing a wave energy converter(WEC) consisting of a linear generator connected to a bouy at the water surfacethrough a wire cable called the connection line.During extreme conditions, the wave power plant will experience forces up to 500kN, which lead to unnecessary wear and will ultimately cause the failure of theconverter. To prevent this there is a need for a damper.The wave energy converter works at a maximum efficiency when the translator?sare centered with respect to the Stator. Due to tidal movements the position of thetranslator can deviate. There for a mechanical divice that will compensate for this isneeded.This report describes the further development of an earlier project where a tidalwave compensator for a wave energy converter of Seabased AB was developed.

Reducering av släpförluster

För att öka köreffektivitet och säkerhet samt minska bromsarnas slitage är de flesta av Scanias lastbilar och bussar utrustade med en hjälpbroms, så kallad retarder. En retarder arbetar generellt sett enligt någon av följande två principer. Dels en elektromagnetisk variant av retarder som bromsar bilens kardanaxel, drivaxlar eller växellåda genom att utnyttja elektromagnetisk induktion, eller som i Scanias fall där man använder sig av en hydrodynamisk tillsatsbroms som bromsar bilens kardanaxel genom att slunga vätska inom ett skovelsystem. Bromsenergin övergår då till värmeenergi som i sin tur kyls bort av bilens ordinarie vattenkylsystem. Bromsmomentet styrs via trycket som råder mellan skovelbladen.

<- Föregående sida