Sök:

Sökresultat:

2770 Uppsatser om Standardiserade produkter - Sida 13 av 185

Extranet för slutkunden

Detta arbete har för avsikt att belysa problem och möjligheter för företag att utnyttja IT och webbteknik för att kommunicera direkt med slutkunder. Avsikten är att ta tillvara kundernas kunskap om produkterna för att underlätta utveckling av nya produkter, förbättra befintliga, och därigenom öka värdeskapandet hos de produkter som företaget tillhandahåller. Genom givande och tagande av information bör således förutsättningar skapas för förbättringar av en produkts kvalitet och därmed värdeskapande i alla led och för samtliga intressenter.För att göra detta menar jag att ett kundfokuserat extranet kan skapas. Detta är ett extranet som sammanknyter slutkunder med företag, kunder och leverantörer. Kopplingen dem emellan består i att dessa intressenter har en relation till en unik produkt förvärvad av slutkunden.

Formsprutningsverktyg

I samband med ingenjörsutbildningen med inriktning produktutveckling vid högskolan i Borås, konstruerades ett formsprutningsverktyg åt firma Finstansteknik i Ulricehamn.Syftet vid konstruktion var framtagning av ny serie Foodboxes för fastfood som är en lockande alternativ till befintliga engångsförpackningar i termoplastmaterial som används i stor utsträckning idag.Formsprutningsverktyg konstruerades för massproduktion av olika formar engångshämtboxar.Med hänsyn tagen till kravspecifikationen har projektet inneburit närmare analyser inom material, design och konstruktion.Riktlinjerna för produkt designen var huvudsakligen miljövänlighet och upptagning av minsta möjliga plats vid exponering i butik.Designen kan redovisa minsta möjliga materialåtgång och en stabil konstruktion som kan återvändas, återvinnas, frysas, maskindiskas, värmas i micro och lätt staplas. Samtidig ökar efterfrågan på formsprutningsteknologi och formsprutade produkter som gör det möjligt att tillverka högkvalitativa former i kortare serielängder. Också ingår formsprutade produkter och komponenter en viktig del av vårt vardagsliv..

Resurssnålt kommunikationsprotokoll för små inbyggda system

Web Services har vuxit i popularitet de senast åren. Användningen av inbyggda systemökar också ständigt, och möjligheten att göra inbyggda system tillgängliga via Web Services öppnar nya möjligheter.Detta arbete visar på möjligheter och problem med standardiserade textbaserade protokoll för kommunikation i inbyggda system med små resurser. XML-RPC och SOAP studeras ur detta perspektiv. SOAP befinns vara mer komplext att implementera stöd för än XMLRPC i den begränsade testmiljön, som har 32kB internminne. XML-RPC visar sig ge fördelar över proprietära protokoll främst när det gäller underhållbarhet och återanvändbarhet..

Salmonella och verotoxinproducerande E. coli i färdigsallader

Färdigsallader är en produktgrupp som blir allt mer populär. Dessvärre har det på senare år förekommit ett antal utbrott där människor har smittats av tarmbakterier som Salmonella och verotoxinproducerande Escherichia coli i olika ouppvärmda produkter som till exempel böngroddar från Tyskland. I denna litteraturstudie undersöks vilka patotyper av E. coli och Salmonella som kan infektera människor och hur detta kan gå till. Det ges förslag för att minska smittspridningen. Särskilt fokus ges E.

Slutmontage av ventilavledare PEXLIM Stark

 På ABB i Ludvika tillverkar man en mängd produkter för högspänningsanläggningar. En av dessa produkter är ventilavledare. Ventilavledaren är en säkerhetsapparat som ska skydda övrig utrustning mot förekommande överspänningar. Ventilavledarna som tillverkas i Ludvika är gjorda för system från 52kV upp till 800kV, vilket är den högsta spänningen som används i världen idag. Idag finns två varianter av ventilavledare en med porslinisolant och en med polymerisolant.

Ledtidsreduktion i ett produktionssystem för kundanpassade produkter

I den tillverkande industrin ställer idag kunder krav på korta leveranstider samtidigt som de tillverkande företagen ser tid som en begränsad resurs. Detta innebär att företag tvingas fokusera på att reducera ledtiden och däribland produktionsledtiden. Vid tillverkning av kundanpassade produkter finns inte möjligheten att hålla lager för att snabbt kunna besvara kunders efterfrågan och därför måste dessa företag sträva efter att effektivisera sina processer för att reducera ledtiden.Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur ledtiden kan reduceras i ett produktionssystem för kundanpassade produkter. Två frågeställningar har upprättats för att uppfylla syftet:1. Vilka möjliga orsaker finns till långa ledtider i ett produktionssystem som tillverkar kundanpassade produkter?2.

Box vs styck : Ett beslutsunderlag till Stadium AB gällande styckhantering i distributionslagret som alternativ till boxar

Stadium AB är ett av de största detaljhandelsföretagen i Sverige, som designar, köper och säljer sportutrustning samt sportmodeprodukter. I Stadiums butiker säljs både produkter från märkesleverantörer, exempelvis Adidas och Nike, samt varumärken med egen design, exempelvis SOC, 4D och Everest. Stadium befinner sig i en bransch där kundernas efterfrågan ständigt förändras med mode och säsong. Detta gör branschen komplex och medför att det ställs stora krav på varuförsörjningen till butikerna så att produkterna kommer i rätt volymer och vid rätt tidpunkt till respektive butik. Anledningen till detta är att undvika bristkostnader eller att bli tvungna att rea ut produkter med minskade intäkter som följd.I dagsläget använder sig Stadium av så kallade boxar för att introducera och fylla på butikerna med produkter.

Webbskrapning : el.se

SyfteSyftet med denna studie har varit att undersöka vilka delar av upplevelsen som konsumenten får i en fysisk single brandbutik som bör efterliknas och lyftas in i samma företags digitala butik. Det har även varit att se hur väl företag förmedlar sina kärnvärden till sina konsumenter i den fysiska butiken. Slutligen har det undersökts vad som är viktigt när det kommer till egenskaper, funktioner och upplevelsen generellt för konsumenter när de handlar online.ProblemformuleringVad som gör denna studie speciellt intressant är att de single brandföretag jag har undersökt bedriver egen fysisk samt digital butik där de säljer sina produkter, men de har även återförsäljare som säljer samma produkter och blir på så sätt deras konkurrenter. Eftersom dessa single brandföretag har ett varumärke och kärnvärden som de måste leva upp till kan de inte sänka priserna på sina produkter på samma sätt som deras återförsäljare kan. Skulle då lösningen kunna vara att försöka lyfta in upplevelsen konsumenterna får i den fysiska butiken in i den digitala butiken för att förmedla en bra varumärkesupplevelse?SlutsatsDenna studie grundade sig på en modell som beskriver hur en bra användarupplevelse kan skapas.

Namnbyte av varumärken: en fallstudie av produkterna Jif och
Milda

Syftet med denna uppsats var att belysa förhållanden kring företags namnbyten på existerande produkter. Uppsatsen belyser varför företag byter namn på existerande produkter och hur företag går tillväga vid namnbyte på en produkt. Vi genomförde en fallstudie av varumärkena Jif och Milda. Jif ägs av företaget Lever Fabergé där produktchefchefen intervjuades. Vidare genomfördes en intervju med varumärkesansvarig för varumärket Milda som ägs av företaget Unilever Bestfoods AB.

En utredning av begreppet myndighetsutövning : enligt förvaltningslagen, brottsbalken, skadeståndslagen och regeringsformen

Stadium AB är ett av de största detaljhandelsföretagen i Sverige, som designar, köper och säljer sportutrustning samt sportmodeprodukter. I Stadiums butiker säljs både produkter från märkesleverantörer, exempelvis Adidas och Nike, samt varumärken med egen design, exempelvis SOC, 4D och Everest. Stadium befinner sig i en bransch där kundernas efterfrågan ständigt förändras med mode och säsong. Detta gör branschen komplex och medför att det ställs stora krav på varuförsörjningen till butikerna så att produkterna kommer i rätt volymer och vid rätt tidpunkt till respektive butik. Anledningen till detta är att undvika bristkostnader eller att bli tvungna att rea ut produkter med minskade intäkter som följd.I dagsläget använder sig Stadium av så kallade boxar för att introducera och fylla på butikerna med produkter.

STUDENTER OCH SPARKAPITAL : EN UPPSATS OM STUDENTERS AKTIVITET BETRÄFFANDE FINANSIELLT SPARKAPITAL

Syftet med denna studie är att undersöka hur etisk produktion påverkar konsumenters attityd gentemot en ökad investering vid konsumtion. Vedertagen teori menar på att etisk produktion har en positiv påverkan på den genomsnittlige konsumentens attityd och att konsumenter kan tänka sig att betala ett högre pris för produkter producerade på etiskt vis. Med syfte att konkretisera begreppet CSR och underlätta för respondenterna i enkätundersökningen används begreppet etisk produktion med hänvisning till äggkonsumtion. Aspekterna av begreppet etisk produktion som ligger till grund för denna studie är miljövänlig transport och god hönshållning. Studiens resultat redogör för att konsumenter är positivt inställda till att betala ett högre pris för produkter producerade på ett etiskt vis och att etisk produktion är ett produktattribut som påverkar konsumenternas attityd gentemot konsumtion..

Förändringar i Milkos externa logistik vid en
produktionsflytt från Östersund till Sundsvall

Detta examensarbete syftade till att undersöka och beräkna kostnads-, resurs- och tidsförändringar på inleverans, mellantransport och distribution för Milkos egendistribuerade produkter vid en produktionsflytt från Östersund till Sundsvall. Projektarbetet syftade även till att undersöka hur en flytt skulle påverka möjligheten att transportera externa varuägares produkter. Arbetet mynnade ut i ett förslag som beskriver hur de externa transporterna kan lösas vid en eventuell produktionsflytt. För intransporterna av råmjölk presenterades ett förslag där 360 000 liter i veckan ska styras om från Östersund till Sundsvall med påföljden att årskostnaden ökar med knappt 1,5 miljoner kronor. I distributionsupplägget ingick ett uppförande av en omlastningscentral i Ånge och ökat utnyttjande av den befintliga centralen i Sollefteå.

Vänskap och affärsverksamhets inverkan på varandra inom nätverksföretagande : Fallstudie av Oriflame Cosmetics

Att vi människor överöses av kommersiella budskap från företag innebär att vi tvingas selektera vilka budskap vi uppfattar. Företags marknadsföring kan vi avskärma oss ifrån, men hur reagerar vi då vänner vill sälja produkter till oss? Syftet med studien är att undersöka om och i sådana fall hur vänskapsrelationer och affärsverksamheter påverkar varandra inom ett nätverksföretag, samt belysa dessa effekter. För att besvara syftet har kvalitativa intervjuer genomförts med återförsäljare inom ett av de största nätverksföretagen i Sverige. Studien visar att när återförsäljare integrerar vänskap och affärsverksamhet uppnås både positiva och negativa effekter.

Delbar Kabeltrumma - Utveckling och fraktoptimering

Examensarbetet har haft som syfte att få fram en färdig konceptlösning för att på ett effektivt sätt kunna frakta kabeltrummor i stål med en ytterdiameter på fyra meter i en container med endast 2.58 meters dörröppning, genom att göra kabeltrumman delbar. En lösning som väl i drift utgör en betydande ekonomisk fördel för uppdragsgivaren. Examensarbetet har resulterat i ett koncept som innebär att uteslutandeskruvförband används för att kunna dela och montera en kabeltrumma. Vi har underarbetet konstaterat att vår lösning inte innebär försämrade hållfasthetsegenskaper.Förutom konstruktionsfasen har arbetet även innefattat framtagande av en packplanför container med standardiserade mått samt en monteringsanvisning..

Nyckeln till den lojala apotekskunden

Syftet med studien var att undersöka vilka preferenser de födda mellan 1946 och 1965 ha när de köper produkter från apoteket. Detta relaterades till kundernas lojalitet gentemot ett visst apotek. Den nya avreglerade apoteksmarknaden gör dessa frågor än mer aktuella än tidigare. Som teoretisk utgångspunkt har en behovsidentifikationstrappa, utarbetad av Dahlén och Lange använts. Denna trappa delar in kundens köpprocess i fem olika faser som sträcker sig från behovsidentifikation till utvärdering av köpet.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->