Sök:

Sökresultat:

57 Uppsatser om Sprickfördelande armering - Sida 2 av 4

JÀmförelse och utvÀrdering av dimensioneringsmetoder för stabiliserande vÀggar av armerad betong i höga hus

Högre byggnader i Sverige stabiliseras vanligen med vÀggar som dimensioneras för att uppta bÄde skjuv- och tryckkraft, sÄ kallade ?Shear-Walls? eller stabiliserande vÀggar. Vid dimensionering av dessa element refererar den aktuella normen, SS-EN 1992-1-1 (EK2) till fackverksmetoden. DÄ det rÄder brist pÄ praktiskt applicerbara dimensioneringsregler för fackverksmetoden för stabiliserande vÀggar anvÀnds i dagens lÀge ofta den amerikanska betongnormen, ACI som med sitt enklare och mer praktiska tillvÀgagÄngssÀtt konkurrerar ut fackverksmetoden. Eftersom dessa hus byggs i Sverige ska Eurokoderna tillÀmpas, dÀrför Àr det intressant att veta hur stor skillnaden i bÄde armering, men Àven styvhet blir om bÄda metoderna tillÀmpas pÄ ett vÀggelement.

3D-modellering av armering: ett steg mot ökad industriell
produktion av platsgjutna betongkonstruktioner

I byggbranschen gÄr byggprocessen alltmer mot ett industriellt byggande. TrÀ- och stÄlindustrin har kommit lÄngt i utvecklingen medan platsgjutna betongkonstruktioner har hamnat pÄ efterkÀlken. En anledning till detta Àr att utvecklingen av 3D-modelleringsprogram för trÀ respektive stÄl har gjort det möjligt att ur modellen genera ritningar och information. För armerade konstruktioner dÀremot Àr ritningarna mer komplicerade eftersom konstruktionerna bestÄr av tvÄ material som redovisas pÄ en och samma ritning. Redovisningen sker enligt en faststÀlld redovisningsmetod som har utvecklats för att underlÀtta ritarbetet för hand.

UnderhÄllsfria material i broöverbyggnader : Fördelar ur kostnads- och miljösynpunkt vid anvÀndning av rostfritt stÄl och direktgjuten betong

En stor del av Trafikverkets budget gÄr till att reparera och underhÄlla vÄra broar. UnderhÄllsÄtgÀrder orsakar ocksÄ trafikproblem med stora miljöutslÀpp och samhÀllskonsekvenser som följd. Eftersom broar vanligtvis dimensioneras för en lÄng livslÀngd pÄ 120 Är Àr det viktigt att planera för lÄngsiktiga lösningar och förutse konsekvenserna av kommande underhÄllsÄtgÀrder. Genom att anvÀnda mer underhÄllsfria material finns möjligheten att minska kostnaderna och koldioxidslÀppen.MÄlet med examensarbetet Àr att ta reda pÄ hur stora besparingarna Àr genom att svara pÄ frÄgan: ?Vilka fördelar erhÄlls av att anvÀnda mer underhÄllsfria material i broöverbyggnader ur kostnads- och miljösynpunkt??.

Effektiv armeringsredovisning med hjÀlp av BIM

Bakgrunden till detta examensarbete Àr att PapyrusomrÄdet i Mölndals Kvarnby stÄr inför en omfattande ombyggnad. OmrÄdet har till stora delar stÄtt övergivet sedan tillverkningen upphördeÄr 2006. I omrÄdet finns dock stora kulturvÀrden som bör tas tillvara pÄ samt bevaras. Syftet med examensarbetet Àr att utreda hur byggnad 18 pÄ omrÄdet kan tas tillvara pÄ och vilka nyaverksamheter som kan vara lÀmpliga för byggnaden i det nyplanerade omrÄdet. I examensarbetet utförs 3 delstudier för att undersöka vilka verksamheter som lÀmpar sig bÀst för byggnaden och för omrÄdet.

Utmattning av vÀgbroar i armerad betong enligt eurokoder

Since 1 January 2010 it is a requirement to use the European standards, Eurocodes, in Sweden when constructing bridges. One chapter that has caused an extra amount of problems for the engineers is the one about fatigue analysis, which resulted in us doing this thesis.To do this we had to read all of the Eurocodes that direct, or indirect deals with fatigue and calculating of such. We have read the background documents for the Eurocodes and master?s thesis in the subject. We also studied the calculations of bridges constructed by different construction firms.We have chosen to limit the thesis to discuss only road bridges made of concrete due to the lack of method for verification of concrete in the national appendix.

En jÀmförande studie mellan platsgjuten betongvÀgg och skalvÀgg : Kostnad och tid för respektive byggmetod

Examensarbetet utgör en jÀmförelse mellan tvÄ byggmetoder: platsgjutna betongvÀggar och skalvÀggar. Studien har gjorts för SEFA Betongentreprenad AB med avsikt att redogöra den mest lönsamma byggmetoden.De centrala aspekter som belyses i detta examensarbete Àr kostnader, tider och arbetsmiljö.Resultatet visar att byggnation med skalvÀggar leder till ökade materialkostnader i projektet, vilket ocksÄ leder till en högre sjÀlvkostnad för betongentreprenören. Byggtiden blir dÀremot kortare och det gynnar totalentreprenören vars arbetsplatsomkostnader och arbetsledningskostnader. Utöver detta ger skalvÀggar en bÀttre arbetsmiljö i jÀmförelse med platsgjutna vÀggar eftersom mindre arbetsmoment krÀvs pÄ arbetsplatsen vilket ocksÄ leder till minskning av antalet olyckor.Tider och kostnader baseras pÄ enhetstider frÄn Nybyggnadslistan 1999 samt prisförfrÄgningar. DÀrefter har vi gjort en noggrann kalkylering med hjÀlp av olika datorprogram sÄ som Bluebem, Wikells och Excel för att kunna sammanstÀlla den totala byggtiden och sjÀlvkostnaden.

PĂ„lfundament : En studie med olika fackverksmodeller

FyrpÄlsfundament har traditionellt utförts med uppbockad jÀmnt fördelad rutarmering. Efter införandet av de europeiska konstruktionsreglerna, Eurokoderna, rekommenderas att en fackverksmodell tillÀmpas vid dimensionering av pÄlfundament. Normalt appliceras en fackverksmodell med tryckstrÀvor som gÄr frÄn pelare ut till respektive pÄle och med dragband mellan pÄlarna. Armeringen utförs som slutna slingor koncentrerat mellan pÄlarna. Entreprenör föredrar den jÀmnt fördelade rutarmeringen dÄ utförandet av den armerade betongplattan underlÀttas.I det hÀr examensarbetet undersöks en alternativ fackverksmodell som förvÀntas ge en spÀnningsbild som motiverar en jÀmnare utbredd armering i betongplattans underkant samtidigt som alla dimensioneringskrav i brottgrÀnstillstÄnd Àr uppfyllda.

Inverkan av alkalisilikareaktion (ASR) pÄ lamelldammars bÀrförmÄga

Dammar Àr en viktig konstruktion i Sverige och i vÀrlden bland annat för vattenförsörjning, reglering av flöden och elproduktion. En expansion pÄ grund av en alkalisilikareaktion (ASR) i en betongdamm kan leda till mÄnga problem. Bland annat kan det uppstÄ lÀckage av vatten och problem med öppning och stÀngning av luckor.Mycket forskning har lagts ner pÄ att ta reda pÄ hur ASR pÄverkar hÄllfastheten och bÀrförmÄgan hos betong. Detta examensarbete syftar till att genom en litteraturstudie visa hur bÀrförmÄgan hos en lamell­damm pÄverkas av en alkalisilikareaktion. I den första delen beskrivs vad en lamelldamm Àr och principer för dimensioneringen av en monolit.

 Dimensionering av betongkonstruktioner :  En jÀmförande studie av BBK 04 och Eurokod 2 vid dimensionering av balkar och pelare

I Sverige anvÀnder man idag BKR och BBK 04 vid dimensionering av betongkonstruktioner vilka, inom kort tid, kommer att ersÀttas av Eurokod 2. Vid dimensionering av byggnader kommer Eurokod 2 Del 1-1 att anvÀndas och med regelverket kommer en hel del nya regler och normer att behöva anpassas. För att undersöka hur BKR och BBK 04 skiljer sig mot Eurokod 2 vid dimensionering av betongkonstruktioner har en balk och en pelare med vanligt förekommande dimensioner studerats. Balken dimensioneras med hÀnsyn till bÀrförmÄga vid böjning och tvÀrkraft samt kontroll av sprickbildning. Pelaren dimensioneras med hÀnsyn till bÀrförmÄga vid centriskt tryck och moment i tvÀrsnitt pÄ grund av strukturimperfektioner.BBK 04 har gÄtt ett steg nÀrmare Eurokod 2 Àn tidigare utgÄvor och det som skiljer vid berÀkning av armering, Àr hur partialkoefficienter anvÀnds.

Design och dimensionering av internt kabelnÀt för havsbaserad vindkraftpark

För att kunna upphandla ett elsystem med erforderlig prestanda till en havsbaserad vindkraftpark krÀvs att köparen stÀller krav pÄ sÀljaren. För att kunna göra detta krÀvs att ett antal utredningar görs. För detta behöver bl.a. ett internt kabelnÀt designas. En kabels vÀxelströmsresistans bestÄr av en likströmskomponent och en tillsatskomponent.

Bark och armeringsmatta för att förebygga trampskador pÄ betesytor hÄrt belastade av mjölkkor : en utvÀrdering

Ett vanligt problem pÄ mjölkgÄrdar Àr att drivningsgator, grindhÄl, ytor kring vattentrÄg och andra högt belastade ytor blir söndertrampade under betessÀsongen. Detta kan bidra till problem som sÀnkt djurhÀlsa, försÀmrad mjölkkvalité och dÄligt fungerande kotrafik. De söndertrampade ytorna Àr Àven kÀnsligare för jorderosion och nÀringslÀckage. För att undvika denna typ av problem kan markstabiliserande material anlÀggas pÄ dessa ytor. Detta examensarbete Àr en del av projektet Kamp mot tramp, ett projekt finansierat av Stiftelsen Lantbruksforskning.

Finita elementmetoden och handberÀkningar : En jÀmförande studie av berÀkningar pÄ vÀggskivor

Syftet med detta examensarbete Ă€r att undersöka och jĂ€mföra tvĂ„ olika berĂ€kningsmetoder nĂ€r det kommer till berĂ€kningar av vĂ€ggskivor. Den ena berĂ€kningsmetoden baserar sig pĂ„ traditionella handberĂ€kningar dĂ€r anvisningarna i BBK 04 (Boverket 2004) och Betonghandbok Konstruktion (Lorentsen, Mogens, Cederwall, Krister & Östlund, Lars (red.) (1990)) följs. Den andra metoden baserar sig pĂ„ finita elementmetoden, och utförs med hjĂ€lp av programmet Strusoft FEM-Design Wall. Med Finita elementmetoden delas konstruktionen upp i flera smĂ„ delar, sĂ„ kallade finita element, som sedan berĂ€knas var för sig, och sedan sĂ€tts alla delarna ihop till ett resultat för hela konstruktionen. TvĂ„ olika vĂ€ggskivor berĂ€knades, en solid vĂ€ggskiva samt en vĂ€ggskiva med ett dörrhĂ„l i. Vid jĂ€mförelsen pĂ„ den solida vĂ€ggskivan visade sig resultaten stĂ€mma vĂ€l överens med varandra.

Prefabricerade betongbroar - Àr det möjligt?

?Prefabricerad broproduktion ger ett snabbt montage och stor möjlighet att styra produktionsprocessen? (En av de intervjuade)Vid traditionell produktion av betongbroar tillverkas bron pÄ plats. IngÄende arbeten sÄsom byggande och rivning av stÀllning, formsÀttning, armering samt gjutning av bron Àr tidskrÀvande moment som innefattar oergonomiska arbetsstÀllningar för yrkesarbetarna, dÀr de dessutom exponeras för ogynnsamma vÀderförhÄllanden och höga höjder. De flesta betongbroar som byggs i Sverige utförs fortfarande enligt traditionella metoder innehÄllande mÄnga tidskrÀvande och ogynnsamma arbetsmoment.I rapporten behandlas prefabricerade betongbroar som Àr ett konkurrenskraftigt alternativ vid broproduktion. Broelementen tillverkas pÄ fabrik och monteras pÄ plats, vilket leder till tidsvinster, minskade trafikstörningar, förbÀttrad arbetsmiljö och bÀttre kvalitet.

UtvÀrdering av val av hÄllfastetsklass

SammanfattningBetong delas in i en rad olika hĂ„llfasthetsklasser som pĂ„verkar vilka egenskaper betongen har vad gĂ€ller hĂ„llfastheten, högre klass ger högre hĂ„llfasthet. Vid dimensionering av betongkonstruktioner kommer valet av hĂ„llfasthetsklass pĂ„ betongen spela in pĂ„ hur stor armeringsmĂ€ngd som fordras. I hur stor grad armeringsmĂ€ngden pĂ„verkas beror pĂ„ vilken typ av element det gĂ€ller samt vilka typer av laster det pĂ„verkas av, men generellt gĂ€ller att en högre hĂ„llfasthetsklass pĂ„ betongen genererar en lĂ€gre armeringsmĂ€ngd. Tryckta konstruktioner, exempelvis vĂ€ggar, pelare och valv, i betong klarar stora laster i sig utan kraftig armering. Denna studie har haft som mĂ„l att ta fram ett dokument som pĂ„visar i vilka typer av element det lönar sig ekonomiskt att anvĂ€nda en högre hĂ„llfasthetsklass med en lĂ€gre armeringsmĂ€ngd som pĂ„följd, samt redovisa priset för respektive tvĂ€rsnitt. Den fiktiva byggnad som studerats Ă€r ett 15 vĂ„ningars bostadshus uppfört i Östersund.

Kombinationsmejsel

Titel: En kartlÀggning av tolkningsproblem och brister i Eurokoderna.Högskola: Högskolan i Halmstad.Kurs: Examensarbete, 15 högskolepoÀng pÄ Byggingenjörsprogrammet.Nyckelord: Eurokoderna, tolkningsproblem, brister, enkÀtundersökning.Syfte: Syftet var att undersöka om det behövs en förbÀttring av Eurokoderna, och i sÄ fall redogöra för vilka delar det gÀller. Undersökningen kan pÄ sÄ sÀtt vara ett steg mot en ytterligare förbÀttring av Eurokoderna, och dÀrmed ett bidrag till att underlÀtta konstruktörens dagliga arbete.Metod: KartlÀggningen grundades pÄ resultatet frÄn en enkÀtundersökning som i sin tur grundades pÄ ett antal intervjuer. BÄde intervjuerna och enkÀterna besvarades av byggkonstruktörer som arbetade mycket med Eurokoderna. Under intervjuerna ombads respondenterna att redogöra för de Eurokod-delar som ansÄgs vara svÄra att tolka. DÀrefter utformades en enkÀt som behandlade frÄgor pÄ de delarna som lyftes fram som problematiska under intervjuerna.Slutsats: Enligt den hÀr studien kan det konstateras att konstruktörer tolkar vissa delar i Eurokoderna pÄ olika sÀtt.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->