Sök:

Sökresultat:

1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 66 av 130

Pedagogens sÀtt att arbeta för att alla barn skall fÄ bli delaktiga i den fria leken

Bakgrund: Den fria leken Àr stÀndigt ett aktuellt Àmne och under senare Är har det framkommit forskning som pÄvisar hur viktig lek Àr. Under vÄr tredje termin blev vi medvetna om att inte alla barn deltar i den fria leken tillsammans med andra barn. Vi förstod dÄ att det Àr viktigt att arbeta för att ge alla barn möjlighet att kunna delta.Syfte: Att undersöka vad pedagogerna anser om den fria leken och hur pedagogerna arbetar för att alla barn skall fÄ möjlighet att delta.Metod: I vÄr studie har vi valt att anvÀnda oss av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade 12 pedagoger pÄ fem olika förskolor. Förskolorna var förlagda i tre olika kommuner vilket vi ansÄg kunde möjliggöra variation i informanternas svar.Resultat: I studien framkommer det att pedagogerna anvÀnder sig av olika metoder som alla Àr överförbara till andra förskolor för att pÄ bÀsta sÀtt hjÀlpa alla barn för att de skall fÄ möjlighet att vara delaktiga i den fria leken.

Patienters upplevelse av besök inom primÀrvÄrden : En jÀmförelse mellan kvinnor och mÀn samt sjukskrivna och icke sjukskrivna

Syftet med denna studie var att hos patienter som varit pÄ besök inom primÀrvÄrdenundersöka nöjdhet/tillfredstÀllelse med besöket, hur delaktig patienten kÀnt sig isjukskrivningsbeslut i förekommande fall samt eventuella skillnader avseende detta mellankvinnor och mÀn, samt sjukskrivna och icke sjukskrivna.EnkÀter som handlade om patientens tillfredsstÀllelse med besöket delades ut till patientermellan 18 och 64 Är som besökte lÀkare vid Tierps vÄrdcentral under nio vardagar i oktober2009. Totalt 129 patienter ingick i studien.Av dem som diskuterat sjukskrivning med lÀkaren kÀnde sig nÀstan alla delaktiga i det beslutsom togs. Den stora majoriteten av besökarna var helt och hÄllet nöjda med sitt besök. EttfÄtal av besökarna var inte alls nöjda med sitt besök pÄ Tierps vÄrdcentral. De mönster somkan ses i tillfredstÀllelse med besöket Àr att kvinnor var mer nöjda Àn mÀn samt att ickesjukskrivna var nöjdare Àn de sjukskrivna.De skillnader som pÄvisades mellan grupperna var inte signifikanta men hade kanske varittydligare om studien haft fler deltagare.

Arbetsterapeutiska interventioner för personer med depression : En litteraturstudie

Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeutiska interventioner för personer med diagnosen depression. Designen för denna studie Àr en litteraturöversikt och baseras pÄ ett systematiskt urval av vetenskapliga artiklar som analyserats och presenterats. Metoden valdes för att kartlÀgga det aktuella kunskapslÀget inom omrÄdet. Data samlades in genom sökning i databaser men ocksÄ via manuell sÀkning. Efter granskning valdes 12 artiklar ut att ingÄ i litteraturöversikten.

Hur uppfattar lÀrare att de bÀst stimulerar elevernas intresse och motivation för matematik i skolÄr 4-6?

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur lÀrare uppfattar att de bÀst stimulerar elevernas intresse och motivation för matematik i skolÄr 4-6. Tidigare forskning visar att elevers bristande motivation för matematiken blir tydlig i skolÄr 4-5. Vi vill sÄledes undersöka hur lÀrare, som undervisar eller har undervisat i skolÄr 4-6, arbetar/arbetade för att bibehÄlla elevernas intresse och motivation för Àmnet. I denna studie presenteras fem matematiklÀrares uppfattningar om hur de gör för att entusiasmera och engagera sina elever. För att besvara studiens frÄgestÀllning valde vi att intervjua samtliga av dessa lÀrare.

Folkbibliotekariers anvÀndning av sökverktyg pÄ webben i referenstjÀnst

The web is a constantly growing medium that presumably plays an increasing role in public library reference services. In order to provide high quality reference service the librarians need to be able to master this medium. Therefore it is interesting to get an understanding of how librarians actually use the web. The aim of this Master s thesis is to investigate what web search tools are used by public librarians in reference service. Furthermore, the aim is to get an understanding of how the librarians think about those tools and what background factors influence their selection of tools.

Nu hinner jag med hela texten pÄ TV! : En interventionsstudie av sex sjÀtteklassares lÀsutveckling efter Ätta veckors avkodningstrÀning med BRAVKOD.

Studien syftade till att undersöka hur lÀsförmÄgan, med avseende pÄ avkodning av enstaka ord samt lÀsning av sammanhÀngande text, hos sex elever med avkodningssvÄrigheter, pÄverkades av en Ätta veckor lÄng intervention med trÀningsprogrammet BRAVKOD, samt hur eleverna upplevde arbetet med metoden. Studien genomfördes som en intervention med för- och eftertest samt med hjÀlp av en enkÀt och ett efterföljande samtal. Testresultaten behandlades kvantitativt och enkÀterna med de tillhörande samtalen utgjorde ett kvalitativt komplement till testresultaten.PÄ de tester som avsÄg att mÀta avkodningsförmÄga av enstaka ord förbÀttrades interventionsgruppens resultat mer Àn kontrollgruppens pÄ samtliga test utom ett. Störst förbÀttring kunde ses pÄ avkodningshastigheten, medan korrektheten var svÄrare att pÄverka. Den del av studien som handlade om att undersöka lÀsflyt, visade inga framsteg för interventionsgruppen i jÀmförelse med kontrollgruppen.

Makt i klassrummet : En maktanalys av relationen mellan lÀrare och elev

This essay is about power in the classroom. It is about the power dimension of the student-teacher relationships that arise in that space. The overall aim has been to investigate which categories are fruitful in a power analysis of these relationships. My aim has therefore been to develop power categories and to use them to identify and to categorise cases of power interaction that take place between those particular actors in that particular setting.In order to gather material for my study I have both read literature that approaches the study of the student-teacher relationships from a power perspective and done a series of observations in a high school.My theoretical frame comprises a concept of power and a series of power categories. These categories include strength, authority, inducement, coercion, violence, resistance as well as to possess power, to have power, to exert power, the scope of power and the base of power.

Utan sprÄk inget Àmne ? Ett antal gymnasieelevers syn pÄ god undervisning ur ett sprÄkligt perspektiv

Ämneskunskaper och sprĂ„kkunskaper Ă€r pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt tĂ€tt sammanknutna och att sprĂ„ket har en viktig roll i lĂ€randeprocessen betonas i sĂ„vĂ€l skolans styrdokument som i forskning pĂ„ omrĂ„det. Detta samband mellan Ă€mne och sprĂ„k Ă€r utgĂ„ngspunkten för den hĂ€r studien dĂ€r jag undersökt hur ett antal elever upplever lĂ€rarnas arbetsmetoder ur ett sprĂ„kligt perspektiv genom att stĂ€lla deras erfarenheter i relation till de metoder som forskningen kring sprĂ„kinriktad undervisning föresprĂ„kar. Studien Ă€r gjord i form av en kvalitativ intervjuundersökning dĂ€r jag intervjuat fem gymnasieelever i Ă„rskurs tre utifrĂ„n tvĂ„ teman: ?DĂ„ lĂ€r jag mig bĂ€st ? elevernas uppfattning om god undervisning? och ?SprĂ„ket i Ă€mnet?. UtifrĂ„n de gemensamma drag som framkommit i min studie kan god undervisning enligt de intervjuade eleverna sammanfattas som: en undervisning som prĂ€glas av delaktighet, interaktion och variation, dĂ€r lĂ€raren har ett tydligt engagemang för eleverna och Ă€mnet och kan förmedla detta engagemang vidare bland annat genom att knyta an till elevernas tidigare erfarenheter.

MÀtning av abrasivflöde för vattenskÀrningsmaskiner

The content of the following report is the summarized result of three students thesis at Blekinge Institute of Technology in co-operation with Water Jet Sweden AB. This report will give the reader a description of principles how to measure the abrasive mass flow in a waterjet cutting system. The work began with a visit to Water Jet Sweden AB to get a closer look at the problem. When the analysis of the problem was done the criteria were defined in the form of demands and desires. The main task of the criteria was to guide the search for the solution.

Konstupplevelsen, platsen och företeelsen: TillfÀlliga konstutstÀllningar pÄ folkbibliotek

The main purpose of this master thesis is to give the reader a picture of the experience of art and of its room in the public libraries, but above all to examine the phenomenon temporary art exhibitions in public libraries in the county of Östergötland. The study is limited to a specific activity of art, namely temporary exhibitions in libraries. Geographically, the investigation is limited to the public libraries and their branch libraries in Östergötland. Time concentrates on the present situation in 2000 and 2001. Methodologies are partly observations in some libraries, partly qualitative questionnaires to all primary libraries and their affiliates in Östergötland.

Medvetenhet och osÀkerhet: hur vill jag att du ska bli? : ? en fenomenografisk studie om barnskötares och förskollÀrares uppfattningar om hur genus pÄverkar barnets identitetsskapande

Syftet med denna studie Àr att bidra med en ökad förstÄelse för hur genus kan pÄverka barnets identitetsskapande. Studiens forskningsfrÄga Àr: hur kan genus pÄverka barnets identitetsskapande? I litteraturgenomgÄngen belyses studiens forskningsfrÄga utifrÄn olika aspekter, sÄsom vilka förvÀntningar det finns pÄ flickor och pojkar, sprÄkets betydelse för barnets identitetsskapande och hur genus och identitet skapas. Studiens problemprecisering Àr: hur beskriver barnskötare och förskollÀrare verbalt att deras genusperspektiv kan pÄverka barnets identitetsskapande? För att besvara studiens problemprecisering har tvÄ barnskötare och fyra förskollÀrare intervjuats utifrÄn en kvalitativ intervjuform.

LÀrare och etik En empirisk studie av lÀrares uppfattningar kring etik och moral samt hur detta förmedlas till elever

Syftet med denna studie Àr att synliggöra nÄgra lÀrares uppfattningar kring etik och moral samt hur lÀraren förmedlar etik och moral till sina elever. DÀrtill beskrivs nÄgra faktorer som dessa lÀrare uppfattar har betydelse för förmedlingen av etik och moral i skolan.Litteraturdelen bestÄr av kÀllor frÄn tidigare forskning, teoriböcker i Àmnet samt statliga utgÄvor kring skolans samhÀllsuppdrag. Den empiriska undersökningen bygger pÄ en kvalitativ studie med utgÄngspunkt i den fenomenografiska ansatsen. Intervjuer frÄn nio stycken lÀrare pÄ grundskolans olika stadier har blivit underlag för studiens resultat. Studiens resultat visar att lÀrarens samhÀllsuppgift som vÀrdegrundsförmedlare Àr bÄde svÄr och komplex.

LÄta sig fÀngslas & SlÄ sig fri : reflektioner och funderingar frÄn november 2013 till maj 2014

Detta examensarbete behandlar fenomenet att anvÀnda djurkroppar som material. Studiens syfte Àr att undersöka fenomenet döda djur och djurkroppar i konst, hantverk och design, och lyfta fram pÄ vilket sÀtt döda djur anvÀnds och hur anvÀndandet kan tolkas och förstÄs. Teorin belyser relationen djur och mÀnniska ur historiskt perspektiv, hur djur framstÀllts inom konsten, samt den etiska aspekten. Metod och material bestÄr i en analys utifrÄn texter och medier, och en kvalitativ intervju med MÀrta Mattsson, som skapar smycken av frÀmst insekter. Studien visar pÄ att djur har varit symbol för mÄnga olika saker som mod, tapperhet, hÀxkonst och erotik.

Fyra lÀrares syn pÄ naturvetenskap i grundskolans tidigare Är. : En intervjustudie med fyra lÀrares attityder till naturvetenskap.

Detta Àr en empirisk studie som har syftat till att synliggöra vilka strategier elever i Ärskurs tvÄ har anvÀnt nÀr de löst öppna utsagor samt vilka missuppfattningar som förekommit i samband med detta. Studien har Àven syftat till att synliggöra hur eleverna har kunnat relatera öppna utsagor till vardagliga sammanhang. Vid datainsamlingen, som utfördes pÄ tvÄ olika skolor, genomfördes 15 kvalitativa intervjuer vilka kombinerades med observationer.Eftersom det i uppsatsens syfte finns en underförstÄdd relation till fenomenografin och hermeneutiken i form av sÄvÀl teorier som metodologier har dessa forskningsansatser varit en stor inspirationskÀlla i vÄr undersökning. Vidare har vi genom vÄr studie visat att de strategier som elever anvÀnder nÀr de löser slutna utsagor till stora delar Àven anvÀnds nÀr eleverna löser uppgifter i form av öppna utsagor. Resultatet har visat pÄ en bred variation i elevernas lösningsstrategier och det framgÄr att eleverna, vid deras lösningar av öppna subtraktionsutsagor, knappt anvÀnder de tre vanligaste subtraktionsstrategierna.

No-undervisning. En ndersökning av den naturorienterade undervisningen i lÀsÄr 1-3

Anledningen till att jag vallt detta Àmne som examensarbete, Àr att jag under mina praktiker som lÀrarkandidat i lÀsÄr 1-3, upplevt NO-undervisingen sÄ gott som obefintlig. Jag blev dÀrför nyfiken pÄ vad lÀrare i lÀsÄr 1-3 har för pedagogisk grundsyn pÄ NO-Àmnet i skolan? Vilket innehÄll och arbetssÀtt deras NO-undervisning har och varför? Jag har genom intervjuer och litteratur försökt besvara ovanstÄende frÄgor. Intervjudelen Àr grunden i arbetet och litteraturen Àr tÀnkt som en fördjupning och förklaring till intervjudelen. Jag har intervjuat fyra lÀrare frÄn fyra skolor.

<- FöregÄende sida 66 NÀsta sida ->