Sök:

Sökresultat:

1939 Uppsatser om Sprćklig variation - Sida 53 av 130

Att arbeta smartare en fallstudie om teorier och modeller inom Lean kan tillÀmpas i akutsjukvÄrden

The emergency medical care in Sweden has been under persistent debate, due to factors such as long waiting hours, inefficient patient flow, and understaffed departments. In an effort to meet the critique and with a willingness to improve the problems, an increasing amount of emergency clinics are adopting theories and models within Lean. Positive outcomes are evident, there has been some criticism directed towards Lean. Among these is the argument that in order for Lean to be successful it needs to be used within standardized and foreseeable processes, and that it therefore only is applicable to those kind of processes found within industrial production. This prompted the question of whether Lean was a suitable strategy within emergency medical care, considering the large variation of patients and non-foreseeable processes that in fact share little resemblance to that of industrial production.

FörÀldrars delaktighet vid inskolning : En jÀmförande studie

Syftet med studien Àr att undersöka om olika inskolningsmetoder har betydelse för hur förÀldrar upplever sin delaktighet och samverkan vid inskolningen, samt om förÀldrarna har nÄgon möjlighet att pÄverka inskolningsmetoden.Studien Àr gjord pÄ tvÄ förskolor med olika inskolningsmetoder, förÀldraaktiv inskolning i tre dagar och traditionell inskolning pÄ tvÄ veckor. Studiens utgÄngspunkt Àr utifrÄn en kvalitativ forskningsmetod och med en hermeneutisk ansats. MÄlsÀttningen har varit att undersöka hur förÀldrar upplever sin egen roll vid inskolningen. För att fÄ inblick och förstÄelse i detta anvÀndes en enkÀtundersökning. FrÄgorna delades personligen ut till de förÀldrar som ingick i studien.

VÀrdegrundsarbete : SO-lÀrares uppfattningar om och arbete med skolans vÀrdegrund

Detta examensarbete syftar till att undersöka SO-lÀrares uppfattningar om vÀrdegrunden och hur de arbetar med vÀrdegrundsundervisningen i grundskolans senare Är.I vÄr studie har vi intervjuat fyra SO-lÀrare som Àr verksamma pÄ olika skolor. Deras vÀrdegrundsundervisning Àr upplagd pÄ olika sÀtt, vÀrdegrundsundervisning som Àr integrerad i all undervisning eller schemalagd undervisning som ett fristÄende Àmne, livskunskap. Vi har intervjuat dessa lÀrare med avsikten att fÄ en förstÄelse för deras uppfattningar om och arbete med vÀrdegrundsuppdraget utifrÄn styrdokumenten och relatera detta till tidigare forskning gÀllande vÀrdegrundsarbetet.Resultatet visar att lÀrare Àr vÀl insatta i vÀrdegrunden, men att de tolkar den pÄ olika sÀtt. Detta yttrar sig pÄ olika sÀtt i deras undervisning. Trots denna variation i sÀttet att se pÄ vÀrdegrunden kan alla hitta stöd i styrdokumenten.

Kvalitetsarbete - frÄn japanska sjön till fast mark

SammanfattningSegerström Automotive tillverkar plÄtkomponenter till kunder som Scania, Stiga och Volvo. Företaget befinner sig i en expansiv fas, men konkurrensen pÄ marknaden Àr hÄrd och kraven pÄ god kvalitet höga. Företaget Àr kvalitets- och miljöcertifierat. Som del i förbÀttrings- och kvalitetsarbetet har en nystart av verksamhetens produktionssystem, SAPS (Segerström Automotive Production System), skett. Ett av företagets mÄl för de nÀrmsta Ären Àr att minska antalet externa reklamationer.

Årstidsvariationer i blodtryck och interdialytisk viktuppgĂ„ng

SammanfattningSyftet var att undersöka om det finns Ärstidsvariationer i hemodialyspatienters viktuppgÄng mellan hemodialysbehandlingarna (IDWG) och systoliskt eller diastoliskt blodtryck före hemodialysbehandling samt undersöka samband mellan temperatur och viktuppgÄng. Registerdata betrÀffande hemodialyspatienters blodtryck och vikt före respektive efter hemodialysbehandling frÄn tvÄ konsekutiva Är har inhÀmtats.Dygnsmedeltemperatur frÄn SMHI har Àven registrerats. Data har analyserats statistiskt med variansanalys (envÀgs ANOVA) och Spearmans rangkorrelation. Resultatet visade att statistisk signifikant variation över Ärstid för blodtryck och IDWG fanns. Endast ett svagt samband hittades till temperatur.

IKT i förskolan : Diskursanalys av tvÄ styrdokument och sex förskollÀrares berÀttelser om arbetet med IKT

The aim of the study is to learn more about the way preschool teachers work with Information and Communication Technology(ICT). More specifically, this study aims to explore how preschool teachers describe their experience of ICT, the conditions and opportunities to work with ICT, and their own knowledge and competence in the use of digital tools with preschool children. The research method consists of interviews with preschool teachers and observations at five municipal preschools in Stockholm as well as an analysis of the relevant passages in the Curriculum for the Preschool and the Curriculum of Stockholm city. This study shows that there seems to be great variation in the amount of ICT tools present in preschools. Preschool teachers expect a lot from ICT, and the improvements that it can make on their work.

Uppföljning av före detta elever vid Individuella Programmet pÄ en svensk gymnasieskola : En undersökning av elevernas upplevelse av sin skoltid samt en kartlÀggning av sysselsÀttningen efter tiden pÄ IV

Detta examensarbete Àr en uppföjning av före detta elever vid Individuella Programmet pÄ en svensk gymnasieskola. Syftet med arbetet Àr att beskriva vilken upplevelse de har haft av skolan nÀr det gÀller förebyggande arbete, pedagogiskt stöd och stöd frÄn vuxna under tiden de gick dÀr. FrÄgorna som stÀllts har handlat om vilka pedagogiska hjÀlpmedel, vilken pedagogisk variation av Àmnen, storleken pÄ grupper och hur förekomsten av vuxna i skolmiljön har upplevts. Dessutom har det varit min avsikt att redogöra för vilka sysselsÀttningar eleverna haft sedan de slutat pÄ IV.Jag har anvÀnt kvantitativ metod, med en enkÀt som skickats till elever via post, för att undersöka elevernas upplevda skolgÄng och deras sysselsÀttningar efter att de slutat. Det teoretiska materialet har hÀmtats frÄn forskning inom psykologi och sociologi, men Àven statliga rapporter frÄn olika utredningar har ingÄtt.Resultatet visar att eleverna upplevt sin skolgÄn, stödet frÄn vuxna och de arbetssÀtt de arbetade med i skolan övervÀgande positivt..

LÀraren skall utgÄ frÄn varje enskild individs behov, förutsÀttningar, erfarenheter och tÀnkande : fyra lÀrares tankar kring anpassning av undervisning utifrÄn elevernas behov

Erfarenheten tyder pÄ att mÄnga lÀrare upplever det som svÄrt att anpassa undervisningen utifrÄn varje enskild elevs behov, trots att det stÄr i lÀroplanerna. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva lÀrares tankar kring anpassning av undervisning sÄ att den tillgodoser alla elevers behov i en klass. Detta Àr en kvalitativ studie baserad pÄ intervjuer med fyra lÀrare, dÀr vi bl.a. utgick frÄn fallbeskrivningar, som beskriver fem elever med olika behov.Den hÀr undersökningen efterfrÄgar en variation av lÀrarnas tankar kring anpassning av undervisningen utifrÄn alla elevers behov. NÄgot som framkom i resultatet var att förhÄllningssÀttet gentemot eleverna Àr viktigt, att lÀraren bemöter dem med respekt.

Att berÀtta om mentala tillstÄnd : hur barn uttrycker karaktÀrers kÀnslor, tankar och intentioner i narrativer

Uppsatsen behandlar hur barn uttrycker karaktÀrers kÀnslor, tankar och intentioner i narrativer genom sÄ kallade mentala tillstÄndstermer. Syftet med uppsatsen var att studera anvÀndningen av mentala tillstÄndstermer i narrativer av ensprÄkiga svensktalande barn samt tvÄsprÄkiga svensk- och engelsktalande barn i Äldrarna 5;8?7;9 Är, och att undersöka om produktionen av mentala tillstÄndstermer pÄverkas av barns sprÄk och sprÄkstatus. Genom kvantitativa och kvalitativa analyser av 100 redan insamlade och transkriberade narrativer, framgick att det fanns en individuell variation i den totala anvÀndningen av mentala tillstÄndstermer, vilket troligtvis hade större pÄverkan pÄ barnens produktion av mentala tillstÄndstermer Àn sprÄk och sprÄkstatus. Vidare tydliggjordes att mentala tillstÄndstermer hade specifika funktioner i narrativer.

Att möta staden : en resupplevelse i rumsliga sekvenser

Som trafikant fÄr man mÄnga gÄnger sitt första ? och kanske enda ? intryck av en stad vid förbifartens trafikplatser. HÀr Äterfinns ofta brytpunkter bÄde för körmönster och stadsmönster. Vid trafikplatsen Àndras förutsÀttningarna för bilisterna och deras upplevelse av trafikmiljön och hÀr delar förbifarten stadsbygd frÄn landsbygd. Detta arbete handlar om hur man kan förbÀttra intrycket av en stads entré genom fysiska gestaltningsÄtgÀrder.

Rayleigh-Bénard konvektion.

AbstractConsider a ?uid being heated from below. The heating leads to an upward convectiveforce that is counteracted by the viscous forces of the ?uid. If the convectiveforce is large enough in comparison to the viscous forces the ?uid will be put in anunstable state.

FrĂ€mjande av biologisk mĂ„ngfald vid tre vĂ„tmarker i Örebro :

Detta examensarbete handlar om hur man med olika skötselÄtgÀrder kan pÄverka den biologiska mÄngfalden vid vÄtmarker. VÄtmarkernas vÀrde har tidigare ansetts vara smÄ. Man drÀnerade och fyllde igen orÀkneliga vÄtmarker i slutet av 1800- talet för att skapa odlingsmark. NÀr vÄtmarkerna försvann minskade livsbetingelserna för de vÀxter och djuren som levde i dessa miljöer, bland annat p.g.a. ökade nÀringsutslÀpp och föroreningar frÄn stad och jordbruk som försÀmrade vatten- och livskvalitén. Idag har behovet av vÄtmarkens betydelse omvÀrderats.

Sverige och EU:s militÀra försvarssamarbete : En kartlÀggning av den svenska debatten

AbstractThe purpose of this minor thesis is to describe and systematize the Swedish debate about Sweden?s participation in the defence community of the European Union. Should Sweden take part of this or not? My aim is to describe the debate in a structured and legible way, so that the reader can get a comprehensive picture. The questions of the study are:· Which actors join in the Swedish debate about Sweden?s military participation in the EU:s defensive community; the possible common defence of the EU and the EU:s military crisis management?· Which arguments are delivered (for and against) in the debate?To be able to fulfil the aim of this study I have done an argumentation analysis.

Estetiska lÀrprocesser i skolan

Syftet med detta arbete Àr att bidra till en fördjupad förstÄelse för vad estetiska lÀrprocesser Àr och hur de anvÀnds i den pedagogiska verksamheten. Fokus ligger pÄ varför man bör anvÀnda sig av estetiska lÀrprocesser i undervisningen och hur de kan anvÀndas och vad man gör ute i verksamheten. Med utgÄngspunkt i att estetiska lÀrprocesser Àr bra dels för att frÀmja elevernas inlÀrningen och dels för den variation de ger, kan processerna ses som en hjÀlp för lÀrare att nÄ ut till fler elever med mera.    I rapporten intervjuas fyra verksamma grundskollÀrare frÄn tre olika skolor. TvÄ av intervjupersonerna kommer frÄn en skola med estetisk profil och de andra tvÄ kommer frÄn skolor utan estetisk profil. Litteraturundersökningar genomförs i omrÄdena kring estetik, estetiska lÀrprocesser och lÀrande i allmÀnhet.

I naturen bland andar, förfÀder och magi.

I denna uppsats genomför jag med hjÀlp av en kvalitativ innehÄllsanalys en undersökning av hur ursprungsbefolkningar och ursprungsbefolkningars religioner framstÀlls i fyra lÀromedel i religionskunskap för grundskolans senare skolÄr. Fokus i undersökningen ligger pÄ om det i lÀroböckernas framstÀllningar förekommer spÄr av ett vi- och dom-perspektiv och pÄ vilka sÀtt eventuella sÄdana spÄr yttrar sig. Resultaten av undersökningen visar att det finns spÄr av ett vi- och dom-perspektiv i alla fyra lÀroböckerna i nÄgon grad. Till viss del stÀlls ett tillsynes homogent ?vi? i relation till ett tillsynes homogent ?dom?.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->