Sökresultat:
8722 Uppsatser om Spatial planning - urban design - Sida 2 av 582
Furulunds framtida utveckling
Furulund är en mindre ort i Skåne som står för en stor förändring när orten får
en tågstation..
Urbaniserad hästhållning: stadsnära hästgårdar och planering
As the number of inhabitants increases, the cities expand into the former rural landscape. The urbanization causes changes to the functioning of the peri-urban fringe. Land that previously was used for agricultural production is now used for alternative enterprises, as for example horse keeping and recreation. 75 % of all horses (approx. 200 000) are situated in the peri-urban fringe.
Kommunens arbete med hållbarhet och mobilitet
Syftet med denna studie är att undersöka hur Karlskrona kommun skulle
betygsättas utifrån Sustainable Urban Mobility Plan verktyget ADVANCE. Studien
utgår framförallt ifrån forskningsförhållningssättet fallstudier, som
framförallt har genomförts med hjälp av metoderna litteraturstudier samt
ADVANCE. Litteraturstudierna har framförallt bestått av de strategier
Karlskrona kommun har antagit angående dess mobilitetsplanering och ADVANCE har
använts som ett verktyg för
att kunna upptäcka de positiva och negativa effekter dessa strategier har för
kommunen.
Utifrån denna fallstudie, samt genom diskussioner med Lars Olofsson
(trafiknämnden, Karlskrona kommun), analyseras de resultat som verktyget
ADVANCE visar upp, i dessa analyser ges även exempel på lösningar som
Karlskrona kommun skulle kunna
använda sig av för att kunna förbättra sin nuvarande
mobilitetsstrategi.
Spårväg i Malmö - idag och igår
De svenska städerna har genomgått en omvandling gällande synen på
kollektivtrafik. För hundra år sedan var spårvägen det vanligaste kollektiva
färdsättet. Sedan dess har städerna genomgått stora förändringar men det
intressanta är att allt fler städer väljer att gå tillbaka till spårvägstrafik.
Detta fenomen ville jag undersöka lite närmare och resultatet är dettta
kandidatarbete med Malmö som föremål för fallstudien.
Robusthetsanalys och riskinventering i Karlshamns kommun 2002
Robusthetsanalys och riskinventering i Karlshamns kommun 2002 med avgränsningen
Teknisk försörjning, transporter och transportanläggningar samt Hantering av
farliga ämnen..
Stora torg Kristianstad
Syftet med arbetet är att undersöka och diskutera Stora torg i Kristianstad och
om hur man genom en omgestaltning av torget kan göra platsen mer tilltalande,
attraktiv och levande..
Från otryggt till tryggt - analys och förslag till förbättring av Levgrensvägen i centrala Göteborg
Eftersom frågan om trygghet är en mycket viktig fråga som kopplas till
demokrati och jämställdhet ? om allas rätt att få använda staden så som de
önskar, utan att stanna inomhus på grund av rädsla ? så har i detta arbete
undersökts vilka faktorer i den fysiska miljön som
påverkar upplevelsen av trygghet. Arbetets fallstudie består av ett stråk i
centrala Göteborg som har analyserats ur trygghetsaspekten.
Genom intervjuer, platsbesök och en undersökning av litteraturoch myndigheters
bild av trygghet, har en platsanalys gjorts och ett antal gestaltningsprinciper
för utformning av tryggare stadsrum, tagits fram. Dessa har sedan applicerats
på fallstudie-stråket för att visa hur känslan av trygghet skulle kunna höjas
där.
Efter detta arbetes genomförande har det kunnat konstateras att den fysiska
miljön har ett påverkan på den upplevda tryggheten, samt att fysisk planering
erbjuder ett antal verktyg för att öka trygghetsupplevelsen. Dock ligger en
stor del av den upplevda tryggheten hos den enskilda individen och dess
personliga bakgrund och erfarenheter..
Frihamnen - ett planförslag
Frihamnen är ett mycket centralt beläget, gammalt handelshamnsområde, i
Göteborg, som angränsar Hisingen i norr och Göta älv i söder. Området var en
gång i tiden sveriges största och enda oceanhamn. När varvskrisen slog till
under 70-talet drabbades Frihamnen hårt, likt många andra hamnar. Varvet och
hamnverksamheten avvecklades successivt och kvar blev en stor yta mark som
frigjordes för andra ändamål.
Sedan dess har diverse företag huserat i de kvarvarande byggnaderna och området
har haft, och har fortfarande, funktion som arbetsplats.
Idag är Frihamnen en del av Göteborgs Stads utvecklingsområde Centrala
Älvstaden, vilket är det gemensamma namnet för Norra Älvstranden och Södra
Älvstranden. Arbetet med Frihamnen är i dagsläget i ett undersökande stadie och
inga konkreta planer har ännu arbetats fram..
Vikaholm - Ett sätt att förena bostäder och trafik med natur, kultur och rekreation
Vikaholm är en fantastiskt trevlig plats med många fina natur-, kultur-, och
rekreationsvärden. Platsen gränsar till stadsdelen Teleborg i södra Växjö.
Examensarbetet beskriver hur det är möjligt att inrätta bostadsbebyggelse i ett
sådant område utan att förstöra dess stora värden. Arbetets intention är
istället att bostäderna skall integreras i platsens stora värden och därmed
göra platsen mer tillgänglig för flera av stadens invånare..
Planeringens möjligheter - hur tänker planerare i Göteborg om möjligheterna att påverka segregationen i staden genom fysisk planering?
Göteborg är en av Europas mest segregerade städer (Andersson m.fl. 2009, s. 7);
inkomstsvaga, ofta utlandsfödda bor i hyresrätter i förortsstadsdelar medan de
ekonomiskt starka har sina egnahemsområden eller bor i innerstaden. I
jämförelse med andra liknande städer i Europa är Göteborg starkt segregerat.
Mer än hälften av regionens bostadsområden består till 90 procent av bara en
upplåtelseform, de flesta av dem är egnahemsområden, vilket placerar Göteborg i
en särställning.
Stora Södergatan : communicating a street´s potential through site reading
In urban planning and design today interventions tend to take place in already existing areas and inevitably effect also surrounding areas. The many parties involved in any change leads to a demand for a shared language around these areas. This thesis aim to, through understanding and communicating a site, Stora Södergatan in Lund Sweden, inspire to a novel way of looking at an urban site preceding design- or planning interventions. Based on a theoretical framework where site is considered as a relational construct, material as well as immaterial, a framework for site thinking is constructed. Further, with theory of representation, the communication of the site is emphasized and accounted for as part of the framework.
Trygghet i urban miljö - En fallstudie om Stockholms stads syn på trygghet i den fysiska miljön
Syftet med denna kandidatuppsats är att undersöka vad forskningen säger om
trygghet i den fysiska miljön. Vidare är syftet att undersöka hur Stockholms
stad förhåller sig till denna forskning genom sina två ansökningar till
Boverket om stöd för trygghetsprojekt. Arbetet har utgått från två teoretiska
perspektiv - social brottsprevention och situationell brottsprevention.
Undersökningen har skett genom metoden kvalitativ innehållsanalys, som använts
för att analysera de två ansökningarna ?Trygg i Trekantsparken? och ?Trygga
samband över Järvafältet?.
Resultatet visar att forskningen om trygghet i den fysiska miljön är nyanserad.
Tillväxt som strategi
Uppsatsen behandlar temat urbana tillväxtstrategier i svensk planering. Studien
syftar till att undersöka hur översiktsplaner har påverkats av entrepreneurial
city, platsmarknadsföring och kreativa klassen som alla är olika teorier om
urban tillväxt. Undersökningen utgår ifrån fem kommuner med en översiktsplan
från tidigt 90-tal och en aktuell plan antagen omkring 2010. Översiktsplanerna
studeras utifrån de valda teorierna (entrepreneurial city, platsmarknadsföring
och kreativa klassen) om urban tillväxt för att ge förståelse för hur
strategierna i kommunernas översiktsplaner har påverkats av teorierna. Den
genomförda undersökningen visar på en förändring över tid som pekar mot mer
tillväxtorienterad planering..
Vad hände med Södertorg? - En studie om Södertorgs fysiska miljö och de faktorer som påverkat torgets utveckling
Kandidatarbetet behandlar den fysiska miljön på Södertorg i Kristianstad,
beläget i nordöstra Skåne. Södertorg är ett gammalt kasernområde som 2006 fick
ett ansiktslyft då innanmätet på en av byggnaderna ritades om samtidigt som
torgytan fick ett nytt utseende och öppnades upp för allmänheten. Tanken var
att skapa ett nytt, modernt torg, Kristianstads tredje torg, som skulle
komplettera Stora- och Lilla torg.
Södertorg är en del av kvarteret Södra Kasern och består i dagsläget av två
huvudbyggnader, sammanlänkade i söder med hjälp av en tredje, lägre, byggnad.
Tillsammans bildar de tre byggnaderna arkitektoniska väggar till den 3000m2
stora torgytan som idag är nästintill oanvänd. Det är alltså torget tillsammans
med de tre byggnaderna som utgör Södertorg.
Butik efter butik har med åren omlokaliserat eller gått i konkurs vilket har
lett till att Södertorg idag inackorderar Länsstyrelsen, Arbetsförmedlingen,
bank, frisörsalong, café och någon enstaka butik.
Uppsatsen identifierar de faktorer som påverkat och bidragit till Södertorgs
negativa utveckling; butiksutbud, avsaknad av aktiviteter, utformning av
torgytan, parkeringsmöjligheter, läget i stadskärnan samt områdets anonymitet.
Den täta och glesa stadens grönstruktur utifrån ett trygghetsperspektiv
Examensarbetet har till syfte att undersöka hur diskussionen om aspekterna
trygghet, grönstruktur samt den täta och glesa staden förs av forskare,
myndigheter, författare och kommuner.