
Sökresultat:
4537 Uppsatser om Space program - Sida 54 av 303
Geografiska informationssystem på internet : en webbaserad GIS-applikation för kalknings- och försurningsinformation i Kronobergs län
GIS on the Internet is a rather new phenomenon, which has evolved from the need ofdistributed geographical data. It is also a powerful tool for presenting information on theInternet. This master thesis aim to create a web based GIS application with information onlime spreading and the situation concerning acidification in the county of Kronoberg, Sweden.The web based GIS application will be used by the county administrations in Kronoberg toinform the public and the municipal authorities of current counteracting acidification activity.This report includes documentation on acidifying processes and liming activities, which arepublicised together with the web based GIS application. The web based GIS application wascreated with ArcIMS, a new program in the ESRI family of GIS programs. The programincludes a guided structure, to development of everything from a map to a complete GISapplication, including mapservice and websites.
Yrkesarbetarnas utveckling och framtid. En studie om yrkesarbetarnas situation och förhållanden i byggbranschen
Today more effective computer programs are in use, regarding design of geotechnicalconstructions. There is a risk that the theoretical background of the computerprograms, its limitations and the signification of the choice of soil parameter isforgotten when the computer programs become more user-friendly.This Master thesis deals with simulation and analysis regarding three computerprograms, FEM-design, with the addition Raft, Plaxis and BE-slab. Comparisons aremade for settlement and maximum moment in a concrete-plate. FEM-design is a threedimensional FEM-program, foremost created for design engineers. Plaxis is a twodimensional FEM-program, intended for geotechnical engineers while BE-Slab is aBoundary elements program in two dimensions that is mainly used by designengineers.
Standardisering av funktionsblock for PLC
Automationscenter & Bråvalla Elteknik AB is a company that offers the market completed total solutions where the customer can operate and monitor their production from the terminal. In these total solutions they lack standard circuit which are developed by the company and which could manoeuvre/control/monitor controlled process objects. This report defines the work of developing the most common standard circuits.The report is initiated by a short theoretical part about PLC and the PLC system, with a connected terminal, which has been used. Thereafter, the turnout of the demands of specification is reported, after discussing with the supervisor in the course of the project. The report concludes with a disclosure of how the programming, the documentation and the testing have proceeded and a final discussion concerning the project and proposals on continuation.The result is a CD with the documentation of standard circuits and how they are implemented in a new project.
Vilka erfarenheter har arbetsgivaren av att erbjuda friskvårdsförmåner?- En kvalitativ studie av fyra företag och organisationer i Göteborgsregionen
Folkhälsovetenskapligt program.
Aktierelaterade incitamentsprogram. Reglering, funktionalitet och framtid
Ämnet för uppsatsen är aktierelaterade incitamentsprogram.Incitamentsprogram är en omstridd typ av ersättning. Historien bjuder på många exempel på hur dessa program givit ett utfall som varit alltför generöst mot ledande befattningshavare. Det finns även gott om exempel på hur man utnyttjat programmen och även i flera fall brutit mot lagen.De regler som omger incitamentsprogram och dess beslutsgång är inte ett regelverk skapat i ett gemensamt sammanhang utan reglerna står att finna i flera olika källor. Området regleras inte bara i lagstiftning utan även ett antal självregleringsorgan som står marknaden nära ger ut regler. Faktumet att reglerna kring incitamentsprogram inte skapats i ett gemensamt sammanhang gör att det kan vara svårt att fastställa vilka regler som gäller när man skall besluta om olika typer av incitamentsprogram, både vad gäller vilka konstruktioner som är tillåtna och vad som krävs för att kunna fatta ett giltigt beslut om att införa respektive program.
Problemelever eller skolutvecklare?
Furtenbach Charlotte (2007). Problemelever eller skolutvecklare? Specialpedagogers tankar om framtiden för gymnasieskolans individuella program. (Problemstudents or schooldevelopers? Special needs educational teachers' thoughts about the future of upper secondary school's individual program.)Skolutveckling och ledarskap, Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö Högskola.
Kvinnors upplevelse av kvalité i parrelationen. En jämförande pilotstudie mellan kvinnor med och utan barn samt en utvärdering av mätinstrumentet QDR36
Arbetets art: Magisteruppsats.Program/kurs/kurskod: Barnmorskeprogrammet/Reproduktiv och perinatalhälsa ? Examensarbete II/ OM 1660.
Lekparksprogram i kommunal regi : en studie utifrån tre svenska kommuner
Barn skall ges förutsättningar till en bra start i livet. Varje barn har rätt till lek, vila och fritid. Utelek och rörelse är motorn i barns utveckling och den riskerar att begränsas då lekparkerna blir färre runt om i landet. Närområdet kring bostaden är viktig för barn och för deras fysiska aktiviteter och utveckling.
Många kommuner har en ansträngd ekonomi vilket ofta innebär att skötsel och underhåll av lekparker blir eftersatt. Det finns olika åsikter och en pågående debatt om lekparker idag på olika nivåer.
"Ja, det tar jag med i bedömningen ? fast man egentligen inte får" ? en undersökning om gymnasielärares inställning till bedömning och betygssättning
Syftet med följande arbete är att öka förståelsen för vad en likvärdig bedömning och betygssättning i gymnasieskolan innebär, samt studera förutsättningarna för att en sådan skall vara möjlig. I arbetet presenteras riktlinjer för hur dagens betygssystem är tänkt att uppfattas. Dessutom ges en översikt av tidigare forskning som på ett eller annat sätt behandlar frågor kring bedömning och betygssättning. Med hjälp av kvalitativa intervjuer ville vi undersöka hur gymnasielärare resonerar kring bedömning och betygssättning. I undersökningen har både lärare som undervisar elever på studieförberedande program och lärare som undervisar elever på yrkesförberedande program kommit till tals.
Funktionaliteten i skogsmaskiners GIS-system
Holmen Skog is currently using a GPS-program called TraktInfo, originally
developed within the company. They are now planning to switch to a new GPSprogram
or allowing the contractors to buy other programs available from the
logging equipment manufacturers. To be able to offer this flexibility, Holmen
Skog needs to obtain information about the features offered by the different
manufacturers in their specific programs, and also when the manufacturers are
planning to start selling programs adapted to the new standard called
StanFord2010.
According to the study, the manufacturers are hesitant to StanFord2010 and there
has also been a lack of clear signals from the customers and clients about what
kind of different new features to include in the programs.
The feature most frequently used by forest machine operators today is the option
to keep record of the harvester?s path by creating a ?log plot?. This feature was
not used to its full potential however, since only one out of eight of the forwarders
included in the study had computers that were compatible with the harvester?s
computer.
Svenskämnet ? möjligheter och problem i en föränderlig gymnasieskola
Examensarbetet undersöker vilka lösningsmetoder elever på yrkesförberedande program använder sig av när de löser lineära ekvationer efter det att A-kursen i matematik avslutats. En viktig fråga har varit att se huruvida elever har tillägnat sig de formella lösningsmetoderna som traditionellt har betonats i undervisningen. Ämnet är relevant eftersom det inom forskningen finns vissa bevis för att många elever betraktar algebra som en mekanisk regelföljande aktivitet utan mening, och att det dessutom är vanligt att elever på framförallt yrkesförberedande program saknar grundläggande baskunskaper i matematik. Ämnet har undersökts med hjälp av ett skriftligt test till gymnasieelever med efterföljande intervjuer. Resultatet visar att de flesta eleverna i studien främst använder sig av informella metoder, och att de formella metoderna i kontrast har lett till ett antal missuppfattningar.
Elevinflytande - en överenskommelse Om gymnasieelevers inflytande på sitt lärande
Elever på gymnasiet ska enligt styrdokumenten ha inflytande över sitt eget lärande och alltså över de lärandesituationer som finns i skolan. Att så inte alltid är fallet visar flera undersökningar, och även detta examensarbete, vars syfte varit att undersöka elevinflytandet på ett estetiskt program, och i denna undersökning försöka gradera elevernas inflytande enligt en modell utarbetad av en konsult i inflytandefrågor. Syftet har också varit att undersöka hur elevernas inflytande gestaltar sig samt jämföra elevernas upplevelser med lärarnas intentioner vad gäller elevinflytandet. Undersökningen utgjordes av en noggrann granskning av styrdokument och rapporter gällande elevinflytande, av aktuell forskning, samt genom enkäter till alla elever vid ett estetiskt program på en skola i norra Skåne. De deltagande lärarna intervjuades.
Byggnads- och investeringskostnader : Robotmjölkning eller konventionell mjölkning?
This project is based on my fathers farm which lays outside Löberöd, twenty kilometres south
of Eslöv in Skåne.
While my family for some time have thought about building a new milkingstable with
AMS(Automatic milking system) I decided to compare the AMS with a conventional
milkingstable. We are abit concerned about how many cows we should have in the new
stable. Because of that I calculated with two different number of cows.
I have compared three different types of milking stables:
One alternative is 180 cows milked in a double eigth hearing bone milking stable.
The second alternative is 128 cows milked with two DeLaval VMS-robots.
The third alternative is 171 cows milked with three DeLaval VMS-robots.
One salesman from DeLaval and one salesman from A-betong helped me to get marketprices
on the milkingrobots, building, ventilation and prices on all the concrete. In all the costs
labour is included.
The rest of the costs are calculated in a softwareprogram called K-data 03 which is a program
with predicted costs. The calulations from the program showed that the price in the milkingpit
system was 51 000 sek per cow.
Modiga pojkar och hjälpsamma flickor : En diskursanalys hur manligt och kvinnligt framställs i läseböcker från 1950-talet, 1970-talet och 2000-talet
Societies are surrounded by unaware attitudes and views about what is masculine and what is feminine and this can contribute to people being raced differently. Boys and girls are shaped to think and act in different ways from an early age because of their gender. According to the curriculum in the Swedish school system, the school has an important task to prevent such perceptions young people have about sex and gender. Reading books are still a central source where students gather information in the Swedish school. Therefore, I find it interesting to examine how gender is produced in three Swedish reading books from three different periods (1950s, 1970s and 2000s) to see what similarities and differences there are between the texts and the study has been based on three questions:How are men/boys and women/girls described in the reading books based on their characteristics, interests and pursuits?How much space in the texts are represented by men/boys and by women/girls?What masculinities and femininities can be found in the texts and which ones are the most desirable?I have used a text analysis in my research to analyse the three reading books and based my theory on that gender is a social construction.
Bråkräkning - brister och möjligheter : En studie om gymnasieelevers eventuella brister i bråkräkning ur ett röda-tråden-perspektiv
En anledning till att många elever upplever bråkräkning som svårt kan vara att räkning med tal i bråkform inte förekommer i vardagslivet lika ofta som förr. Syftet med denna studie var att undersöka om det fanns några eventuella brister hos elever, som går första året på gymnasiet, när de räknade med tal i bråkform. Kan grundskolan i så fall göra något för att motverka detta? Vi ville samtidigt studera hur eleverna förklarade och motiverade sina tankegångar.För att ta reda på detta genomförde vi en diagnos med tal i bråkform och till svaren skulle eleverna skriva motiveringar och beräkningar. Vi skickade även en enkät till de gymnasielärare som undervisar eleverna för att få deras syn på resultatet.Resultatet visar att många elever saknar tillräckliga baskunskaper för att klara bråkräkning, vilket också lärarnas enkätundersökning signalerar.