Sök:

Sökresultat:

787 Uppsatser om Socio-ontological transformation - Sida 33 av 53

Hur upplevs det att vara idrottslärare i Malmö?

Denna studie gjordes för att ta reda på hur verksamma idrottslärare i Malmö ser på sin arbetssituation. De frågeställningar jag använde mig av var: Hur upplevs rollen som idrottslärare verksam i Malmö stad? Vilka intentioner har idrottsläraren med sin undervisning? Om möjligheten till förändring fanns vad skulle detta utgöra? Upplevs de socioekonomiska förutsättningarna i stadsdelen påverka arbetet? Anledningen till att jag har valt att utforska detta ämne är de olika arbetsförhållanden som noterats vid de olika skolor jag haft min verksamhetsförlagda tid. För att få en bra inblick i detta ämne har fem stycken kvalitativa intervjuer gjorts med lärare verksamma i Malmö stadsdelsområden med olika ekonomiska förutsättningar. Uppsatsen behandlar sedan resultatet med hermeneutisk tolkning, Theorells psykologiska kravmodell samt utifrån litteratur av Engström, som skrivit kring livsstil kopplat till idrott och motion.

Lekens magi! : Synen på lekens betydelse för lärandeprocesser bland pedagoger på en Reggio Emilia- respektive Montessoriförskola

This study deals with play and the importance of meaning of play in the learning process. The aim is to look in to and analyze four preschool teacher´s beliefs and views about the importance of play for children´s learning and development. The study looks at two different preschools, one based on Reggio Emilia- and the other on Montessori- pedagogy, and the aim is to compare the different views and ways of working that the preschool educators have.The theoretical basis for this study is both rooted in a socio-cultural and constructivist perspective, and deals with the relationships between theoretical concepts mean as play, learning, way of working and pedagogy.The study is based on qualitative research methods that consist of interviews and participant observations. The person?s participants in the study consisted of four active preschool educators, who work in two different preschools.The results of the investigation show that the educators have similar views on the importance of play for the children´s learning process, and this also applies to their way of working.

Återförvilda Sverige?: En studie av rewilding som strategi för att bevara kulturlandskapet och gynna biologisk mångfald

Through millennia, humans have shaped the European landscapes. Agriculture, hunting andforestry have influenced virtually every ecosystem on the continent and formed what we todaythink of as the cultural landscape; a mosaic pattern of cropland, fields, pasture and forests. Thepast two centuries, globalization, industrialization and urbanization have come to pose a threatto the existence of these landscapes. European farmlands are now being abandoned at analarming rate, and the associated loss of landscape preservation, biodiversity and ecosystemservices is a concern to the scientific community and public alike.This thesis studies if the implementation of the relatively new conservation strategy rewilding(recreating self-sustaining ecosystems and reintroducing keystone species) can be a part of thesolution to preserve cultural landscapes and biodiversity in Sweden. Through interviewssupplemented with studies of published works, expertise from different fields has beencompiled to provide an overall picture of the capacity of rewildings as conservation method.

Privatisering av svensk säkerhet : Vilka faktorer driver expansionen av privata säkerhetsföretag?

Sedan kalla krigets slut har en ny typ av aktör dykt upp i internationella konflikter och krig världen över. Denna aktör är privata företag som i dagsläget erbjuder allt från supplementär logistik till att helt ersätta nationella arméer. Utgångspunkten i denna uppsats är att ta reda på vilka faktorer som har skapat en marknad för dessa företag generellt, samt vilka av dessa faktorer som kan förklara framväxten i Sverige specifikt.I uppsatsen undersöks befintlig forskning kring vad som drivit utvecklingen. Därefter kommer befintlig teori att prövas som förklaringsmodell för expansionen i Sverige.Den befintliga teorin som prövats på Sverige består av sju faktorer beskrivandes politiska och samhälleliga förutsättningar vilka förklarar expansionen. Av dessa återfinns samtliga i Sverige, men genom en analys av deras respektive giltighet i svensk kontext uppstår en mer nyanserad bild, där endast fyra av faktorerna är relevanta som förklaringar.

Chefsstöd ? nyckeln till goda ledare? : En studie om kommunala chefers upplevelser av chefsstöd och hur det kan bidra till utveckling av ledarskapet.

Det finns antaganden om att offentlig sektor har sämre ledare och färre utbildningsmöjligheter än den privata sektorn. Syftet med studien var att undersöka hur kommunala chefer upplever chefsstödet från personalavdelningen samt hur detta kan utveckla deras ledarskap utifrån uppsatta mål. Tidigare forskning visar att chefsstödet kan fungera bra men samtidigt vara komplext. De senare årens reformarbete inom offentlig sektor har genererat krav på chefer att leverera kvalité och utnyttja resurser på bästa sätt. Vi har använt oss av kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med åtta chefer inom en kommun.

Självbild, studier och social träning : om stödinsatser för skoltrötta tonårstjejer.

Detta är en kvalitativ studie med intervjuer med fem anställda inom skolverksamhet för att stötta elever med socio-emotionell problematik. Fyra verksamheter har undersökts - två inom grundskolan och två inom gymnasieskolan. Syftet med studien är att undersöka vilka insatser som finns för flickor med allvarliga skolsvårigheter som beror på socioemotionella problem. Insatsernas innehåll, arbetssätt och målsättning studeras ur ett personalperpektiv. Reslutatet presenteras i åtta kategorier som relateras till varandra i en modell.

Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - allmännyttans motiv

Syfte: Bakgrunden till vår undersökning är att ombildningstakten har ökat och vårt syfte med examensarbetet är att få en förståelse för utvecklingen bakom ombildningar som sker från allmännyttiga bostadsföretag i Sverige. Vi vill undersöka vilka motiv som ligger bakom ombildningarna, värdering vid ombildning och allmännyttans framtid.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod med intervjuer som primärdata och litteraturstudier som sekundärdata. Vårt insamlade material sammanställdes och analyserades sedan.Resultat & slutsats: Ombildningar i allmännyttan kommer oftast genom att kommunen ger direktiv om det. Motiven är ideologiska, ekonomiska och bostadspolitiska. Ombildning är ett bra medel för att förbättra områden och frigöra kapital om det finns en bra plan och strategi.

Digital delaktighet i Sverige : Om att inkludera alla i framtidens samhälle

Almost all Swedes today have access to the Internet, if not through the home then via the library or work. Despite this, around 20% of the population stand outside the information society in that they lack in knowledge, assistive usability tools or positive attitude towards technology and its influence on society. The main factors influencing the digital divide in today's society are age, disability and education, while the main reason for staying outside seems to be disinterest.The question about digital inclusion is important as we now stand on the breaking-point between a society where the industry has had a prominent position for private as well as national economy and a digital society where access to the Internet is no longer about prestige, but where significant differences between users' knowledge levels can create a power gap. Gaps in access and use not only reflects already existing socio-economic conditions, but can also maintain and enhance these.It is crucial for the future expansion of Internet usage how today's non-users feel about becoming users. To understand what underlies the motivations not to use computers is one of the keys to get non-users to embrace becoming users.

Att lära sig svenska i Spanien : En kvalitativ studie om lärarnas resonemang kring elevers utveckling av det svenska språket vid en svensk utlandsskola

The aim of this paper is to investigate how teachers in Swedish schools abroad reason about their work developing the Swedish language as the students live in a non-Swedish speaking country although going to a Swedish school. Furthermore the study intends to examine the teachers' attitudes towards the impact the Swedish language has upon the school. Research questions:What thoughts do the teachers signify in reference to the language development of the students?How do the teachers reason about the role of the Swedish language in the school?In order to answer these questions, qualitative measures has been used in terms of observations and interviews. The study is based upon a social constructivist perspective with the idea that reality is socially constructed.

Relevanta, unika och alldeles lagom gröna

The business world has been through an extreme transformation over the past decades, which have forced companies to look at themselves from a new point of view. Consumers have a complete new set of ways to gather information and are more motivated than ever to make sustainable consumption choices. This change of attitudes among consumers has made companies focus on other things than price versus quality. A whole new concept has been brought up to questioning: environmentalism. Consumers demand more organically produced products.

Att inspirera och motivera till matematik - En kvalitativ studie kring hur förskollärare och lärare uttrycker att de arbetar för att göra matematik till ett ämne som barnen och eleverna intresserar sig för, vill lära sig och utvecklas i

BAKGRUND: I bakgrunden har tidigare undersökningar och litteratur tagits upp som berör ämnet matematik i relation till barns och elevers lärande. Utöver tidigare undersökningar görs även kopplingar till skollagen, läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo 94, samt till läroplanen för förskolan, Lpfö 98. Undersökningen utgår från utvecklingspedagogiken och det socio-kulturella perspektivet.SYFTE: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och lärare uttrycker att de arbetar för att göra matematik till ett ämne som barnen och eleverna intresserar sig för, vill lära sig och utvecklas i.METOD: Undersökningen för vårt examensarbete är av kvalitativ art. Vi har genomfört intervjuer med 5 förskollärare och 10 lärare.RESULTAT: I vårt resultat framkom fem kategorier gällande matematik för barn och elever i förskolan och skolan. De är attityd och inställning till ämnet, intresse för matematik, planering, arbete med matematik och individanpassning.

Öva fri improvisation ? går det? : En kvalitativ studie av professionella musikers övning i fri improvisation

Studien syftar till att få djupare insikt i hur professionella musikers övning i fri improvisation kan se ut. I bakgrundsavsnittet ges en överblick av begreppen ?improvisation? och ?fri improvisation? och därefter följer en presentation av tidigare litteratur och forskning inom ämnesområdet. Studiens teoretiska utgångspunkt utgörs av det sociokulturella perspektivet på lärande och kommunikation.Studiens datamaterial består av kvalitativa intervjuer med fyra professionella musiker inom fri improvisation. I resultatavsnittet beskrivs informanternas syn på improvisation, fri improvisation och frihet, deras redskap för övning samt deras användande av tillägnade färdigheter.

Lästraditioner och attityder till läsning - Sex gymnasieungdomar ger sin syn

Den senaste PISA-studien (Skolverket 2010) visar på en försämrad läsförmåga bland svenska elever jämfört med tidigare studier. I föreliggande examensarbete intervjuades sex gymnasieungdomar om de lästraditioner som förekom under uppväxten, sina läsvanor, samt sin syn på läsning idag. De intervjuade var alla pojkar som läste på El-programmets andra år. Intervjuerna har varit halvstrukturerade och de har relativt fritt fått berätta vad som har påverkat deras läsning eller brist på läsning under uppväxten. Jag har utifrån transkriberat material analyserat deras svar med utgångspunkt i det socio-kulturella perspektivet.

Obehörig vinst

Unjustified enrichment is used as legal basis when a part claims compensation. Unjustified enrichment can be illustrated as: (A) made a profit on someone else?s loss (B) and if the profit is"unjustified"and has"no legal basis"it shall be returned, which then make it possible for B to claim compensation from A referring to the profit. B has in this case lost something that he owns. To be able to claim A for compensation must the loss of B also be a benefit for A.

Alla andra får mycket mer-Fem elevers erfarenheter av skolan i förhållande till Skolinspektionens tillsynsrapport från 2011.

Syftet med den här undersökningen har varit att utgå från Skolinspektionens tillsynsrapport över Malmö kommun från 2011 och bredda den bilden genom att intervjua de som direkt berörs av skolan, nämligen eleverna. Skolinspektionens rapport har visat att resultat och måluppfyllelse sjunker i vissa delar av kommunen samtidigt som skillnader mellan skolor och olika områden inom kommunen ökar. Jag har intervjuat fem elever för den här undersökningen som alla går i samma klass i ett område som beskrivs som socio-ekonomiskt svagt och där skolresultaten försämrats. Syftet har vidare varit att öka förståelsen kring hur ett mindre antal elever upplever att det är gå på en mångkulturell skola och hur de upplever bemötandet från lärare. Min undersökning har visat att lärarnas bemötande gentemot elever ibland bygger på förutbestämda förväntningar som grundar sig på elevers tidigare resultat.

<- Föregående sida 33 Nästa sida ->