Sök:

Sökresultat:

9277 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 30 av 619

Bara en vÀlkomstgrej? : Om förhÄllningssÀtt till sociala medier i kyrkan

Sociala medier fÄr en allt viktigare roll i samhÀllet. Detta gÀller Àven för organisationer och dÀr implementerandet av dessa medier innebÀr att kommunikationen med organisationens medlemmar övergÄr frÄn att vara en monolog till att istÀllet anta formen av en dialog. En av dessa organisationer som nyligen börjat anvÀnda sociala medier Àr Svenska kyrkan. Detta Àr en organisation som till stor del prÀglas av traditionellt tÀnkande, men som samtidigt har som mÄl att sprida sitt budskap. Enligt denna studies antagande styrs dock förhÄllningssÀttet till de sociala medierna av bÄde hur man ser pÄ lÀrande, men Àven hur man uppfattar teknikens pÄverkan pÄ omvÀrldens utveckling.

Kundlojalitet genom sociala medier : Hur företag kan stÀrka kundlojaliteten och dÀrmed skapa konkurrenskraftiga kundrelationer via sociala medier

Syfte: VÄrt syfte Àr att besvara vÄr problemformulering och se hur lojalitet kan skapas genom sociala medier dÄ lojalitet Àr en grundsten i skapandet av lÄngsiktiga kundrelationer. Vidare Àmnar vi besvara problemformuleringen genom att undersöka hur företag kan anvÀnda sociala medier för att skapa och bevara potentiella och befintliga lÄngsiktiga kundrelationer.Metod: Ett kvalitativt och abduktivt förhÄllningssÀtt Àr det som ligger till grund för den hÀr uppsatsen. Undersökningen utgÄr frÄn ett positivistiskt synsÀtt och kvalitativa intervjuer har valts som metod för att samla in empirisk data.Teoretiskt perspektiv: Denna undersökning baseras pÄ erkÀnda teorier och modeller frÀmst inom internetmarknadsföring, relationsmarknadsföring samt kundlojalitet dÄ dessa Àmnen ligger som grund för vÄr undersökning. Vidare anvÀnds teorier och modeller kring sociala medier som ett verktyg för integrerad kommunikation.Empiri: Semistrukturerade, kvalitativa intervjufrÄgor har utformats för denna undersökning. FrÄgestÀllningarna har besvarats av framstÄende webbkonsulter samt av företag, framgÄngsrika inom omrÄdet.Slutsatser: UtifrÄn vÄr undersökning har vi besvarat vÄr frÄgestÀllning; hur skapar ett företag kundlojalitet och konkurrenskraftiga kundrelationer via sociala medier? UtifrÄn vÄr undersökning ser vi företagens nÀrvaro i sociala medier som en god förutsÀttning för att skapa kundlojalitet och bygga relationer.

Den individuella utvecklingsplanen : LÀrare och förÀldrars beskrivningar av IUP samt en anlys av hur förÀldrar positioneras

Denna uppsats handlar om anvÀndandet av sociala berÀttelser utanför de autistiska spektra, som det sedan tidigare finns forskning om. Sociala berÀttelser Àr smÄ korta berÀttelser som skall vara skrivna i första person och som syftar till att skapa förstÄelse kring en social situation. De syftar ocksÄ till att ge stöd för att Àndra ett visst beteende som berör en viss social situation. En social berÀttelse kan vara skriven med illustrationer, innehÄlla endast text eller endast innehÄlla bilder. Detta för att möta den berörda individen dÀr dess förstÄelse finns.Den svenska forskningen om detta Àmne Àr begrÀnsad, vilket leder till min uppsats.

Elevers attityder till Facebook i svenskundervisningen : En studie av Facebook som lÀrplattform

I denna studie har elevers Äsikter om det sociala mediet Facebook i svenskundervisningen studerats. Detta har skett genom en enkÀtundersökning med 88 elever och kompletterades med tvÄ intervjuer av elever med erfarenhet av mediet i undervisningen. Informanterna hade en delad instÀllning till Facebook som lÀrplattform och de problem som lyftes fram rörde sortering och intrÄng i privatlivet. En övervÀgande majoritet var dock positiva till arbetssÀttet om det bedrevs i mindre skala som enstaka kurser eller moment. Det gick Àven att se skillnader i Äsikter om och anvÀndandet av sociala medier ur ett Äldersperspektiv.

Den sociala kreatören

Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmÄga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstÄnd som i sin tur pÄverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar ocksÄ att inspiration oftast hÀmtas frÄn arbetsgruppen snarare Àn den privata omgivningen, ett mönster som förstÀrks med erfarenhet och Älder..

En semiotisk, retorisk och kvalitativ undersökning av genusperspektivet i Sveriges största livsstilsmagasin för kvinnor - Amelia.

Webb 2.0 och sociala medier har bidragit till nya sÀtt att integrera pÄ webben. Transformeringen frÄn webb 1.0 till webb 2.0 har lett till att Àven sociala medier och Twitter och sociala medier kommit att bli ett arbetsredskap för journalister. Det Àr lÀtt att förbise att journalisterna inte enbart Àr sÀndare av information utan Àven mottagare. Uppsatsen undersöker hur journalister anvÀnder sig av Twitter och sociala medier som verktyg för informationshÀmtning och vad det ger för effekt pÄ journalistikens innehÄll. Genom att knyta an till tidigare forskning av Michael Gullikssons rapport Elektroniska kÀllor i dagspressjournalistik: tekniktillgÄng, teknikanvÀndning och attityder vid tre redaktioner 1993 och 1996, jÀmförs anvÀndningen av Twitter och Facebook pÄ en landsortstidning, Söderhamns-Kuriren, med en rikstÀckande nyhetstidning, Dagens Nyheter. Kvalitativa intervjuer har genomförts skriftligt med tre journalister vardera pÄ respektive nyhetsredaktion. Uppsatsens resultat visar att journalisterna anvÀnder sociala medier som arbetsverktyg i allt större utstrÀckning.

Att leka eller att inte leka? - om hur pedagoger i grundskolans tidigare Är ser pÄ lek som del i utvecklingen av elevers sociala kompetens

Elever i skolan mÄste kunna samarbeta i mÄnga olika situationer för att lÀra och utvecklas. Det kan till exempel handla om olika grupparbeten, problemlösningar, lagaktiviteter i idrotten och lek. Att kunna samarbeta med andra Àr en del av den sociala kompetensen, men det Àr inte sjÀlvklart att alla elever kan samarbeta utan svÄrigheter. Detta har vi sett pÄ skolorna och vi har Àven pratat med pedagoger som pÄvisar att flera elever idag har samarbetsproblem och brister i den sociala kompetensen. Syftet med vÄrt examensarbete Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i grundskolans tidiga Är ser pÄ begreppet social kompetens, hur de arbetar för att elever ska utvecklas socialt och om lek anvÀnds i skolan för utvecklingen av den sociala kompetensen.

OPERATION ÄLSKA : En kvalitativ studie om hur ett ciderföretag bĂ€st kommunicerar sitt varumĂ€rke

Dagens medielandskap har inneburit en förÀndring i kommunikationen mellan konsument och företag. Denna kommunikation tar sin form pÄ sociala medier dÀr företag har möjligheten att etablera ett starkt varumÀrke genom direktkontakt med konsumenterna. Men sociala mediers potential Àr ocksÄ ekvivalent med utmaningen att utnyttja det effektivt. En bransch som möter fler hinder Àn andra Àr alkoholbranschen, som regleras av alkohollagens bestÀmmelser för hur marknadsföringen fÄr gÄ till. Vi anser det dÀrför vara spÀnnande och intressant att undersöka hur marknadskommunikationen pÄ sociala medier ser ut för ett nyetablerat företag inom alkoholbranschen.

Irritable Bowel Syndrome - Kvinnors upplevelser av dagligt liv och bemötande vid kontakter med vÄrden -En kvalitativ studie

Detta Àr en kvalitativ studie med fenomenologisk ansats, som beskriver kvinnor med Irritable Bowel Syndrome (IBS) och deras upplevelser av sjukdomen. VÄrt syfte med studien Àr att öka kunskapen och förstÄelsen hos sjuksköterskor och övrig vÄrdpersonal, genom att lÄta kvinnor med diagnosen IBS beskriva sina upplevelser av att leva med syndromet samt hur de blivit bemötta vid kontakter med sjukvÄrden. MÄlsÀttningen Àr att det holistiska omhÀndertagandet av patienten skall förbÀttras. Studien baseras pÄ semistrukturerade intervjuer med sju diagnostiserade kvinnor. Materialet har sedan bearbetats utifrÄn Philip Burnards modell för textanalys.

?Jag vill ha dialog,  men bara sÄ lÀnge  vi pratar om mig.? : Om svenska finansiella företags kommunikation i sociala medier

Företagens kommunikation pÄ sociala medier Àr en relativt ny företeelse och som sÄdan Àr den outforskad och bruket varierar mellan företagen. VÄr studie syftar till en ökad förstÄelse för företagens kommunikation pÄ sociala medier, frÀmst genom en kartlÀggning av företagens bidrag till kanalerna.Vi har anvÀnt oss av en netnografisk metod för att samla in materialet och har sedan tolkat och kategoriserat materialet i en metod som bÀr drag av grundad teori.Materialet bestÄr av 1318 inlÀgg pÄ Facebook, Twitter och LinkedIn, och dessa inlÀgg har analyserats med hjÀlp av parametrar bÄde av kvantitativ och kvalitativ art. Flera av de kvalitativa parametrarna har kategoriserats för att dÀrefter kvantifieras för analysen.Resultaten visar en sammansatt bild av företagens kommunikation pÄ sociala medier. Ett tydligt resultat Àr att inlÀggens innehÄll domineras av ?Information om företaget och dess tjÀnster?, samtidigt som inlÀggen pÄ olika sÀtt signalerar att företagen söker dialog med lÀsaren.Företagens kommunikation kontrasterar dÀrför delvis mot de rÄd som finns att tillgÄ frÄn den litteratur med rÄd och ?best practice?, dÀr företagen fÄr rÄden att söka dialog och att strÀva efter relevant innehÄll.I nÄgon mÄn kan vi alltsÄ sÀga att företagens kommunikation blir tudelad, med en dialogisk del och en egocentrisk..

JÀmlik behandling inom ambulanssjukvÄrden.

Inledning: Skolsköterskan Àr delaktig i elevhÀlsoteamet som bestÄr av en bred samlad kompetens dÀr mÄlet Àr att frÀmja barns hÀlsa och utveckling. Skolsköterskan Àr ofta ensamarbetande i sin profession vilket kan upplevas som utmanande. Tidigare forskning visade att skolsköterskans arbetsuppgifter inte alltid stÀmde överens med de förvÀnt-ningar andra medarbetare inom verksamheten hade. Rektorn, som den nÀrmaste chefen har ansvar för bland annat resursfördelning och organisering av arbetslagen. Eftersom rektorn Àr betydelsefull för hur skolsköterskans arbete utformas Àr det av vikt att göra en studie om skolsköterskans betydelse utifrÄn ett rektorperspektiv.

Konsten att skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumÀrke : En kvalitativ studie av tjÀnsteföretag och deras arbete för att bli attraktiva arbetsgivare

I den hÀr studien har vi utforskat organisationskulturen i ett taxiföretag, och fokuserat pÄ samspelet mellan arbetsrelationer och sociala relationer. En utgÄngspunkt var erfarenheten hos en av oss, att sociala relationer var framtrÀdande pÄ vissa avdelningar i detta företag. Med hjÀlp av Asplunds (1987) teori har vi stÀllt oss frÄgan: hur ser de sociala relationerna ut pÄ detta företag? Syftet med detta arbete Àr att bidra med kunskap om hur sociala relationer och arbetsrelationer samverkar, förutsÀttningarna för upprÀtthÄllandet av sociala relationer och att skapa förstÄelse för gemenskapens betydelse pÄ den arbetsplats som vi studerat. För att besvara huvudfrÄgan undersökte vi, utifrÄn en induktiv ansats och ett socialpsykologiskt perspektiv, hur organisationskulturen kom till uttryck pÄ företaget samt hur de inverkar pÄ relationerna bland personalen.

?Jag kan ju inte bara gÄ och lÀgga mig ner och dö!? : socialt kapital i ett norrlÀndskt landsbygdsomrÄde

Den hÀr kandidatuppsatsen inom Àmnet landsbygdsutveckling syftar till att undersöka drivkrafter och samverkan inom och mellan byarna i ett norrlÀndskt landsbygdsomrÄde, samt att Àven undersöka den samverkan som finns mellan bygd och kommun. MÀnniskor i byarna har med hjÀlp av samverkan över bygrÀnserna startat ekonomiska föreningar samt utvecklingsbolag som skapar möjlighet för lokalbefolkningen att investera i den lokala utvecklingen. Eftersom mitt intresse ligger i det sociala kapitalets bidrag till den lokala utvecklingen har jag valt att fokusera pÄ lokala organisationer i byarna. Förutom ett starkt samarbete mellan de lokala organisationerna arbetar vissa organisationer i partnerskap med kommunen. Det sociala kapitalet mellan de olika aktörerna byggs upp med hjÀlp av förtroende, tillit och gemensamma vÀrderingar.

Fastighetsobligationer ? PrissÀttningen av sÀkerstÀllda kontra icke-sÀkerstÀllda obligationer pÄ en vÀxande

Denna rapport ger en bild av vilka olika saker byggherrar i SverigeanvĂ€nder sig av idag för att öka den sociala hĂ„llbarheten. De projektsom studerats Ă€r Bygga om Dialogen i Malmö, Älvstaden i Göteborg,Vivalla i Örebro och föreningen Byggemenskap.Genom att intervjua en person frĂ„n varje omrĂ„de studeras likheteroch skillnader i hur man arbetat med den sociala hĂ„llbarheten vidbyggnation. I Malmö och Örebro studeras arbetet med att öka densociala hĂ„llbarheten vid renoveringsobjekt, hur fĂ„r de hela omrĂ„densom lĂ€nge haft ett dĂ„ligt rykte att bli socialt hĂ„llbara dĂ€r stort fokusligger pĂ„ att anstĂ€lla lĂ„ngtidsarbetslösa.I Göteborg och i föreningen Byggemenskap fokuserar man pĂ„ attföra in den sociala hĂ„llbarheten vid nybyggnation och hur vi kan byggahyresrĂ€tter som har en lĂ€gre hyra Ă€n nybyggda lĂ€genheter i dagslĂ€gethar..

Privat Tystnad ? Offentlig Transparens? ? Redaktionellt ansvarigas syn pÄ journalisters privata aktivitet pÄ sociala medier

Privat Tystnad ? Offentlig Transparens? ? Redaktionellt ansvarigas syn pÄ journalisters privata aktivitet pÄ sociala medierFörfattare: Sofi Engström och Thina GrotmarkUppdragsgivare:Dagspresskollegiet. Ett forskningsprogram pÄ institutionen för Journalistik och Masskommunikation vid Göteborgs Universitet (JMG). Programmet genomför, sedan 1979, forskning om medieanvÀndning med fokus pÄ dagstidningar och dess publikKurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för Journalistik och Masskommunikation, Göteborgs universitet (JMG)Termin:Höstterminen 2009Handledare: Ulrika AnderssonSidantal: 46 exklusive bilagorSyfte: Att undersöka redaktionellt ansvarigas syn pÄ journalisters privata aktivitet pÄ sociala medierMetod: Kvalitativa intervjuerMaterial: Intervjuer med 6 stycken redaktionellt ansvarigaHuvudresultat: Resultatet visar att man bland vÄra respondenter anser att den största pÄverkan av privat anvÀndning av sociala medier Àr att trovÀrdigheten och den journalistiska objektiviteten riskerar att ifrÄgasÀttas. Endast en respondent menar att en sÄdan problematik inte existerar, dÄ man pÄ den specifika redaktionen endast anvÀnder sociala medier i yrkesmÀssigt syfte.Vi ser bland respondenterna ocksÄ en hög grad av medvetenhet om vilken betydelse de yrkesetiska reglerna har för det journalistiska arbetet och det förefaller vara av vikt att stÀndigt ta reglerna i beaktning nÀr man i egenskap av privatperson rör sig pÄ sociala medier.Resultatet visar ocksÄ tendenser till att det existerar en grÄzon mellan privat och offentligt och hur man som journalist bör förhÄlla sig till de olika sfÀrerna.

<- FöregÄende sida 30 NÀsta sida ->