Sök:

Sökresultat:

9277 Uppsatser om Sociala belöningar - Sida 24 av 619

Karneval pÄ Internet : En studie kring bilder av döda pÄ sociala nÀtverk

Denna uppsats behandlar publiceringen av bilder av döda pÄ sociala nÀtverk. ForskningsfrÄgan Àr vad som karakteriserar publiceringen av dödsbilder pÄ sociala nÀtverk vad avser just framstÀllningen av bilderna. Den teoretiska bakgrunden Àr i huvudsak David Campbells teorier kring hur publicering av bilder av lidande och död styrs genom tre etiskt normativa regulatorer. Metoden Àr semiotisk analys och i tre fallstudier fastslÄs att publiceringarna Àr otypiska frÀmst för att de förekommer medan det Àr mycket ovanligt att se publiceringar av denna typ i traditionella medier. Bilderna uppfyller inte rÄdande standard i medieindustrin vad gÀller smakfullhet och anstÀndighet.

Om man inte har Facebook sÄ Àr man ingen : En studie om ungdomars onlineverklighet i förhÄllande till deras offlineverklighet med fokus pÄ deltagande pÄ sociala medier

Studiens syfte Ă€r att undersöka ungdomars sociala medieanvĂ€ndande och hur dessa pĂ„verkar dem dĂ„ de Ă€r online och offline. Det som studien fokuserar pĂ„ Ă€r införlivande av tillhörighetskĂ€nslor, kollektiv sjĂ€lvkĂ€nsla och bekrĂ€ftelse via sociala medier hos informanterna. Det Ă€r en kvalitativ metod som anvĂ€nds i form av semistrukturerade intervjuer. Resultatet analyseras och kopplas till tidigare forskning samt Richard Jenkins teori om social identitet vilken inkluderar begrepp som grupper, kategorisering, institutionalisering, habitualisation, identifikation, sjĂ€lvbild och offentlig image. Även Berger och Luckmanns begrepp face-to-face interaktion och socialisationsprocess anvĂ€nds i analysen samt begrepp som berör internetberoende.Det empiriska materialet analyseras enligt hermeneutiska principer, och visar pĂ„ att alla informanterna tar del av sociala medier varje dag.

Med rÀtt teknik? en studie av ingenjörers instÀllning till rekrytering via sociala medier

Titel: Med rÀtt teknik? en studie av ingenjörers instÀllning till rekrytering via sociala medierFörfattare: Siri JagstedtUppdragsgivare: PS PartnerHandledare: Malin SveningssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500Termin: HT-12Antal ord/sidor: 20 000 ord / 50 sidor exklusive bilagaSyfte: Syftet Àr att undersöka hur ingenjörer ser pÄ arbete och rekrytering i relation till sociala medier.Metod: Kvalitativa, semi-strukturerade samtalsintervjuerMaterial: Analys av Ätta samtalsintervjuer med ingenjörer och ingenjörsstudenter med olika utbildningsinriktning.Huvudresultat: Studien visar att ingenjörerna Àr positivt instÀllda till rekrytering via sociala medier, sÄ lÀnge annonsering och tilltal sker inom vissa ramar, med hÀnsyn taget till den privata sfÀren och individuella intressen.För de ingenjörer som har nÄgra Ärs arbetslivserfarenhet Àr det viktigt att skilja pÄ privatliv och yrkesliv. Detta medför bland annat en praktisk uppdelning av kontaktnÀten mellan olika sociala nÀtverk.Arbetsmarknadens stora efterfrÄgan pÄ ingenjörer gör att fÄ upplever att de aktivt behöver söka jobb. Ingenjörerna försöker dÀremot hÄlla sig uppdaterade om arbetsmarknaden, om nÄgon vÀldigt lockandetjÀnst skulle dyka upp. För att de skall bli intresserade av en annons krÀvs att innehÄllet kÀnns vÀl anpassat till den personliga profilen samt att annonsen kÀnns exklusiv och lÀttillgÀnglig.

Sociala medier: Hur företag anvÀnder sociala medier som ett verktyg inom kommunikation och skapandet av relationer

Idag har verktygen och strategierna för att kommunicera med kunderna förÀndrats mycket sedan de sociala medierna blev en trend inom den virtuella vÀrlden. Utvecklandet av de sociala medierna har visat sig krÀva en förstÄelse huruvida information, underhÄllning och handel kan sammanlÀnkas dÄ det inte lÀngre endast Àr företagen som kan sprida ett budskap till kunderna. Forskare menar att de sociala medierna har kommit att bli en hybrid av marknadsföringsmixen dÄ de via de traditionella sÀtten endast varit möjligt att samtala företag till kund och numera tillÄter de sociala medierna kunder att samtala med varandra, vilket kan skapa risker sÄvÀl som möjligheter för företagen.Syftet med denna studie har varit att finna hur företag anvÀnder de sociala medierna som ett verktyg inom marknadskommunikation samt att undersöka huruvida företag skapar nÀra relationer via de sociala medierna. Syftet har Àven varit att belysa de risker företag uppfattar i och med anvÀndandet av sociala medier. Jag har valt att undersöka tre stycken forskningsfrÄgor dÀr den första av dem Àmnat till att svara pÄ hur företag anvÀnder de sociala medierna som ett verktyg inom marknadskommunikation.

Inverkan av alkalisilikareaktion (ASR) pÄ lamelldammars bÀrförmÄga

Dammar Àr en viktig konstruktion i Sverige och i vÀrlden bland annat för vattenförsörjning, reglering av flöden och elproduktion. En expansion pÄ grund av en alkalisilikareaktion (ASR) i en betongdamm kan leda till mÄnga problem. Bland annat kan det uppstÄ lÀckage av vatten och problem med öppning och stÀngning av luckor.Mycket forskning har lagts ner pÄ att ta reda pÄ hur ASR pÄverkar hÄllfastheten och bÀrförmÄgan hos betong. Detta examensarbete syftar till att genom en litteraturstudie visa hur bÀrförmÄgan hos en lamell­damm pÄverkas av en alkalisilikareaktion. I den första delen beskrivs vad en lamelldamm Àr och principer för dimensioneringen av en monolit.

tricket att vara social : SmÄ och medelstora klÀdföretags arbete med sociala medier

SyfteUppsatsens syfte Àr att beskriva och analysera hur smÄ och medelstora klÀdföretag med försÀljning frÄn fysiska butiker som kÀrnverksamhet kan arbeta med de sociala medierna för att fÄ sin marknadsföring att nÄ ut till kunden pÄ bÀsta möjliga sÀtt och se om det finns nÄgra mönster nÀr det kommer till planeringen före, under och efter arbetet. Till detta syfte har jag arbetat mot tre frÄgor:? Hur nÄr ett företag ut till kunden pÄ bÀsta sÀtt pÄ de sociala medierna?? Hur uppmÀrksammas företaget av kunden pÄ bÀsta möjliga sÀtt?? UtvÀrderas resultatet av de aktiviteter som sker pÄ de sociala medierna?MetodFör att komma mer pÄ djupet inom Àmnet har jag valt att anta en kvalitativ forskningsmetod som kommit att anta en abduktiv ansats. Det empiriska material jag samlat för arbetet Àr frÄn sex respondenter frÄn fem företag som alla Àr insatta och har betydande roller i det jag valt att studera. Tre av dessa har jag intervjuat ansikte mot ansikte och de tvÄ andra har jag intervjuat via telefon.

FrÄn tanke till handling. Aktionsforskning i praktiken? En studie om tonÄrstjejers sociala situation pÄ Perus landsbygd

Uppsatsens syfte Àr att undersöka hur den sociala situationen kan se ut för tonÄrstjejer pÄ Perus landsbygd, utifrÄn tjejerna som deltog i fokusgruppen pÄ Arequipas landsbygd. Tanken Àr att undersöka hur tjejernas klass, Älder, etnicitet och kön kan pÄverka deras möjligheter att uttrycka sig och höras samt ta reda pÄ vilka utmaningar de kan möta i samhÀllet p g a att de Àr barn, flickor, fattiga och hör till en av Perus ursprungsbefolkningar. Sist vill jag ta reda hur tonÄrstjejer som deltog i fokusgruppen pÄ landsbygden i Arequipa definierar sin egna sociala situation och hur de uttrycker sina Äsikter och behov.Mina frÄgestÀllningar Àr: Hur ser tonÄrstjejernas sociala situation ut pÄ Perus landsbygd, med fokus pÄ Arequipas landsbygd och utifrÄn fokusgruppens deltagare? Hur pÄverkar klass, Älder, etnicitet och kön tjejernas möjligheter att uttrycka sig och höras, med utgÄngspunkt i fokusgruppens deltagare?För att uppnÄ mitt syfte Äkte jag till mitt hemland Peru och forskade pÄ plats om tjejernas sociala situation pÄ Arequipas landsbygd. Jag intervjuade fyra personer som arbetar med sociala projekt inom bistÄndsvÀrlden, genomförde en fokusgrupp med Ätta tjejer pÄ Arequipas landsbygd samt samlade övergripande statistiskt material för att beskriva tjejernas sociala situation i Peru med fokus pÄ fyra olika omrÄden.Resultaten visar att tjejernas sociala situation Àr begrÀnsad men ÀndÄ med nÄgra tecken pÄ förbÀttringar i en positiv riktining.

To communicate or not to communicate - svÄrigheter och möjligheter med att kommunicera Corporate Social Responsibility

Studiens Àmne vÀxte fram ur vÄrt intresse för sociala medier som en ny kanal med pÄverkan pÄ relationen mellan organisationer och deras intressenter. Undersökningen syftar till att beskriva hur utvalda kommuner i Sverige uppfattar sitt arbete i sociala medier. UtifrÄn detta syfte stÀllde vi oss tvÄ frÄgor: Hur beskriver de utvalda kommunerna sitt strategiska arbete i sociala medier?Hur beskriver de utvalda kommunerna att de arbetar i sociala medier för att bemöta feedback och frÄgor frÄn sina intressenter? FrÄgestÀllningarna besvarades med hjÀlp av kvalitativa samtalsintervjuer. Kommunerna som vi strategiskt valde ut Àr JÀrfÀlla, Karlstad, Katrineholm och Leksand och vi utförde samtalsintervjuer per telefon med den ansvariga för sociala medier pÄ respektive kommun. Studiens resultat visade att de flesta av kommunerna inte har nÄgon uttalad strategi eller schemalagd tid för sitt arbete med sociala medier.

Elbolag som en kraft för gott? : En kvalitativ studie om ekonomiskt, socialt och miljömÀssigt ansvarstagande

Ansvarstagande i företag har fÄtt ökad uppmÀrksamhet i och med utvecklingen av begreppet Corporate Social Responsibility (CSR). Intressenter har idag större förvÀntningar pÄ företags ekonomiska, sociala och miljömÀssiga ansvarstagande. Risken med CSR Àr att företag inte gör operationella bidrag mot samhÀllsproblem utan endast ser detta som ett sÀtt att öka sin vinst genom att förbÀttra företagets image. PÄ senare tid har begreppet Socialt Entreprenörskap utvecklats dÀr det frÀmsta mÄlet Àr det sociala och inte det ekonomiska. Syftet med uppsatsen var att undersöka hur representanter för elbolag yttrar de ekonomiska, sociala och miljömÀssiga ansvarstaganden i deras respektive verksamheten.

Ett samtal om upplevda kÀnslor kring sociala medier och stress

Syfte:Syftet med studien Àr att undersöka hur en grupp kvinnliga anvÀndare av sociala medier kÀnner inför relationen stress och sociala medier. Det som har tolkats av mig Àr kvinnornas egna berÀttelser av upplevelser och kÀnslor kopplade till anvÀndandet av sociala medier.Metod:Undersökningen baserades pÄ tillvÀgagÄngsÀttet hos en fokusgruppintervju men höll formen av ett förtroligare samtal. Eftersom Àmnet för undersökningen ansÄgs falla inom ramen för frÄgor av kÀnslig art, valdes den traditionella intervjuformen bort. Det var viktigt att deltagarna i studien kunde kÀnna trygghet i gruppen och med forskaren. Fyra deltagare medverkade i undersökningen, med forskaren som observatör.

Elevers mÄl i ett matematikklassrum

Elevers delatagande och beteenden under matematiklektioner kan bero pÄ mÄnga olika saker. Tidigare forskning sÀger att det Àr viktigt att kunna se mÄlen eleverna har för att kunna förklara deras beteenden. Denna undersökning fokuserar pÄ olika outtalade och uttalade sociala mÄl och huruvida de kommer i konflikt med andra mer prestationsrelaterade mÄl. UtgÄngspunkten har dÀrför varit att försöka identifiera dessa mÄl. Undersökningen bestÄr av tio intervjuer med elever och tvÄ observationer av matematiklektioner. Resultatet visar att en elev ofta har flera olika mÄl att uppnÄ och att dessa lÀtt hamnar i konflikt med varandra. Det Àr ofta de sociala mÄlen som tar över och lÄter prestationsmÄl komma i andra hand..

Sociala krav i offentlig upphandling : AnvÀndande och uppföljning

Inom ramen för Sveriges regerings mÄl om offentlig upphandling ska upphandlande myndigheter bland annat klargöra hur de bidrar till hÄllbar utveckling. Offentlig upphandling kan dÀrmed ses som ett strategiskt verktyg för att nÄ ett flertal samhÀllspolitiska mÄl om en lÄngsiktigt hÄllbar utveckling. Upphandlande myndigheter i Sverige köper Ärligen in varor och tjÀnster till ett vÀrde av mer Àn 500 miljarder kronor. Genom att myndigheter vÀljer leverantörer som arbetar med miljöhÀnsyn och sociala hÀnsyn, bidrar upphandlingen direkt till en hÄllbar utveckling. Denna studie behandlar sociala krav i offentlig upphandling; i vilken utstrÀckning och pÄ vilket sÀtt de anvÀnds samt hur sÄdana krav följs upp.

En prisad arbetsplats : -En studie av de sociala relationernas betydelse för de anstÀlldas trivsel pÄ VÀstergruppen StÀd i Halmstad

Abstrakt Syftet med denna studie Àr att genom ett kvalitativt fÀltarbete undersöka hur sociala relationer skapas och upprÀtthÄlls i arbetsgruppen VÀstergÄrdsgruppens StÀd och hur dessa relationer i sin tur pÄverkar verksamheten, framför allt i frÄga om stÀdarnas trivsel och arbetsinsats. Inledningsvis genomförde vi en förstudie i form av en kvantitativ enkÀtundersökning, för att bredda vÄr förförstÄelse av fÀltet, vars resultat gav oss tydligare fokus inför de sju intervjuer som dÀrefter genomfördes. De som intervjuades var enhetschefen för StÀdserviceenheten i Halmstad, omrÄdeschefen för bl.a. VÀstergÄrdsgruppens StÀd, samt 6 av de anstÀllda stÀdarna inom arbetslaget. Resultatet visar att den förÀndringsprocess som inleddes för ca 3 Är sedan har spelat en viktig roll bÄde för yrkesgruppens status och för de sociala relationerna pÄ arbetsplatsen.

En matematiklÀrares levda erfarenheter - av didaktisk och social inkludering

Syfte:Idag diskuteras bÄde skolan och lÀraryrket. En ny lÀrarutbildning ska införas, 2011 fÄr Sverige sannolikt en ny skollag och internationella undersökningar visar att den svenska lÀrarkÄren inte i tillrÀcklig hög grad lÀr eleverna den matematik de bör kunna. Att bra lÀrare Àr viktiga för elevers resultat Àr mÄnga forskare överens om. Men vad det innebÀr att vara en bra lÀrare och hur en lÀrarutbildning, som utbildar dessa lÀrare, bÀst kan utformas rÄder det delade me-ningar om. LÀraryrket Àr komplext, vilket inte minst blir tydligt för nyexaminerade lÀrare i deras möte med praktiken.

Skogens sociala v?rden. En j?mf?rande studie ?ver planeringen av kommun?gd skog

F?rt?tningen av st?der skapar en utmaning f?r bevarandet av de t?tortsn?ra skogarna. V?rden som skapas av m?nniskans upplevelser i skogen kan sammanfattas i begreppet skogens sociala v?rden, som visat sig ha en stor betydelse f?r folkh?lsan. D? m?nga kommuner ?ger t?tortsn?ra skog, ?r det av intresse att studera hur de planerar f?r skogens sociala v?rden.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->