
Sökresultat:
14142 Uppsatser om Social planning - Sida 14 av 943
Förslag till miljöförbättrande åtgärder i Hammarkullen
Hammarkullen tillkom under slutet av 1960- talet och början av 1970. Området
har formats av den tidens ideal med breda vägar och uppdelade funktioner. I
Hammarkullen har få förändringar och förbättringar gjorts sedan det blev till.
Genom att studera området, hur det ser ut idag, kvaliteter och brister, samt
genom analyser har jag valt att främst fokuserat mitt arbete på:
? komplettering av bebyggelse
? utveckling av den yttre miljön
? utveckling av torget
Huvuddelen i mitt examensarbete ligger i planförslaget.
Incorporating the future - a study of three companies? internalisation of future trends forecasting and scenario planning.
Purpose:The purpose of this thesis is: to determine key success factors for an organisation?s internal process of internalising future trends forecasting. Methodology:A qualitative approach has been chosen by examining three different companies (Electrolux, H&M and, Sony Ericsson) through interviews and other data. The empirical material have been analysed by using valid theory as a platform from where the analysis can be performed. This has created a conceptual analysis that enables the use of the conclusions in other similar companies.
Stad till salu? En studie om rättvisa i entreprenörstaden
Kandidatarbetets överordnade teman är entreprenörskap, stadsförnyelse och
rättvisa. Syftet är att, med utgångspunkt i vad forskare hävdar vara ett skifte
från traditionell välfärdspolitik till entreprenörsmässig stadspolitik, belysa
rättviseaspekterna i den nutida fysiska planeringen utifrån ett antal principer
för hur en rättvis stad kan uppnås. Vidare är syftet att tillämpa dessa
principer i en analys av rättviseaspekterna i ett aktuellt
stadsförnyelseprojekt. Problematiken som undersöks bygger på antaganden om att
den nya stadspolitiken banat väg för en ökad social polarisering i samhället,
då de ekonomiska intressena tenderar prioriteras framför sociala behov och
demokratiska rättigheter.
Undersökningens forskningsdesign är en fallstudie och fallet som har undersökts
är stadsförnyelseprojektet H+ i Helsingborg. I fallstudien appliceras begrepp
hämtade från Susan Fainsteins teori om The Just City (2010), den rättvisa
staden, i en kvalitativ innehållsanalys av det empiriska materialet Fördjupad
Översiktsplan för H+, Imagine Helsingborg (genomförandeplan) samt planområdets
Miljöprofil.
En annan stad är möjlig! : En studie om rätten till staden och urbana sociala rörelser i Hamburg
The right to the city has lately become the rallying cry for many urban social movements all over the world to challenge neoliberal planning, gentrification, the privatization of urban commons and growing spatial and social gaps in city and society. This senior essay studies urban social movements that in different ways advocate the idea of the right to the city. The term right to the city was coined in the late 1960s by French urban theorist Henri Lefebvre, who promoted the idea of the city as a common, a space belonging to everyone. The right to the city is not ?a return to traditional cities?, but ?a right to urban life? (1996:158).This study focuses on the city of Hamburg.
Markskadefri avverkning - från traktplanering till plantering
This study is made for Södra skog and is concerning how to minimize soil damage from planning to plantation. The purpose of the study is from the respondent?s perspectives; their own ideas and approaches.
What emerged from the interviews is that the communication between the different organization levels can be improved.
It is also important to prevent damage on the soil and to have in mind that the process of planning tracks to plantation continues for a long time and because of that, the soil condition meanwhile will change..
Att fysiskt utforma en attraktiv stadsdel - en strategiplan över Salöts södra udde
I planeringssammanhang är det vanligt att tala om en attraktiv stad, men
begreppet är svårdefinierat. Dels därför att det är starkt kopplat till
individens egna värderingar, men också därför att begreppet består av många
faktorer. Det är därför praktiskt omöjligt att utforma en attraktiv stad om
inte begreppet attraktiv stad definieras. Det finns många teoretiker som
forskat inom området, genom olika tidsepoker och med olika infallsvinklar.
Trots den allomfattande forskningen finns det idag ingen enskild teori eller
definition på vad som utgör en attraktiv stad.
Examensarbetet har lett fram till en undersökning av begreppet attraktiv stad,
som sedermera lett fram till olika faktorer och beståndsdelar som bygger upp
definitionen attraktiv stad.
Hur uppnås ekologisk hållbarhet? Samverkan & Motkrafter
Begreppet hållbar utveckling har växt fram kring orsaker och lösningar för
globala försörjnings- och deponeringskriser. Begreppet är mycket brett och
diskuteras runt om i världen. Diskussionen om hur samhället ska uppnå en
hållbar utveckling har påverkat fysisk planering och trafikplanering. Grunden
till en hållbar utveckling ligger i en samordnad och miljöanpassad bebyggele-
och trafikplanering. Det är bland annat viktigt att det finns förutsättningar
för en effektiv och miljöanpassad kollektivtrafik och ett effektivt gång- och
cykeltrafiknät.
Riskkapitalägande i den svenska välfärdssektorn - kortaste vägen till (skatte-)paradiset
This thesis studies whether private equity owned firms within the Swedish welfare sector distinguish themselves in terms of tax planning and short-termism from a control group consisting of other privately owned welfare firms. For the first time, the comparison is made on the entire welfare sector, between 14 matched pairs within education, health care and elderly care. We use financial metrics associated with tax planning and short-termism in sign tests to examine whether the private equity owned firms differ from our control group. The financial metrics tested are actual and paid tax rates, level of interest, book-tax gap, investments, personnel expenses per employee, and cash earnings. We find that the private equity owned firms in terms of tax planning only differ in the level of interest, while no notable differences are found in terms of short-termism..
Kan man minska bilåkandet i staden? : sett ur ett stadsplanerarperspektiv
The reason why this essay is written can be parted in two, whereas one would be the global trend of urbanization that occurs to this moment and forward, whereas the other would be the debate of how motorism has come to be an issue of sustainable management of our cities and our environment. In purpose to deliver a thorough understanding of how the car and its capacity has come to shape the society of today, and to emphasize the problems it´s brought, a historical survey has been made, followed by the report of problems to the society formed by the needs of the car, discussed in several environmental issues, such as jamming, noise and air pollution. This is followed by the discussion of potential solutions for how city planning could return to the focus of the human scale and perspective, in purpose to correspond with the issue of ways to decrease the car use in towns. In conclusion, the given solutions are discussed, where examples like shared space, investment in public transport, mobility management and the theory of the assembled city are included, with aid from literature, to finally conclude the essay with personal thoughts of how the planning of today, or the given solutions, really are the result of sustainability for city planning from a human perspective.
Tillbaka till framtiden : Förhållningssätt till framtiden och stadsbilder i 1900-talets science fiction-litteratur
The purpose of this paper is to develop an idea about geography in literature and through the study of science fiction literature examine the ?future city?. With the perspective that the city is a social construction and through the use of discourse theory, I have tried to emphasize how the future city is a representation of cultural discourses and in what way geography in literature can be used to increase our understanding of urban places. My intention with this paper has also been to find a way to connect the fictional future city with today?s urban planning discussion about the future city.
Att Planera Efterträdare : En studie på svenska ungdomsakademier inom fotboll
Denna studie ämnade att undersöka förhållandet mellan termen succession planning och idrottsvärlden genom att ta reda på vilka målsättningar och strategier som svenska elitfotbollsföreningar har. Tre föreningar tillhörande det högsta seriesystemet inom svensk elitfotboll har medverkat i denna studie. Metoden för att utföra denna uppsats var fallstudiemetoden. Varje förening benämns som ett enskilt fall, där av berörs och jämförs tre olika fall i denna uppsats. Uppsatsens fokus ligger i utvalda föreningarnas ungdomsakademier, mer specifikt elitförberedande verksamhet för pojkar 15-19 år. Empirin har samlats in genom intervjuer med uppgiftslämnare från föreningarna medverkande i studien.
Hur långt bär cykeln? : Gång och cykling i Västerbottens län - en studie av pågående arbete med regional gång- och cykelplanering
The craft of planners are planning for a better future. Knowledge about climate change, environment, health and availability effects the trend towards less car dependent societies in favour of public transport and active transport like walking and biking. This study takes place in Västerbotten, one of Sweden?s most north provinces with a population of 260 000 inhabitants. It is a sparsely populated area with two dominant cities, the other municipalities are largely unpopulated.
Aktiv stadsplanering - fallet Orminge
Stadens form är en viktig faktor som påverkar människans val av fysiska
aktiviteter och livsstil i allra högsta grad. Idag drabbas befolkningen i
västvärlden allt oftare av livshotande sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar,
högt blodtryck, fetma, diabets typ 2 och benskörhet. Dessa sjukdomar kan
härledas till att människan har anammat en allt mera stillasittande livsstil
och en avsaknad av fysisk aktivitet.
Samhället har utvecklats och moderniserats genom effektiv teknikutveckling som
gjort att människan inte behöver anstränga sig fysiskt i lika stor utsträckning.
Städerna har vuxit och blivit funktionsuppdelade och avstånden mellan städernas
målpunkter har blivit längre. Det blir ofta bilen som förblir det självklara
transportmedlet mellan dessa destinationer. Värdefulla grönytor som används för
rekreation och en biologisk mångfald får allt oftare ge vika åt städernas
frammarch och utbredning.
Enterprise Resource Planning Systems as a Service: Hur genomförs en framgångsrik implementation?
Denna uppsats har sin utgångspunkt i den tekniska evolution som har skett i affärssystemens värld. Syftet var att undersöka och beskriva implementat-ionsfasen av ett Enterprise Resource Planning System som tillhandahålls som en tjänst via internet. Fokus var att identifiera framgångsfaktorer för implementationen med hjälp av ett fallstudiebaserat tillvägagångssätt där tonvikt legat på intervjuer och andrahandsmaterial. Undersökningen visade att bland annat valet av ett för organisationen passande system, en omfattande verksamhetsanalys, implementeringshjälp av konsulter samt anpassning av affärsprocesser är viktiga faktorer för en framgångsrik implementation. Därtill såg vi att en tydlig projektplan, en Project Champion och dedikerade resurser också var viktiga faktorer för framgång..
Lust och disciplin: Medelålders kvinnors konsumtion i det senmoderna samhället
The purpose was to look into the pattern of consumption among middleage women. Our questions were how women experienced the need to consume, how they defined the expression of consumption and if there was a difference between "shopping" and "buying". The research has been done through eight qualitative interviews and searching in litterature, illuminating our questions.All women defined consumption as satisfying basic needs. According to them everything bought on a daily bases is consumption. More difficult to define was the experience of "need".