Sök:

Sökresultat:

13173 Uppsatser om Social innovation - Sida 28 av 879

Digital produktplacering i strålkastarljuset : En jämförande studie med fokus på fenomenets egenskaper, följdeffekter och framtidstron på detsamma

Bakgrund: Marknadsföring är ett ständigt föränderligt område, och den tekniska utvecklingen har medfört både problem och lösningar. Digital produktplacering, vilket möjliggör infogning av produkter och varumärken i efterbearbetningen av en film- eller tv-inspelning, kan ses som en lösning på den traditionella produktplaceringens brister.Syfte: Syftet med studien är att presentera en konceptuell jämförelse mellan traditionell och digital produktplacering med fokus på att, inom ramen för det senare, beskriva, analysera och skapa en förståelse för fenomenet. Studien innefattar att en definition av digital produktplacering skapas, samtidigt som dess bransch exemplifieras och framtidstron utreds.Genomförande: Efter genomförd förstudie användes dokumentstudier, och intervjuer med fem aktörer inom produktplaceringsbranschen samt en medieforskare, för att studera fenomenet utifrån vårt valda syfte.Slutsats: Vår definition av digital produktplacering, ur marknadsföringssynpunkt, lyder: Digital infogning av produkter, eller varumärken, i tidigare inspelat medieinnehåll i syfte att påverka den avsedda målgruppen. Fenomenet anser vi komplettera traditionell produktplacering som marknadsföringsmetod och kommer därför troligen inte att ersätta densamma, utan istället verka i symbios. Däremot tycks framtiden se positiv ut för de båda fenomenens användande..

Corporate Social Responsibility and Nongovernmental Organizations

Background: Corporations are established and organized in order to create economic values for their owners and the main aim of every business enterprise is to be profitable and satisfy the financial expectations of their shareholders. However, corporate social responsibility focuses on the ethical aspects of corporate business in order to achieve the balance between the profitability and social responsibility. Nongovernmental organizations through their activities promote the respect for human rights and environmental care within the corporate world. Purpose and Scope: To make an in-depth study about the role of nongovernmental organizations regarding corporate social responsibility in order to increase the understanding of corporate social responsibility. Methodology: We used literature research for our thesis and we analysed the secondary data related to the corporate social responsibility.

Tjeders 2020 : En scenarioplanering hos ett medelstort företag

SammanfattningBakgrund: Tjeders är ett anrikt företag i Malmköping som tillverkar larm och signalutrustning. I dagsläge känner Tjeders att deras varor och tjänster befinner sig i en slutfas i produktionscykeln, där vinsterna tas hem. Detta leder till att nya produkter och tjänster bör utvecklas.Metoden: Examensarbete har präglats av ett hermeneutiskt synsätt och en kvalitativ metodik. Teorin grundar sig i litteraturstudier och empirin på öppenriktade intervjuer samt omvärldsanalys i form av mediascanning. Den praktiska metoden har följt TAIDA, vilket är en övergripande modell för hur scenarioplanering sker.Diskussionen: I diskussionen sammanställs teorin med empirin där behandlas resonemangen om hur Tjeders ska gå vidare med de framkomna scenariona samt förslag kring handlade utifrån dessa.Resultatet: Examensarbete har resulterat i två scenariokors som behandlar teknik och marknad, scenariokorsen konstruerades genom en kreativ process där det insamlade materialet bearbetades.

Entreprenöriell marknadsföring i entreprenöriella företag : Hur marknadsför och etablerar sig entreprenöriella företag på nya marknader?

Marketing is a broad subject with many different areas. Part of the marketing that has been of great importance is the 4P:s also known as the marketing mix. Marketing mix is included in one of the traditional marketing approaches. In recent years there have been some changes and have begun looking at new ways of looking at marketing. One of the ways is entrepreneurial marketing to the effect that the company tries to use its resources optimally.

Socialarbetares tolkning och tillämpning av LVM: ur ett genusperspektiv

The law (1988:870) concerning care of substance abusers is constructed in a way that gives the social workers room to interpret and apply the law individually. This may contribute to differences in treatment between female and male substance abusers. The purpose of the essay was to investigate whether the client's gender had any significance to how the social worker interpret and apply the law (LVM).The specific questions we worked around were:- What significance does the client's gender have in the decision-making?- Does the social worker's opinion about the law have any significance?- What factors can effect the social worker's interpretation and application of the law?- What importance do the social workers attach to prevailing norms about men and women when they interpret and apply the law?We chose to use a qualitative method to answer the above questions. Six social workers were interviewed and 39 LVM sentences were analysed.

Elevers och pedagogers syn på Social och Emotionell Träning i skolan

Idag finns social och emotionell träning (SET) som ett särskilt ämne på en del skolor med egna tilldelade timmar på schemat. Det vi ställt oss frågande till är vad det är som gör att vi har tagit in social och emotionell träning som ett eget ämne på schemat i grundskolans tidigare år och vi frågar oss även om det behövs särskilda lektioner för detta? Genom att intervjua tre lärare och tio elever samt att göra observationer under dessa lektioner har vi försökt finna svaren på våra frågor..

Undergrupper av social ångest i relation till depressiva symtom och livstillfredsställelse hos unga vuxna: En tvärsnittsstudie

Uppsatsens övergripande syfte var att undersöka möjliga mönster av social ångest och dess relation till depressiva symtom och livstillfredsställelse. Social ångest innebär lidande för många människor och medför rädsla för situationer där det finns risk att granskas, att få uppmärksamhet samt att bli bedömd för sina prestationer. Social ångest karakteriseras av undvikande beteende men indikationer finns att det även existerar en atypisk undergrupp av social ångest som uppvisar ett impulsivt beteende. Självskattningsformulär har använts vid datainsamlingen och urvalet bestod av unga vuxna i åldern 20-24 år. Resultaten analyserades genom klusteranalys och indikerade att en atypisk impulsiv grupp med social ångest existerade samt att kön modererar graden av depressiva symtom. .

FAMILJEHEMSPLACERADE UNGDOMAR OCH SOCIALSEKRETERARES ANSVAR

A large number of children and teenagers are placed in foster care for various reasons. Social services have a responsibility to follow up youths and ensure that they have the same opportunity for positive development as other young people. A qualitative study was conducted with an abductive perspective by gathering material from social workers in this particular field. The research design of this study is an interview study. The theoretical premise was Bronfenbrenners ecosystem theory and Maslows hierarchy of needs theory.

Det sociala området i EU, sett genom dokumenttexterna Romfördraget, Lissabonstrategin, den socialpolitiska agendan och Sveriges strategirapport.

The social dimension in the EU, explored through the document texts of the Treaty of Rome, the Lisbon Strategy, the Social Policy Agenda and the Swedish Strategy ReportThis paper explores the social dimension of EU social policy, except the aspects of the economic and labour market. The EU documents reveal an underlying line of thought stemming from the alignment of the six founding countries, spearheaded by France, with the conservative corporatist welfare model. As one of four European welfare models, the conservative corporatist model emphasises labour market issues, corporate social responsibility and the subsidiarity principle in EU social policy. It also influences how the texts define the terms social, social policy and social exclusion. The definitions determine how policymakers combat problems such as social exclusion and identify the policy issues to be included in EU social policy.The Swedish Strategy shows how the country is responding to the objectives that it has been assigned by the EU and how it plans to attain them.

Relationens betydelse i klientarbetet inom missbruksvård : En kvalitativ studie utifrån ett socialarbetarperspektiv

The purpose of this particular study was to examine the client relationship as described by social workers during the ongoing process of addiction treatment in conjunction with the effects on creating these relationships as affected by government stipulations. As a basis for the study, qualitative interviews were conducted with five separate social workers in the course of their work within addiction treatment. Results from the study were analyzed by means of power and dramaturgically roll theory. The social workers stated that it was of the utmost importance to create a good relationship in order to effectively help the client. The social workers further stated that a good relationship was characterized by the virtues of cooperation, trust, and confidence.

Den sociala kreatören

Den sociala omgivningen spelar en viktig roll för designerns kreativa förmåga. Framförallt har omgivningen en viktig inverkan för designerns emotionella tillstånd som i sin tur påverkar humöret och kreativiteten. Undersökningen visar också att inspiration oftast hämtas från arbetsgruppen snarare än den privata omgivningen, ett mönster som förstärks med erfarenhet och ålder..

"Dilemmat i tillämpningen av tvångsvård" : En kvalitativ studie utifrån åtta socialsekreterares perspektiv

The overall objective of our research is to understand  how social workers in social services protect the individual's autonomy, integrity and a coercive law which deprives the individual of his rights.In this study, we bring out social secretaries perspective on how they see the compulsory treatment and the problems that can arise in a detention. This study is based on the questions; How are power between social worker and client? What is the social secretary of the law on compulsory as a tool to help clients?We interviewed eight social workers who work specifically with compulsory treatment. We used the result to answer our questions. As a theoretical background, we chose to use the power perspective, the concepts of flexibility and freedom of action and categorizations.The results that emerged from our study are that compulsory treatment is considered to be a positive and negative thing.

Patientbemötande inom primärvården

Vad ledningen gör för att öka vårdcentralens attraktionskraft genom att involvera personalen för ett ökat patientbemötande - en komparativ studie mellan offentlig och privat primärvård i Karlskronas närområde..

Socialsekreteraren och organisationen : ett samspel på gott och ont

Different forms of organization in the field of social work, creates different conditions of the individual social workers occupation. This affects not only the people who carry out this work, but also the clients who come in contact with social services.   This survey was based on six interviews executed during spring in the year 2010. The respondents were social workers within economic aid and their nearest executive manager at two municipalities in Kalmar County. The overall aim for this survey was to examine how these social workers were influenced by various ways to organize the municipal work activity. This through following questions:How was respective social service in the municipalities organized?How were the social worker effected in their daily work by the organization?Where there any specific up- or downsides in the way that economic aid was organized in the aspect of the social workers daily work?  The result of this survey was synonymous with a lot of the previously executed research in the area in the sense that the larger municipalities were more specialized in its organization than the smaller.

CRM som källa för idéer till utveckling av nya tjänster

Titel: CRM som källa för idéer till utveckling av nya tjänsterNivå: Kandidatexamen, C-uppsatsFörfattare: Erik Salzmann & Torbjörn KirkevoldHandledare: Sarah Philipson Datum: 1/9-14 Syfte: Syftet men denna studie är att undersöka hur CRM-system används som verktyg för tjänsteutveckling i svenska tjänsteföretag. Från detta formulerades undersökningens forskningsfråga: Hur skapar tjänsteföretag nya innovativa tjänster med hjälp av Costumer Relationship Management? Metod: Undersökningen är gjord med hjälp kvalitativ metod. Telefonintervjuer har legat som grund för datainsamling genom tio respondenter som är aktiva CRM-användare. Respondenterna är valda via ett bekvämlighetsurval.

<- Föregående sida 28 Nästa sida ->