Sök:

Sökresultat:

1905 Uppsatser om Smćland Airport - Sida 2 av 127

Markanvisning och markanvisningsavtal : definitioner och innebörd i ett antal Stockholmskommuner

The purpose with this thesis is to investigate how a number of municipalities in Stockholm County proceed when they allocate land and establish land allocation agreements for exploitation, and to investigate how a number of municipalities define land allocations and land allocation agreements on the occasion of public land sales. The aim of this thesis is to describe the allocation methods a municipally uses when they offer land for sale and to give an insight regarding which correlation different land allocation agreements have in different municipalities.Methods used are: (1) a literature review where the underlying theory for land allocations and land allocation agreements have been studied; (2) a questionnaire have been done to complement the literature review and to provide a picture of how a number of different municipalities in Stockholm County use and apply land allocations; (3) an agreement audit have been done to see the extent to which different agreement terms exists.Responses from the questionnaire, together with the definitions form different municipality?s land allocation policies and the literature review, resulted in a definition of a land allocation and a land allocation agreement. The agreement audit shows that agreement terms regarding: price or price indication, location, cost-sharing and planning costs are the most common agreement terms within the municipalities we have investigated.The study suggests that there is some confusion regarding land allocation agreements and the meaning of these, that became apparent when agreements where gathered, despite a careful explanation that it was land allocation agreements we requested, we still got exploitation agreements and purchase agreements. Therefore, we consider it necessary with an official definition of a land allocation agreement well anchored in the Planning and Building Act together with the rules of development agreements or other legislation.That there is a lack of research within the subject becomes evident when reports, essays, and other literature generally refers so the same sources.Keywords: land allocation, land allocation agreement and public land sales.

Upplevelsestig vid Malmö Airport : ett gestaltningsprogram ur ett landskapsvÄrdande perspektiv

Examensarbetet bygger pÄ ett verkligt uppdrag dÀr uppdragsgivaren Àr Swedavia AB och deras flygplatsledning vid Malmö Airport. Swedavia Àger och förvaltar tio flygplatser i Sverige, dÀribland Malmö Airport, och bedriver bÄde en flygplats- och fastighetsverksamhet vid respektive flygplats. Enligt Swedavias lokala miljöplan för Malmö Airport finns mÄl om att bevara och förvalta de naturvÀrden som finns i det omgivande landskapet för att gynna biologisk mÄngfald samt öka informationen till allmÀnheten om företagets miljöarbete. Dessa lokala miljömÄl Àr inkluderade i uppdragsgivarens projektplan som beskriver hur flygplatsledningen vill utreda möjligheten att etablera en naturstig i anslutning till flygplatsen. Syftet med examensarbetet Àr att undersöka vilka förutsÀttningar och begrÀnsningar som finns för att etablera en naturstig i anslutning till Malmö Airport och med hjÀlp av utförda analyser och inventeringar ge förslag pÄ hur naturstigen kan utformas och förvaltas. Uppdraget har krÀvt en fördjupad analys av landskapet kring flygplatsen för att lÀra kÀnna detta och med hjÀlp av litteratur, utförda analyser och inventeringar kunna lyfta fram de karaktÀrer och kvalitéer i landskapet som Àr intressanta, bÄde ur ett natur- och kulturmiljöperspektiv men Àven utifrÄn rekreativa och estetiska aspekter. Att synliggöra landskapets vÀrden kring Malmö Airport Àr en form av landskapsvÄrd som inriktar sig pÄ hur markerna kan utvecklas och förvaltas för att upprÀtthÄlla och framhÀva natur- och kulturvÀrden samt vilka insatser som kan göras för att frÀmja rekreation och ett landskaps skönhetsvÀrde. Som en koppling till landskapsvÄrden och arbetet med att synliggöra natur- och kulturvÀrden och frÀmja rekreation kan naturstigar ses som ett anvÀndbart verktyg. Naturstigar tillgÀngliggör landskapet, vilket ocksÄ frÀmjar friluftslivet, och kan ses som en del i arbetet med att öka medvetenheten och kunskapen hos mÀnniskor om landskapets kulturella, biologiska, rekreativa och estetiska vÀrden. UtgÄngspunkten för examensarbetet har varit att undersöka vilka förutsÀttningar och begrÀnsningar som finns för att etablera en naturstig i flygplatsens nÀrmiljö och utifrÄn upplevelsen frÄn naturstigen undersöka vilka landskapsvÄrdande insatser som kan tillÀmpas för att framhÀva landskapets vÀrden och bidra till en positiv utveckling av landskapet kring flygplatsen. Examensarbetet innehÄller ett gestaltningsprogram som visar stigens fysiska dragning, vilka upplevelser den har att erbjuda samt hur den kan kommuniceras. Gestaltningsprogrammet inkluderar Àven en skötselbeskrivning för hur stigen och de miljöer som berörs av dess fysiska dragning kan skötas. Avslutningsvis följer en slutdiskussion som reflekterar över det uppdrag som ligger till grund för examensarbetet och den process som lett fram till gestaltningsprogrammet..

Hur kopplad Àr asp till tidigare jordbruksmark? : en studie av aspförekomst och tidigare markanvÀndning i fem lÀn i Mellansverige

Aspen (Populus tremula) is a tree that is important for biodiversity. It is a pioneer tree that is favored by much light. It is possible that aspens that regenerated on agricultural land have a different importance for biodiversity than aspens that regenerated in forests, since their conditions have been different. By studying how the land use have changed you can see how many of today?s aspens regeneretad on agricultural land.

Kommersialiseringen av en regional flygplats : En studie av Karlstad Airport

Den traditionella bilden av en flygplats som ett stĂ€lle dĂ€r uttrĂ„kade resenĂ€rer sitter och vĂ€ntar pĂ„ att sĂ„ snabbt som möjligt fĂ„ Ă„ka dĂ€rifrĂ„n, hĂ„ller pĂ„ att förĂ€ndras. MĂ„nga flygplatser har numera utvecklats till att bli mycket mer Ă€n grĂ„a vĂ€ntsalar och flera stora internationella flyg­platser sĂ„ som Heathrow i London kan idag jĂ€mföras med shoppingcenter. Detta gör att flyg­platserna nu inte bara lockar resenĂ€rer utan Ă€ven andra som exempelvis bor i flygplatsens nĂ€r­omrĂ„de. Den kommersiella delen av flygplatsernas verksamhet har blivit en viktig inkomst­kĂ€lla för mĂ„nga flygplatser, speciellt eftersom konkurrensen pĂ„ marknaden hĂ„rdnar och in­komsterna frĂ„n den flygrelaterade verksamheten minskar. Även i Sverige arbetar man inom LFV (tidigare Luftfartsverket) med att öka sina flygplatsers kommersiella verksamhet. Dock Ă€r resurserna mer begrĂ€nsade och antalet resenĂ€rer betydligt fĂ€rre pĂ„ de regionala flygplatserna i Sverige jĂ€mfört med pĂ„ stora internationella flygplatser.

Sinnenas betydelse för ett servicelandskap : En fallstudie av Kalmar Airport

Vilka sinnen Àr viktigare att stimulera respektive mindre betydelsefulla för en flygplats i skapandet av ett tilltalande servicelandskap? Syftet med vÄr uppsats Àr att klarlÀgga och diskutera hur Kalmar Airport tar hÀnsyn de mÀnskliga sinnena i sitt servicelandskap. Vi vill skapa oss en större förstÄelse för hur en flygplats kan skapa en positiv utgÄngspunkt inför en resa genom att pÄverka kundens fem sinnesintryck; syn, ljud, kÀnsel, smak samt lukt.I denna uppsats har vi Àgnat oss Ät en kvalitativ fallstudieundersökning för att fÄ en djupare förstÄelse för Àmnet sinnesmarknadsföring i praktiken dÀr studien har tillÀmpats pÄ flygplatsen Kalmar Airports servicelandskap. Uppsatsen bygger pÄ en abduktiv ansats dÀr teorin varit utgÄngspunkten och dÀr det under studiens gÄng skett en alternering mellan teori och empiri. Vidare grundar sig vÄr studie i sex intervjuer varav fyra Àr frÄn flygplatsens perspektiv samt övriga tvÄ frÄn resenÀrens sida.

Nedbrytning av propylenglykol i uppsamlingssystem för avisningsvÀtskor : En studie utförd vid Stockholm Arlanda flygplats

Deicing fluids based on Propylene glycol are used at Stockholm Arlanda airport to remove or prevent ice on aircrafts. The high oxygen demand of propylene glycol can cause oxygen depletion in rivers downstream from the airport if not collected. Mass balance calculations made by Swedavia indicate that the actual amount of gathered propylene glycol is underestimated. Suspicions that propylene glycol is degraded in the stormwatersystem designed to collect deicingfluids, called the B-glycolsystem, have to be investigated in order to establish with certainty that no propylene glycol in other ways leaves the B-glycol system.The purpose of this study was to determine if degradation of propylene glycol is present in the B-glycol system and also to estimate the extent of the degradation. Propylene glycols high biological oxygen demand can cause oxygen depletion in waters downstream from Stockholm Arlanda airport if not collected.

Hur upplever flygresenÀren sÀkerheten idag?: en studie utförd vid LuleÄ Airport

Effekterna av terrorattackerna i USA den 11 september Är 2001 Àr mÄnga och det stÀlls idag allt större krav pÄ att skydda mÀnniskor och objekt frÄn attacker. Gemensamma sÀkerhetsföreskrifter för civil luftfart har införts för alla EU-lÀnder och Är 2002 infördes nya sÀkerhetsÄtgÀrder för svenskt civilflyg. Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur flygresenÀren upplever sÀkerhetsÄtgÀrderna/-reglerna utifrÄn sin bedömning av de riskkÀllor som sÀkerhetsÄtgÀrderna ska skydda dem ifrÄn. Undersökningen utfördes med hjÀlp av halvstrukturerade intervjuer med tio flygresenÀrer vid LuleÄ Airport. Resultaten visade att majoriteten av respondenterna varken kÀnde sig mer eller mindre sÀkra av sÀkerhetsÄtgÀrderna/-reglerna som infördes 2002 och Àven att det fanns mÄnga Äsikter om regeln om begrÀnsningar med avseende pÄ medhavd vÀtska i handbagage.

CharterresenÀrers motivationsfaktorer : Charter frÄn Jönköping Airport till Gran Canaria hösten 2013

Fokus i uppsatsen kommer primÀrt att ligga pÄ charterturismen och resenÀrers motivationsfaktorer. Det centrala blir vad om styr mÀnniskor nÀr de konsumerar resor, det undersöks för att skapa en förstÄelse och dra paralleller till befintliga teorier och kunskaper. Genom att göra en nutida analys kommer vi att ta upp vad tidigare forskning sÀger om charter och vad Jönköping Airports resenÀrer sÀger om motivationen till charter, hösten 2013. Det finns mycket material frÄn tidigare forskning som behandlar olika motivationsfaktorer nÀr det gÀller resor rent generellt men inte specifikt kopplat till charter. DÀrför Àr det ett omrÄde som Àr intressant att uppmÀrksamma.

"Ett lika fritt folk bör Ă€ga lika rĂ€tt" : Om förĂ€ndringarna i jordĂ€gandet i Öja socken före och efter 1789 och 1809/10

During the time between 1660-1680 the nobility in Sweden came to be a gigantic landowner with 65 % of the total amount of land, but only 20 years later they lost almost half of their possessions. The eighteenth century was on its way ? a period in history were ?ordinary? people started to question the nobility?s right to be excused from tax, at the same time as farmers and the ?middlegroup? started to appropriate more and more land from the nobility and the Crown.Through King Gustav III:s document of 1789, land became free to own to whoever it was ? except from the prime nobility?s land; but the Swedish Parliament followed the wind of change, and 1809/10 this land was also free to own. At the end of 1840, the nobility owned about 19 % of the land in Sweden, and the farmers and middlegroup owned 69 %. The tide had turned...But Öja parish showed a different development compered to the rest of Sweden.

Land of the dead : Mer Àn bara zombies

VÄr uppsats kommer beröra Zombies pÄ film och fokusera pÄ filmen Land of the Dead. MÄnga mÀnniskor upplever zombies som inget mer Àn monster, en fara för karaktÀrerna att klara sig undan. Vi vill uppmÀrksamma att all populÀrkultur i varierande utstrÀckning gestaltar verklighet, och analysera hur Zombies anvÀnds för att gestalta aspekter av vÄrt samhÀlle..

Stadsdels- och parkutveckling med sociotopkartan

I den hÀr uppsatsen undersöker jag vad Land Art Àr och hur den yttrar sig idag, samt vilket förhÄllande Land Art och landskapsarkitektur har. Vad skiljer och vad förenar? Jag intresserar mig ochsÄ för om begreppen har nÀrmat sig varandra sedan slutet pÄ sextiotalet..

En jÀmförelse av skogsmarksprisets utveckling mellan Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland och Lettland

During the twenty-first century the price of forest land in Sweden has increased heavily. Buying forest land has become more common and the stakeholders have grown in number. The countries around Sweden have through the globalization become connected in the market of round wood and wood products. The price of forest land and round wood are also close connected. The goal with this report is to make a comparison of forest land prices between Sweden, Denmark, Norway, Finland, Estonia and Latvia and to see how the prices have developed in the period 2000-2011. The prime factor in the comparison, except the direct price difference between the countries, is the round wood prices. The round wood prices give information about the economic situation in the countries and play an important role in the return on the forest land. The prices of forest land shifts heavily between the countries.

Photovoltaic installations and land allocation under uncertainty : a real option approach

A real option model is developed to examine the crucial factors affecting the agricultural firms? decision to quit the production and rent out the land to a company building a PV power plant. The public policies in support of investments in renewable energies have created the conditions for a market regarding investments in PV installations in agricultural areas.The decision to switch offers to the agricultural firm and to society several economical, social and environmental benefits, representing sustainability. However, PV installations in agricultural areas require the allocation of a certain land area. By assigning a part of land to PV installations, thereby the area of land allocated to agricultural production decreases.

DÄ kÀnner man, det hÀr Àr ju min flygplats : En undersökning av kundvÀrde pÄ UmeÄ City Airport (LFV)

Nya bÀttre transportmedel och sÀtt att kommunicera gör att vÀrlden krymper, konkurrensen hÄrdnar och detta tvingar företag att fokusera pÄ kunderna. Dagens företag mÄste veta vad deras kunder vÀrdesÀtter och det har gett begreppet kundvÀrd en ny och viktigare betydelse. En bransch dÀr konkurrensen hÄrdnat de senaste Ären, pÄ grund av bland annat avregleringar, Àr flygbranschen. En viktig pusselbit för att denna bransch skall kunna fungera Àr flygplatserna. Flygplatser var en gÄng i tiden enbart platser dÀr mÀnniskor var ?tvungna? att passera för att ta sig till en ny destination.

Driving forces of land use : underlying factors in peri-urban land use

Swedish agriculture faces future challenges regarding food production and land use. Increased competition for agricultural land creates complex situations, where conflicts may arise when productive crop land is in demand not only for food production but also energy- and fodder production. On top of that there is an obvious conflict of goals between agricultural production and non-agricultural exploitation of agricultural land. In several emerging economic regions it is noticeable how agricultural land is being expropriated for development of urban settlement and infrastructure, carrying potentially significant long-term effects. During the last decade the exploitation of agricultural land in activities other than food production has increased in Sweden and is expected to continue in the same manor. Approximately 700 hectare of land in Sweden is diverted from food production, annually, and in 2013, the Uppsala Municipality showed the greatest change in land use of all municipalities (SCB, 2013).

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->