Sök:

Sökresultat:

14 Uppsatser om Slagverk - Sida 1 av 1

No Drum Kit! : Att producera så slagverk tar rollen av ett trumset

En studie i hur man kan arrangera, spela in och mixa Slagverk i rollen som trumset. Artisten Nasimiyu Murumbas andra album Dig Deep innehåller en låt med trumset, Raise Your Arrow. Övriga har Slagverk som täcker upp funktioner som trumsetet har. Processen beskrivs ur producentperspektiv med redovisning av arrangemang och analys av Raise Your Arrow samt tre av albumets övriga låtar, Free Ones, Dig Deep samt The Biggest Drum. Dessa analyseras från tre utgångspunkter: arrangemangmässig, konstnärlig och teknisk.

Ska vi spela eller prata? : En studie av nybörjarelevers utveckling på malletinstrument

Denna studies syfte är att ta reda på om man kan se några skillnader i musikalisk utveckling hos nybörjarelever som får prata och resonera muntligt om lektionsmaterialet till skillnad från att enbart spela på instrumentet under lektionerna. Studien genomfördes under 6 veckor höstterminen 2013 vid en kulturskola i södra Sverige. Åtta nybörjarelever på Slagverk deltog och de undervisades enskilt 20 minuter per vecka. Hälften av eleverna fick lära sig låtmaterialet utantill och efter gehör. Verbala instruktioner hölls till ett minimum och fokus låg på att musicera och spela så mycket som möjligt under lektionen.

Melodispel på ostämda slagverksinstrument och utvecklande av tamburinspelet i svensk folkmusik : En självobservation av processen att lära sig nya tekniker

Detta arbete handlar om hur jag som folkmusikSlagverkare genom självobservation kan lära mig en speciell spelteknik för att framkalla melodier på ostämda Slagverksinstrument med fokus på tamburinen och hur denna kan simulera ett helt trumset med samma spelteknik. Syftet har varit att undersöka om det som Slagverkare går att komma från rollen som en ackompanjemangsmusiker och istället ses som en melodispelare samt att se hur man kan utnyttja tamburinens fulla kapacitet för att hitta nya spelsätt och nya möjligheter.  För att göra detta arbete, och för att observera mig själv i min lärandeprocess, har jag använt mig av videoinspelning, ljudinspelning och kontinuerligt loggboksskrivande. Min teoretiska utgångspunkt i detta arbete är mästarläran och det är utifrån den teorin jag har bearbetat mitt datamaterial. I resultatet presenterar jag processen när jag, i relation till folkmusikgenren, har lärt mig att spela melodier på ostämda Slagverksinstrument och att simulera att helt trumset på endast en tamburin. Jag har tydligt visat de tekniker jag har övat på för att lyckas med detta.

Elektroniserad slagverksmusik

Detta arbete handlar om hur man kan använda digitala effekter tillsammans med olika Slagverksinstrument. Jag har med hjälp av kontaktmikrofoner och effektpedaler testat olika ljud på vibrafon, tom-tom, cymbal, träblock, timpani och bastrumma. Jag har även skrivit en ett musikstycke där jag ger exempel på hur man kan använda de nya ljuden i en komposition..

Vad är en digital shaker?

Projektet i denna rapport har fokuserat på hur man kan förbättra den visuella och taktila upplevelsen av digitala Slagverk. Målet var att utveckla en digital version av moderna percussionisters shakers, som tilltalar användarna inte bara med sina funktioner och digitala möjligheter utan även som ett musikinstrument.Processen och utveckling av instrumentimagen för digital percussion kan appliceras på alla digitala instrument, men resultatet av detta projekt illustreras genom ett koncept på en digital shaker..

Examensarbete : min väg till examenskonserten, samt hur jag valt att lösa de problem som ställts i min väg

Jag vill som en queer praktiker med performativa metoder undersöka hur det textila materialet låter en möta olika platser i det offentliga rummet. Med min egen kropp som utgångspunkt placerar jag mig själv i offentliga, semi-offentliga och privata rum för att skapa en förskjutning och belysa de normer som dagligen upprätthålls i vårt samhälle. För att illustrera min performativa undersökning som fysisk form låter jag de textila material jag undersökt ta form i rummet och representeras i foton..

Slagverk och dans

The purpose of this work is to explore the artistic processes of an ensemble where a musician and one or more dancers play together, either by improvising or by interpreting music that is written for the ensemble. The main themes are about finding ways to work with written material and still keep the communication between the music and the dance alive. The author is also interested in finding ways of identifying himself in the medium of dance although he is a musician. The result of this work can be seen in this text and in the attached film material..

Gränsryttaren/zaunreiten : ett projekt för dans och slagverk

Jag intresserar mig i stort för berättande av olika slag och vems berättande som får ta plats. En del berättelser omvärderar vår förståelse av världen, medan andra förstärker den förståelse och ordning som redan finns. Mediers bilder spelar en roll då de kan ses som förebilder som vi förhåller oss till när vi skapar våra åsikter och värderingar. I mitt examensarbete har jag undersökt serien Klass 9A som har visats på SVT under våren. Syftet med undersökningen är att få en fördjupad förståelse för vilka bilder av lärare som visas i media.

Examenskonsert : programblad och reflektion inom examensarbete

Arbetet är ett sökande och ett undersökande. Det handlar om möblerna i rummet och hur vi uppfattar dom.Jag har sökt ett förstående om hur möbler är sammansatta. Inte tekniskt utan mer ideologiskt, filosofiskt.Jag har plockat isär och byggt ihop. För att hitta beståndsdelar och skapa förståelse.I stort är det en studie i tankar.Tankar som i lästa tankar. Andras tankar.Tankar som i tänkta tankar.

Hur spelar man marimba egentligen?: Att som slagverkare hitta nya sätt att spela på.

I det här arbetet har jag undersökt hur mitt musicerande på marimban kan utvecklas genom att hitta nya sätt att spela på.Syftet är att försöka hitta och utveckla för mig nya sätt att spela på och också försöka skaffa en vana att spela på dessa mindre etablerade sätt på marimban. Tillsammans med mina egna erfarenheter och en litteraturstudie om hur marimban är uppbyggd, hur plattorna är stämda, hur rören påverkar och om mindre etablerade sätt att spela på har jag experimenterat fram och värderat ett flertal nya spelmetoder.Jag har hittat olika sätt att spela på där jag bland annat spelar med stråke, spelar flageoletter mm. Jag har spelat efter grafisk notation för att få användning av de olika spelsätten..

?Hur 17 ska jag öva?? : En studie om olika tillvägagångssätt för övning för slagverkare

Syftet med studien är att utforska hur några utvalda tillvägagångssätt för lärande, förmedlade av ledande Slagverkare och Slagverkslärare, används av och fungerar för en lärarstudents instudering av ett musikverk. Dessa tre tillvägagångssätt användes för att studera in Concerto for marimba and strings av Emanuel Sejourné.  Ljudinspelningar och loggbok låg till grund för analysen om vad som fungerade bra för mig i min egen övning och hur jag upplevde de olika metoderna under pågående övning. I resultatet framkommer att framförallt trivselfaktorn är en bidragande orsak till ett lyckat övande. Andra viktiga faktorer som redovisas är vikten av att ha kontroll på musiken innan jag som musikutövare börjar öva samt vikten av att öva som en konsert i förebyggande syfte. Avslutningsvis diskuteras arbetets resultat i relation till den presenterade litteraturen och tidigare forskningen inom området..

Det är ballare att planka Vinnie Colaiuta: en
undersökning om trumlärares syn på undervisningsmaterial för
nybörjare

Syftet med vårt arbete var att undersöka vad verksamma lärare anser om dagens material för trumsetsundervisning på nybörjarnivå, främst material avsett för kulturskolan och liknande skolformer. För att undersöka detta valde vi att först dela ut ett mindre antal enkäter och därefter göra fyra djupgående intervjuer med aktiva och behöriga trumlärare som har erfarenhet av att arbeta med trumsetsundervisning inom kulturskolan. Det visade sig att alla intervjupersoner ansåg att de undervisningsmaterial för nybörjartrummisar som existerar idag har många brister. Bland de brister som påpekades var t.ex. olika notationssätt, dåligt play- alongmaterial, avsaknad av genrebredd och att mycket av materialet helt enkelt är föråldrat.

Simulering av hydrauliska dämpare i borrslagverk

This master thesis consists of the creation of shock absorber models for percussive rock drills. A model of the rock was also developed. These models were connected to existing models of the rock drill to create a complete simulation of the rock drilling process.When the models had been created the rock model was evaluated by comparison with measured values from lab tests. The verified rock model was then used to evaluate the shock absorber models.Four new shock absorber concepts have been developed. Three of these have been modelled, while the fourth have only been sketched and described.The evaluation of the models showed the following:? Simulations of the single shock absorber don?t correlate to reality very well.

Soloslagverk

Detta examensarbete behandlar fenomenet att använda djurkroppar som material. Studiens syfte är att undersöka fenomenet döda djur och djurkroppar i konst, hantverk och design, och lyfta fram på vilket sätt döda djur används och hur användandet kan tolkas och förstås. Teorin belyser relationen djur och människa ur historiskt perspektiv, hur djur framställts inom konsten, samt den etiska aspekten. Metod och material består i en analys utifrån texter och medier, och en kvalitativ intervju med Märta Mattsson, som skapar smycken av främst insekter. Studien visar på att djur har varit symbol för många olika saker som mod, tapperhet, häxkonst och erotik.