Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 26 av 216

Massa, massa, massa ansvar : En intervjustudie kring förberedelsen inför vuxenblivandet,baserad pÄ sex ungdomars röster

 Denna uppsats bygger pÄ en kvalitativ studie av sex gymnasieelevers tankar kring förberedelsen inför vuxenblivandet samt skolans och familjens vÀgledande betydelse i denna process. Ungdomarnas verklighet stödjer de senmoderna teorierna om att dagens ungdomar försenas i sitt vuxenblivande i och med att studietiden har förlÀngts och dÀrmed försenas Àven intrÀdet i arbetslivet. Ur samtalen med dessa ungdomar fÄr vi inte bilden av att familjen och dÀrav traditionen spelat ut sin roll, sÄ som de senmoderna teoretikerna menar. TvÀrtom framkommer det tydligt att familjen fortfarande innehar den centrala vÀgledande rollen i dessa ungdomars liv och leverne. Skolans roll i respondenternas förberedelse inför steget efter gymnasiet Àr inte samstÀmmig, dÄ individualismen prÀglar nÄgra av informanterna, som ger uttryck för en mer lÄngtgÄende individualiserad syn pÄ sitt vuxenblivande.

Krishantering: en beskrivning och jÀmförelse av tvÄ kommunala
skolors krisberedskap samt dess implementering i det
pedagogiska arbetet

Uppsatsens syfte var att beskriva kommunala skolornas krisberedskap samt hur denna implementeras i den pedagogiska verksamheten. För att besvara uppsatsens syfte har vi anvÀnt följande frÄgestÀllning: Hur Àr innehÄllet rörande skolornas krisberedskap/krisplan utformade? FÄr personalen nÄgon utbildning/fortbildning i krishantering? Hur vÀl Àr personalen införstÄdd i den lokala krishanteringsplanen? Metoderna vi har valt att anvÀnda Àr intervju- och enkÀtundersökning. Undersökningsgruppen bestod av tvÄ skolor i LuleÄ kommun, en grundskola och en gymnasieskola. I vÄr undersökning har det framkommit att gymnasieskolan har en vÀl utarbetad krisplan och en sÀrskild krisgrupp som utbildas kontinuerligt och dess uppgift Àr att leda och utforma skolans krisarbete.

FrÄn kristendom till religionskunskap : En studie av skolans religionsundervisning

Uppsatsens syfte Ă€r att undersöka nĂ„gra orsaker till innehĂ„llsförĂ€ndringen i skolans kristendomsĂ€mne under 1940- och 1950-talet fram till tillkomsten av grundskolans lĂ€roplan 1962. Metoden Ă€r en litteratur- och dokumentstudie dĂ€r material frĂ„n betydelsefulla utredningar, lĂ€roplaner och nĂ„gra viktiga personer finns med vilka kan sĂ€gas ha pĂ„verkat processen.LĂ€roplaner har sedan början av nittonhundratalet mer eller mindre varit föremĂ„l för omprövning och förĂ€ndring och det finns mĂ„nga skĂ€l till den utvecklingen. År 1946 tillsattes pĂ„ regeringens begĂ€ran en skolkommission vars syfte var att reformera skolan. Resultatet av deras arbete blev den svenska grundskolereformen som fick sitt genombrott genom 1962-Ă„rs lĂ€roplan. KristendomsĂ€mnet har traditionellt innehaft en stor plats i den svenska skolan.

SpeciallÀraren som skolans pedagogiska specialist : SprÄk-, lÀs- och skrivutvecklare i skolans alla Àmnen

The aim of this thesis is to investigate, and thereby highlight, the new role of special needs teachers in conducting educational development in the fields of linguistics and literacy. The thesis defines how educational development, as described by special needs teachers, can be conducted and what conditions they perceive for such development. Factors which, according to special needs teachers, promote or hinder the development are discussed.The study uses a qualitative method involving knowledge-creating dialogues, analyzed hermeneutically, with two special needs teachers. Results are then discussed in light of relevant research and sociocultural theory. The study indicates that special needs teachers? main tool, to support teachers, is diverse use of dialogue.

Det förÀnderliga samhÀllet : En intervjustudie om ett förÀnderligt samhÀlles betydelse för undervisning i samhÀllskunskap pÄ gymnasiet

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilken betydelse samhÀllsklimatet har för nÄgra utvaldalÀrare i deras arbete med planering och genomförande av undervisning i samhÀllskunskap.SamhÀllskunskapsÀmnet syftar till att fostra demokratiska medborgare och pÄ sÄ sÀtt frÀmjademokratiska vÀrden. Detta har vi velat undersöka dÀr skolans fostransuppdrag har varit i fokus.Vi har ocksÄ velat undersöka hur samhÀllskunskapslÀrare uppfattar skolans kunskap- ochfostransuppdrag samt vilken betydelse samhÀllsföreteelser har pÄ deras arbete med att planeraoch genomföra lektioner.FrÀmlingsfientliga strömningar och mÀnniskors ökade oro för andra anti-demokratiska företeelsersÄsom terrorattacker kan spegla sig i skolans vÀrld, dÄ skolan Àr en del av samhÀllet. För attundersöka detta intervjuar vi sju gymnasielÀrare, verksamma pÄ olika skolor och olika program.Metoden Àr med anledning av detta semistrukturerade intervjuer, dÀr vi har utgÄtt frÄn entematiserad intervjuguide med ett antal olika frÄgor. Dessa har vi stÀllt till vÄra respondenter ochutifrÄn deras svar har vi sÄledes frÄgat uppföljningsfrÄgor. Intervjuguiden konstruerades efter vÄrtsyfte och forskningsfrÄgor och kategoriserades efter olika teman.

Barn i sorg - ett arbete om pedagogers kunskaper, möte och arbete med barn i sorg

Syftet jag vill uppnÄ med detta arbete Àr att sprida kunskap om barns sorg och hur denna kan yttra sig. Jag vill Àven ta reda pÄ hur en pedagog kan förbereda sig sjÀlv samt sina elever pÄ sorg, hur pedagogen bör möta och arbeta med barn i sorg samt vart pedagogen kan vÀnda sig om denne Àr i behov av extra hjÀlp. I litteraturgenomgÄngen redogör jag bland annat för barns sorgeprocess, krisens faser, sorgereaktioner samt pedagogens möte, kommunikation och arbete med barn i sorg. Jag belyser Àven kort skolans krishantering. I den empiriska delen har jag genom intervjuer undersökt sex pedagogers erfarenheter betrÀffande barn och sorg.

LÀrares syn pÄ likvÀrdigbedömning : en intervjustudie med fyra grundskolelÀrare

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka fyra lÀrares erfarenheter av bedömningsfrÄgor, kopplade till betygssÀttning, i det nuvarande kunskaps- och mÄlrelaterade betygssystemet. Mer specifikt fokuseras utgÄngspunkten om likvÀrdighet i den svenska skolans nuvarande betygssystem. .

Högskolan in GÀvle : en studie av skolans marknadsföring och kommunikation i ett

Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ:· Hur skolan i allmÀnhet marknadsför sig· Om de marknadsför sig enligt teorin· Om det finns nÄgra alternativ till marknadsföringen· Hur skolan ska uppmÀrksammas i omvÀrlden.

Egentligen inte bara stark ? nej jÀmstÀlld! : En studie om jÀmstÀlldhet sÄ som det framstÀlls i lÀroplaner och ungdomslitteratur.

Syftet med studien Àr att belysa hur jÀmstÀlldhet behandlas i olika sorters texter, framför allt i skolans styrdokument och i ungdomsromaner. En genomgÄng av lÀroplanerna visar hur skolan vill jobba med jÀmstÀlldhet, vilken instÀllning samt vilka riktlinjer verksamhetens personal ska förhÄlla sig till. JÀmstÀlldheten fÄr ta en relativt stor plats och antas ocksÄ dÀrför vara ett viktigt arbete i skolans verksamhet.En tematisk analys belyser hur tvÄ ungdomsromaner frÄn 2000-talet, Före och efter Bella (2002) av Maja Hjertzell1 och Tusen gÄnger starkare (2006) av Christina Herrström2, tar upp jÀmstÀlldhet som Àmne. I bÄda romanerna framstÀlls arbetet med jÀmlikhet som problematisk. Romanen Tusen gÄnger starkare handlar oavkortat om jÀmstÀlldhet utifrÄn elevers uppfattning och lÀrarnas reaktioner pÄ detta i olika skolsituationer.

Gymnasieelevers alkoholbeteenden och attityder till alkohol samt ANDT-undervisning

Detta Àr en kvantitativ studie som mÀter svenska gymnasieelevers alkoholbeteende, attityder till alkohol och skolans ANDT-undervisning, samt om samband mellan dessa existerar. Urvalet bestÄr av 101 gymnasieelever frÄn fem klasser i Ärskurs ett frÄn en skola Uppsala. All data har samlats in via enkÀter som fylldes i av respondenterna under skoltid. Bearbetning och analys av data skedde i programmet SPSS och Statistica. Intressanta fynd visar bland annat att det inte finns nÄgra skillnader mellan könen i alkoholbeteende och att konsumtionen av alkohol korrelerar med Älder vid alkoholdebuten.

"SÄ pinsamt nÀr man sitter i klassen och alla hör" : Elevers upplevelser om lÀrares tillrÀttavisningar

Elever Àr olika och skolans styrdokument sÀger att de dÀrför ska bemötas utifrÄn sina specifika behov och förutsÀttningar. Vissa elever har svÄrare Àn andra att passa in i ett klassrum och leva upp till skolans krav pÄ ordning och reda. Vi har utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv valt att belysa hur elever upplever lÀrares tillrÀttavisningar i skolan. Vi har gjort en fallstudie dÀr vi anvÀnt oss av enkÀter och kvalitativa intervjuer för att belysa detta fenomen utifrÄn ett elevperspektiv. Vi har intervjuat fem elever, sÄvÀl med som utan koncentrationssvÄrigheter.

Den andra vÀrlden - Ett annorlunda didaktiskt angreppssÀtt av religionsundervisningen i gymnasiet och grundskolans senare Är

Syftet med denna uppsats Àr att utifrÄn idéerna i konfirmandmaterialet Det andra landet hitta ett sÀtt att arbeta kring liknande tankar i en icke-konfessionell religionsundervisning i grundskolans senare Är eller gymnasiet. Det innebÀr att uppsatsens fokus ligger vid metod och didaktik. Uppsatsen utgörs av tvÄ delar, en teoridel med en genomgÄng av de teorietiska grunderna för ett didaktiskt arbete samt en praktisk del som redogör för upplÀgget i Det andra landet och hur detta skulle kunna föras över i skolans vÀrld, dÄ kallad Den andra vÀrlden. Tanken utgÄr frÄn att eleven gör en resa genom olika landskap och dÀr fÄr besöka platser och trÀffa personer som Àr relevanta för undervisningen. Undervisningspassen, varav nÄgra finns beskrivna i uppsatsen, försöker utgÄ ifrÄn ett varierat lÀrande med grund i sÄvÀl upplevelsebaserat lÀrande, problembaserade undervisningsformer som i dialogbaserat lÀrande.

Att skapa en konsumentmedvetenhet

Titel: Att skapa en konsumentmedvetenhet Författare: Caroline Nilsson I min studie undersöker jag en viss skolas möjligheter för att öka elevers medvetenhet, dÄ syftar jag pÄ medvetenhet inom livsmedelskonsumtion. Detta gör jag dels med hjÀlp av tidigare forskning och dels genom intervjuer med elever, lÀrare och rektor pÄ skolan. Genom intervjuerna har jag undersökt vad skolan har för vÀrderingar gÀllande undervisning om konsumentmedvetenhet. Jag har ocksÄ granskat styrdokumenten och det visar sig i undersökningen att skolan har en viktig del i att skapa en medvetenhet hos eleverna. Genom intervjuerna har jag Àven fÄtt fram hur utbildningen kring medveten konsumtion kan formas.

Israel-Palestinakonflikten - En studie om hur konflikten tas upp i lÀroböcker frÄn 2000-talet i relation till skolans styrdokument

Abstract Författare: Martin Olsson, VÀxjö universitet, GIX182. Svensk titel: Israel-Palestinakonflikten. En studie om hur konflikten tas upp i lÀroböcker frÄn 2000-talet i relation till skolans styrdokument. English title: The Israeli-Palestinian Conflict. A study about how textbooks in the 21th century deal with the conflict in relation to the schools steering documents Denna uppsats handlar om hur Israel-Palestinakonflikten tas upp i lÀroböcker ifrÄn 2000-talet i relation till styrdokumenten gÀllande för gymnasiets Historia A kurs. Syftet Àr att försöka se hur lÀroböckerna uppfyller de krav som skolans styrdokument stÀller pÄ framstÀllningen av konflikten. Jag har anvÀnt mig av tvÄ stycken metoder nÀr jag sökt svar pÄ mina frÄgor, den ena kvantitativ och den andra kvalitativ, bÄda med liknande syfte i att se hur Israel-Palestinakonflikten tas upp, men med olika perspektiv. Den kvantitativa undersökningen skall svara pÄ hur stort utrymme som ges och hur stort intresset Àr pÄ konflikten och den kvalitativa undersökningen skall svara pÄ ett antal djupare frÄgor som tas upp nedan.

Nyckeltal - för en bÀttre ekonomisk uppföljning

SkolmÄltiden Àr en viktig del i elevernas vardag. Vi har i denna studie undersökt vad det Àr som pÄverkar elevernas val att Àta eller inte Àta i skolans matsal. Genom nÀrvaro av lÀrare i matsalen skapas en lugnare och mer harmonisk miljö för eleverna som Àter dÀr. Syftet med studien var att med hjÀlp av faktorerna stress, trygghet och miljö, undersöka elevers matvanor i skolan. Vi valde att genomföra en enkÀtundersökning pÄ elever i Är 7 till Är 9 pÄ en skola i södra Sverige, dÀr sammanlagt 70 av 109 elever svarade pÄ enkÀten.

<- FöregÄende sida 26 NÀsta sida ->