Sök:

Sökresultat:

3232 Uppsatser om Skolans miljö - Sida 24 av 216

Skolans möjligheter i platsen - Hur anvÀnder WaldorflÀraren den fysiska miljön?

Jag har i det hÀr arbetet diskuterat skolan som plats utifrÄn Waldorfpedagogik. Har WaldorflÀrare medvetenhet bakom platsens inverkan och hur stÄr det i sÄ fall i förhÄllande till resten av samhÀllet? Vad Àr det som Àr bra med deras sÀtt att ta vara pÄ platsen i skolan? Jag har tagit reda pÄ hur WaldorflÀrare kan tÀnkas anvÀnda skolans fysiska miljö i sitt arbete. Genom att utföra fyra kvalitativa intervjuer med WaldorflÀrare pÄ Rudolf Steinerskolan i Lund har jag nÄtt resultat som jag kopplar till litteratur som jag lÀst. Respondenterna har bland annat redogjort för hur de anvÀnder naturen, fÀrgerna, material och rummen i sitt skolarbete.

En jÀmförelse av matematikundervisningen mellan den kommunala skolan och Montessoripedagogiken

Med mitt examensarbete vill jag göra en jÀmförande litteraturstudie mellan den kommunala skolans grundsyn och Montessoripedagogikens grundsyn inom Àmnet matematik. Hur lÀr man ut matematik inom de tvÄ skolformerna? Vilka likheter och vilka skillnader finns? Min litteraturstudie omfattar bl.a. Lpo 94, styrdokument, svensk matematikdidaktisk forskning, samt Ätskilliga böcker om Maria Montessori och hennes pedagogik. Undersökningen gÀller matematiken i skolans Är 1-3.

Grundskolan i en digital omgivning. : en studie i skolans handlingsberedskap mot digitala krÀnkningar.

Uppsatsen centrerades kring ett accelererande problem- med konsekvenser Àven för skolan - nÀmligen de digitala krÀnkningarna. Syftet med sjÀlva projektet Àr att primÀrt belysa hur skolledning och skolpersonal dels uppfattar och dels hanterar möjliga digitala krÀnkningar, oavsett var och hur dessa krÀnkningar framförs.Uppsatsen bygger pÄ intervjuer med nyckelinformanter i skolorganisationen i en kommun, frÄn politisk nivÄ till verkstÀllande nivÄ i form av rektorer m fl. Dessa intervjuer speglas mot svar frÄn Skolverket, barnombudsmannen m fl. Intervjuerna - med nyckelinformanter ? visade pÄ vissa svÄrigheter med detta problemomrÄde.

Friluftsdagar - tradition eller norm

Friluftsdagar Àr ett inslag i skolans verksamhet som ofta förknippas med fysisk aktivitet. Dessa friluftsdagar förekommer som ett visst antal halv- eller heldagar per lÀsÄr och antalet dagar varierar mellan skolorna. Friluftsdagarna Àr sedan Lpo -94 inte statligt reglerade utan det Àr upp till rektor pÄ varje skola att besluta om förekomsten av dessa dagar. Friluftsdagar har en lÄng historia och syftet med dagarna har förÀndrats över tid. Idag kan man dock skönja att fokus ligger pÄ hÀlsa och miljö.VÄr uppsats beskriver friluftsdagarnas utveckling kopplat till Bo Rothsteins teori om förhÄllandet mellan samhÀlleliga normer och politiska institutioner.

"RegnbÄgsfamiljer" - att stÄ utanför samhÀllets normer -- "Rainbowfamilies - standing outside the norms of society

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur homosexuella förÀldrar upplever sin tillvaro i ett heteronormativt samhÀlle samt hur de ser pÄ skolans bemötande av dem och deras barn..

Bra i bild? : En undersökning angÄende högstadieelevers möjlighet till utveckling i skolans bildundervisning

Detta examensarbete har behandlat en kvalitativ undersökning med fokus pÄ högstadieelevers uppfattningar om skolans bildundervisning. Syftet har varit att, med hjÀlp av mina forskningsfrÄgor, ringa in vilka faktorer som pÄverkar högstadieelevers kreativ utveckling och sjÀlvkÀnsla inom bildÀmnet. Uppsatsen bottnar i en litteraturgenomgÄng samt kvalitativa intervjuer med sex högstadieelever, tre frÄn i Äk. 8 och tre frÄn Äk. 9.

Mobbning i skolan- att förebygga och ÄtgÀrda

Jag har i detta arbete valt att studera mobbare respektive mobboffers personligheter med syfte att se om det finns gemensamma drag. Flera forskare karaktÀriserar mobbaren som en person med lÄg empatiförmÄga, mycket aggressioner och stort sjÀlvförtroende. De intervjuer jag har genomfört med lÀrare visar en annan sida av mobbare. Författare samt en av de intervjuade lÀrarna Àr av uppfattningen att den mobbade Àr en fysiskt svag, kÀnslig och Àngslig person som har svÄrt att hÀvda sig. Resterande lÀrares bild av mobboffret Àr en person med ett annorlunda utseende och en speciell personlighet.

LÀrarens möjligheter att möta DAMP-elever i klassrummet utifrÄn tillgÀngliga resurser.

LĂ€raren möter idag i klassrummet barn med olika behov och eftersom speciallĂ€raren försvinner till förmĂ„n för specialpedagogen behöver lĂ€rare veta vad för hjĂ€lp, stöd och resurser den har tillgĂ€ngligt i sin nĂ€rmiljö för att underlĂ€tta sin undervisningsmiljö. Arbetet bestĂ„r av en litteraturstudie och en kvalitativ studie om skolans och kommunens roll att underlĂ€tta lĂ€rarens arbete nĂ€r DAMP-elever tillkommer i klassrummet.. Jag valde att intervjua lĂ€rare och rektorer pĂ„ tre skolor varav tvĂ„ mellanstadie- och en högstadieskola i omrĂ„det Öster i Motala kommun, Specialpedagogiska institutet i Linköping och personal frĂ„n Motala kommun. Resultatet visar att skolorna har beredskap pĂ„ olika sĂ€tt om lĂ€raren skulle behöva hjĂ€lp eller stöd. En lĂ€rare kan vĂ€nda sig till elevvĂ„rdsteam och arbetslag, hĂ„lla elevvĂ„rdskonferens eller kontakta resursteamet som finns i Motala kommun.

Kulturarvsbegreppet och bildÀmnet : en diskursanalys

Denna diskursanalys har sin bakgrund i min frustration över att inte förstÄ anvÀndandet av ordet kulturarv i skolans styrdokument och i andra texter och medier. Syftet med arbetet Àr att bidra till diskussionen om kulturarv i lÀro- och kursplaner samt i skolundervisningen, speciellt i bildÀmnet. I uppsatsen diskuteras anvÀndningen av ordet/begreppet kulturarv i skolans styrdokument frÄn 1969 och framÄt, hur ett antal mÀnniskor inom skolvÀrlden anvÀnder begreppet samt hur dessa mÀnniskor menar att lÀroplansformuleringarna om kulturarv bör Äterspeglas i bildundervisningen. Det empiriska materialet bestÄr förutom styrdokumenten av transkriptioner av intervjuer, texter frÄn kommunala hemsidor och RiksantikvarieÀmbetets hemsida.I resultatet syns en diskursiv kamp mellan begreppen kultur och kulturarv. Kulturarv tycks anvÀndas synonymt med kultur, och det framgÄr att bÄde intervjupersoner och skolans styrdokument hanterar begreppet kulturarv pÄ ett osÀkert sÀtt.

Naturvetenskaplig undervisning i skolans tidigare Är : En kvalitativ intervjustudie av sju lÀrares undervisning i no

Denna studie handlar om hur sju verksamma lÀrare undervisar i naturvetenskap för elever i de tidigare Ären i grundskolan. Studien har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer och har haft karaktÀren av ett samtal mellan mig och informanterna. Studien tar sitt avstamp i de didaktiska frÄgorna, Vad ska undervisas? Varför Àr det viktigt? Hur ska det genomföras? En genomgÄng av litteraturen ger oss Àven en inblick i hur nÄgra forskare ser pÄ lÀget med den naturvetenskapliga undervisningen, bÄde i nationell och internationell mening. Studien visar att lÀrarna har undervisat med tonvikt pÄ biologi-delen av skolans no-undervisning men har försökt strÀva mot de mÄl som de, enligt Skolverket, har att följa.

NÄgra korridorvandrares tankar om en bÀttre skola... : ...som de sjÀlva hade önskat den om de fÄtt bestÀmma.

Syftet med studien har varit att fÄ veta mer om hur elever pÄ en högstadieskola, som Àr sÄ kallade korridorvandrare, upplever sin skolgÄng, och om varför dessa elever inte Àr i klassrummen. Korridorvandrare Àr elever som inte gÄr pÄ sina schemalagda lektioner, utan istÀllet uppehÄller sig ute i skolans övriga utrymmen.För att ta del av elevernas tankar, anvÀndes semi-strukturerade intervjuer med ett antal elever pÄ en högstadieskola. Eleverna intervjuades en och en utifrÄn en i förvÀg framtagen intervjuguide, men dÀr elevernas svar skapat olika följdfrÄgor som i sin tur gett olika intressanta svar. Resultatet av studien visade bland annat pÄ att relationerna mellan skolans personal och eleverna var oerhört viktig, dÄ eleverna ÀndÄ menade att de trivdes i skolan och alla de intervjuade eleverna hade nÄgon vuxen pÄ skolan som de kunde prata mer med och som de kÀnde tillit för. Vidare var elevernas önskan att skolan skulle ha mindre grupper, mindre klasser, sÄ att eleverna lÀttare kunde fÄ den hjÀlp de kÀnde att de behövde av lÀrarna. .

Motivation i gymnasieskolan : En kritisk diskursanalys

Syftet med studien Àr att identifiera hur fenomenet motivation konstrueras i tre olika diskurser. Dessa diskurser Àr fokusgruppsamtal med gymnasieelever, lÀroplanen för gymnasiet samt en text om motivationsforskning för skolans vÀrld. Analysen av diskurserna Àr baserad pÄ Faircloughs tredimensionella kritiska diskursmodell. Studien synliggör skillnader och likheter i de studerande diskursena med sÀrskilt fokus pÄ vad detta fÄr för pÄverkan pÄ elevernas drivkrafter till lÀrande. Analysen visar att lÀroplanen konstruerar ett ideal dÀr eleven ses som ansvartagande med motivation till lÀrande av ett meningsfullt kunskapsstoff.

Att praktisera skolans vÀrdegrund : En studie av vÀrdena i tvÄ lÀroplaner och elevuppfattningar kring skolans vÀrdegrund

Denna studie bestÄr av en exposé över tvÄ lÀroplaner och de vÀrden som dessa föresprÄkar. De vÀrden som finns formulerade i lÀroplanerna knyts an till realiseringen av dessa genom att tvÄ nationella utvÀrderingar studeras och analyseras. PÄ sÄ sÀtt kan elevernas uppfattningar av vÀrdena i lÀroplanerna synliggöras och tolkas. Analysen har genomförts för att knyta an lÀroplanernas formuleringsarena till realiseringsarenan och syftet med studien Àr att söka svar pÄ hur relationen mellan formulering och realisering av lÀroplanerna ser ut. De studerade lÀroplanerna Àr Lgr80 och Lpo94 och de av Skolverket genomförda nationella utvÀrderingarna frÄn 1992 och 2003, NU92 och NU03.

Skönlitteratur - Ett komplement i det förebyggande arbetet mot mobbning

denna uppsats belyser jag hur man med hjÀlp av skönlitteratur kan förmedla de demokratiska vÀrderingar som skola och samhÀlle vilar pÄ. Jag försöker förankra mitt uppslag om hur man kan förebygga mobbning i grundskolans senare del i redan vÀl befÀsta metoder som Farsta och Stiftelsen friends, samt i förhÄllande till de normalitetsförestÀllningar som finns i skolan och i samhÀllet. Det Àr en teoretiskt uppbyggd uppsats och jag utgÄr frÄn litteratur som Louise M. Rosenblatts Literature as Exploration (1938), Gunilla Molloys Att lÀsa skönlitteratur med tonÄringar (2003), Eva Hultins Skolans litteraturundervisning som demokratisk mötesplats (2002) och Lpo94. I behandlad litteratur tas bland annat transaktionsbegreppet, efferent och estetisk lÀsning, subjektiv förankring i skönlitteratur och autentiska frÄgor upp.

"Det skulle vara en gyllene vÀg" - Fem lÀrarintervjuer med fokus pÄ Àmne och sprÄk i samspel

Sammanfattning Bakgrunden till min studie Àr att i genomsnitt ungefÀr tjugo procent av eleverna i grundskolan har annat modersmÄl Àn svenska (Skolverket Greppa sprÄket, 2011) och vad detta kan innebÀra nÀr det gÀller lÀrandemiljöers utformning och innehÄll. Studiens syfte Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare i skolans tidiga Ärskurser tÀnker kring flersprÄkighet och kring lÀrandemiljöer och undervisning inriktad pÄ utveckling av sÄvÀl sprÄk som lÀrande. Studien utgÄr ifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ sprÄk och lÀrande i samklang med Vygotsky som en av förgrundsgestalterna. Vidare belyses tidigare forskning om flersprÄkighet och begrepp som t ex kodvÀxling och sprÄkinriktad undervisning Àr i fokus. Kvalitativa halvstrukturerade forskningsintervjuer har genomförts med fem lÀrare som Àr verksamma i skolans tidiga Är vid tvÄ skolor i en svensk storstad. Resultaten visar att lÀrarna till största delen har en positiv hÄllning till flersprÄkighet men ocksÄ att de till övervÀgande delen Àr inne pÄ att klassrumsundervisningen ska ske pÄ elevernas andrasprÄk, dvs.

<- FöregÄende sida 24 NÀsta sida ->