Sök:

Sökresultat:

14616 Uppsatser om Sjuksköterskors kunskap - Sida 42 av 975

Materians och energins bevarande : En studie av gymnasieelevers uppfattningar

Syftet med denna studie Àr att undersöka elevernas uppfattningar om materians uppbyggnad och om materians och energins bevarande. Den föreliggande studien baseras pÄ en kvantitativ analys i form av en elektronisk enkÀt, som föregicks av en kvalitativ analys i form av, strukturerade intervjuer och demonstrationer.Eleverna har kunskap om vardagsnÀra exempel, som till exempel vad en stekpanna Àr uppbyggd av. De ansÄg att dessa Àr exempel pÄ materia men nÀr det gÀller mer abstrakta begrepp som ljus, magnetfÀlt, skugga, vakuum, vÀrme och ljud uppvisar eleverna mer osÀkerhet och brist pÄ kunskaper. HÀlften av eleverna svarade att luft Àr materia, vilket tyder pÄ ?gasblindhet? hos de övriga.

KarriÀrvÀgledning kontra karriÀrcoaching

UndersökningsomrÄdet i detta examensarbete Àr karriÀrcoaching och studie- och yrkesvÀgledning. Inom dessa bÄda yrken undersöks flera aspekter som exempelvis den historiska bakgrunden, vilka samtalsmetoder som anvÀnds och pÄ vilket sÀtt yrkesverksamma vÀgledare och karriÀrcoacher arbetar. Likheter och skillnader undersöks ocksÄ, detta för att fÄ kunskap om huruvida det kan finnas en konkurrens mellan yrkesgrupperna pÄ arbetsmarknaden men ocksÄ för att uppmÀrksamma eventuella möjligheter till samarbete. Vi har genomfört en enkÀtundersökning med 115 studenter pÄ studie- och yrkesvÀgledarprogrammet vid Malmö högskola samt gjort intervjuer med yrkesverksamma personer inom bÄde vÀgledning och karriÀrcoaching. Syftet med enkÀtundersökningen var att fÄ en uppfattning om hur mycket kunskap som fanns kring karriÀrcoaching hos dessa studenter och om de önskade fÄ mer kunskap i omrÄdet.

Upplevelser som turistisk resurs : att visa ett kulturarv

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur man genom upplevelser presenterar och förmedlar historia och kunskaper om ett kulturarv. Detta har utmynnat i följande frÄgestÀllningar:Hur arbetar man för att visa och förmedla kunskap om kulturarvet Vadstena slott?Varför anvÀnder man sig av dramatiserade visningar nÀr man vill presentera Vadstena slott?Denna uppsats avser att belysa hur man förmedlar historia och kunskap om kulturarv samt Àven titta pÄ varför man anvÀnder sig av dramatiserade visningar. Jag har valt att begrÀnsa uppsatsen till att studera frÀmst Vadstena slott och dess turistiska aktiviteter som de ser ut idag..

Specialpedagogik : En intervjustudie om pedagogers uppfattningar om deras profession

?Syftet med vÄrt examensarbete Àr att studera pedagogers uppfattningar om lÀrarprofessionen utifrÄn perspektiven allmÀn lÀrarutbildning i förhÄllande till beprövad erfarenhet och medföljande tyst kunskap gÀllande de specialpedagogiska perspektiv vi tar upp i vÄr studie. För att ta reda pÄ pedagogernas uppfattningar har vi genomfört en kvalitativ intervjustudie, med fenomenografiskt perspektiv som inspiration, pÄ verksamma pedagoger i förskola och skola. Respondenterna delades upp i tvÄ urvalsgrupper, beroende pÄ utbildning. Resultatet pÄvisar att nyutexaminerade pedagoger har en önskan om att specialpedagogik ingÄr i deras grundutbildning. Pedagoger med lÄng yrkeserfarenhet uppfattar att den tysta kunskap som följer med den kan kompensera för den specialpedagogiska kunskap som inte ingÄtt i deras grundutbildning.

InlÀrning inom industrin och betydelsen av tyst kunskap för inlÀrningen

Detta examensarbete Àr utfört pÄ det Kognitionsvetenskapliga programmet, Högskolan i Skövde och behandlar begreppen inlÀrning och tyst kunskap inom industrin.Kognitionsvetenskap Àr en tvÀrvetenskap som grundas pÄ sex delvetenskaper: psykologi, filosofi, lingvistik, antropologi, neurovetenskap och artificiell intelligens (Gardner, 1987). I kognitionsvetenskap studeras hur information och kunskap representeras och bearbetas i naturliga system, speciellt den mÀnskliga hjÀrnan och hur detta kan modelleras i datorer och andra artificiella system. Genom att studera kognition fÄs kunskap om mÀnskliga förmÄgor och hur det gÄr att bÀst stödja dessa. FörmÄgorna Àr bl.a. inlÀrning, uppmÀrksamhet, minne och perception (hur mÀnniskan anvÀnder sina fem sinnen: hörsel, smak, syn, lukt och kÀnsel).Det ena syftet med undersökningen i detta examensarbete var att fÄ fram hur en inlÀrning fungerar bÀst nÀr en person ska lÀras nya arbetsuppgifter inom industrin.

FörÀldrars upplevelser av att delta i en förÀldragrupp inom barnhÀlsovÄrd

BarnhÀlsovÄrdens förÀldragrupper har en central och betydelsefull roll för förÀldraskapet. I rollen som gruppledare mÄste dÀrför sjuksköterskan ha professionell kunskap om vilka behov som finns hos förÀldrar. DÀrför var syftet med examensarbetet att beskriva förÀldrars upplevelser av att delta i en förÀldragrupp inom barnhÀlsovÄrd. Fem intervjuer med förÀldrapar blev genomförda och analyserades med tematisk innehÄllsanalys. Analysen resulterade i ett tema Trygghet stÀrker förÀldraskapet och tre kategorier Gruppledarens förhÄllningssÀtt balanserar mellan kompetens, personlighet och erfarenhet, FörvÀntningar av att fÄ information och kunskap och InnehÄll och utformning styrs av behov och riktlinjer.

 Könsskillnader i upplevelser av symptom vid akut hjÀrtinfarkt :  -ett prehospitalt omhÀndertagandes perspektiv

BAKGRUND: HIV (Humant Immunbrist Virus) Ă€r en infektion som Ă€r spridd över hela vĂ€rlden. År 1981 dĂ„ HIV beskrevs för första gĂ„ngen associerades smittan med homosexualitet och bisexualitet bland mĂ€n samt intravenöst missbruk. Trots mer kunskap om hur viruset sprids förekommer fördomar och diskriminering av patienter med HIV frĂ„n bĂ„de allmĂ€nheten och vĂ„rdpersonalen. Tidigare forskning visar att det finns en ovilja bland vĂ„rdpersonal att vĂ„rda patienter med HIV. SYFTE: Studiens syfte var att beskriva HIV-patienters upplevelser av mötet med vĂ„rdpersonal.

SjukvÄrdspersonals erfarenheterav att vÄrda patienter med obesitas : En litteraturstudie

Bakgrund: Obesitas har ökat med nÀstan 50 procent sedan 1980 och idag lever uppskattningsvis 500 miljoner vuxna mÀnniskor med obesitas. Enligt forskning i vÀstvÀrlden rÄder negativa uppfattningar om mÀnniskor med obesitas vilket kan leda till diskriminering och stigmatisering. I vÄrden behöver patienter med obesitas ofta mer omvÄrdnad Àn normalviktiga samt utrustning som Àr anpassad för deras storlek.Syfte: Att beskriva vilka erfarenheter sjukvÄrdspersonal har av att vÄrda patienter med obesitas.Metod: En litteraturstudie av 11 studier med kvalitativ och kvantitativ ansats.Resultat: Fyra teman framkom i resultatet. Ansvar, Kunskap om obesitasbehandling, Attityder och OmvÄrdnad. Samtlig sjukvÄrdspersonal Àr överens om att obesitas ska behandlas och att de har ett ansvar att hjÀlpa patienterna.

Hospice

In a situation with dying patients it can be difficult for a nurse to know how to act..

En undersökning om fritidshemspersonalens uppfattning av den kunskapsspridning som sker inom ett arbetslag

Vi har genom tidigare arbetslivserfarenheter sett att det inte alltid Àr lÀtt sprida inkommande och inneboende kunskap vidare inom arbetslaget. Med detta som utgÄngspunkt har vi valt att göra en kvalitativ fallstudie av ett fritidshem. DÀr har vi undersökt hur innehavd och inkommande kunskap sprids vidare till de övriga i arbetslaget. VÄr tanke med undersökningen var att se, om, och pÄ vilket sÀtt, det sprids kunskap i ett arbetslag. För att fÄ fram data kring detta problem, valde vi att arbeta med informella intervjuer dÀr vi utgick frÄn olika teman.I vÄr teori har vi utgÄtt frÄn Kolbs lÀrcirkel.

Sjuksköterskans omvÄrdnadsarbete för att frÀmja egenvÄrden hos patienter med venösa bensÄr : En litteraturstudie

Bakgrund: Venösa bensÄr var ett vanligt problem hos Àldre och konsekvenser som social isolering, smÀrta och immobilisering pÄverkade ofta patientens livskvalitet. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskans omvÄrdnadsarbete ur patientens och sjuksköterskans perspektiv, att beskriva moment i omvÄrdnadsarbetet som kunde öka kvaliteten pÄ vÄrden och frÀmja egenvÄrden samt att undersöka i omvÄrdnadsforskningen ifall omvÄrdnad av venösa bensÄr med inriktning att frÀmja egenvÄrden förbÀttrade hÀlsan och vÀlbefinnandet jÀmfört med rent medicinska ÄtgÀrder. Metod: En litteraturstudie utfördes som inkluderade Ätta kvalitativa artiklar, nio kvantitativa artiklar samt tvÄ artiklar med bÄde kvalitativ och kvantitativ design, publicerade mellan 2000-2012 . Artiklarna valdes ur databaserna Cinahl och Pubmed. Resultat: Sjuksköterskorna kÀnde sig osÀkra och behövde ökad kunskap vid omvÄrdnaden av patienter med venösa bensÄr, medan patienterna efterlyste bÀttre information, kontinuitet, lyhördhet och engagemang.

Pedagogikens roll inom tandvÄrden: en uppsats om den edukativa processen i mötet med patienten

Arbetet handlar om pedagogikens roll för att underlÀtta bemötandet mellan vÄrdare och patient och dÀrigenom Ästadkomma lÀrande i riktning mot en förbÀttrad hÀlsa. I detta fall begrÀnsas undersökningen till tandvÄrden och mötet mellan tandhygienist och patient. Förutom att ha en god kunskap om tandvÄrd och munhÀlsa krÀvs det att tandhygienister lyckas nÄ ut med sin information och i visa fall fÄ patienten att Àndra pÄ sitt beteende. Det Àr dÄ det pedagogiska bemötandet ett viktigt redskap..

Det desillusionerade sinnets sökande efter kunskap : En berÀttarteknisk studie av tre noveller av Edgar Allan Poe

En berÀttarteknisk studie av "Ligeia", "The Tell-Tale Heart" samt "The Fall of the House of Usher". Studien fokuseras till kunskap respektive destruktivitet och dess funktion i de skilda novellerna. Genom att se till de berÀttartekniska aspekterna skapas en ny ingÄng till förstÄelsen för novellerna och en ny grund för en kompletterande motivanalys. De tre novellernas narrativa framstÀllning och strukturella uppbyggnad skiljer sig men delar vissa gemensamma grepp vilket möjliggör för vidgad förstÄelse av novellerna..

Faktorer som pÄverkar anvÀndares förvÀntningar vid implementeringen av ett nytt datorbaserat informationssystem

Det hÀr arbetet vill belysa vilka förvÀntningar anvÀndare (inom vÄrden) har inför ett nytt informationssystem (IS) som ska implementeras och vilka faktorer som kan pÄverka och förÀndra dessa. För att lyckas med arbetets föresats genomfördes en semistrukturerad intervju av fyra aktiva sjuksköterskor inom Tibro kommuns hemsjukvÄrd, dÀr i december 2004 ett nytt datorbaserat IS (patientjournal) implementerats.Materialet frÄn intervjuerna spelades in med bandspelare, transkriberades och tolkades med kvalitativ innehÄllsanalys. En granskning av resultatet gav bland annat följande slutsatser:AnvÀndare inom vÄrden saknar ofta en formell datautbildning, men besitter ÀndÄ kunskap om det datorbaserade informationssystemet, kunskap som de förvÀrvat genom att ha arbetat med datorbaserade IS under mÄnga Är. Kunskap och erfarenhet som anvÀndarna ofta fÄr förlita sig pÄ nÀr ett nytt IS ska implementeras dÄ tid och resurser saknas för en genomgripande utbildning.AnvÀndarnas förvÀntningar pÄ ett nytt IS pÄverkas av faktorer, sÄsom erfarenheter frÄn ett tidigare datorbaserat IS, saklig information och utbildning. Med saklig information menas information som bÄde visar pÄ för- och nackdelar..

Det digitala lÀrandet i praktiken : NÄgra matematiklÀrares erfarenheter av IT i undervisningen

Tidigare forskning visar att brÄk Àr ett omrÄde dÀr mÄnga elever har problem. Syftet med den hÀr studien Àr att studera gymnasieelevers matematiska kunskaper i multiplikation och division av brÄk. Elevernas kunskaper studerades utifrÄn en konstruktivistisk syn pÄ kunskap och med procedurell och konceptuell kunskap som analysverktyg. 61 elever frÄn kursen Matematik A har löst totalt 10 uppgifter med multiplikation och division av brÄk. 7 av eleverna intervjuades dessutom för att fÄ en bÀttre uppfattning om deras kunskaper.

<- FöregÄende sida 42 NÀsta sida ->