Sök:

Sökresultat:

470 Uppsatser om Simulering - Sida 2 av 32

Supply chain simulering : simuleringsverktygs betydelse vid beslut om flytt av företag

Examensarbetets problemområde är relativt nytt och outforskat vilket gör det desto mer aktuellt. Supply chain Simuleringsverktyg är en kombination av supply chain verktyg och Simuleringsverktyg. Denna kombination erbjuder nya undersöknings- och planeringsmöjligheter för företag och blir ett nytt verktyg för företagen att stärka dess konkurrenskraft.I examensarbetet utreds om Simulering är ett lämpligt verktyg att använda för att påvisa fördelar vid beslut om att flytta företag eller delar av dess verksamhet. För att besvara frågeställningen har en litteraturstudie, intervjuer med tre handelsföretag samt Simuleringar genomförts.För varje företag har dess beslutsprocess vid lokaliseringsfrågor sammanställts. Utifrån dessa sammanställningar har sedan en generell Simuleringsmodell tagits fram.


Analys av fri stationsuppställning med totalstation med avseende på mätta längder och riktningar

Stationsetablering innebär bestämning av ett mätinstruments fysiska läge och orienterad riktning. I dagens bygg- och anläggningsbransch används nästan uteslutande fri station för att etablera en stationspunkt för mätningar. På en byggplats är tillgången till referensobjekt ofta begränsad. Instrumentets placering blir därför en kompromiss mellan tillgång till referensobjekt och tillgång till den plats där inmätning respektive utsättning skall ske. Denna kompromiss ger upphov till skiftande geometriska konfigurationer hos referensobjekten, vilka påverkar mätresultatet.Studiens syfte är att undersöka om Simuleringar av fria stationsuppställningar i Svensk Byggnadsgeodesis (SBG:s) programvara Geo verifieras av fältmätningar och efterföljande beräkningar av osäkerhetsparametrar orsakade av konfiguration och mätta längder och riktningar.

Modellering av kontrollenhet för JAS39 Gripens hjälpkraftsystem

Simulering är ett viktigt verktyg för verifiering och validering. Tid och pengar kan sparas om Simulering kan användas istället för flygprov. För att Simuleringen ska ge korrekta resultat krävs korrekta modeller. I denna rapport presenteras en ny modell för JAS39 Gripens hjälpkraft- och motorstartssystem, APESS. Målet med arbetet var att skapa en mer avancerad modell av APESS och dess kontrollenhet APECU.

Simulering av ett framtida luftförsvar till sjöss : kryssningsrobotar vs långräckviddiga luftvärnsrobotar

Utvecklingen av sjöstridskrafternas luftförsvarssystem blir allt mer kostsam. Om luft-försvaret får en mer offensiv roll i framtiden, tvingas man kanske välja mellan ett kryssningsrobotsystem och ett långräckviddigt luftvärnsrobotsystem. En stokastisk modell har tagits fram. Med denna modell som grund har 23625 Simuleringar genom-förts med 189 olika kombinationer av parametrar. Enligt dessa Simuleringar bör en sjöstyrka bestyckas med både ett kryssningsrobotsystem och ett långräckviddigt luft-värnsrobotsystem.

Återskapa draperad form : CAD och 3D-simulering som metod vid framtagning av mönster

Studien görs i samarbete med ett mindre svenskt modeföretag som i stor utsträckning arbetar med draperade produkter. Överföringen från draperat plagg till ett reproducerbart platt mönster består av ett omfattande arbete med uppsömnad av ett stort antal provplagg. Därför finns ett stort intresse för att resurseffektivisera denna process. I studien undersöks CAD och 3D-Simulering som komplement vid framtagningen av produktionsanpassade mönster i syfte att återskapa en specifik draperat form. Som utgångsläge för studien finns ett plagg som draperats på docka av den externa handledaren och designer på företaget.

Simulering av hydrauliken i Haldex-kopplingen

HLSC (Haldex Limited Slip Coupling) är en koppling för fyrhjulsdrift i personbilar, och för-finas ständigt för att ge en bättre funktion och körupplevelse. Kopplingen använder ett hyd-raultryck för att skapa momentöverföring mellan fram- och bakaxel, och därför är en förståel-se för vad som påverkar detta tryck viktigt för utvecklingen. Skapandet av en Simuleringsmo-dell av hela hydrauliken i kopplingen är ett sätt att förbättra denna förståelse. I detta arbete har HOPSAN använts för att simulera hydrauliken i HLSC och även den meka-nik som påverkar hydrauliken. Fokus i arbetet har lagts på noggrannhet, numerisk stabilitet och prestanda.

Tillämpandet av kösystem - En jämförande studie av fyra företag i detaljhandeln

Syfte: Målet med denna studie är att finna det mest effektiva kösystemet de valda företag verksamma inom detaljhandeln.Metod: Detta är en kvalitativ och kvantitativa studie som grundar sig på intervjuer med företag inom detaljhandeln som använder sig av linjär kö, könummerlappssystem eller en hybrid av båda samt beräkningar och Simulering av företagens kösystem.Teori: Studien grundar sig på Kendall?s notation, det villsäga kömodellsberäkning men även teorier kring linjär kö samt könummerlappssystem.Slutsats: Kostnadsbesparingar är möjliga om kösystem granskas då det ligger kostnader i form av personalkostnader och kundens väntetid..

Modellering och simulering av hydraulik för användning i hardware-in-the-loop

Modeling and simulation is growing ever more important in the development of new products. This thesis describes the use of Hopsan for hydraulic modeling and its use in conjunction with Simulink with the intent of using the model in a hardware-in-the-loop setup. A sensor layer has been created in Simulink to emulate all the internal sensors in a modern forklift. The details of using legacy C-code instead of a hardware MCU for a fully simulated environment, software-in-the-loop has been outlined. There are two major routes one can follow implementing software-in-the-loop, exporting the C-functions to CAPL via a export layer or creating an s-function in Simulink.

Simulering av luftflöden genom ventilationsdon

I rapporten undersöks i vad mån det går att simulera luftflödet genom ett ventilationsdon och därigenom bestämma en k-faktor, vilken anger förhållandet mellan luftflödet och kvadratroten ur tryckfallet över en strypning.En tvådimensionell axelsymmetrisk modell har använts för att simulera ett irisspjäll utan böjar på luftkanalen. En tredimensionell modell har använts för att simulera en 180°°-böj.Som jämförelser till Simuleringarna har praktiska uppmätningar används. Även jämförelser med andra Simuleringar har gjorts.Slutsatsen är att en Simulering av den här 180°0-böjen ger för stora fel (lokalt omkring 20 %, men oftast mindre än 10 %) för att vara en användbar metod i samband med ?obligatorisk ventilationskontroll? (OVK). Simuleringen med irisspjäll och raka kanaler ger ett maximalt fel på mellan 3 % och 10 %.

Simuleringsanalys av målerianläggning

Det här examensarbetet har utförts på Volvo CE Components AB. Analysen har gjorts på en befintlig målerianläggning i Eskilstuna med hjälp av diskret händelsestyrd Simulering. Analysen har presenterats på PLAN:s forsknings- och tillämpningskonferens och har i artikelform publicerats i konferensskriften. Artikeln är en del av denna rapport. Undersökningen behandlar variationen på måleriets uteffekt genom att undersöka effekten av att måla komponenter i en viss cyklisk sekvens.

Simulering av sprängverkan med finita elementmetoden

Detta examensarbete har utförts för att undersöka vilka möjligheter Alvis Hägglunds AB har att med hjälp av datorSimulering förbättra minskyddet på företagets produkter. Två olika beräkningsprogram har utvärderats, Abaqus/Explicit samt Autodyn-2d, som båda baseras på FEM (Finita elementmetoden). Som grund för utvärderingen har mätdata från ett verkligt experiment använts som referens. En jämförelse mellan olika materialbeskrivningar har samtidigt utförts, för att undersöka skillnaden dem emellan. Dessa är Johnson-Cook?s materialmodell samt två olika varianter av en traditionell, klassisk plasticitetsmodell.

Value-at-Risk : Historisk simulering som konkurrenskraftig beräkningsmodell

Value-at-Risk (VaR) is among financial institutions a commonly used tool for measuring market risk. Several methods to calculate VaR exists and different implementations often results in different VaR forecasts. An interesting implementation is historical simulation, and the purpose of this thesis is to examine whether historical simulation with dynamic volatility updating is useful as a model to calculate VaR and how this differs in regard to type of asset or instrument. To carry out the investigation six different models are implemented, which then are tested for statistical accuracy through Christoffersens test. We find that incorporation of volatility updating into the historical simulation method in many cases improves the model.

Deformationer kring spont: Jämförelse mellan fältmätning och FEM-simulering

Sättningar i jord kring spontkonstruktioner kan under byggskedet ställa till med stora besvär i kringliggande bebyggelse och utgöra en säkerhetsrisk samt tillika vara en kostsam faktor. Sättningar och deformationer i jorden förutspås vanligtvis med tabellvärden från empiriska försök med avseende på konstruktionstyp, jordart mm. Det är även möjligt att FEM-simulera deformationerna.På uppdrag av WSP-Samhällsbyggnad har en spontkonstruktion vid Skanskas projekt Nya Karolinska Solna (NKS) studerats med avseende på deformationer under byggskedet. Detta med hjälp av fältmätning. Samtidigt har en FEM-analys av samma konstruktion utförts med programmet PLAXIS, ett program framtaget för geotekniska FEM-Simuleringar.

Simulering av ett värmesystem i COMSOL Multiphysics : Pipe Flow Module

Syftet med detta arbete är att simulera ett värmesystem i COMSOL Multiphysics, Pipe Flow Module, Non-Isothermal Pipe Flow som innehåller ekvationer och randvillkor för att modellera inkompressibel strömning och värmeöverföring i rör.Data om processen och dess komponenter har samlats in från industrin där arbetet är utfört och i vissa fall modifierats för att bättre beskrivas i programmet.Utifrån insamlad data har en modell byggts upp och två Simuleringar har gjorts. En stationär för starten av systemet, den har sedan legat till grund för en dynamisk som simulerar förloppet från start till normaldrift.Tiden det tar för det aktuella fallet att nå drifttemperatur är 16 timmar. En felströmning upptäcktes samt att en av pumparna inte kommer att klara en start från 20 °C..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->