
Sökresultat:
3520 Uppsatser om Service mapping - Sida 51 av 235
Kan en kvinna bli chef i kasinoverksamhet? Studie av rekrytering, karriärutveckling och ledarskap
Upprinnelsen till denna fallstudie är berättelsen om en konsument som efter lång tids övervägande bestämt sig för att inhandla en mobiltelefon av ett specifikt varumärke. Efter att ha besökt butiken, där han övertalats av en säljare, finner han sig vara nybliven ägare av en helt annan mobiltelefon och ett annat varumärke än vad han ursprungligen önskade. Säljaren påverkade konsumenten att köpa en mobiltelefon av ett märke som denne själv föredrar. Vad beror det på? Fallstudiens problematik koncentreras på relationen mellan tillverkaren och återförsäljaren på den svenska mobiltelefonmarknaden.
Den militära nyttan med geografiska informationssystem kopplat till eldlednings- och observationsinstrumentet vid precisionsbekämpning.
I takt med Försvarsmaktens ökade engagemang internationellt och det faktum att alla insatsförband inom Försvarsmakten ska kunna verka på alla konfliktnivåer och i en urban miljö kommer nya krav och behov på bekämpningsförmågan att uppstå avseende precisionsbekämpning.Med hjälp av ett GIS kopplat till EOI:et vid en insats i en urban miljö kan en rad vinster erhållas för att stödja artilleriet vad avser precisionsbekämpning. Exempel på sådana områden är: målverifiering, justering av målkoordinater, lägesuppfattning avseende målets närmiljö, redovisning och presentation av verkansområde inför en insats för dimensionering av verkan..
Utlandsetablering av små svenska IT-tjänsteföretag
This master of economics paper discuss that the globalization has lead to increasing internationalization among small Swedish IT- companies in the service sector. Sweden has a long history of foreign trade but in the beginning of the industrialization only large companies that produced goods answered for the foreign trade. Before, the Swedish companies begun their operations abroad in fairly nearby markets and only gradually penetrated far-flung countries. Now this is no longer possible. When small companies nowadays seek growth in other countries there is no time internationalize with the same approaches as before, especially when the company offers a service.
Effekter av olika skiftformer : En studie om effekter av olika skiftformer inom räddningstjänsten
Bakgrund: Uppsatsen tar upp problematiken kring att organisera arbetstid inom räddningstjänst. Grundförutsättningarna är att räddningstjänst är en High Reliability Organisation (HRO) och att det påverkar organisationen. I och med New Public Management (NPM) framfart och den ekonomiska situationen i världen har räddningstjänsten fått ett ökat krav på kostnadsbesparingar och resursutnyttjande. Då personalkostnader står för en stor del av räddningstjänstens kostnader kan förändringar av brandmännens arbetstid och skiftgång vara ett logiskt steg, något som skett i Greater Manchester Fire and Rescue Service (GMFRS).Syfte: Syftet med uppsatsen är ett ge ett teoretiskt bidrag till hur NPM influerade reformer påverkar en HRO. För att göra detta frågar vi oss vad de olika skiftformerna får för konsekvenser för de anställda och organisationen.Metod: Uppsatsen har en kvalitativ forskningsansats vid studerandet av fallorganisationen Greater Manchester Fire and Rescue Service och Storstockholms Brandförsvar.
Kundupplevd tjänstekvalitet : En studie av en Telecom butik
På tjänstemarknaden idag finns många alternativ av tjänster att välja mellan som alla tillfredställer samma kundbehov. En typisk bransch där detta gäller är Telecom branschen där alla aktörer erbjuder liknande varor och tjänster för att kommunicera. Av denna anledning är kvalitet något som särskiljer aktörerna åt och blir därför ett viktigt konkurrensmedel, om inte det viktigaste. Vi har i denna uppsats därför valt att undersöka vad kunderna anser om en Telecom butiks tjänstekvalitet.Tjänsteforskarna menar att tjänstekvalitet är kundupplevd kvalitet. Kunderna bildar sin kvalitetsuppfattning genom att jämföra sina förväntningar med sina upplevelser av tjänsten.
Tjänsteorienterad arkitektur med AJAX : Service oriented architecture with AJAX
Through the entry of web 2.0 the technologies behind web development has changed dramatically. Asynchronous JavaScript and XML (AJAX) is the umbrella term for different techniques that make it possible to build rich and interactive user interfaces in today?s web browsers. Service Oriented Architecture (SOA) describes how common services can be bundled and published so they can be consumed by different systems.The company SYSteam Evolution AB, which has requested this project, wanted a web application that shows a graphical activity chart in order to easier view ongoing projects. The goal for this project is to develop a demo platform that shows how AJAX and SOA can be used to create flexible and reusable applications.
Tillgänglighet på folkbibliotek för dyslektiker och synskadade
The aim of this Masters thesis is to examine the accessibility in public libraries for persons with dyslexia and visually impaired persons. In order to do this, library services, information and attitudes have been studied. Data have been collected through interviews and studies of documents, in particular guidelines for library service to disabled persons. The theoretical starting point of the analysis is Professor Michael Bucklands different aspects of access to information. He discusses six types of barriers that must be overcome if access is to be achieved.
Svensk tjänstehundsavel : en återblick och nutidsbeskrivning samt förslag inför framtiden
In 1936 a governmental breeding project was started with aim on military use. The police later came to use dogs from this project as well. In order to utilize dogs that could fit for other purposes training and education of dogs for search of different substances and of guide dogs for blind persons was performed. A political decision to privatize the whole dog programme was taken in 1992.
During most part of the time one had serious economical issues since too few of the dogs that were bred could be considered to fulfil the basic demands for service. To satisfy the need of service dogs private bred dogs were bought as well.
Vad kostar en idé? ? Att prissätta det immateriella inom grafisk design.
Inom Service Management, dyker problematisering kring prissättning av tjänster upp. Likväl ses den problematiken inom den grafiska- och konstnärliga branschen, en bransch som allt för ofta glöms bort i det sammanhanget. Kreatörers arbeten syns överallt runtomkring oss och deras arbete är av stor betydelse i dagens samhälle där Design Management har kommit att bli allt viktigare.I den grafiska branschen finns ingen tydlig koppling som i den traditionella prissättningen där produktionskostnad och pris samspelar. Det är betydligt besvärligare att sätta ett pris på en kreatörs arbete då det innefattar långt mer än slutprodukten. Syftet med den här studien att ta reda på hur den problematiken ska kunna lösas för kreatörerna.Syskonen Brogren är en byrå inom grafisk designverksamhet och det allra största problemet de upplever är prissättningen.
Omfattningen av icke avverkade områdeni samband med slutavverkning :
This final thesis is performed on commission of Torsby forestry administration, Stora Enso Skog. Stora Enso Skog is one of the major forestry companies of Sweden. The main business area is located in and around the region of Bergslagen.
During the last decade the practice of forest management has rapidly changed due to a new forest legislation. The new law has resulted in that the production goal is equal to the environmental goal within forestry.
Implementering av lean i ett gjuteri med låga volymer och hög variation
Valmets own foundry in Karlstad has during a long period of time had problems being profitable. The goal today is to turn this around. Today there are three different productionlines; engine blocks, Yankeecylinders and components for the wind turbine industry. This master thesis has focused on examining if value stream mapping is a useful tool to use in a foundry, and therefore outside the typical manufacturing industry. The target has also been to evaluate if there is a possibility to improve the flow in the foundry and also the results.During the 20 weeks this work has been done at the foundry data has been collected and analyzed.
Outsourcing av ekonomifunktionen: En fallstudie av tre redovisningsföretag
The aim of this paper has been to investigate how accounting firms govern their organizations with regards to the complexity in the service that they offer. The service includes the general accounting tasks which through standardization can be cost efficient, the advisory services that entail flexibility, and the relationship with the customer which needs to be taken into consideration when delivering the financial reports. These three components are important but require different approaches when it comes to governing the organization. The conducted case study has shown that the accounting firms govern their organizations bureaucratically and mainly through behaviour and accounting controls. The advisory services demanded by customers are standardized, not analytical, and therefore do not require the firms to take flexibility into consideration.
Kundbibehållande och lönsamma kundrelationer genom relationsmarknadsföring: fallstudier på JOB media och Polardörren AB
This thesis focuses on RM and customer relationships and tries to answer two research questions: how firms can retain customers and how to generate profitable customer relationships by using relationship marketing. We conducted case studies on JOB media, a company in Luleå, and Polardörren, a company in Öjebyn, Piteå. Our research has revealed that in many ways our case study companies conform in major ways to the theory in this particular area. However there are differences between how these two firms go about in regard to customer retention and establishing profitable customer relationship. We have discovered that JOB media, which is a service company is more inclined to maintaining close and long-term relationships with its customers.
Enhetschefer : En studie om ledarskap inom äldreomsorgen
My purpose is to describe and analyse how care managers experience their position as middle managers in the public sector. I have used a qualitative interview method to answer this question and also to capture my six interview persons opinion and understanding of their own position as middle managers. From my six interviews I noticed some difference in their opinions about how it is being a care manger. The results show that the role as care managers have challenges such as to intertwine their own notion how the caring of the elder should be with strict politic decisions. Other challenges are the limitation of economic recourses and reorganisations.
??biology tells us what goals are humane?? - Ett maktperspektiv på biologismens uppfattningar kring kön, sexualitet och ?ras? i NRK:s programserie ?Hjernevask?
Den här uppsatsen syftar till att problematisera framställningar av maktordningarna;kön, sexualitet och ?ras? i NRK:s populärvetenskapliga dokumentärserie;?Hjernevask? från 2010, samt hur dessa kan förstås ur ett maktperspektiv med fokuspå poststrukturalistiska och postkoloniala teorier. Uppsatsen behandlar även vilkahegemoniska positioner som går att finna i serien. Analysen bygger på endiskursanalys av materialet som utgörs av alla sju avsnitten i programserien.Resultatet visar att programseriens betoning av de biologiska förklaringsmodellernakring kön, sexualitet och ?ras? skapar en diskurs som riskerar att upprätthålla enheteronormativ rasism som får figurera i norsk public service, samt reproducerarhegemoniska positioner som verkar uteslutande och normerande.