
Sökresultat:
3862 Uppsatser om Service innovation - Sida 17 av 258
Public service vs Kommersiell TV. SVT, TV4-gruppen och MTG: En kvalitativ fallstudie om de ledande aktörerna på den svenska TV-marknaden och deras marknadsorientering.
The Swedish TV broadcasting market is constantly changing together with the players in it. The questionto be answered by this paper is how the players in the market handle these changes and to what extentthe players are changing the market. Also, are there any differences between the public service andcommercial players in this aspect? The purpose of this paper is to create a better understanding of theSwedish broadcasting market and its player's market orientation. Through case studies of the three mainbroadcasting companies, SVT, TV4-gruppen and MTG, the market is analyzed from their perspective.The conclusions from the analysis show that there are differences in the market orientation betweenpublic service and commercial players, where the commercial companies are more market driven..
En studie i hur små nystartade tjänsteföretag positionerar sig och hur de behåller sina kunder
The focus of this thesis is positioning and customer retention in newly started small service businesses. The thesis is based on the case study of two small newly started service businesses: Kåffe In that is based in Skellefteå and Lundström Aaro Design! which is based in Umeå. The thesis presents the conclusion that newly started small service businesses, regardless of industry, seem to work in accordance with the theoretical framework of the thesis..
Crowdsourcing : We are smarter than me?
Bakgrund: I och med den tilltagande teknologiska utvecklingen och globaliseringen ställs dagens företag ständigt inför nya utmaningar. För att handskas med detta måste företag arbeta för att skapa innovationer på ett sätt som de inte gjort tidigare. Det handlar om att släppa sargen ochvåga göra saker påett nytt sätt! Ett sätt för dematt göra detta är att tillämpa synsättet som kallas ?Open Innovation?, alltså att man tar hjälp av intressenter utanför företaget för att bli mer innovativa. Crowdsourcing är en del av open innovation ochinnebär bland annat attföretagtar hjälp av ?folkmassan?för att skapa nya idéereller lösa problem.
Implementering av samverkan. Från projekt till löpande verksamhet
Denna fallstudie utreder hur ett företag expanderar via ett innovativt projekt. Genom observationer, intervjuer och återberättelser har studien en etnografisk ansats för att skapa en bild av hur ett sådant projekt kan gå till och hur dess olika processer ser ut. Syftet med studien är att utifrån begreppen: innovation, projekt, projektledning och kunskapsöverföring analysera hur företaget Josephssons genomfört lanseringen av Josephssons Webshop och på vilket sätt det pågående innovativa projektet e?handel genomförs. Författarna har genom en litterär fördjupning av de olika begreppen skaffat sig en teoretisk referensram som sedan använts för att analysera det empiriska materialet.
The Breakthrough-method and the time after / Genombrottsmetodiken och tiden efter
I den här studien utvärderar jag effekter av ett förbättringsprogram i form av nya kunskaper varefter jag studerar hur och under vilka villkor dessa kunskaper används och sprids. Studieobjektet är ett servicehus som ger service till äldre med och utan demenssjukdom. Denna verksamhet har vid två tillfällen deltagit i förbättringsprogram anordnade av Region Skåne. I bägge programmen har man, som förbättringsverktyg använt sig utav Genombrottsmetodiken och båda dessa program ligger i fokus för studien. I denna kvalitativa studie har jag använt mig utav intervjuer som metod för datainsamling medan den teoretiska basen har utgjorts av teorin om innovationsspridning.
Beredelsens plats i Svenska kyrkans mässordning
The Church of Sweden sent during the spring 2010 two documents, Teologiskagrundprinciper för arbetet I 2006 års handboksgrupp and Mässans grundordning forconsideration. The documents are parts in the work with writing a new service-book for theChurch of Sweden. After the documents had been sent for consideration by the dioceses therehas been a discussion about the proposal to make the preparation in the service of HolyCommunion facultative. My main question has been to se if there will be any change of theconfession, faith and doctrine in the Church of Sweden if the preparation becomes facultative.I have seen that the service-book is an expression for the confession of the Church of Sweden,therefore there will be no change of the confession of the Church of Sweden, but a change ofits expression.I have seen that there is no consensus in how the dioceses react over what is written in thetwo documents about the forgiveness and the atonement. My conclusion is that it may bydifficult for the Church of Sweden to fix a new service-book without first fix what the Churchof Sweden means with forgiveness and atonement..
DATORSTÖD FÖR ARBETE : KONSEKVENSER FÖR VAL AV AFFÄRSSYSTEM En studie av en service- och supportavdelning
This report is focusing on problems with introducing standard enterprise resource planning systems (ERP) in businesses. A study has been carried out on a service and support department at a Swedish heat metering company, SVM North Node. The study aims to help the company become a better customer in choice and customization of a new ERP system. We make a description of the department studied and the work carried out there, on the basis of learning, knowledge and cooperation. As a final point we present some ideas on how computer systems could support their work, hoping that this will result in them making adequate demands on a new ERP system..
Ersättning till frihetsberövade - ekonomisk skada
Bakgrund: I och med den tilltagande teknologiska utvecklingen och globaliseringen ställs dagens företag ständigt inför nya utmaningar. För att handskas med detta måste företag arbeta för att skapa innovationer på ett sätt som de inte gjort tidigare. Det handlar om att släppa sargen ochvåga göra saker påett nytt sätt! Ett sätt för dematt göra detta är att tillämpa synsättet som kallas ?Open Innovation?, alltså att man tar hjälp av intressenter utanför företaget för att bli mer innovativa. Crowdsourcing är en del av open innovation ochinnebär bland annat attföretagtar hjälp av ?folkmassan?för att skapa nya idéereller lösa problem.
Service och bemötande
Grundtanken med examensarbetet har varit att genom kvalitativa intervjuer ta reda på om ett betyg i service och bemötande är aktuellt och efterfrågat inom hotell- och restaurangbranschen och vad införandet av ett sådant betyg skulle tänkas få för konsekvenser för eleven. Vidare belyses vikten av en god attityd i servicebranschen, en egenskap som värderas väldigt högt och ställa detta i kontrast till skolan och hur lärare och handledare arbetar för att stimulera en positiv social utveckling hos eleven.
Jag valde att intervjua fyra yrkeslärare på hotell och restaurangprogrammet i en större stad och tre APU-handledare på tre skilda hotell i staden. Gemensamt för lärarna och APU-handledarna är gedigna branschkunskaper och aktivt arbete med elever/praktikanter i flera år.
Undersökningen visar att lärare och APU-handledare är positivt inställda till ett betyg i service och bemötande, men reservationer finns angående vem som har behörighet att sätta betyget samt vem som ska få ta del av betyget. Forskningen tyder på att betyget i service och bemötande inte bör visas för APU-handledare före praktikperiodens start då det kan skada elevens självkänsla.
APU=arbetsplatsförlagd undervisning.
En värdtjänst för mjukvarutvecklingsprojekt : Utveckling av ett verktyg för att effektivisera programmering
Title: A hosting service for software development projects that use the Git revision control system. To learn using tools to make software development more effective should be self-evident at a high level institution as the competitive industry races on. The absence of directives for programming students in Sweden to use source code management (SCM) was the basis for this report. The report describing the developing of a hosting service for software development to use SCM of Git, which includes a web application, storage, API and authentication of students. The project resulted in a hosting service and a smaller survey of how the today Swedish students using habits of SCM during their studies..
Shared IT Service Center i kommuner
To be able to maintain an adequate ITservice for various users and needs,more municipalities are looking at thepossibility for mergers of local ITdepartments. One solution for mergingmultiple services/functions and creatingsynergy opportunities is called SharedService Center (SSC). The concept of SSCis that the administrative serviceitself becomes a core activity withinthe organization. The aim of this thesisis to provide municipalities who areconsidering a merging of their local ITdepartments with recommendations on howto design the Shared IT Service Center.Recommendations are outlined based on ananalysis of IT-management literature,reports and by conducting a study onthree ongoing collaborations.The conclusions drawn from the studysuggest guidelines for the design of aShared IT Service Center formunicipalities. These are as following:Create a vision associated with aspecific and structured target state.Identify needs for different targetgroups in municipalities and set acommon standard.Create a clear and practical model/SLAappearance of the cooperation andagreement.Ensure the individual municipalitiescommissioning skills in order to notlose it in the context of a common IToperation.Find an organization that is democraticfor member municipalities andfacilitates long-term partnership.Specify the operation and maintenance sothat it can be regulated and controlledEstablish a common help desk.Establish a common standard andconsolidated infrastructure before theintroduction of a common technology platform..
Stödbrev - otydliga avsikters rättsliga betydelse
Bakgrund: I och med den tilltagande teknologiska utvecklingen och globaliseringen ställs dagens företag ständigt inför nya utmaningar. För att handskas med detta måste företag arbeta för att skapa innovationer på ett sätt som de inte gjort tidigare. Det handlar om att släppa sargen ochvåga göra saker påett nytt sätt! Ett sätt för dematt göra detta är att tillämpa synsättet som kallas ?Open Innovation?, alltså att man tar hjälp av intressenter utanför företaget för att bli mer innovativa. Crowdsourcing är en del av open innovation ochinnebär bland annat attföretagtar hjälp av ?folkmassan?för att skapa nya idéereller lösa problem.
Service recovery : ?To err is human; recover, divine?
Uppsatsen handlar om hur företag hanterar missnöjda kunder, vilket i teorin benämns service recovery. Uppsatsen behandlar ett företag som sedan mindre än ett år tillbaka är en sammanslagning av fyra olika varumärken. Syftet med uppsatsen är att kartlägga hur fallföretaget hanterar missnöjda kunder samt att undersöka möjligheter till förbättringar. Uppsatsen bygger på teorier om service recovery skrivna av Grönroos, Bowen, Hart, Spreng och Best. Avsikten med uppsatsen är att skriva en plan för hur företaget kan förbättra sitt hanterande av missnöjda kunder.
Något alla vill ha? ? En kvalitativ analys av berättandet om begreppet public service
Titel: Något alla vill ha? ? En kvalitativ analys av berättandet om begreppet public service Författare: Kaj Sveningson Kurs: MK1500, Examensarbete i medie-? och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2012 Handledare: Marie Grusell Sidantal: 52 Syfte: Att analysera hur man i ett antal artiklar i svenska tidningar berättar om och beskriver begreppet ?public service?. Metod: Kvalitativa textanalyser Material: Tio (10) artiklar hämtade ur Borås Tidning, Dagens Industri, Dagens Nyheter, Dala-?Demokraten, Göteborgs-?Posten, Metro, Resumé samt Svenska Dagbladet.
Support i den världsvida väven : En studie om kundtjänst på Twitter och Facebook
Customer service has traditionally consisted of telephone, mail, and later on chat.But the entry of social media has changed the way companies exercise customerservice. Companies should ask themselves whether the same type of traditionalcommunication may or may not function in a new channel and thus whether itcan be applied to social media.The purpose of this study is to describe the companies? use of customer servicein social media and how the communication differentiates from thecommunication in traditional customer service, and also to define the effect onthe customers? relationship to the company. To reach our conclusions we havecombined theoretical references with qualitative interviews.By our analysis, we found that the communication in social media expandsthe possibilities. By entering an unfamiliar channel, customer service has hadto adapt themselves and their language.