Sök:

Sökresultat:

1920 Uppsatser om Sensory Integration Dysfunction (SID) - Sida 17 av 128

Vart ska vi mötas? : En studie om hur invandrarföreningar bedriver integrationsarbete

Syftet med denna studie har varit att undersöka hur invandrarföreningar arbetar med integration samtidigt som de vill motverka splittringar inom den egna folkgruppen. Genom kvalitativa intervjuer har jag varit i kontakt med tre föreningar vars ordföranden jag intervjuat. Därefter har intervjuerna analyserats genom metoden grundad teori. Vidare har jag med hjälp av studiens teoretiska utgångspunkter: Socialt kapital, etnicitet och kultur samt integration tolkat materialet och satt det i bredare sammanhang vilket har bidragit till en analys. Den övergripande slutsatsen är att föreningarna har en väldigt central och betydande roll i människors liv.

Integration i pocketform : - en textanalys av Integrationsverkets bok "Sverige - en pocketguide"

Mångfald och mångkulturella förhållanden nämns av Integrationsverket som viktiga inslag i det svenska samhället och man arbetar därför inom verket för att motverka etnisk diskriminering och rasism. Enligt Integrationsverket handlar frågan om etnisk mångfald ytterst om samhällets förmåga att leva upp till principen om allas lika värde oavsett etnisk, kulturell eller religiös bakgrund. Integrationsverket har en avgörande roll för integrationen i Sverige och centralt i verkets arbete är den etniska mångfalden och integrationen av utlandsfödda invånare. Nya invånare, som beviljats uppehållstillstånd, tilldelas av Integrationsverket en bok, ?Sverige ? en pocketguide?, med syfte att underlätta den första tiden i Sverige.

Jämförelse av metoder att mäta genetisk variation hos djurparksdjur

Integration policies have failed to make diversity into anything more than occupying the same physical space. People of different cultural background still do not share their lives to any real extent. Attempts made within planning and landscape architecture to catalyst the integration process have mainly been focused on structural measures, such as residential policies. As for outdoor environments, non-verbal casual encounters in the shape of crossing paths are assumed to lie at the heart of urban social integration.The aim of the thesis is to question this assumption and, as the thesis will show, there is literature supporting this aim. Looking at the works of Gordon Allport, Lewis Coser and some of their followers, I find intercultural contact to require more complex ways of interaction in order to reduce prejudice and to generate tolerance and understanding.

Att bygga hus med matematik : Är det möjligt att integrera matematik med byggteori?

Denna uppsats handlar om integrationen mellan matematik och byggteori på byggprogrammet på Rönninge gymnasium. Den tar upp tidigare forskning och aktuella utredningar som fastslår att yrkesräkning och infärgning av matematik i praktiska gymnasieprogram gör att eleverna lär sig mycket bättre. Undersökningen är endast gjord på Rönninge gymnasium och är därför specifik för den skolan, andra gymnasieskolor som har byggprogrammet kan ha andra upplägg. Fullständig integration mellan matematik och byggteori finns inte idag på Rönninge gymnasium, men visst samarbete förekommer i några byggkurser. Det jag vill visa på är att integration mellan kärnämnet matematik och karaktärsämnet byggteori är fullt möjligt, men att det som saknas är kurslitteratur som knyter samman de båda. I dagsläget är det upp till varje enskild gymnasieskola och varje enskild lärare att se till att infärgning av matematik i byggteorin genomförs.

Vem är integrerad? ? en kvalitativ studie om innebörden av begreppet integration.

Uppsatsen byggde på en kvalitativ forskningsstrategi med syftet att undersöka hur personal på boenden för ensamkommande flyktingbarn uppfattade begreppet integration och dess innebörd. Empirin är insamlad genom sju kvalitativa intervjuer. De frågeställningar studien byggde på var: vilken innebörd lägger personalen i begreppet integration? Vad finns det för eventuella hinder för integration? Vad är målet/en med integration och när är de uppfyllda? Empirin från dessa intervjuer analyserades sedan genom en tematisk innehållsanalys och med ett abduktivt angreppssätt. Resultaten tolkades sedan med hjälp av postkoloniala teorier och begreppet KASAM.

Regionalism som motstånd : Två latinamerikanska staters motiv att ingå i integrationsprojektet ALBA

The formation of sovereign states in regional blocks has become an essential feature in the world system. Therefore, the purpose of this paper is to investigate which motives and driving forces that affect the creation of projects of regional integration outside Europe and the Western World. By choosing the Latin American project of integration ALBA (the Bolivarian Alliance of the Americas) as a case of regional integration outside Europe and the Western World, the study investigates the motives expressed by the most prominent actors of the project, Venezuela and Cuba. ALBA is chosen as a representative and a unique case and through the consumption of the gramscian and the realist approaches, the essay defines two motives that affect the creation of projects of regional integration. As a way of investigating the actors? motives, the paper studies political statements, especially those of the Venezuelan president Hugo Chávez, and official positions expressed in central documents and declarations.

Integration genom Idrott och hälsa : En kvalitativ intervjustudie av hur elever med utomeuropeisk etnicitet upplever ämnet Idrott och hälsa som en integrationsarena

Idrottsämnet som en möjlig väg till integration har under de senaste tre decennierna fått allt mer uppmärksamhet i forskarvärlden. Forskare har hävdat att integrering, både in i skolans och samhällets struktur, har stora möjligheter att ske genom användandet av idrott som ett internationellt och kulturöverskridande språk. Emellertid har dessa slutsatser till stor del dragits utan att fråga skolelever med en utomeuropeisk etnicitet om vad deras upplevelser kring skolidrotten som en integrationsarena är. Syftet med vår undersökning är att undersöka vilka upplevelser elever med utomeuropeisk etnicitet har av idrottsämnet som integrationsarena. Genom att ta reda på deras åsikter och upplevelser hoppas vi kunna få en bättre uppfattning om idrottsämnet har eller inte har en integrerande roll och i så fall på vilket sätt.

Jalla Jalla en skola för alla! : Integrationens och segregationens påverkan på elever

Det här är en systematisk litteraturstudie vars syfte är att se vilken betydelse skolors arbete med integration har på elever med utländsk bakgrund. I studien diskuteras det hur olika skolor arbetar med integration och vilka konsekvenser det leder till hos elever med utländsk bakgrund, samt vilka svårigheter dessa elever kan stöta på. Denna studie utgår från ett interkulturellt förhållningssätt. Metoden som använts i denna studie är databassökningar för att finna tidigare empiriska studier. Den här studien använde sig av 17 sökord totalt i fyra olika databaser.

Integrationsprocesser bland 6 invandrade japanska personer i Sverige

This research outlines studies about the relationship between social integration process of Japanese immigrants in Sweden and how social media assists in this process. The purpose of this research includes: To find out the reasons of migration to Sweden for six Japanese immigrants, any difficulties that they faced at the beginning of their immigration process and/or any positive qualities that they found in living in Sweden, whether they have accessed social media since they have moved in, if they do so, how the social media has been used and also, whether the social media has had a role to play in contributing to help their social integration process. In addition, it has been considered whether the participants have plans to return to Japan. In Sweden, there is relatively small Japanese migrant population. This social science research paper is the first in Sweden which explores the immigration process of Japanese migrants into Sweden.

Applikationsintegrering - en analys av metoder och teknik

Abstract In the contemporary world of information technology you find a multitude of applications and systems covering a broad spectrum of areas of need in different companies. One effect of this multitude of programs is the difficulty to make them exchange information with each other or to collaborate, since they are developed by different programming languages for different platforms, with different standards and different data formats. Our aim with this work is to describe how it is possible to tie these programs together to make them actually communicate with each other in order to exchange information, share their native methods and also to become a part of the overall business processes. In this integration task you will, among other things, find different levels of application integration such as data level, method level, application interface level and user interface level integration. Application integration also involves hardware components, called middleware, that facilitate the physical connection between applications. There is a range of different middleware products offered today on the market.

Telekomspecialisering i Östra Europa - Integrationens betydelse för en produktionsfragmenterad industri

One of the most distinguishing features of contemporary globalisation is production fragmentation, a splitting up of the manufacturing of a good into several different stages. Production fragmentation creates new opportunities through vertical specialization; a country incapable of mastering the entire production process may specialize in the manufacturing of one separate part. The aim of this thesis is to examine to what extent international integration affects a country?s ability to engage in vertical specialization in an industry characterized by production fragmentation. The analysis focuses on the european integration process over the last decade, where countries in eastern Europe with relatively low labour costs have been integrated with more capital abundant western economies.

Samverkan mellan myndigheter : En kvalitativ studie om hur ett integrationsprojekt utvecklat integrationsprocessen i Hörby Kommun.

During the past twenty years the immigration to Sweden has changed significantly. Earlier immigration mainly focused at filling the vacancies in the Swedish industry, today immigrants primarily come to Sweden as Refugees. This change of immigration combined with the restructuring of the Swedish industrial sector has resulted in great a deterioration of the chances for immigrants to gain entry to the Swedish labor market.This study aims at examining how the cooperation between authorities in the municipal of Hörby in Sweden fosters integration. The study primarily examines how the cooperation between authorities in a integration project can contribute to a better integration to the labor market.Through a qualitative study, five persons who occupy important roles in the project have been interviewed. The results of these interviews have been complemented by internal documents as well as extern material to validate the results.The most important findings that have been revealed are the importance of language in the process of gaining entrance to the Swedish labor market.

Förutsättningar för integration : en kvalitativ studie om fem män med patriarkala rötter, deras integrationsprocess och synen på heder

Uppsatsen är en kvalitativ studie med utgångspunkt i intervjuer med fem män. I fokus är deras patriarkala rötter, deras förutsättningar för integration och deras syn på heder. Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen för hur män med patriarkala rötter upplever sin integrationsprocess i det svenska samhället. Målet är att uppnå en förståelse för och insikt i de faktorer som är väsentliga för dessa mäns integration men också de omständigheter som motverkar integration. De forskningsfrågor som legat till grund för studien var: Vilka skäl har de haft för att flytta till Sverige? Hur har de etablerat sig i det nya landet? Känner de sig delaktiga i det svenska samhället? Vilka förändringar har skett i familjestrukturerna? Har synen på heder förändrats sedan migrationen till Sverige? Hur definierar de begreppet heder i dag? Resultaten analyseras utifrån den tidigare presenterade forskningen samt teorier som förändringar i patriarkala familjestrukturer, det civila samhället, stat, marknad, familj och kollektivism kontra individualism.

Och så levde de lyckliga i alla sina dagar? : Hur bör företagsledare hantera tids-, kommunikations- och företagskultursperspektivet för att utöka utsikten om en lyckad integration efter ett företagsförvärv?

Bakgrund och problem:Företagsförvärv är en process som ständigt förekommer i vårat näringsliv och som nästan dagligen omnämns i media. Trots detta stora antal förvärv som sker är företagsledningarnas kunskap omkring integrationsprocessen av företagen ofta bristfällig. Sammanslagningen av företagen är många gånger det som skapar mervärdet vid ett förvärv. Tids-, kommunikations- och företagskultursperspektiven anses vara de främsta framgångsfaktorerna vid en integration.Syfte: Denna studie kommer att granska dessa tre perspektiv för att skapa en ökad förståelse för dem, samt för att generera kunskap om själva integrationsprocessen.Metod: Fyra ledande konsultföretag som arbetar med integration har intervjuas för att återspegla deras syn på perspektiven och integrationsprocessen.Resultat och slutsats: Intervjuerna gav en djupare insikt i och ökad förståelse för integrationsprocessen. Med hjälp av tidigare forskning resulterade undersökningen i tre nya modeller som beskrev samt tydliggjorde företagsledningens optimala förhållandesätt gentemot de enskilda perspektiven.

Hur skolan kan främja integration och inkludering av flerspråkiga elever

Uppsatsen handlar om hur flerspråkiga elever integreras och inkluderas i en mångkulturell skola. Fyra olika lärare intervjuades efter en frågemanual där samma frågor ställdes till alla intervjuade. Resultat visade att samtliga lärare prioriterade inkludering av flerspråkiga och nyanlända elever för att påskynda deras integration i den svenska skolan. Lärarna lyfte också fram vikten av en god modersmålsundervisning samt studiehandledning för att individuellt stödja eleverna och möjliggöra inlärning och förståelse för dem. Samtliga lärare påpekade vidare att ett gott samarbete med och engagemang från hemmet och föräldrarna är av stor betydelse för en framgångsrik integration i skolan.

<- Föregående sida 17 Nästa sida ->