
Sökresultat:
9950 Uppsatser om Semiotic film analysis - Sida 25 av 664
Svensk Filmmarknad VS Illegal Fildelning
Att den illegala fildelningen är ett problem för den svenska filmmarknaden som måste bekämpas är något som Antipiratbyrån vill framhålla. Piratbyrån å andra sidan menar att problemet inte är så stort och inte ens värt att lägga energi på. Vi ville därför undersöka hur den illegala fildelningen verkligen påverkar den svenska filmmarknaden. Detta gjordes genom att först intervjua både Antipiratbyrån och Piratbyrån för att få fram olika synsätt på problemområdet. Vi gjorde även en litteraturgenomgång där vi fann relevanta teorier som vi utformade vissa antaganden utifrån.
Vem är jag? Vem blir jag? : Identitetsskapande hos elever med svenska som andraspråk
This paper addresses the question about what role typography plays in the interpretation of a text. From three different handbooks in typography arguments are gathered and categorized in to three categories: roman types, san serif and others. Interviews with people from the graphic design area are also a part of the paper and are accounted for in the discussion part of the paper. Areas of theory are a broad hermeneutic view based on Hans-Georg Gadamers thoughts, which have sub categories such as: Michel Foucault?s theory about discourses, John Swales genre theory and Anders Björkvall?s thoughts on typography and multi-modal texts.
Filmkatalogisering: en behovs- och regelanalys
The aim of this thesis is to examine the characteristics of film cataloguing, and to compare general as in library use and specific as in archival use cataloguing rules. Most rules, both in archives and libraries, use the book as a point of reference. This is somewhat unfortunate on account of the great difference between books and films. The method used is studies of literature and qualitative interviews with three persons whose professional duties include cataloguing of films. The sets of rules which are studied are Katalogiseringsregler för svenska bibliotek KRS and The FIAF Cataloguing Rules for Film Archives.
Kvinnosynen i film : En filmanalys om kvinnosynen genom tiderna
Women are subordinate of men in the society, this is visible both in work places and private lives. Equality between the sexes is daily discussed in politics and the private sphere. As this is a hot topic which is debated within many areas, one of those is film production, we chose to write this essay about how the view of women has changed in movies over time. If equality doesn?t exist within the film media, then it will be hard to change the society?s point of view.
Film som kommunikation : En studie av gymnasieungdomars filmarbete
The starting point for this work was a discussion between my supervisor and myself during my teaching training. The discussion concerned the appropriateness of allowing students make films with sexual content. Film gives young people the opportunity to express their feelings and broaden their views. If the film then disseminates to unknown people via in-ternet, which it most likely will do, maybe it is no longer so positive. The aim of this study is to shed light on various aspects of identity and ethics that are important to keep in mind when young people in school make films.
"Jag vill ju va' som du!" - identifikation genom klass och etnicitet i disneyklassiker
Film är ett uppskattat medel att använda i skolundervisningen (Giroux, 2000). Därför är syftet med denna undersökning är att ta reda på hur klass och etnicitet framställs i två utvalda disneyklassiker och hur film kan gynna arbete kring identitetsutveckling och värdegrundsfrågor. Varför just Disney är för att det är en filmkategori som många barn har sett vilket gör att många barn kan relatera till ämnet. Anledningen till varför denna undersökning görs är att lärare bör vara medvetna om att filmer kan uppfattas på olika sätt beroende på barnens tidigare erfarenheter.
Den valda metoden för att utföra undersökningen blev att göra filmanalyser där fokus läggs på klass, etnicitet, makt och värdegrund. Dessa begrepp valdes ut för att tydliggöra hur de kan framställas, uppfattas och användas av lärare i skolan med hjälp av disneyklassiker.
Resultatet av undersökningen visar att de valda filmerna innehåller en del likheter trots att de har olika handlingar.
Lean i sfi-klassrummet : en studie i ett kommunalt projekt utifrån pedagogiska perspektiv
This paper addresses the question about what role typography plays in the interpretation of a text. From three different handbooks in typography arguments are gathered and categorized in to three categories: roman types, san serif and others. Interviews with people from the graphic design area are also a part of the paper and are accounted for in the discussion part of the paper. Areas of theory are a broad hermeneutic view based on Hans-Georg Gadamers thoughts, which have sub categories such as: Michel Foucault?s theory about discourses, John Swales genre theory and Anders Björkvall?s thoughts on typography and multi-modal texts.
Populärfilm i undervisningen : en handledning
I filmens värld lär vi oss vad som är ont och vad som är gott, vilka dygderna är i vår tid, vilka ideal vi lever efter. Vad som är rätt att säga och tänka lär vi oss i filmens magiska värld. Ungefär som människor i alla tider gått till kyrkan för att få veta livets hemligheter och sanningar så går vi i vår tid allt oftare till biografen och får svaren på de stora frågorna som formar våra värderingar. I biomörkret formar vi oss, speglar oss i det samhälle vi lever i. Vi får bekräftelse på våra fantasier och lär oss vad äkta kärlek är.
Barns uppfattningar och reflektioner kring könsmönster på film
Syftet med vår examinationsuppgift är att få inblick i hur barn uppfattar och reflekterar kring könsmönster på film. För att få reda på detta valde vi att använda oss av gruppintervjuer. Sammanlagt har vi intervjuat tolv barn och då med fördelningen fem flickor och sju pojkar, vilket resulterade i tre stycken gruppintervjuer där utfallet blev en flickgrupp och två pojkgrupper. Vi har intervjuat barn i år 3 för att ta del av deras tankar kring manligt/kvinnligt och könsmönster på film. Som grund till intervjuerna har vi visat två filmer för barnen, en med tydligt traditionella könsmönster och en med det motsatta.
Ljussättning i dataspel : Hur skapar man spänning i dataspel med hjälp av ljussättning
Syftet med det här arbetet är att se om tekniker för att skapa spänning i film fungerar för ett spel. Två banor för pc-spelet Left 4 Dead 2 skapas där den första banan bygger på professor Magy Seif El-Nasrs et al. teorier kring ljussättningar i film. Den andra banan innehåller en neutral ljussättning. Arbetet utgår främst från El-Nasrs et al.
Arkeologer, vad är det? En inblick i hur arkeologer porträtteras på tv och i film
Den här uppsatsen har för avsikt att göra en kvalitativ undersökning av hur arkeologer och arkeologi presenteras i filmer och på tv för att sedan jämföra detta med hur yrkesverksamma arkeologer själva ser på sig och sitt ämne. För detta ändamål har jag tittat igenom ett antal filmer, dokumentärer, tv-serier samt tittat på Internet och gjort intervjuer. Jag kom fram till attdet finns tre huvudtyper av arkeologer på tv/film: actionarkeologer, normalarkeologer och akademikerarkeologer. Av dessa stämmer normalarkeologerna med hur arkeologerna själva beskriver sig. Ämnet arkeologi visas antingen som ren artefaktkunskap, primärt i filmer, eller som en nästan exakt vetenskap, primärt i dokumentärer..
3d-animation i mörkrets tecken
Mitt projekt är en film i 3d med en skräckfylld underton som utspelas genom en
fiktiv persons ögon där färden går genom en skog fram till vad som ser ut att
vara en nedlagd fabrik. Men där tystheten från början råder visar sig både det
ena och det andra utav märkligheter uppstå!
Effekterna för den mörka upplevelsen är prioriterad framför en begriplig
handling, och därför finns inga övertydliga budskap som underskattar
betraktarens egna slutsatser av filmen. Filmen är ett experiment med 3d,
postproduktion och ljud som visar en blandning av konkreta spänningsmoment och
en morbid känsla av rå död!.
Spela roll: filmregissör : Om tolkning, kommunikation och duktiga flickor
This text deals with the shooting of a movie comedy. The author of this text was script writer as well as director. The film was extremely dependent upon the interpretation of the role of the leading female character, but the director and the leading actress, in spite of their willingness to cooperate, were unable to understand each other, and no creative meeting ever occurred.The film dealt, in amused distance, with male and female strategies and shortcomings, but the lack of understanding between the director and the leading actress caused the subtleties of the text disappear, so that when the film was ready it was possible to interpret it in a way that partly opposed its intentions.From the director?s point of view different aspects of the situation are investigated: what could she /should she have done? What are the obstacles for a better understanding? Is ?understanding? dependant only upon that which is verbal? Should the director not only be a director but also a kind of therapist? What is professional and what is private? Could a director who wasn´t also the script writer have seen other solutions? And how does it affect you as a female director never to have role models, only a very clear idea of what you don?t want your professional role to look like.The director thought she was being constantly compromising, but finds out she was not, she had only a different, and in appearance, friendly but manipulative strategy in trying to reach her goal: that of enforcing and implementing her personal interpretation of the script. The role of director is also a role, and must be played.
Bilden av försvaret : ? en jämförande studie av Försvarsmaktens rekryteringsannonser
ABSTRACTTitle: The defend of the picture ? a comparison of recruitment advertisements from the Swedish Armed Forces / Bilden av försvaret? en jämförande studie av Försvarsmaktens rekryteringsannonserNumber of pages: 35Author: Greta SimonssonTutor: Mats LindCourse: Media and Communication Studies CPeriod: Autumn Semester 2007University: Division of Media and Communication, Department of Information Science, Uppsala UniversityAim: Do the messages in the recruitment advertisements from the Swedish Armed Forces differ between such advertisements produced in the ?defense against invasion? era and those produced in the present, more internationally oriented era, when analyzed using semiotics? And, how are these advertisements understood by their receivers?Material and method: Interviews, a focus group and semiotic analysis.Main results: The messages in the recruitment advertisements have changed. In line with the changed focus of the Swedish Armed Forces to more international cooperation and missions, the present day advertisements do indeed have a more international and aggressive focus.Keywords: Swedish Armed Forces, information, recruitment, advertisements, semeiotics..
Matte Painting : Skapandet av en virtuell kuliss
Det här kandidatarbetet kommer framförallt att beröra filmtekniken, Matte Painting, men vi kommer även röra oss runt omkring ämnet och presentera andra delar från filmproduktionen och framförallt postproduktionen för att lättare kunna sätta Matte Painting i ett relevant sammanhang. Vi jämför Matte Painting med en teaterkuliss, en bakgrund som på nära håll eller ses från fel vinkel kan bryta illusionen av att det är en verklig miljö. Vi undersöker och presenterar hur man kan bygga upp en digitalt skapad Matte Painting som möjliggör att inte behöva åka land och rike runt efter den idealiska filmplatsen, utan kan spela in filmscenen i en studiomiljö. Vi analyserar existerande filmscener som har använt sig av Matte Painting, gör jämförelser mellan olika användningsområden för Matte Painting samt diskuterar fram en slutsats som besvarar vår frågeställning: ?Hur har utvecklingen av filmtekniken, Matte Painting, sett ut och hur kan man tillämpa en digital Matte Paint i postproduktion för att förstärka helhetsupplevelsen av en filmscen?? --- This thesis will primarily concern the film technique, Matte Painting, but we will also roam around the subject and introduce other elements of the film production, and above all post production for ease of putting Matte Painting in a relevant context.